- W empik go
Rozweselające wierszyki z nutką logopedii w tle… - ebook
Rozweselające wierszyki z nutką logopedii w tle… - ebook
Z wesołymi wierszykami nie sposób się nudzić. Zachwycą najmłodszych, rozbawią starszych; mogą towarzyszyć w podróży lub podczas niepogody. Dodatek edukacyjny w postaci ćwiczeń językowych zaprocentuje w przyszłości poprawną wymową u dziecka. Ten wyjątkowy zestaw wierszyków poukładany jest według stopnia trudności, wraz z pojawianiem się trudniejszych głosek w mowie dziecka. To idealny prezent dla każdego przedszkolaka!
Kategoria: | Dla dzieci |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8126-537-9 |
Rozmiar pliku: | 336 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Jedzie samochodzik
i trąbi wesoło.
Kręcą się kółeczka szybko.
Spójrzcie, jaki piękny świat wokoło!
Wskazówki:
Naśladujemy samochodzik i jego różne dźwięki np. brum — brum, ti — tit, pi — bi.
Doskonałym treningiem aparatu mowy będą powtarzane wielokrotnie: eo eo eo, io io io lub iu iu iu.
Dwa zajączki
Dwa wesołe zajączki po trawce kicały
Jeden był grubiutki,
a drugi bardzo mały.
I chociaż różniły się wiele,
jeden dla drugiego
był najlepszym przyjacielem.
Wskazówki:
Dzieci naśladują zajączka grubiutkiego (nabierają powietrze w policzki) oraz małego i chudziutkiego (wciągają powietrze do wewnątrz). To doskonałe ćwiczenie warg i policzków. Zajączki wesoło skaczą kic kic kic — powtarzajmy na głos z dziećmi.
Głodny piesek
Piesku, piesku co zrobiłeś?
Swą miseczkę gdzieś zgubiłeś.
A w niej kości wyśmienite,
oraz chrupki rozmaite.
Głodny piesek mlaska, skacze:
— Dziś swej miski nie zobaczę…
Aż tu nagle pani miła
niespodziankę mu zrobiła
Postawiła dwie miseczki:
tu chrupeczki, tam kosteczki!
Pokaż jak uradowany piesek zjada pyszne jedzenie
oblizuje miseczki i mlaska.
Na koniec obliż języczkiem usta w jedną i w drugą stronę.
Wskazówki:
Naśladujemy pieska, czyli oblizujemy języczkiem miseczkę na niby, wykonujemy koliste ruchy języczkiem w jedną i w drugą stronę. Można wykonywać wszystkie dodatkowe ćwiczenia z wierszyka np. mlaskać oraz szczekać jak piesek. Wyrazy dźwiękonaśladowcze (odgłosy zwierzątek np. muu, ko ko, kwa kwa, hau hau są bardzo ważne w logopedii) wspomagają rozwój mowy, ćwiczą język i wargi.
Rymowanka
Sia sia sia — baranki dwa
sio sio sio — małpka w Zoo,
sie sie sie — lubię Cię,
siu siu siu — słodkich snów
Wskazówki:
Rymowanki oprócz tego, że sprawiają dziecku dużo radości, rozwijają pamięć i doskonalą poczucie rytmu. Dziecko szybko nauczy się tej prostej rymowanki, a powtarzając sia sia sia wyćwiczy środkową część języka.
Leniwy lew
Był sobie lew
leniwy, senny.
Otwiera swą paszczę i ziewa przejęty.
Ziewa szeroko, chce zasnąć,
nie może.
Ziewa już drugi raz,
trzeci…
Może ziewaniem pomożecie
mu dzieci?
Wskazówki:
Ziewanie uaktywnia tylną część języka, ćwiczy podniebienie miękkie. To ważne ćwiczenie logopedyczne przy pojawieniu się głosek k, g, h.
Śpiący ślimak
Na kanapie ślimak chrapie
chrrr chrrr…
5 dni temu był za górką,
potem trafił na podwórko.
A z podwórka wszedł na okno,
bo mu jego domek moknął.
Stamtąd był już całkiem blisko
do podusi…
No i przysnął chrrr chrrr…
Wskazówki:
Chrapanie uaktywnia tylną część języka, ćwiczy podniebienie miękkie. To ważne ćwiczenie logopedyczne przy pojawieniu się głosek k, g, h.
Pojazdy
Przez ulice i przez mosty
W nocy i o świcie,
mkną strażnicy naszych miast
i ratują nasze życie
Jakie odgłosy wydają pojazdy?
Policja — io io io io io
Karetka — eo eo eo eo eo
Straż pożarna — ao ao ao ao ao
Wskazówki:
Dziecko naśladuje odgłosy pojazdów. Pojazdy mogą być raz ciche, a raz głośne. To doskonałe ćwiczenie głosowe i artykulacyjne aparatu mowy.
Pociąg
Ciuch ciuch ciuch…
Pociąg jedzie z daleka.
Przyjechał na stację.
Hej! Wsiadaj już,
bo długo nie czeka.
Na przygodę czas!
Już coraz bliżej — jezioro, pole, las.
Ciuch ciuch ciuch…
Wskazówki:
Ćwiczymy środkową część języka, utrwalamy głoski ś, ć, ź, dź charakterystyczne na tym etapie rozwoju dziecka. Dziecko powtarza za rodzicem ciuch ciuch ciuch.
Zmęczona laleczka
Patrzcie… Oto nasza laleczka
Chciałaby iść do swojego łóżeczka.
Już ząbki czyste i piżamkę ma,
więc zaśpiewajmy jej aaa aaa…
A może Ty zaśpiewasz aaa…
w rytm swojej ulubionej
melodii?
Wskazówki:
Ćwiczenia na samogłoskach są bardzo dobrym treningiem aparatu mowy. Zaśpiewajmy wraz z dzieckiem aaa raz cicho, a raz głośno. Spróbujmy pośpiewać wykorzystując inne samogłoski (e, o, i, y). To doskonałe ćwiczenie głosowe.
Motyl
Piękny motyl usiadł na polanie
i tak sobie myśli:
Czy jeszcze więcej kolorów w prezencie dostanie?
Chociaż w barwach tęczy już cały tonie
Chciałby jeszcze różowe kropki na złotej koronie.
— Piękny motylku,
I tak zatańczysz w promieniach słońca,
Czy nie widzisz, że Twoja uroda jest zachwycająca?
Wskazówki:
W rytm ulubionej spokojnej melodii dziecko tańczy jak motyl. Podczas tańca można się zatrzymać i wyciągając ręce do słońca wykonać wdech nosem, a potem wraz z opuszczaniem rąk — długi wydech ustami). To doskonałe ćwiczenie oddechowe.
Wiosna czarodziejka
Jestem małą czarodziejką wiosną
Gdy dotykam rączką ziemi,
trawka i kwiatuszki rosną,
Od samego rana słonko mnie ogrzewa
Fruwają motylki i ptaszki,
Szumią wokoło wszystkie drzewa.
Spróbuj zamienić się w czarodziejkę wiosnę i powymyślać ciekawe miny. A może rodzice lub rodzeństwo będą Ciebie naśladować?
Wskazówki
Zachęcajmy dziecko do naśladowania wesołej i smutnej miny (możemy śmiać się na różne sposoby, szeroko otwierać buzię i wydawać różne odgłosy: haha, hihi, hehe). Spróbujmy pobawić się z dzieckiem w wymyślanie śmiesznych min. To doskonałe ćwiczenie logopedyczne aparatu mowy i jednocześnie wesoła zabawa.
Lato
Przyszło lato, co Ty na to?
Konik wesoło galopuje. (ihaha, ihaha).
Dziadek od rana płot maluje. (malowanie podniebienia)
Rybka z jeziora posyła całuski. (cmok, cmok)
— Chodź już na obiad.
— Dziś będą kluski. (mlaskanie)
Wskazówki:
Dziecko w trakcie czytania wierszyka naśladuje konika (kląskanie językiem, ihaha), rybkę (wysuwanie ust do przodu i cmokanie) oraz ćwiczy językiem „malowanie” płotu. Oprócz mlaskania można dodać ruchy języka np. oblizywanie ust.
Jesień
Przyszła złota jesień
pogubiła liście…
Pozbierajmy dziś kasztany
będą z nich ludziki, oczywiście