- promocja
- W empik go
Rocznik Czasopisma MATINF 2023/2024 - ebook
Rocznik Czasopisma MATINF 2023/2024 - ebook
W roczniku 2023/2024 Redakcja Czasopisma MATINF publikuje szkice z drugiej części książki S.Lang'a "Algebra" o teorii Galois, szkice z tomu pierwszego książki G.M.Fichtenholz'a "Rachunek różniczkowy i całkowy", do samodzielnej nauki kursy programowania poprzez języki Python oraz Java w oparciu o uproszczone środowisko programistyczne Processing oraz różne sprawozdania z przeglądania informacji w sieci Internet.
Plik obejmuje cały, do sierpnia uaktualniany rocznik Czasopisma MATINF z aktualnym numerem na początku, nie uwzględnia numerów specjalnych. Publikacja w okolicach ostatniego poniedziałku miesiąca poprzedzającego. Redakcja Czasopisma MATINF z góry przeprasza za błędy ortograficzne, interpunkcyjne, składniowe, stylistyczne, ... Redakcja Czasopisma MATINF nie udziela żadnych gwarancji jakości treści.
Kategoria: | Matematyka |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
Rozmiar pliku: | 143 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
MATINF 12 /202 4
modulo sierpień
Stron:
9
Data wydania:
2 9 lipiec 2024
Druk:
bez drukowanych egzemplarzy
Adresy Redakcji :
[email protected]
Witryny informacyjne, regulaminy:
https://github.com/ c zasopismo- MATINF / C zasopismo-MATINF
Czytelnik:
osoba samodzielnie ucząca się, student
Cel:
systematyczne kursy podstaw programowania, matematyki, algebry i analizy matematycznej, artykuły o takowej tematyce; recenzje książek do nauki, narzędzi do programowania, listy zasobów informatycznych, serwisów internetowych; zestawienia wiedzy ogólnej, sprawozdania z wyszukiwania informacji w sieci Internet; po dwudziestu latach wybuchu programistycznego niepotrzebna już promocja programowania, ale powrót na jego podstawowy poziom i znalezienie miejsca dla jego podstaw przy potwornie zwiększającym się stopniu skomplikowania algorytmów oraz narzędzi programistycznych; systematyczny zbiór powszechnie znanych pomysłów i idei; obrazowanie interdyscyplinarnego podejścia do nauki z przewagą matematyki oraz informatyki; próby tworzenia wielogałęziowej podstawy nauczania; obrazowanie sposobu tworzenia notatek z wykładów;
Wstęp do bieżącego numeru:
Spis treści oraz podsumowanie Rocznika Czasopisma MATINF 2023/2024.
Spis aktualnie rozwijanej zawartości:
+----------------+----------------+----------------+----------------+----------------+
| kurs | narzędzia | kurs | szkice kursu z | historia |
| programowania | programistyczn | programowania | analizy | matematyki |
| w języku Java | e | w języku | matematycznej | przełomu XVIII |
| | | Python | | i XIX wieku |
+----------------+----------------+----------------+----------------+----------------+
| l isty | recenzje | algorytmika | szkice kursu z | i ndeks |
| serwisów | książek | | algebry | wiadomości |
| internetowych | | | | technicznych |
+----------------+----------------+----------------+----------------+----------------+------------------------
SPIS TREŚCI:
------------------------
0 SIERPIEŃ 2023
------------------------
1 WRZESIEŃ 2023
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Python. Sprawozdanie 1.
NIEBIESKA
Notatka 1. O organizacjach matematycznych na Ziemi.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Java. Sprawozdanie 1.
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 1. Wstęp.
NIEBIESKA
Kurs algebry. Szkic 1. ::SLA-RVII:: Rozszerzenia algebraiczne.
------------------------
2 PAŹDZIERNIK 2023
CZARNA
Szkic 1. O możliwych typach modyfikacji języków i typach języków programowania.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Python. Sprawozdanie 2.
ZIELONA
Notatka 2. O agencjach kosmicznych na Ziemi.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Java. Sprawozdanie 2.
SZARA
Notatka 3. VR, AR, ER, MR.
ZŁOTA
Leksykon 1. Paradygmaty.
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 2. ::GMFI-RI:: Teoria granic.
NIEBIESKA
Kurs algebry. Szkic 2. ::SLA-RVII:: Ciała skończone.
------------------------
3 LISTOPAD 2023
NIEBIESKA
Notatka 4. Wydziały, szkoły, instytuty lub fakultety matematyczne najstarszych uniwersytetów w Europie z różnych źródeł zebrane.
ZIELONA
Notatka 5. Książka do biologii.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Python. Sprawozdanie 3.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Java. Sprawozdanie 3.
ZŁOTA
Leksykon 2. Paradygmaty.
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 3. ::GMFI-RII:: Funkcje jednej zmiennej.
NIEBIESKA
Kurs algebry. Szkic 3. ::SLA-RVIII:: Teoria Galois.
------------------------
4 GRUDZIEŃ 2023
CZARNA
Szkic 2. O narzędziach do programowania oraz nauki programowania w starych i nowych typach języków.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Python. Sprawozdanie 4.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Java. Sprawozdanie 4.
ZIELONA
Sprawozdanie 1. Teleskopy w przestrzeni kosmicznej.
SZARA
Sprawozdanie 2. O nieudanej próbie analizy azjatyckiego rynku elektroniki.
ZŁOTA
Leksykon 3. Paradygmaty.
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 4. ::GMFI-RIII:: Pochodne i różniczki.
NIEBIESKA
Kurs algebry. Szkic 4. ::SLA-RVIII:: Teoria Galois.
------------------------
5 STYCZEŃ 2024
NIEBIESKA
Notatka 6. Wydziały, instytuty, katedry matematyki oraz informatyki polskich uniwersytetów oraz politechnik.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Python. Sprawozdanie 5.
ZIELONA
Notatka 7. Książka do fizyki.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Java. Sprawozdanie 5.
ZŁOTA
Leksykon 4. Paradygmaty.
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 5. ::GMFI-RIV:: Badanie funkcji za pomocą pochodnych.
NIEBIESKA
Kurs algebry. Szkic 5. ::SLA-RIX:: Rozszerzenia pierścieni.
------------------------
6 LUTY 2024
CZARNA
Obrazek 1. Transformacje grafowe.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Python. Sprawozdanie 6.
NIEBIESKA
Obrazek 2. Modele centrowania koła rowerowego.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Java. Sprawozdanie 6.
ZIELONA
Notatka 8. Polecane internetowe kursy filmowe.
ZIELONA
Sprawozdanie 3. Udane miękkie lądowania na Księżycu.
SZARA
Sprawozdanie 4. Duże azjatyckie firmy oprogramowania.
ZŁOTA
Leksykon 5. Paradygmaty.
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 6. ::GMFI-RV:: Różniczki wielu zmiennych.
NIEBIESKA
Kurs algebry. Szkic 6. ::SLA-RIX:: Rozszerzenia pierścieni. Analiza w algebrze, algebra w analizie.
------------------------
7 MARZEC 2024
NIEBIESKA
Notatka 9. Wikipedysty indeks stron powiązanych z matematyką.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Python. Sprawozdanie 7.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Java. Sprawozdanie 7.
ZIELONA
Notatka 10. Książka i geografia.
ZŁOTA
Leksykon 6. Paradygmaty.
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 7. ::GMFI-RV:: Różniczki wyższych rzędów wielu zmiennych.
NIEBIESKA
Kurs algebry. Szkic 7. ::SLA-RX:: i ::SLItAG-ChII::.
------------------------
8 KWIECIEŃ 2024
CZARNA
Notatka 11. IDE.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Python. Sprawozdanie 8.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Java. Sprawozdanie 8.
ZIELONA
Sprawozdanie 5. Misje do planet Układu Słonecznego.
SZARA
Sprawozdanie 6. Azjatyckie marki samochodów oraz firmy infrastruktury.
ZŁOTA
Leksykon 7. Paradygmaty.
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 8. ::GMFI-RVI:: Wyznaczniki funkcyjne i ich zastosowania.
NIEBIESKA
Kurs algebry. Szkic 8. ::SLA-RX:: i ::SLItAG-ChIII::.
------------------------
9 MAJ 2024
NIEBIESKA
Notatka 12. Nierozwiązane problemy matematyczne, pytania, hipotezy.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Python. Sprawozdanie 9.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Java. Sprawozdanie 9.
ZIELONA
Notatka 13. Książki do chemii.
ZŁOTA
Leksykon 8. Paradygmaty. Leksykon frameworków – Java.
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 9. ::GMFI-RVII:: Zastosowania rachunku różniczkowego do geometrii.
NIEBIESKA
Kurs algebry. Szkic 9. ::SLA-RXI:: Ciała rzeczywiste.
------------------------
10 CZERWIEC 2024
CZARNA
Notatka 14. Roboty człowiekokształtne.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Python. Sprawozdanie 10.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Java. Sprawozdanie 10.
ZIELONA
Sprawozdanie 7. Misje poza Układ Słoneczny.
SZARA
Sprawozdanie 8. SpaceX. Prywatne firmy eksploracji kosmosu.
ZŁOTA
Leksykon 9. Paradygmaty. Leksykon frameworków – Python.
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 10. ::GMFI-Uzupełnienie:: Zgadnienie przedłużania funkcji.
NIEBIESKA
Kurs algebry. Szkic 10. ::SLA-RXII:: Wartości bezwzględne.
------------------------
11 LIPIEC 2024
NIEBIESKA
Notatka 15. Zebrane serie książek do matematyki, informatyki oraz wydawnictwa.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Python. Sprawozdanie 11.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język Java. Sprawozdanie 11.
ZIELONA
Notatka 16. Informatyka, programowanie, DIY, narzędzia.
ZŁOTA
Leksykon 10. Paradygmaty. Leksykon frameworków – Java S cript.
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 11. ::GMFI:: Zamiast podsumowania - lista książek.
NIEBIESKA
Kurs algebry. Szkic 11. ::SLA-Część druga Teoria ciał:: Zamiast podsumowania - lista książek.
------------------------
12 SIERPIEŃ 2024
SPIS TREŚCI
ZŁOTA
Podsumowanie roku 2023/2024.
------------------------
FILOZOFIAFILOZOFIAFILOZOFIAFILOZOFIAFIL
Podsumowanie roku 2023/2024.
Nie Czytaj t ego Czasopisma! Stwórz w łasne! Czyli jak się nauczyć wszystkiego ...
NOTATKI
Ze względu na ulotność samodzielnie przygotowywanych notatek, jednym z celów Czasopisma MATINF jest tworzenie ram curriculum matematyczno-nauko wo -studencko-uczniowskiego w oparciu o nie tak znowu stare, klasyczne polskie książki - zgubioną, drukowaną można odkupić, a zdaniem Redakcji, nowe podręczniki, uczelniane skrypty, zbiory zadań nie porównują się do starszych, pisanych przez polskich profesorów tworzących wielkie szkoły matematyczne rozsławione na całym świecie ich wkładem również w podstawy matematyki. Czasopismo MATINF stara się być wieloma rzeczami naraz, wielorakie, w tym przykładem-wzorem tworzenia własnych notatek.
Jeśli studiujesz nauki ścisłe – rób notatki na sposób „humanistyczny” w formie XIX-wiecznego czasopisma, a jeśli nauki „humanistyczne” – pisz notatki matematycznie ści sł e .
Ćwierćwieczem XXI wieku, w nowych czasach zakupów internetowych dostarczanych paczkami przez samochodowych kurierów, chociaż jeszcze nie masowo przywożonych autonomicznymi, dostawczymi roboto-samochodami, dronami, książki można kupować paczkami, seriami, przeglądać spisy treści, czytać wstępy rozdziałów, notować, łączyć, rozumieć treści twierdzeń, szczegółowo czytając niektóre. Dużo książek o wszystkim - wiedza ogólna, szczegółowo - wybrane tematy. Nie ma jeszcze elektronicznych imitacji-kopii papieru, w porównaniu z internetowymi bibliotekami kontakt z książką w ręce jest o wiele przyjemniejszy. Z podręcznej, domowej biblioteczki, chyba, korzystamy częściej. Notatki pozwalają szybciej poruszać się po stronach przeczytanych książek.
Zeszyt powinien być formatu B5, w kratkę, mieć twardą okładkę, co najmniej stukartkowy, pisany ołówkiem.
Redakcja nie poleca włączania dużej ilości wklejek, od których zeszyt p p u chnie e , chociaż twardą okładką łatwiej przygnieść. Od filmowania, oglądania nagranych wykładów, zdaniem Redakcji, lepsze i przyjemniejsze jest pisanie własnego mikroczasopisma (takiego, jak to) do porządkowania wiedzy. Zdaniem Redakcji, artykuły z tego są przykładowymi, własnoręcznymi, podsumowującymi notatkami. Można również stworzyć pokój-college z materiałami dydaktycznymi na ścianach oraz dużą, białą, suchościeralną tablicą na alkoholowe flamastry do zarządzania procesem nauki. Droższą tablicę można zastąpić okienną szybą. To wszystko pomaga również w prowadzeniu korepetycji, chociaż nie wystawność, ale pompa zawsze a zbyt duży komfort przeszkadza, jeśli Czytelnik prowadzi zajęcia u Siebie. Zbytkowność, blichtr, szych, pozłota.
Redakcja sugeruje, Czytelnik przemyśli sam, czy robić notatki, chyba również nieprzyjemnych rzeczy, które przyjdą do głowy - n.p. dla Redakcji:
Są matematycy, którzy rozwiązują problemy i tacy, którym hipotezy śmieją się w twarz. (czwarta nad ranem)
Nikt nie chce myśleć, że Pani Matematyka jest arogancka ...
Redakcji przychodzą do głowy sentencje, które już kiedyś słyszała ...
INTERNET
Odnalezienie, odczytanie oraz poukładanie szukanych informacji w dużej jej masie tworzonej, umieszczanej i rozproszonej w ziemskiej sieci internetowej jest ogromnym problem nawet po ponad dwudziestu latach jej rozwoju, w roku 202 4 . Redakcja dużo korzystała z wyszukiwarek internetowych. Czasem przeglądała nawet 100 kolejnych stron z wynikami wyszukiwania. Ogromna ilość odpowiedzi na zapytania dostarczanych przez wyszukiwarki wciąż jest niemałym problemem dla ich Czytelnika, zwiększając ilość czasu spędzanego przy wyszukiwaniu i porządkowaniu informacji. Potrzeba sortowania informacji oraz źródeł informacji. Do teoretycznej, korzystanie z internetu przyczynia się do dodatkowej (ale czy fakultatywnej?) , obszerniejszej ( ale płaskiej ) wiedzy o świecie: technicznej, społecznej, gospodarczej. Linki przeglądanych stron internetowych należy zapisywać oraz okresowo klasyfikować i grupować w katalogach linków (w przeglądarce) z samemu przygotowanym szufladkowaniem - niczym przy nauce roślin, którym nadaje się własne nazwy, ich częściom, bez zapamiętywania łacińskich. Jednak, z daniem Redakcji, długie i częste korzystanie z I nternetu bardzo źle wpływa na pamięć - łatwo dostępne filmy, informacje, "wpadają" i "wypadają z głowy". Chociaż w trakcie przeglądania wydaje się inaczej, b ez tworzenia własnych notatek czas spędzany n.p. na nauce z Wikipedii ( choćby przeczytani u o wszystkich państwach na Ziemi) okazuje się straconym. Redakcja zalecałaby pisanie okresowych podsumowań przeglądni ę tych stron oraz planów dalszych poszukiwań, tworzenie zestawień.
P o ponad dwudziestu latach, Redakcja nie jest już zwolennikiem korzystania z I nternetu d o spraw prywatnych, szczególnie z "mediów społecznościowych". Chyba wszystkie urządzenia elektroniczne mają możliwość podłączenia do sieci internetowej (nawet małe komputery , laptopy, smartfony, kamery), co grozi upublicznianiem prywatnych danych, przeglądaniem ich przez osoby z drugiego końca Ziemi, a świadomość ta tkwi w użytkowniku Internetu i komputerów i go zmienia. Lecz Redakcja nie widzi alternatywy. Duża liczba posiadanych kont utrudnia zarządzanie własnymi informacjami. Redakcja próbuje minimalizacji korzystania z I nternetu, przede wszystkim przy nauce i nauczaniu , bezwzględnie zastępując go spotkania mi bezpośredni mi , zmniejsz e nia ilości publikowanych treści, korzystając tylko "służbowo" - do danych oficjalnych, tekstów, ogłoszeń, reklam, informacji, na których utratę może sobie pozwolić. Przy takim użytkowaniu zmniejsza się, chyba, problem prywatności (słynne szpiegowanie przez liczne, nieznane firmy, akceptowanie ciasteczek), chociaż akceptowanie niejasnych umów, licencji, długich regulaminów przy najmniejszych czynnościach jak n.p. przeglądanie zdjęć pozostaje. Nie wspominając o próbach programowania i licencjach wtyczek do środowisk IDE.
PROGRAMY
Kiedy dwadzieścia lat temu programy nie były jeszcze tak skomplikowane, dobrym pomysłem na poznanie stanu oraz możliwości informatyki było przegląd nięcie wszystkich opcji w menu - n.p. w pakiet ach biurow ych (Notepad++, ...), IDE (Eclipse), graficzn ych (GIMP, POV-Ray, Blender), przeglądark ach internetow ych (opcje konfiguracji). Profesjonalne oprogramowanie wyrosło już, chyba, z wieku umożliwiającego taką naukę.
Według Redakcji, 8 wspaniałości oprogramowania:
przeglądarka internetowa (animowane łączenie tekstu, obrazu, dźwięku, programowania – nowoczesna sztuka audiowizualna )
uniwersalny system operacyjny (chmurowy, współbieżny, rozproszony, modularny system operacyjny; uniwersalny GUI)
systemy do projektowania oraz grafiki (Blender, Maya, 3ds Max, Processing w swej prostocie korzystania, oprogramowanie CAD, obrazowanie medyczne )
frameworki ( umożliwjają media społecznościowe, blogi, serwisy z treściami : książkami, filmami, biblioteki online; ułatwiaj ą tworzenie skomplikowanych serwisów)
generowanie języków i kompilatorów ( w środowiska ch IDE i nie tylko )
urządzenia wirtualnej rzeczywistości 3d ( okulary, rozpoznawanie gestów, ruchu )
AI, robotyka ( przekraczanie granicy oprogramowanie - rzeczywistość )
? interfejs mózg – komputer ?
PROGRAMOWANIE
Zdaniem Redakcji, programować trzeba uczyć się dużo teoretycznie, dużo praktycznie oraz częściowo samemu, z papierowymi książkami do struktury języka oraz algorytmów obok oraz robotem, który wykonuje podawane rozkazy. Redakcja nawet na początku przepisywała programy . Czy zabawa w komputer wykonujący rozkazy jest nauką teoretyczną czy praktyczną? Pomocą może być duża, biała, suchościeralna tablica na alkoholowe flamastry do OOD i OOP, przydatna do wszelkiego planowania i nauki . Większe programy tworzymy metodą iteracyjną, w wielu podejściach, zwiększając stopień ich skomplikowania w każdej sesji, zapisując stan pod koniec kodowania, którego to słowa chyba nikt nie lubi, ale - Redakcja przyznaje – dobrze rozdziela pojęci e programowania z rozmysłem od pisania "na pałę". Można siedzieć "do upadłego" i dłużej niż w nocy nad niedziałającym programem, wymęczyć go, ale już przy nieco trudniejszych rzadko udaje się rozwiązać problem podczas takiej upartej, niesypiającej, pierwszej sesji, chociaż ... zdaniem Redakcji ... po odpowiednio długiej przerwie-odpoczynku przynoszącej nowe pomysły i świeże spojrzenie, odpowiednio wymęczony, wydebugowany, okomentowany przed przerwą problem staje się prostszy niż niewymęczony. Przerw się nie uniknie, często przynoszą oczywiste rozwiązanie dla niedziałającego programu już na początku następnej sesji oraz są zbiorem owocodajnych pomysłów. T ańczeni e w ciemności wokół miejsca, które w nadziei rozświetli się nad świtem jest zgubne – wymagan e są przynajmniej jednodniowe przerw y , nie pauzy – w takich nie przychodziłyby do głowy nowe pomysły .
Poznajemy algorytmy, biblioteki, aspekty programów (cross-cutting problems, concerns), narzędzia (IDE, ...), techniki zarządzania oraz zwiększające bezbłędność programów, samo programowanie jako całość.
MATEMATYKA
Prace matematyczne są jak małe hobbystyczne programy komputerowe lub piosenki - jest ich tyle - w połączeniach mogą być bardziej użyteczne, stanowić nową jakość, zastosowanie, ale, być może, trzeba dopasować pojęcia (interfejsy). Znajdują się na dyskach - w książkach, czasopismach, umysłach matematyków na sposób rozproszony. Patrząc przez teleskop - za dużo o każdej gwieździe do nauczenia. Nie da się ich wszystkich ogarnąć. Jak, w takim razie, przy ilości przewyższającej możliwość poznania w ciągu jednego życia, można odkryć coś nowego? Zdaniem Redakcji, wobec uzasadnionego przykładami wymogu ścisłości pojęciowo-logicznej samo operowanie ideami intuicji nie może wystarczać. Rozwiązaniem dla Redakcji jest notowanie w zeszycie formatu B5, w kratkę, z twardą okładk ą , co najmniej stukartkowym własnymi słowami treści twierdzeń (bez nawet szkiców dowodów) ołówkiem, przeorganizowywanie notatek z użyciem gumki i przepisywania , korzystanie z książek drukowanych na życzenie (nie cennych starszych) jak z notatek - z własnymi na marginesach. A i tak Redakcja nie doszła do granic matematyki ... widocznie szeroki to ocean ...
NAUKA
Redakcja nie rozumie, dlaczego nie ma jednej książki do geografii, chemii (również informatyki) podobnie do książek do biologii czy fizyki, które pojedyncze mogą stanowić bazę kilk u letniego kształcenia do zakończenia szkoły średniej. Do zmniejszenia lub zwiększenia (!) oszołomienia światem przydają się przenośne teleskop + klasyfikowanie stron o astronomii oraz mikroskop + semi naukowe, a właściwie całkowicie przyjemnościowe, spacery łąkami i lasami (Redakcja z satysfakcją odkryła nadawanie własnych nazw roślinom i ich częściom zamiast nauki systematycznych, łacińskich). Zdaniem Redakcji, lepiej wydać więcej na mikroskop oraz dokupić lornetkę do podpatrywania ptaków . Ilość godzin spędzanych w szkole, zdaniem Redakcji, należy ograniczyć do minimum. Być może, pozostawić tylko geografię fizyczną, praktyczne lekcje handlu, giełdy i ekonomii, lekcje chemii prowadzone przed szkołą oraz w kuchni. No i ktoś musi nosić ten mikroskop na łąkę ... Czy w ramach fizyki nie prowadzić poglądowych podkursów mechaniki na podstawie niedowodzonych matematycznych twierdzeń i n.p. książki Stefana Banacha „Mechanika” ? A może jeden przedmiot - nauka? Łączone, zdjęciowe dokumentacje materiałów do takich lekcji byłyby materiałem do złożenia brakujących książek.
NARZĘDZIA I ROBOTYKA
Uzupełnieniem programowania jest korzystanie z mikrokomputerów (n.p. Raspberry Pi) do tworzenia mechanizmów wraz z poznawaniem elektryczności, elektromagnetyzmu. Narzędzia kosztują tyle, co lepszy robot kuchenny.
CZASOPISMO
Redakcja, tworząc to czasopismo, wybrała gatunki literackie XIX- wiecznej gazety i zachęca Czytelnika do tego samego. Skład Redakcja wykonuje w LibreOffice. W przeciągu roku Redakcja, pamiętając pierwszą radę dla początkujących pisarzy – by napisać, skreślić i napisać ponownie, miała okazj e ją stosować, ale tego nie robiła. Zamiast tego poprawiała napisany klawiaturą tekst, przeformułowując wielokrotnie. Rada jest widocznie ... dosłowna: raz napisać, raz przekreślić, poniżej napisać jeszcze raz ... może nawet to samo ...
Nie tylko dużo pracy, ale również zabawy przynosi Redakcji tworzenie tego czasopisma, czego nawet nie musi Czytelnikowi obiecywać. N.p. wzór przybliżony:
pobudka o 4 rano + 2 razy mocne macchiato = dopięcie numeru czasopisma (Redakcja nie zaleca picia kawy)
Wszelkie książki lub nazwy firm pojawiły się w tym roczniku ze względu na zainteresowanie budzące w Redakcji, reklam z żółtymi – nie złotymi – poprzeczkami nie było.
Przygotowane kursy nie są pełne , wymagają samodzielnego czytania treści stron internetowych i książek, na podstawie których szkice powstały. Gdyby nie były dla Redakcji notatkami i dokumentacją potwierdzającą samodzielne przebrnięcie takich materiałów - nie zalecane, ale obowiązkowe dla Czytelnika - byłyby z będne. Czytelnik powinien sam tworzyć notatki w formie takich kursów.
Dla Redaktora Redakcji, który przygotował ten R oczni k Czasopism a MATINF, jest on jednocześnie rozliczeniem się z dwiema, jego zdaniem, niskiej jakości pracami magisterskimi, które kiedyś napisał.
LITERATURA, SZTUKA
O potrzebie uczenia się literatury, poznania podstaw muzyki, sztuki, interpretacji, kompozycji, reżyserii, znajomości filozofii w e współczesnych mediach manipulacji psychologicznej nie można nie wspomnieć, ale nie jest to celem Czasopisma MATINF. Czy nauka programów do grafiki 3d (Blender, ...) jest ścisła czy „humanistyczna”?
RELIGIA
Jest podstawą dla wszelkiej działalności Człowieka.
KONIECNumer:
MATINF 11 /202 4
Stron:
5
Data wydania:
2 4 czerwiec 2024
Druk:
bez drukowanych egzemplarzy
Adresy Redakcji :
[email protected]
Witryny informacyjne, regulaminy:
https://github.com/ c zasopismo- MATINF / C zasopismo-MATINF
Czytelnik:
osoba samodzielnie ucząca się, student
Cel:
systematyczne kursy podstaw programowania, matematyki, algebry i analizy matematycznej, artykuły o takowej tematyce; recenzje książek do nauki, narzędzi do programowania, listy zasobów informatycznych, serwisów internetowych; zestawienia wiedzy ogólnej, sprawozdania z wyszukiwania informacji w sieci Internet; po dwudziestu latach wybuchu programistycznego niepotrzebna już promocja programowania, ale powrót na jego podstawowy poziom i znalezienie miejsca dla jego podstaw przy potwornie zwiększającym się stopniu skomplikowania algorytmów oraz narzędzi programistycznych; systematyczny zbiór powszechnie znanych pomysłów i idei; obrazowanie interdyscyplinarnego podejścia do nauki z przewagą matematyki oraz informatyki; próby tworzenia wielogałęziowej podstawy nauczania; obrazowanie sposobu tworzenia notatek z wykładów;
Wstęp do bieżącego numeru
W tym numerze lipcowym: zakończenia kursów analizy matematycznej, algebry, programowania poprzez języki Python oraz Java. Podsumowania kursów matematycznych są listami klasycznych książek mogących stanowić podstawę nauczania analizy oraz algebry . Ponadto: krótka lista przez Redakcję zebranych serii książek matematycznych, informatycznych oraz ich wydawnictw, notatka o łączeniu nauczania programowania i korzystania z narzędzi, ostatni odcinek leksykonu paradygmatów z link iem do stron y z list ą frameworków języka Java S cript.
Spis aktualnie rozwijanej zawartości:
+----------------+----------------+----------------+----------------+----------------+
| kurs | narzędzia | kurs | szkice kursu z | historia |
| programowania | programistyczn | programowania | analizy | matematyki |
| w języku Java | e | w języku | matematycznej | przełomu XVIII |
| | | Python | | i XIX wieku |
+----------------+----------------+----------------+----------------+----------------+
| l isty | recenzje | algorytmika | szkice kursu z | i ndeks |
| serwisów | książek | | algebry | wiadomości |
| internetowych | | | | technicznych |
+----------------+----------------+----------------+----------------+----------------+MATEMATYKAMATEMATYKAMATEMATYKAM
Notatka 15 . Zebrane serie książek do matematyki, informatyki oraz wydawnictwa.
Zebrane przez Redakcję serie wydawnicze do nauki matematyki:
język polski:
Biblioteka Matematyczna
Biblioteczka Matematyczna
Biblioteka Problemów - książki pisane przez znanych matematyków
seria z kangurem (dla Redakcji zadania były trudne)
Studia Mathematica (Stefan Banach, Hugo Dyonizy Steinhaus) - szukać w antykwariatach
popularno-naukowe:
National Geographic "Świat jest matematyczny" - długa seria
język angielski:
Graduate Texts in Mathematics
Acta Mathematica - szukać w antykwariatach
-----
Zebrane serie wydawnicze do nauki informatyki, programowania:
język polski:
wydawnictwa PJWSTK
Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, WNT - seria "Klasyka informatyki"
Jerzy Grębosz ( https://ifj.edu.pl/private/grebosz/booksp.html ) - książki do C++ jak powieści
materiały internetowe:
https://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php
język angielski:
Pragmatic Bookshelf ( https://pragprog.com/ )
Addison-Wesley Professional Computing Series
Apress
CRC Press Mastering Computer Science
Manning
No Starch Press
O'Reilly
Pearson, seria "Sams Teach Yourself"
traktowane jak książki o zasadach programistycznych mogą być interesujące:
John Wiley & Sons Inc, seria "For dummies"
MCGraw Hill, seria "Demystified"
In Easy Steps
https://www.packtpub.com/
-----
Wydawnictwa:
polskie:
BTC, Helion, PWN, WNT
zagraniczne:
Apress, O'Reilly, Pearson, Springer, World Scientific
-----
historia nauki, historia:
KRONIKI pod kierunkiem Mariana B. Michalika (cała seria KRONIK zawiera jakby roczniki artykułów z gazet, przeglądając, Redakcja zaleca wybrać jeden lub dwa interesujące tematy, czytając tylko te artykuły, kartkować kolejne lata)
seria Omega (opinia Redakcji: książki proste, ale styl pozwala przemyśleć i uporządkować myśli w trakcie czytania)
https://sciencebooksonline.info/
TECHNIKATECHNIKATECHNIKATECHNIKATE C
Kurs programowania poprzez język Python.
Sprawozdanie 11 .
Na zakończenie kursu, zamiast listy linków, Redakcja postanowiła doczytać końcowe rozdziały tutoriala (bez sprawdzania ich treści programistycznie), by zarówno z satysfakcją móc powiedzieć, że przeczytała cały tutorial oraz dla uzupełnienia informacji, które w ostatnich częściach takich często okazują się ciekawe. I tak Redakcja dowiedziała się o środowiskach wirtualnych, w których przy pomocy narzędzia pip można tworzyć zestawy modułów wybranych wersji: nie tylko najnowszych, uzyskała listę linków do przejrzenia (whatnow), dowiedziała się o matematycznym projekcie https://scipy.org , przeczytała o problemach obliczeń zmiennoprzecinkowych (może nawet przeczyta o modułach decimal i fractions oraz IEEE 754) oraz o tym jak tworzyć uruchamialne skrypty języka Python.
print(Do widzenia!)
https://docs.python.org/3/tutorial/venv.html
https://docs.python.org/3/tutorial/whatnow.html
https://scipy.org