Facebook - konwersja
Przeczytaj fragment on-line
Darmowy fragment

Różnorodne ścieżki zmian poznawczych w starszym wieku - ebook

Format:
EPUB
Data wydania:
13 lipca 2024
134,00
13400 pkt
punktów Virtualo

Różnorodne ścieżki zmian poznawczych w starszym wieku - ebook

Autorzy publikacji Różnorodne ścieżki zmian poznawczych w starszym wieku przedstawiają współczesną wiedzę na temat poznawczych aspektów starzenia się. Opisują czynniki motywacyjne i kontekstowe istotne dla poznawczego funkcjonowania osób w starszym wieku oraz uwzględniają różnice indywidualne mające znaczenie dla zmian poznawczych w okresie średniej i późnej dorosłości. Przybliżają metodologiczne problemy towarzyszące dotychczas stosowanym metodom badań oraz rozwiązania, które pomogły lepiej zrozumieć zmiany poznawcze zachodzące u osób w starszym wieku, a co za tym idzie – opracowywać skuteczniejsze interwencje. *** Badania nad zmianami poznawczymi towarzyszącymi starzeniu się rozwijały się intensywnie w ciągu ostatnich 50 lat, ulegając przekształceniu z dziedziny zdominowanej przez badania eksperymentalne w kierunku bardziej dojrzałych – zarówno koncepcyjnie, jak i metodologicznie – podejść. W ostatnich 10 latach obserwujemy rozwój podejść integracyjnych obejmujących dane behawioralne, neuropsychologiczne i społeczne.

Dostrzeżenie niedoskonałości towarzyszących badaniom poprzecznym oraz stosowanie coraz bardziej złożonych metod zaowocowało rozwojem coraz bardziej wyrafinowanych projektów badawczych i narzędzi analitycznych umożliwiających zrozumienie wielości potencjalnych moderatorów i mediatorów zmian poznawczych w starszym wieku. Procesy te doprowadziły do odejścia od monolitycznego – często negatywnego – spojrzenia na starzenie się poznawcze na rzecz podejścia bardziej zniuansowanego i uwrażliwionego na czynniki kontekstowe. Główną inspiracją powstania niniejszej książki jest niedawne przejście w psychologii starzenia się od opisu zmian poznawczych towarzyszących starzeniu się w kategoriach ograniczeń do poszukiwania czynników związanych z prawidłowym funkcjonowaniem w późniejszym życiu. Dlatego też nacisk położono na zrozumienie zarówno czynników leżących u podstaw różnic indywidualnych w trajektoriach zmian w funkcjonowaniu poznawczym w późniejszym życiu, jak i natury mechanizmów kompensacyjnych rozwijanych przez najbardziej aktywne i odnoszące sukcesy osoby dorosłe w średnim i starszym wieku.

Kategoria: Psychologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-01-23778-3
Rozmiar pliku: 5,7 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

AUTORZY

Soledad Ballesteros, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Sarah J. Barber, Georgia State University

Aron K. Barbey, University of Illinois

Alan D. Castel, University of California

Gabriela Czarnek, Uniwersytet Jagielloński

Simon Forstmeier, University of Siegen

Angela Gutchess, Brandeis University

Christopher Hertzog, Georgia Institute of Technology

Thomas M. Hess, North Carolina State University

Derek Isaacowitz, Northeastern University

Hyunji Kim, Georgia State University

Maciej Kościelniak, Uniwersytet SWPS

Małgorzata Kossowska, Uniwersytet Jagielloński

Andreas Maercker, University of Zurich

Daniel G. Morrow, University of Illinois

Dillon H. Murphy, University of California

Radosław Nielek, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych

Justyna Pawłowska, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Uniwersytet SWPS

Michael Richter, Liverpool John Moores University

Nicole M. Rosa, Worcester State University

Klara Rydzewska, Uniwersytet SWPS

Danielle B. Schwartz, Brandeis University

Grzegorz Sędek, Uniwersytet SWPS

Katie M. Silaj, University of California

Kelly Smith, West Virginia University

Elizabeth A. L. Stine- Morrow, University of Illinois

JoNell Strough, West Virginia University

Myriam Verena Thoma, University of Zurich

Dayna R. Touron, University of North Carolina at Greensboro

Paul Verhaeghen, Georgia Institute of Technology

Bettina von Helversen, University of Bremen

Mary C. Whatley, University of California

Adam Wierzbicki, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych

Hannah Wolfe, Northeastern University

Ted W. Worm, University of IllinoisPODZIĘKOWANIA

Redaktorzy wiele zawdzięczają szerokiemu gronu osób, a także organizacjom i instytucjom. Bez ich pomocy i wsparcia nie udałoby się ukończyć tej książki. Najpierw chcielibyśmy podziękować agencjom, które dzięki programom grantowym wsparły finansowo nasze badania i pracę nad redakcją. Grzegorz Sędek uzyskał granty z Narodowego Centrum Nauki w Polsce (grant 2015/17/B/HS6/04185 i grant 2018/29/B/HS6/02604). Thomas Hess otrzymał grant w Narodowym Instytucie Starzenia się (National Institute on Aging) w Stanach Zjednoczonych (grant AG05552). Również grant Dayny Tauron pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, z Narodowego Instytutu Starzenia się (grant AG061436). Uniwersytet SWPS zapewnił finansową i logistyczną pomoc przy organizacji i przeprowadzeniu niewielkiej, ale prestiżowej konferencji w Warszawie (7−9 kwietnia 2019 r.) zatytułowanej „Nowe ujęcia natury ograniczeń warunkowanych wiekiem i ich kompensacji przy realizacji złożonych zadań” (ang. New Insights on the Nature of Age-Related Limitations and Compensations in Performance of Complex Tasks). Ta właśnie konferencja stała się impulsem odpowiedzialnym za powstanie tej książki. W związku z tym pragniemy podziękować Członkom Komitetu Organizacyjnego: Klarze Rydzewskiej, Małgorzacie Kowal, Maciejowi Kościelniakowi i Katarzynie Nowakowskiej. Dziękujemy również Wändi Bruine de Bruin − choć jej tekst nie został zamieszczony w aktualnym tomie, prezentacja, jaką miała podczas konferencji, była dla naszej pracy niezwykle inspirująca. Pragniemy serdecznie podziękować każdemu, kto czytał, recenzował, czy nawet komentował robocze wersje artykułów, dzięki czemu ostatecznie weszły one jako rozdziały w skład tej publikacji. Nasza wdzięczność tym samym obejmuje nie tylko samych autorów poszczególnych rozdziałów w książce, lecz także członków wydziałów oraz studentów absolwentów z wielu zaangażowanych w projekt uniwersytetów. Wierzymy, że całościowo książka bardzo zyskała dzięki owej wstępnej wczesnej lekturze i wiedzy oraz refleksjom, którymi podzielili się z nami pierwsi czytelnicy. Swoją wdzięczność pragniemy wyrazić Martinowi Baumowi (a z początkowej fazy projektu Joan Bossert) z Wydawnictwa Uniwersytetu Oksford za płynne kierowanie całym projektem i wiele pomocnych sugestii w trakcie edytowania książki. Fabian Shalini (redaktorka techniczna) zaś zapewniła cenną i profesjonalną pomoc przy składzie.
mniej..

BESTSELLERY

Menu

Zamknij