-
nowość
Rola studiów MBA w rozwoju karier zawodowych absolwentów. Studium przypadku podyplomowego Polsko-francuskiego programu studiów w zakresie zarządzania MBA - ebook
Rola studiów MBA w rozwoju karier zawodowych absolwentów. Studium przypadku podyplomowego Polsko-francuskiego programu studiów w zakresie zarządzania MBA - ebook
Celem publikacji jest ukazanie roli studiów podyplomowych MBA w rozwoju karier zawodowych absolwentów. W monografii ukazano strukturę oferty studiów MBA w Polsce z podziałem na programy uczelni publicznych i niepublicznych. W pierwszej części książki wykorzystano wypowiedzi dyrektorów i absolwentów różnych programów MBA publikowane na specjalistycznym polskim portalu MBA. Druga część została przygotowana na podstawie wyników autorskich badań empirycznych przeprowadzonych metodą wywiadów na próbie absolwentów międzynarodowego podyplomowego Polsko-francuskiego programu studiów w zakresie zarządzania typu MBA (od 2023 roku MBA). To jedyny tego typu program w Polsce dający absolwentom możliwość otrzymania francuskiego dyplomu zarządzania Master 2 oraz polskiego świadectwa ukończenia programu podyplomowych studiów zarządzania MBA. Ma on par excellence charakter międzynarodowy i jest realizowany w formule hybrydowej –wyłącznie w języku francuskim i angielskim przez międzynarodowe grono wykładowców. Jest on jednocześnie najstarszym tego typu programem w Polsce, funkcjonującym nieprzerwanie od 1993 roku. Ukończyły go już trzydzieści dwa roczniki absolwentów. Harmonijnie łączy dwa ważne wyzwania współczesnych studiów MBA, jakimi są digitalizacja procesu kształcenia online oraz internacjonalizacja. Inicjatorem i kierownikiem programu od samego początku jest autor tej monografii.
Spis treści
Wprowadzenie 9
Część I. STRUKTURA PROGRAMÓW MBA NA POLSKIM RYNKU EDUKACYJNYM 13
1. Oferta programów MBA na polskim rynku edukacyjnym 15
1.1. Charakterystyka programów MBA oferowanych przez uczelnie publiczne 15
1.1.1. Internacjonalizacja programu z uwagi na język wykładowy 15
1.1.2. Czas trwania studiów 17
1.1.3. Czas obecności programu MBA na rynku edukacyjnym 17
1.1.4. Koszty programów MBA 19
1.2. Charakterystyka programów MBA oferowanych przez uczelnie nie- publiczne 21
1.2.1. Internacjonalizacja programu z uwagi na język wykładowy 24
1.2.2. Czas trwania studiów MBA 25
1.3. Czas obecności programu MBA na rynku edukacyjnym 27
1.4. Koszty programów MBA 28
Część II. STUDIUM PRZYPADKU PODYPLOMOWEGO POLSKO-FRANCUSKIEGO PROGRAMU STUDIÓW W ZAKRESIE ZARZĄDZANIA MBA 33
2. Segmentacja uczestników programu oraz uwarunkowania wyboru studiów podyplomowych MBA 35
2.1. Segment 1 – absolwenci studiów filologicznych, głównie romanistyki, z krótkim doświadczeniem zawodowym w biznesie 36
2.2. Segment 2 – absolwenci studiów filologicznych z dłuższym stażem zawodowym w biznesie 40
2.3. Segment 3 – osoby z wykształceniem filologicznym i dłuższym stażem zawodowym w innym sektorze niż biznes 43
2.4. Segment 4 – osoby z innym wykształceniem niż filologiczne i dłuższym stażem zawodowym 45
2.5. Segment 5 – cudzoziemcy pracujący w Polsce, związani z Francją
lub językiem francuskim 48
3. Międzynarodowe studia MBA szansą na awans lub nowe miejsce pracy 50
3.1. Model awansu zawodowego w dotychczasowej firmie 50
3.2. Model zmiany miejsca zatrudnienia w Polsce 52
3.3. Model podjęcia pracy za granicą 54
3.3.1. Model dla młodych absolwentów studiów filologicznych 54
3.3.2. Model dla absolwentów innych kierunków studiów z dłuższym stażem pracy 56
3.3.3. Model praktykowany przez słuchaczy z krajów frankofońskich 58
4. Pozycjonowanie programu na polskim rynku edukacyjnym w relacji do programów konkurencyjnych MBA 60
4.1. Niszowe pozycjonowanie programu kształcenia 60
4.2. Ciągłość obecności na polskim rynku edukacyjnym 62
4.3. Kształcenie prowadzone przez polską uczelnię publiczną 62
4.4. Prestiż związany z uzyskaniem dwóch dyplomów 64
5. Dyplom francuski jako ważny element w postrzeganiu pracownika w firmie francuskiej oraz międzynarodowej 65
6. Wzmocnienie predyspozycji menedżerskich 69
7. Przygotowanie słuchaczy do pracy w środowisku międzynarodowym 73
7.1. Międzynarodowa formuła kształcenia 73
7.2. Międzynarodowe grono wykładowców 75
7.3. Różnorodność perspektyw i punktów widzenia – międzynarodowe grono słuchaczy 81
8. Atuty i słabości hybrydowej formuły studiów 84
8.1. Stacjonarna formuła studiów 84
8.2. Formuła studiów online 85
8.3. Hybrydowa formuła studiów 91
8.4. Poszukiwanie nowych form kształcenia online w partnerstwie z biznesem 93
9. Studia jako stymulator ogólnego rozwoju absolwenta 96
10. Postrzeganie programu w formule online w czasie pandemii Covid-19 99
10.1. Powody rozpoczęcia studiów podyplomowych MBA 99
10.2. Rola programu w realizacji celów 101
10.3. Stosunek jakości programu do jego ceny 102
10.4. Wpływ programu na rozwój kariery zawodowej 102
10.5. Rekomendacja programu przyjaciołom i znajomym 103
10.6. Ocena wybranych atutów programu 103
10.7. Wpływ programu na rozwój osobowości i styl działania absolwentów 104
10.8. Wpływ cech programu na jego wartość 106
Część III. WPŁYW PROGRAMU NA EWOLUCJĘ KARIER ABSOLWENTÓW 109
11. Kariery absolwentów programu w świetle badań jakościowych 111
11.1. Grupa najstarszych absolwentów pierwszej promocji (1994). Perspektywa 30 lat po studiach 112
11.1.1. Francuski dyplom zarządzania paszportem do stanowisk menedżerskich we francuskich firmach 113
11.1.2. Fascynacja Francją i Paryżem. Język francuski i kultura francuska jako platforma do zdobycia wiedzy menedżerskiej w branży turystycznej 119
11.1.3. Od absolwenta informatyki do menedżera kluczowych klientów z sektora bankowego 126
11.1.4. Od romanistyki do analizy finansowej firmy 133
11.2. Absolwenci środkowych roczników 2010–2015. Perspektywa – 10 lat po studiach 136
11.3. Grupa najmłodszych absolwentów programu. Perspektywa – rok po studiach 142
11.3.1. Studia MBA stymulatorem wzrostu poczucia własnej wartości 143
11.3.2. Nowa generacja absolwentów poszukująca modelu dalszej kariery (2023/2024) 151
Podsumowanie 156
Podsumowanie 159
ANEKSY 171
Aneks 1. Lista programów MBA oferowanych przez uczelnie publiczne w Polsce (stan na lipiec 2024 r.) 173
Aneks 2. Lista programów MBA oferowanych przez uczelnie niepubliczne w Polsce (stan na lipiec 2024 r.) 176
Aneks 3. Negatywny wizerunek programów MBA – przypadek Collegium Humanum 183
Bibliografia 187
Pamiątkowe fotografie 195
| Kategoria: | Zarządzanie |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-8331-872-1 |
| Rozmiar pliku: | 14 MB |