- promocja
Roblox Lua w 24 godziny. Tworzenie gier dla początkujących - ebook
Roblox Lua w 24 godziny. Tworzenie gier dla początkujących - ebook
Roblox to popularna platforma do tworzenia gier, z której korzystają użytkownicy o różnym poziomie umiejętności w zakresie ich projektowania. W Robloksie używa się języka programowania Lua. Jest to język, którego można się szybko i łatwo nauczyć. Roblox Studio i Lua zapewniają idealne środowisko dla twórców gier, a także prosty dostęp do serwerów multiplayer, narzędzi do modelowania światów, systemów monetyzacji i wielu innych przydatnych funkcji. Ty możesz skupić się na tym, co najlepsze: na pracy twórczej!
Oto wyjątkowy przewodnik po platformie Roblox. Składa się z 24 lekcji skonstruowanych w sposób ułatwiający szybkie opanowanie materiału; przeczytanie każdej z nich i wykonanie podanych ćwiczeń zajmie Ci najwyżej godzinę. Lekcje i zadania łącznie tworzą kurs, dzięki któremu nauczysz się samodzielnie kodować w Robloksie. W ramach pracy z książką przygotujesz sobie środowisko pracy, zaczniesz się płynnie posługiwać potrzebnymi narzędziami i szybko napiszesz swoją pierwszą grę. Naukę ułatwią Ci instrukcje krok po kroku, liczne ćwiczenia i pytania sprawdzające, a także quizy, wskazówki i przydatne ostrzeżenia. Szybko się przekonasz, jak proste, przyjemne i satysfakcjonujące jest używanie Robloksa!
W książce między innymi:
- podstawowe informacje o platformie Roblox, Roblox Studio i języku Lua
- właściwości, zmienne, funkcje, instrukcje warunkowe i pętle
- korzystanie z tabel i słowników
- programowanie zdarzeń
- abstrakcje i wprowadzenie do programowania zorientowanego obiektowo
- utrwalanie danych i użycie ich w grach
- stosowanie raycastingu
Roblox Studio: tak się dzisiaj tworzy gry!
Spis treści
O autorce
Chcemy poznać Twoje zdanie!
Dla czytelników
Godzina 1. Tworzenie pierwszego projektu
- Instalacja Roblox Studio
- Chodźmy na wycieczkę
- Otwieranie okna Output
- Pisanie pierwszego skryptu
- Komunikaty o błędach
- Zostawianie komentarzy
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 2. Zmienne i właściwości
- Hierarchia obiektów
- Słowa kluczowe
- Właściwości
- Znajdowanie właściwości i typów danych
- Tworzenie zmiennych
- Zmiana koloru
- Instancje
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenia
Godzina 3. Tworzenie funkcji i korzystanie z nich
- Tworzenie i wywoływanie funkcji
- Rozumienie zakresu
- Wykorzystywanie zdarzeń do wywoływania funkcji
- Kolejność i rozmieszczenie
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 4. Parametry i argumenty
- Przekazywanie informacji do funkcji
- Praca z wieloma parametrami i argumentami
- Zwracanie wartości z funkcji
- Zwracanie wielu wartości
- Zwracanie nil
- Radzenie sobie z niezgodnymi argumentami i parametrami
- Funkcje anonimowe
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
Godzina 5. Wyrażenia warunkowe
- Wyrażenia if/then
- elseif
- Operatory logiczne
- else
- Podsumowanie
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 6. Debouncing i debugowanie
- Nie niszcz - zastosuj debouncing
- Dowiadywanie się, w którym miejscu coś poszło nie tak
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenia
Godzina 7. Pętle while
- Powtarzaj w nieskończoność, while true do
- Kilka kwestii, o których warto pamiętać
- Pętle while a zakres
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenia
Godzina 8. Pętle for
- Jak działają pętle for
- Pętle zagnieżdżone
- Wychodzenie z pętli
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenia
Godzina 9. Praca z tablicami
- Czym są tablice?
- Późniejsze dodawanie elementów
- Pobieranie informacji spod określonego indeksu
- Drukowanie całej listy za pomocą ipairs()
- Foldery i ipairs()
- Wyszukiwanie wartości na liście i drukowanie indeksu
- Usuwanie wartości z tablicy
- Numeryczne pętle for i tablice
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 10. Praca ze słownikami
- Wprowadzenie do słowników
- Dodawanie wpisów do słowników i usuwanie ich ze słowników
- Usuwanie par klucz-wartość
- Praca ze słownikami i funkcją pairs()
- Zwracanie wartości z tabeli
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 11. Klient kontra serwer
- Klient i serwer
- Praca z GUI
- Rozumienie RemoteFunction
- Stosowanie RemoteFunction
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenia
Godzina 12. Zdarzenia zdalne: komunikacja jednostronna
- Zdarzenia zdalne: ulica jednokierunkowa
- Komunikacja od serwera do wszystkich klientów
- Komunikacja od klienta do serwera
- Komunikacja od serwera do pojedynczego klienta
- Komunikacja od klienta do klienta
- Podsumowanie
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 13. Korzystanie z ModuleScript
- Programowanie rzeczy tylko raz
- Umiejscowienie ModuleScript
- Jak działa ModuleScript
- Nazywanie ModuleScript
- Dodawanie funkcji i zmiennych
- Rozumienie zakresu w ModuleScript
- Korzystanie z modułów w innych skryptach
- Nie powtarzaj się
- Operowanie abstrakcjami
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 14. Programowanie w przestrzeni 3D
- Rozumienie współrzędnych X, Y i Z
- Udoskonalenie rozmieszczenia za pomocą współrzędnych CFrame
- Offsetowanie ramek CFrame
- Dodawanie obrotów do ramek CF
- Praca z modelami
- Zrozumienie współrzędnych ze świata i lokalnych współrzędnych obiektu
- Podsumowanie
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 15. Płynna animacja obiektów
- Czym są tweeny
- Ustawianie parametrów TweenInfo
- Łączenie tweenów
- Podsumowanie
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 16. Rozwiązywanie problemów za pomocą algorytmów
- Definiowanie algorytmów
- Sortowanie tablicy
- Sortowanie w kolejności malejącej
- Sortowanie słownika
- Sortowanie według wielu rodzajów informacji
- Podsumowanie
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 17. Zapisywanie danych
- Włączanie magazynów danych
- Tworzenie magazynu danych
- Korzystanie z danych w magazynie
- Ograniczanie liczby zapytań
- Ochrona Twoich danych
- Zapisywanie danych gracza
- Stosowanie UpdateAsync do aktualizacji magazynu danych
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 18. Tworzenie pętli gry
- Tworzenie pętli gry
- Praca z BindableEvent
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 19. Monetyzacja: jednorazowe transakcje
- Dodawanie passów do gry
- Konfiguracja passa
- Zachęcanie graczy do zakupów w grze
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 20. Programowanie obiektowe
- Czym jest programowanie obiektowe?
- Organizacja kodu i projektów
- Tworzenie nowej klasy
- Dodawanie właściwości do klasy
- Korzystanie z funkcji w klasie
- Podsumowanie
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 21. Dziedziczenie
- Konfiguracja dziedziczenia
- Dziedziczenie właściwości
- Praca z wieloma klasami potomnymi
- Dziedziczenie funkcji
- Rozumienie polimorfizmu
- Wywoływanie funkcji nadrzędnych
- Podsumowanie
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 22. Raycasting
- Konfiguracja funkcji służącej do raycastingu
- Sztuczka matematyczna w trójwymiarowej przestrzeni: uzyskiwanie kierunku
- Ustawianie parametrów funkcji Raycast
- Sztuczka matematyczna w przestrzeni 3D: ograniczanie kierunku
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 23. Plopping obiektów w projekcie - część 1.
- Konfiguracja obiektu
- Tworzenie przycisku do ploppingu
- Śledzenie ruchów myszy
- Podgląd obiektu poddanego ploppingowi
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Godzina 24. Plopping obiektów w projekcie - część 2.
- Wykrywanie danych wejściowych myszy
- Wysyłanie wiadomości na serwer
- Otrzymywanie wiadomości
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztaty
- Ćwiczenie
Dodatek A. Podstawy Robloksa
- Słowa kluczowe
- Indeks DataType
- Operatory
- Konwencje nazewnictwa
- Easing animacji
- Możliwe rozwiązania ćwiczeń
Kategoria: | Gry |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-9450-6 |
Rozmiar pliku: | 18 MB |