Python. Uczymy się programowania - ebook
Python. Uczymy się programowania - ebook
Programowanie wielu ludziom kojarzy się z czymś niewiarygodnie skomplikowanym i zarezerwowanym tylko dla profesjonalistów. Tymczasem jest to umiejętność, którą można porównać do pisania, liczenia czy gotowania. Niezależnie od tego, że na świecie istnieją pisarze tworzący bestsellery, światowej sławy matematycy czy mistrzowie kuchni, ich umiejętności można wykorzystywać na co dzień do napisania listu, sprawdzenia domowych wydatków czy ugotowania zdrowego posiłku. Analogicznie każdy może nauczyć się programowania i zacząć pisać kod, który pomoże mu w rozwiązywaniu codziennych, drobnych problemów. Idealnie, jeśli naukę zaczniesz właśnie od Pythona!
Dzięki tej książce szybko się przekonasz, że programowanie nie jest wiedzą tajemną, a całkiem praktyczną umiejętnością, która dodatkowo może dać sporo satysfakcji. Znajdziesz tu przystępnie podane podstawy programowania w Pythonie - zamiast rozbudowanej teorii mnóstwo ćwiczeń do samodzielnego wykonania wraz ze szczegółowymi instrukcjami i wskazówkami. Książka składa się z 38 dobrze zaplanowanych lekcji oraz 7 interesujących projektów. Dzięki przejrzystym ilustracjom, ćwiczeniom weryfikującym stopień zrozumienia lekcji oraz wskazówkom co do dalszej pracy wkrótce zaczniesz myśleć jak programista. W efekcie będziesz mógł dalej rozwijać swoje umiejętności z Pythonem lub wybrać jakiś inny język programowania - a może wykorzystasz nowe kompetencje do stworzenia czegoś zupełnie innego?
Dzięki tej książce:
- przygotujesz środowisko pracy i zaprojektujesz strukturę programu
- zaczniesz posługiwać się instrukcjami, pętlami, zmiennymi, obiektami
- zrozumiesz, jak działają funkcje
- przetestujesz i zdebugujesz swój kod
- nauczysz się korzystać z bibliotek
- a przede wszystkim zaczniesz myśleć jak programista!
Nie musisz być zawodowym programistą, by zabawić się z Pythonem!
Spis treści
Przedmowa 9
Podziękowania 11
O tej książce 13
O autorce 17
ROZDZIAŁ 0. NAUKA PROGRAMOWANIA
Lekcja 1. Dlaczego powinieneś nauczyć się programować? 21
Lekcja 2. Podstawowe zasady nauki języka programowania 29
ROZDZIAŁ 1. ZMIENNE, TYPY, WYRAŻENIA I INSTRUKCJE
Lekcja 3. Wprowadzenie do Pythona: język programowania 45
Lekcja 4. Zmienne i wyrażenia: nadawanie rzeczom nazw i przypisywanie im wartości 56
Lekcja 5. Typy obiektów oraz instrukcje 66
Lekcja 6. Projekt podsumowujący: Twój pierwszy program w języku Python - konwerter godzin na minuty 75
ROZDZIAŁ 2. CIĄGI, KROTKI ORAZ INTERAKCJA Z UŻYTKOWNIKIEM
Lekcja 7. Wprowadzenie do ciągów - łańcuchów znaków 85
Lekcja 8. Zaawansowane operacje na ciągach 93
Lekcja 9. Podstawowe komunikaty o błędzie 100
Lekcja 10. Krotki, czyli kolekcje obiektów dowolnego typu 103
Lekcja 11. Interakcja z użytkownikiem 110
Lekcja 12. Projekt podsumowujący: maszynka do wymyślania imion 118
ROZDZIAŁ 3. STEROWANIE PRZEBIEGIEM PROGRAMU
Lekcja 13. Wprowadzenie do sterowania przebiegiem programu 129
Lekcja 14. Podejmowanie bardziej złożonych decyzji 142
Lekcja 15. Projekt podsumowujący: zaplanuj przygodę 156
ROZDZIAŁ 4. WYKONYWANIE POWTARZALNYCH CZYNNOŚCI
Lekcja 16. Wykonywanie powtarzalnych czynności za pomocą pętli 163
Lekcja 17. Dostosowywanie pętli do własnych potrzeb 172
Lekcja 18. Wykonywanie powtarzalnych zadań po spełnieniu określonych warunków 178
Lekcja 19. Projekt podsumowujący: scrabble - wersja artystyczna 189
ROZDZIAŁ 5. DZIELENIE KODU NA BLOKI WIELOKROTNEGO UŻYCIA
Lekcja 20. Tworzenie programów łatwych w rozbudowie 203
Lekcja 21. Osiągnięcie modułowości i abstrakcji dzięki funkcjom 214
Lekcja 22. Zaawansowane operacje z wykorzystaniem funkcji 225
Lekcja 23. Projekt podsumowujący: sprawdź swoich przyjaciół 238
ROZDZIAŁ 6. PRACA ZE ZMIENNYMI TYPAMI DANYCH
Lekcja 24. Obiekty zmienne i niezmienne 255
Lekcja 25. Praca z listami 262
Lekcja 26. Zaawansowane operacje na listach 273
Lekcja 27. Słowniki jako powiązania między obiektami 281
Lekcja 28. Tworzenie aliasów oraz kopiowanie list i słowników 292
Lekcja 29. Projekt podsumowujący: podobieństwo dokumentów 303
ROZDZIAŁ 7. TWORZENIE WŁASNYCH TYPÓW OBIEKTÓW ZA POMOCĄ PROGRAMOWANIA ZORIENTOWANEGO OBIEKTOWO
Lekcja 30. Tworzenie własnych typów obiektów 315
Lekcja 31. Tworzenie klasy dla typu obiektu 321
Lekcja 32. Praca z własnymi typami obiektów 331
Lekcja 33. Dostosowywanie klas do własnych potrzeb 339
Lekcja 34. Projekt podsumowujący: gra w karty 347
ROZDZIAŁ 8. KORZYSTANIE Z BIBLIOTEK W CELU UDOSKONALANIA WŁASNYCH PROGRAMÓW
Lekcja 35. Użyteczne biblioteki 357
Lekcja 36. Testowanie i debugowanie programów 367
Lekcja 37. Biblioteka do tworzenia graficznego interfejsu użytkownika 377
Lekcja 38. Projekt podsumowujący: zabawa w berka 386
Dodatek A. Odpowiedzi do zadań 395
Dodatek B. Ściąga z Pythona 443
Dodatek C. Godne uwagi biblioteki Pythona 447
Skorowidz 451
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-5316-9 |
Rozmiar pliku: | 6,2 MB |