Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • promocja
  • Empik Go W empik go

Roblox Lua w 1 dzień. Naucz się kodować w Lua i pisać własne gry już w 12 godzin - ebook

Data wydania:
8 lutego 2024
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Roblox Lua w 1 dzień. Naucz się kodować w Lua i pisać własne gry już w 12 godzin - ebook

Odkryj świat programowania w Lua i zacznij tworzyć własne, unikalne gry na Roblox! Ta przystępna i skoncentrowana na praktyce książka została zaprojektowana, aby wprowadzić Cię w podstawy kodowania w Lua, umożliwiając Ci szybkie przejście od kompletnego początkującego do twórcy gier w zaledwie 12 godzin. - Czy chcesz nauczyć się kodować, nie wiedząc, od czego zacząć? Znajdziesz tu jasne wyjaśnienia i przystępne przykłady! - Czy chcesz stworzyć własną grę w Roblox, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Dzięki praktycznym projektom szybko przejdziesz od teorii do praktyki! - Czy chcesz szybko zobaczyć efekty swojej pracy? Metoda szybkiego prototypowania i iteracji pozwala na błyskawiczne testowanie i doskonalenie twoich gier! - Czy chcesz zrozumieć, jak skryptować zaawansowane funkcje i mechaniki gier? Znajdziesz tu wstęp do zaawansowanych tematów! Z tą książką, będziesz miał wszystko, czego potrzebujesz, aby rozpocząć swoją przygodę z kodowaniem i projektowaniem gier na Roblox

Kategoria: Programowanie
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 9788367997423
Rozmiar pliku: 216 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Spis treści

1. Wstęp

Co to jest Roblox?

Dlaczego Lua jest językiem Robloxa?

Jak korzystać z tej książki

2. Podstawy Lua

Pierwszy skrypt w Lua

Typy danych i zmienne

Operatory i wyrażenia

Instrukcje warunkowe

Pętle i iteracje

Funkcje i procedury

3. Środowisko Roblox Studio

Instalacja i konfiguracja

Interfejs użytkownika

Narzędzia i użyteczne skróty

Tworzenie pierwszego świata

4. Skrypty i obiekty w Roblox

Hierarchia i rodzaje obiektów

Manipulacja właściwościami obiektów

Zdarzenia i obsługa zdarzeń

Tworzenie własnych funkcji dla obiektów

5. Kontrola przepływu gry

Cykle życia skryptów

Zarządzanie stanami gry

Komunikacja między skryptami

6. Zaawansowane skrypty w Lua

Modularyzacja i pakiety

Korutyny i wielozadaniowość

Obsługa błędów i wyjątków

7. Współpraca z GUI

Tworzenie interfejsu użytkownika

Animacja elementów GUI

Reakcja na akcje użytkownika

8. Podstawy projektowania gier

Projektowanie poziomów

Mechaniki gry i reguły

Balansowanie i testowanie

9. Przechowywanie danych i bezpieczeństwo

Zarządzanie danymi gracza

Bazy danych w Roblox

Zabezpieczanie gry przed oszustwami

10. Publikowanie i promocja gry

Proces publikacji gry

Monetyzacja twojej gry

Marketing i zdobywanie graczy

11. Społeczność i dalszy rozwój

Korzystanie z zasobów społeczności Roblox

Utrzymywanie i aktualizacja gry

Nauka i rozwój jako twórca gier

12. Zakończenie i podsumowanie

Co osiągnąłeś?

Następne kroki w nauce programowania

Inspiracje i zasoby do dalszej naukiPierwszy skrypt w Lua

Pierwszym krokiem w przygodzie z tworzeniem gier na platformie Roblox jest zainstalowanie odpowiedniego środowiska programistycznego. Środowisko to musi wspierać język Lua, który jest podstawowym językiem programowania w Roblox. Aby rozpocząć, należy pobrać i zainstalować Roblox Studio, które jest oficjalnym środowiskiem deweloperskim udostępnianym przez twórców Roblox. Jest to narzędzie, które nie tylko oferuje wsparcie dla Lua, ale również zawiera zintegrowane narzędzia do projektowania gier, co sprawia, że jest ono kompleksową platformą dla aspirujących twórców gier.

Proces instalacji Roblox Studio jest stosunkowo prosty. W pierwszej kolejności, użytkownik musi utworzyć konto na stronie Roblox, jeśli jeszcze takowego nie posiada. Po zarejestrowaniu się i zalogowaniu, należy odnaleźć zakładkę "Create" lub "Twórz" w zależności od ustawień językowych. Kliknięcie w nią powinno otworzyć stronę, na której dostępny jest przycisk do pobrania Roblox Studio. Po pobraniu instalatora, wystarczy go uruchomić i postępować zgodnie z instrukcjami pojawiającymi się na ekranie. Proces instalacji powinien zająć tylko kilka minut, w zależności od szybkości połączenia internetowego i wydajności komputera.

Po pomyślnej instalacji Roblox Studio, program uruchomi się, a użytkownik zostanie powitany serią samouczków i wskazówek, które pomogą zrozumieć podstawy działania środowiska. Choć samouczki są bardzo pomocne, nie należy polegać wyłącznie na nich – warto też samemu eksperymentować z interfejsem i dostępnymi funkcjami, aby lepiej poznać możliwości, jakie oferuje Roblox Studio.

Sam interfejs Roblox Studio jest podzielony na kilka kluczowych obszarów. Znajdziemy tu m.in. eksplorator obiektów (Explorer), gdzie można zobaczyć hierarchię wszystkich elementów w grze, panel właściwości (Properties), który pozwala na edytowanie cech wybranych obiektów, oraz przestrzeń roboczą (Workspace), gdzie odbywa się projektowanie i budowanie świata gry. Warto też zaznajomić się z biblioteką skryptów (Script Library), gdzie przechowywane są wszystkie skrypty Lua dodane do projektu.

Kolejnym ważnym krokiem jest nauka podstaw języka Lua, który został zaadoptowany przez Roblox jako język skryptowy. Lua jest językiem dynamicznym, co oznacza, że jest on łatwy w użyciu dla początkujących, ale także posiada wystarczająco bogate możliwości dla zaawansowanych programistów. Istnieje wiele zasobów online, które oferują kursy i tutorial'e dotyczące Lua, w tym dokumentacja Roblox Developer Hub, gdzie można znaleźć szczegółowe informacje na temat tworzenia skryptów dla gier w Roblox.

Aby zacząć pisać skrypty w Lua, w Roblox Studio, należy utworzyć nowy skrypt poprzez wybranie odpowiedniej opcji z menu "Insert" lub poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszy w oknie eksploratora i wybranie "Insert Object", a następnie "Script". To otworzy nowy, pusty skrypt, w którym można zacząć programować. Edytor kodu w Roblox Studio oferuje podstawowe funkcjonalności takie jak podświetlanie składni i automatyczne uzupełnianie kodu, które ułatwiają pisanie i zrozumienie skryptów.

Praca w Roblox Studio nie ogranicza się jedynie do korzystania z wbudowanych narzędzi. W miarę rozwijania swoich umiejętności, warto rozważyć użycie zewnętrznych edytorów kodu, które mogą oferować bardziej zaawansowane funkcje, takie jak zarządzanie wersjami, zaawansowane debugowanie czy integrację z systemami kontroli wersji takimi jak Git. Takie edytory, jak Visual Studio Code czy Sublime Text, często mają dodatkowe rozszerzenia i wtyczki przeznaczone specjalnie do pracy z Lua i Roblox Studio, co może znacznie ułatwić i przyspieszyć proces tworzenia gier.

Instalacja dodatkowych narzędzi, takich jak menedżer pakietów Luarocks czy frameworki do testów jednostkowych w Lua, może również znacząco pomóc w utrzymaniu wysokiej jakości kodu i uniknięciu błędów. Co więcej, warto zaznajomić się z zasadami dobrej praktyki programistycznej w Lua, takimi jak używanie lokalnych zmiennych, unikanie globalnego stanu czy pisanie przejrzystego i dobrze udokumentowanego kodu, co jest niezwykle ważne przy pracy nad większymi projektami.

Zainstalowanie i nauka obsługi Roblox Studio oraz podstaw Lua to dopiero początek drogi w tworzeniu własnych gier w Roblox. Dzięki tym narzędziom, użytkownik jest przygotowany do eksplorowania bogatego świata programowania gier, który nie tylko dostarczy satysfakcji z tworzenia własnych światów, ale może również przynieść realne korzyści finansowe z monetyzacji stworzonych gier. Kluczem jest jednak ciągła nauka, eksperymentowanie i rozwijanie swoich umiejętności, co jest możliwe dzięki dostępnym zasobom edukacyjnym i społeczności twórców, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem.

Wchodząc w świat programowania gier na platformie Roblox, kluczowym elementem jest zrozumienie podstawowej struktury skryptu Lua, który jest sercem każdej gry. Skrypt Lua w Roblox jest zbiorem instrukcji wykonywanych przez silnik gry, odpowiadający za rozmaite zachowania i mechanizmy wewnątrz projektu. Każdy skrypt rozpoczyna się od definicji, która wytycza zakres działania kodu, a także od sekcji deklaracji, w której określa się zmienne i funkcje używane w całym skrypcie.

Na samym początku skryptu często umieszcza się komentarze, które nie wpływają na działanie kodu, ale są cennymi wskazówkami dla osoby czytającej kod. Komentarze te mogą wyjaśniać zamiar autora, logikę działania poszczególnych fragmentów lub służyć jako przypomnienie o zadaniach do wykonania w przyszłości. Komentarze w Lua tworzy się poprzez dodanie dwóch myślników `--` przed tekstem komentarza dla pojedynczej linii lub `--]` dla bloku komentarza.

Następnie, w skrypcie definiuje się zmienne. Zmienne to pojemniki na dane, które mogą być używane i modyfikowane w trakcie działania skryptu. W Lua deklaracja zmiennej jest prosta – wystarczy użyć słowa kluczowego `local`, aby zadeklarować zmienną lokalną (widoczną tylko w obrębie skryptu lub funkcji, w której została zadeklarowana), a następnie nadać jej nazwę i opcjonalnie przypisać wartość początkową. Na przykład: `local liczbaGraczy = 0`.

Skrypty Lua muszą także radzić sobie z logiką decyzyjną, a do tego służą instrukcje warunkowe takie jak `if`, `then`, `else` oraz `elseif`. Pozwalają one skryptowi na wykonywanie różnych akcji w zależności od spełnienia określonych warunków. Struktura instrukcji warunkowej zaczyna się od `if`, po którym następuje warunek do sprawdzenia, a następnie blok `then` z kodem do wykonania, jeśli warunek jest spełniony. Jeśli chcemy przewidzieć alternatywne scenariusze, stosujemy `else` lub `elseif` dla dodatkowych warunków.

Pętle to kolejny istotny element struktury skryptu. Umożliwiają one wykonanie kodu wielokrotnie bez potrzeby jego powielania. Lua oferuje kilka typów pętli, w tym `for`, `while` i `repeat`. Każda z nich służy do iteracji przez blok kodu, ale różnią się sposobem określania warunków i momentu, w którym kontrola nad pętlą jest odzyskiwana.

Funkcje w Lua to bloki kodu, które można wywołać z różnych miejsc w skrypcie. Umożliwiają one ponowne wykorzystanie kodu i organizację logiki gry. Definiowanie funkcji rozpoczyna się od słowa kluczowego `function`, po którym następuje nazwa funkcji oraz zestaw nawiasów, w których określa się parametry (jeśli funkcja jakieś wymaga). Ciało funkcji zawiera kod, który ma zostać wykonany podczas jej wywołania, a kończy się słowem `end`.

W skrypcie Lua wykorzystuje się także zdarzenia i sygnały, które są sposobem na reagowanie na akcje graczy lub inne zdarzenia w grze. Roblox udostępnia API z rozbudowanym zestawem wbudowanych zdarzeń, takich jak kliknięcia przycisku czy kolizje obiektów. Rejestrowanie obsługi zdarzenia odbywa się przez przypisanie funkcji do zdarzenia, na przykład: `part.Touched:Connect(onTouched)`, gdzie `part` jest obiektem w grze, `Touched` to zdarzenie, a `onTouched` to nazwa funkcji, która zostanie wywołana, gdy zdarzenie wystąpi.

Zarządzanie błędami w skrypcie jest ważne dla utrzymania płynnej rozgrywki i unikania nieoczekiwanych przerw. Lua oferuje mechanizm `pcall`, który umożliwia bezpieczne wywołanie funkcji i obsługę ewentualnych błędów, które mogą się pojawić. Używa się go do otaczania fragmentów kodu, które mogą generować błędy, dzięki czemu można je elegancko obsłużyć i poinformować użytkownika o problemie bez przerywania działania skryptu.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: