Facebook - konwersja
Darmowy fragment

  • nowość

Rola studiów MBA w rozwoju karier zawodowych absolwentów. Studium przypadku podyplomowego Polsko-francuskiego programu studiów w zakresie zarządzania MBA - ebook

Format:
PDF
Data wydania:
6 grudnia 2025
24,95
2495 pkt
punktów Virtualo

Rola studiów MBA w rozwoju karier zawodowych absolwentów. Studium przypadku podyplomowego Polsko-francuskiego programu studiów w zakresie zarządzania MBA - ebook

Celem publikacji jest ukazanie roli studiów podyplomowych MBA w rozwoju karier zawodowych absolwentów. W monografii ukazano strukturę oferty studiów MBA w Polsce z podziałem na programy uczelni publicznych i niepublicznych. W pierwszej części książki wykorzystano wypowiedzi dyrektorów i absolwentów różnych programów MBA publikowane na specjalistycznym polskim portalu MBA. Druga część została przygotowana na podstawie wyników autorskich badań empirycznych przeprowadzonych metodą wywiadów na próbie absolwentów międzynarodowego podyplomowego Polsko-francuskiego programu studiów w zakresie zarządzania typu MBA (od 2023 roku MBA). To jedyny tego typu program w Polsce dający absolwentom możliwość otrzymania francuskiego dyplomu zarządzania Master 2 oraz polskiego świadectwa ukończenia programu podyplomowych studiów zarządzania MBA. Ma on par excellence charakter międzynarodowy i jest realizowany w formule hybrydowej –wyłącznie w języku francuskim i angielskim przez międzynarodowe grono wykładowców. Jest on jednocześnie najstarszym tego typu programem w Polsce, funkcjonującym nieprzerwanie od 1993 roku. Ukończyły go już trzydzieści dwa roczniki absolwentów. Harmonijnie łączy dwa ważne wyzwania współczesnych studiów MBA, jakimi są digitalizacja procesu kształcenia online oraz internacjonalizacja. Inicjatorem i kierownikiem programu od samego początku jest autor tej monografii.

Spis treści

Wprowadzenie 9

Część I. STRUKTURA PROGRAMÓW MBA NA POLSKIM RYNKU EDUKACYJNYM 13

1. Oferta programów MBA na polskim rynku edukacyjnym 15

1.1. Charakterystyka programów MBA oferowanych przez uczelnie publiczne 15

1.1.1. Internacjonalizacja programu z uwagi na język wykładowy 15

1.1.2. Czas trwania studiów 17

1.1.3. Czas obecności programu MBA na rynku edukacyjnym 17

1.1.4. Koszty programów MBA 19

1.2. Charakterystyka programów MBA oferowanych przez uczelnie nie- publiczne 21

1.2.1. Internacjonalizacja programu z uwagi na język wykładowy 24

1.2.2. Czas trwania studiów MBA 25

1.3. Czas obecności programu MBA na rynku edukacyjnym 27

1.4. Koszty programów MBA 28

Część II. STUDIUM PRZYPADKU PODYPLOMOWEGO POLSKO-FRANCUSKIEGO PROGRAMU STUDIÓW W ZAKRESIE ZARZĄDZANIA MBA 33

2. Segmentacja uczestników programu oraz uwarunkowania wyboru studiów podyplomowych MBA 35

2.1. Segment 1 – absolwenci studiów filologicznych, głównie romanistyki, z krótkim doświadczeniem zawodowym w biznesie 36

2.2. Segment 2 – absolwenci studiów filologicznych z dłuższym stażem zawodowym w biznesie 40

2.3. Segment 3 – osoby z wykształceniem filologicznym i dłuższym stażem zawodowym w innym sektorze niż biznes 43

2.4. Segment 4 – osoby z innym wykształceniem niż filologiczne i dłuższym stażem zawodowym 45

2.5. Segment 5 – cudzoziemcy pracujący w Polsce, związani z Francją

lub językiem francuskim 48

3. Międzynarodowe studia MBA szansą na awans lub nowe miejsce pracy 50

3.1. Model awansu zawodowego w dotychczasowej firmie 50

3.2. Model zmiany miejsca zatrudnienia w Polsce 52

3.3. Model podjęcia pracy za granicą 54

3.3.1. Model dla młodych absolwentów studiów filologicznych 54

3.3.2. Model dla absolwentów innych kierunków studiów z dłuższym stażem pracy 56

3.3.3. Model praktykowany przez słuchaczy z krajów frankofońskich 58

4. Pozycjonowanie programu na polskim rynku edukacyjnym w relacji do programów konkurencyjnych MBA 60

4.1. Niszowe pozycjonowanie programu kształcenia 60

4.2. Ciągłość obecności na polskim rynku edukacyjnym 62

4.3. Kształcenie prowadzone przez polską uczelnię publiczną 62

4.4. Prestiż związany z uzyskaniem dwóch dyplomów 64

5. Dyplom francuski jako ważny element w postrzeganiu pracownika w firmie francuskiej oraz międzynarodowej 65

6. Wzmocnienie predyspozycji menedżerskich 69

7. Przygotowanie słuchaczy do pracy w środowisku międzynarodowym 73

7.1. Międzynarodowa formuła kształcenia 73

7.2. Międzynarodowe grono wykładowców 75

7.3. Różnorodność perspektyw i punktów widzenia – międzynarodowe grono słuchaczy 81

8. Atuty i słabości hybrydowej formuły studiów 84

8.1. Stacjonarna formuła studiów 84

8.2. Formuła studiów online 85

8.3. Hybrydowa formuła studiów 91

8.4. Poszukiwanie nowych form kształcenia online w partnerstwie z biznesem 93

9. Studia jako stymulator ogólnego rozwoju absolwenta 96

10. Postrzeganie programu w formule online w czasie pandemii Covid-19 99

10.1. Powody rozpoczęcia studiów podyplomowych MBA 99

10.2. Rola programu w realizacji celów 101

10.3. Stosunek jakości programu do jego ceny 102

10.4. Wpływ programu na rozwój kariery zawodowej 102

10.5. Rekomendacja programu przyjaciołom i znajomym 103

10.6. Ocena wybranych atutów programu 103

10.7. Wpływ programu na rozwój osobowości i styl działania absolwentów 104

10.8. Wpływ cech programu na jego wartość 106

Część III. WPŁYW PROGRAMU NA EWOLUCJĘ KARIER ABSOLWENTÓW 109

11. Kariery absolwentów programu w świetle badań jakościowych 111

11.1. Grupa najstarszych absolwentów pierwszej promocji (1994). Perspektywa 30 lat po studiach 112

11.1.1. Francuski dyplom zarządzania paszportem do stanowisk menedżerskich we francuskich firmach 113

11.1.2. Fascynacja Francją i Paryżem. Język francuski i kultura francuska jako platforma do zdobycia wiedzy menedżerskiej w branży turystycznej 119

11.1.3. Od absolwenta informatyki do menedżera kluczowych klientów z sektora bankowego 126

11.1.4. Od romanistyki do analizy finansowej firmy 133

11.2. Absolwenci środkowych roczników 2010–2015. Perspektywa – 10 lat po studiach 136

11.3. Grupa najmłodszych absolwentów programu. Perspektywa – rok po studiach 142

11.3.1. Studia MBA stymulatorem wzrostu poczucia własnej wartości 143

11.3.2. Nowa generacja absolwentów poszukująca modelu dalszej kariery (2023/2024) 151

Podsumowanie 156

Podsumowanie 159

ANEKSY 171

Aneks 1. Lista programów MBA oferowanych przez uczelnie publiczne w Polsce (stan na lipiec 2024 r.) 173

Aneks 2. Lista programów MBA oferowanych przez uczelnie niepubliczne w Polsce (stan na lipiec 2024 r.) 176

Aneks 3. Negatywny wizerunek programów MBA – przypadek Collegium Humanum 183

Bibliografia 187

Pamiątkowe fotografie 195

Kategoria: Zarządzanie
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8331-872-1
Rozmiar pliku: 14 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij