- nowość
- W empik go
Różnica między prekrastynacją, a prokrastynacją, czym są i jak sobie z nimi poradzić - ebook
Różnica między prekrastynacją, a prokrastynacją, czym są i jak sobie z nimi poradzić - ebook
Niniejsza książka jest to kompletny poradnik, który opisuje jaka jest różnica między prekrastynacją, a prokrastynacją, co robić żeby ich uniknąć podczas prób realizowania wyznaczonych przez siebie zadań. Przedstawia praktyczne przykłady na to, co robić żeby zwiększyć wydajność naszej pracy nie skupiając się na szybkim, lub zbyt wolnym wykonywaniu jej, a na bardziej efektownym jej wykonaniu. Książka przyda się osobom, które odczuwają związane z tym problemy w pracy oraz życiu prywatnym.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8384-627-9 |
Rozmiar pliku: | 959 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Termin prokrastynacja (z łac. procrastinatio–zwłoka, odroczenie) jest stosowany do opisywania różnych typów opóźnień, zwlekania.
Prokrastynacja nie jest problemem w zarządzaniu czasem, raczej jest to spowodowane trudnościami w radzeniu sobie z negatywnymi uczuciami, takimi jak nuda lub niepokój. Jednak unikanie negatywnych emocji i ważnych zadań, prowadzi na dłuższą metę do znacznie gorszych wyników, w tym do większego stresu i żalu. Zmiana sposobu myślenia, nagradzanie siebie za postęp i odpuszczanie perfekcjonizmu może pomóc nam przezwyciężyć skłonności do prokrastynacji.
Każdy w pewnym momencie swojego życia odkłada zadania. Jednak, czy kiedykolwiek zastanawiamy się nad tym,, dlaczego tak się właśnie dzieje? Chociaż niektórzy postrzegają to u siebie lub innych ludzi jako lenistwo, często opóźnianie robienia zadań wynika z wielu całkiem innych czynników, które mają na to wpływ.
W psychologii od dawna uważa się, że ludzie, którzy odwlekają, mają wadliwe poczucie czasu oznacza to, że myślą, że będą mieli więcej czasu, aby coś zrobić, niż w rzeczywistości. Chociaż może to być prawdą w przypadku niektórych osób, jednak nowsze badania sugerują, że prokrastynacja jest w większym stopniu związana z trudnościami w radzeniu sobie ze stresem. W szczególności wydaje się, że winna jest niechęć do zadania, to oznacza, że gdy ludzie uciekają od zadań ze względu na to, że ich nie lubią, lub są nudne, monotonne, albo wyjątkowo trudne wtedy są bardziej skłonni je odkładać.
Chociaż prokrastynatorzy mogą próbować uniknąć cierpienia, takie podejście może, jak na ironię, powodować więcej cierpienia na dłuższą metę. Zwlekanie może prowadzić do zwiększonego stresu, problemów zdrowotnych i gorszej wydajności w pracy. Prokrastynatorzy mają więcej problemów ze snem i doświadczają większego stresującego żalu niż osoby, które nie odwlekają pracy na później. Co więcej, prokrastynacja może również się pogłębiać ze względu na zewnętrzne czynniki, na które natrafiamy, jak poczucie winy, wstyd lub niska samoocena, które mogą wynikać z odkładania zadań.
Jeśli mamy problemy z odkładaniem rzeczy na później, wypróbujmy poniżej przedstawione porady.Pozbądźmy się obaw
Jednym z największych powodów, dla których ludzie odkładają prace na później, jest to, że obawiają się podejmowania zadań z różnych powodów, na przykład ponieważ boją się, że zrobią coś nie prawidłowo, że mogą spotkać nas konsekwencje za złe wykonanie pracy, lub praca może być po prostu nudna lub stresująca. Może to być związane z tym, jak trudne, jak nudne będzie wykonanie zadania, niezależnie od przypadku, motywem przewodnim jest to, że wykonanie zadania będzie „nie do zniesienia”.
W rzeczywistości wyzwania, nuda i ciężka praca nie zabiją nas, ani nawet nie spowodują ciężkiej choroby. Z drugiej strony prokrastynacja wiąże się ze stresem pomyślmy o stresie, jaki odczuwamy, gdy unikamy rozmowy telefonicznej, o której wiemy, że musimy ją wykonać. Dlatego też starajmy się pomyśleć w ten sposób: „Jasne, to nie jest moje ulubione zadanie, ale dam sobie z nim radę”.Skoncentrujmy się na swoim „dlaczego”
Prokrastynatorzy skupiają się bardziej na krótkoterminowych korzyściach, takich jak unikanie niepokoju związanego z wykonaniem zadania, w przeciwieństwie do długoterminowych rezultatów, jakim jest stres związany z niewykonaniem tego zadania, a także konsekwencją nie wykonania tego zadania. Zamiast tego spróbujmy skupić się na tym, dlaczego wykonujemy to zadanie, jakie są korzyści z jego wykonania?
Jeśli odkładamy sprzątanie szafy, wyobraźmy sobie, że wchodzimy do szafy, kiedy jest posprzątana i jak dobrze się wtedy w niej poczujemy. Zastanówmy się, ile zarobimy sprzedając przedmioty w serwisie empik, lub jak poczują się osoby w potrzebie, gdy otrzymają niepotrzebne już nam przedmioty jako darowizny.
Jeśli jest to program ćwiczeń, którego unikamy, skoncentrujmy się na tym, w jaki sposób ćwiczenia pomogą nam uzyskać więcej pozytywnej energii, podniosą samoocenę i posłużą jako wspaniały wzór do naśladowania dla nas samych i naszych dzieci.Bądźmy realistami
Ustalając własny harmonogram pracy, przygotujmy się na sukces. Projekty często trwają znacznie dłużej niż sami oczekujemy, więc starajmy się być cierpliwi i dać sobie więcej czasu na osiągnięcie zadowalających efektów swojej pracy. Szukajmy sposobów, aby sobie to ułatwić, jeśli na przykład nie lubimy wstawać wcześnie rano, nie oczekujmy, że wstaniemy o godzinę wcześniej niż zwykle, aby rozpocząć zadanie, które obecnie zaplanowaliśmy wykonać, a który odkładamy od miesięcy. Może lepiej zaplanować tę aktywność podczas obiadu, lub przed kolacją.Podzielmy swoje obowiązki na mniejsze zadania
Podzielmy swoją ciężką pracę na mniejsze części ułatwia to zobaczenie przeszkód, dzięki czemu możemy być przygotowani do ich pokonania. Rzeczywiście, ważne jest nie tylko zidentyfikowanie tych małych zadań, ale także nagrodzenie się po ich wykonaniu. Małe wygrane mogą wydawać się stopniowe i raczej trywialne, ale mogą ogromnie poprawić wewnętrzne życie zawodowe. Co więcej, małe sukcesy mogą się kumulować i z czasem przełożyć się na większy sukces w pracy.
Kiedy zadanie wydaje się przytłaczające, często następuje zwlekanie z jego wykonaniem. Jak więc podzielić to zadanie na mniejsze, łatwiejsze w zarządzaniu części? Na przykład, jeśli chcemy napisać książkę, możemy zacząć od zebrania informacji na dany temat, a następnie przygotować spis treści, zidentyfikować każdy rozdział, określić sekcje w rozdziałach, a następnie zobowiązać się do pisania przez określony czas jednego rozdziału, aby po jego ukończeniu przejść dalej. Rozbijanie go na mniejsze części pomoże nam poczuć się mniej przytłoczonym wykonywaną pracą i bardziej nas zmotywuje, gdy będą widoczne efekty naszej pracy, nawet jeśli będą one niewielkie.Pozbądźmy się wymówek
Czy któreś z tych zdań brzmi znajomo? „Nie mam dziś nastroju do pracy”. „Poczekam, aż będę miał więcej czasu”. „Pracuję lepiej pod presją”. „Potrzebuję poczekać, aby X się wydarzyło, zanim będę mógł zacząć”.
Jeśli zdarza się nam często myśleć w ten sposób, to musimy zrobić wszystko, aby skończyć z tego typu myśleniem.
Bądźmy ze sobą szczerzy, to są tylko wymówki, które mają spowodować, żeby wciąż nic nie robić. Oczywiście wiadomo, że fajnie byłoby „być w nastroju”, ale ciągłe czekanie, aż to się stanie, może oznaczać, że nigdy nie zaczniemy robić tego co wcześniej postanowiliśmy zrealizować.