Scaling Up - ebook
Scaling Up - ebook
Nowe wydanie bestsellerowego podręcznika do rozwoju biznesu! Podręcznik, który zdobył osiem ważnych międzynarodowych nagród, w tym: • International Book Awards w kategorii General Business. • National Indie Excellence Award w kategorii General Business. • Readers' Favorite International Book Award Gold Medal w kategorii Non-Fiction Business. Scaling Up to zaktualizowane i uzupełnione wydanie klasycznego już Mastering the Rockefeller Habits. Verne Harnish i ekipa Scaling Up wykorzystują strategiczne, ponad trzydziestoletnie doświadczenie, by pokazać, jak w odpowiedni sposób rozwinąć swój biznes. Książka podzielona została na cztery główne części, w których omawiane są najważniejsze elementy skalowania każdej firmy: • ludzie, • strategia, • realizacja, • pieniądze. Harnish wychodzi od relacji między pracownikami a zarządem. Pokazuje, w jaki sposób przygotować strategię i jak zabrać się do jej realizacji, by na koniec opowiedzieć o wyzwaniach finansowych związanych ze skalowaniem biznesu. Wszystko to w oparciu o praktyczne narzędzia (wśród nich Jednostronicowy Plan Strategiczny, z którego skorzystało już 40 tysięcy firm na całym świecie), które ułatwią wprowadzenie kolejnych zmian w firmie. Autor przechodzi od razu do sedna, już od pierwszych stron ucząc czytelnika nawyków Rockefellera. Scaling Up to obowiązkowa pozycja dla wszystkich, którzy chcą przeskalować swój biznes lub dowiedzieć się, jak urosnąć i nie stracić.
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-24021-9 |
Rozmiar pliku: | 5,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Liderom, którzy zwiększają skalę firm, a także ich rodzinom i wspierającym ich zespołom. To wy jesteście motorem naszych gospodarek i źródłem naszej wolności.
Opinie o książce
„W branży wsparcia dla świata biznesu nie ma drugiej takiej osoby jak Verne Harnish.
W przeciwieństwie do wielu autorów książek i innych guru, którzy mają obsesję na punkcie danych, rzucają się na najnowsze trendy albo interesuje ich wyłącznie własna sława, Verne troszczy się wyłącznie o sukces i dobrostan liderów firm, którzy go szanują i mu ufają, a także czerpią korzyści z jego porad i wsparcia. Verne to prawdziwy skarb naszej globalnej społeczności biznesowej.
Verne jest szczerze oddany trudnościom i ambicjom biznesowym swego licznego grona wyznawców. Dzień w dzień reaguje na czyjeś apele o pomoc. Dysponuje niesamowitą umiejętnością łączenia firm z podmiotami, które wnoszą nieoceniony wkład w ich późniejszy sukces.
Verne opublikował właśnie nową książkę, w której rozpisuje się o problemach wynikających ze skalowania działalności oraz o płynących z niego korzyściach. To lektura obowiązkowa dla każdego, kogo interesują bariery wzrostu, kto martwi się tym, co przyniesie mu przyszłość, albo kto nie może spać po nocach, ponieważ kombinuje, jak zapewnić przetrwanie swojej firmie albo jak opracować nową agresywną strategię wzrostu. Verne Harnish, kompulsywny gawędziarz biznesowy, jak zwykle nie zawodzi”.
− Robert H. Bloom, strateg i autor książek The Inside Advantage oraz The New Experts
„Skalowanie jest dla każdego przedsiębiorcy jednocześnie marzeniem i koszmarem. Bardzo szybki rozwój jest przerażający. Często okazuje się, że świetne firmy giną pod ciężarem własnego sukcesu. Powiedzieć, że ta książka zawiera porady, to zdecydowanie za mało. Znajdziesz tutaj konkretne nawyki, procesy i schematy, dzięki którym wzrost stanie się początkiem, a nie końcem sukcesów. Nikt tak jak Verne Harnish nie rozumie realiów błyskawicznego wzrostu. Verne pisze szczerze i bez owijania w bawełnę, jak na wybitnego mentora przystało – nie kryje się przed wyzwaniami, tylko z determinacją się z nimi rozprawia. Książka ta oferuje uporządkowany wywód, nie marnuje słów, szanuje czas czytelnika – będzie przydatna każdemu, kto jest wystarczająco zdeterminowany i bystry, by zawartą w niej mądrość wykorzystać w praktyce”.
− Margaret Heffernan, założycielka wielu firm, autorka książek Willful Blindness, Women on Top oraz A Bigger Prize
„Znajdziesz tu praktyczne rady, których na próżno szukać w większości szkół biznesowych. Jeżeli chcesz szybciej rozwijać swoją firmę, kup tę książkę, skocz prosto do rozdziału 14 i poczytaj o Potędze Jednego. Nie za tydzień, nie jutro – teraz”.
− John Mullins, profesor przedsiębiorczości w London Business Schol, autor książek The Customer-Funded Business, The New Business Road Test oraz Plan B (we współpracy z Randym Komisarem)
„Scaling Up to nic innego jak plan budowania firmy, która będzie rosła. Verne wyjaśnia, w jaki sposób najszybciej rozwijające się firmy świata napędzają swój wzrost. Dzięki tej książce otrzymasz zakulisowy wgląd w tajniki największych sukcesów biznesowych. Lektura obowiązkowa dla ambitnych przedsiębiorców”.
− John Warrillow, założyciel The Sellability Score, autor książek Siła subskrypcji oraz Built to Sell: Creating a Business That Can Thrive Without You
„Wydawało mi się niemożliwe, by w jednej i tej samej książce pisać o strategii oraz o przepływach pieniężnych, albo o ludziach i wykonaniu. Tymczasem ta książka porusza wszystkie te zagadnienia i robi to w jakże przekonujący sposób. Verne Harnish formułują proste zasady i podają soczyste przykłady, dzięki którym firmy będą mogły uniknąć kosztownych błędów. To znakomity tekst dla przedsiębiorców oraz wszystkich tych, którzy chcieliby napędzać wzrost w swoich organizacjach”.
− Richard A. Moran, prezes Accretive Solutions, autor książki Navigating Tweets, Feats, and Deletes
Przedmowa do polskiego wydania
Strategiami rozwoju i modelami biznesu zajmuję się od blisko 20 lat. Najpierw w roli doradcy, następnie jako członek zarządu i rady nadzorczej, a w ostatnich latach jako przedsiębiorca i wykładowca w programie Executive MBA. Niezmiennie spotykam się z podobnymi obawami i pytaniami. Czy jest sens w obecnych czasach planować dalej niż na najbliższy rok? Jak tworzyć strategię, aby jej nie spłycić i nie utonąć w morzu analiz i spotkań? Czy lepiej jest zachować poufność strategii, ograniczając ją do wąskiego grona, czy zaangażować w jej realizację całą firmę? I najważniejsze pytanie – jak zapewnić sukces strategii?
Scaling Up pomaga znaleźć odpowiedzi na te pytania. Jest to niezwykle pragmatyczna metoda planowania i wdrażania strategii rozwoju, rozwijana przez zespół Verne Harnisha od ponad 20 lat, z której skorzystało dotychczas ponad 70 tysięcy firm na całym świecie. Jej sednem jest zaangażowanie kluczowego zespołu, przygotowanie strategii rozwoju, odpowiedni rytm wdrażania oraz zadbanie o przepływy pieniężne. Skutecznie stosowana pomaga zwiększać rentowność i wartość firmy oraz ograniczyć czas zarządzania zespołem.
Książkę Scaling Up otrzymałem od mojego szefa w 2014 roku, rozpoczynając pracę jako członek zarządu Benefit Systems. Wówczas, z pomocą certyfikowanego coacha z Holandii, stworzyliśmy i regularnie aktualizowaliśmy strategię szybkiego rozwoju nowych produktów. Byłem zszokowany prostotą i kompleksowością tej metodyki. Później stosowałem ją we własnych przedsięwzięciach, a także wspierałem polskie firmy, które zdecydowały się użyć tej metodyki w budowie własnych strategii. Wśród nich jest także Wydawnictwo Naukowe PWN, które podjęło się wydania tej książki na polskim rynku i zaprosiło mnie do napisania tej przedmowy.
Metoda Scaling Up kierowana jest przede wszystkim do firm planujących skalowanie biznesu, czyli szybki wzrost sprzedaży i idący za tym wzrost skali wszystkich działań w firmie. Każdy, kto tego doświadczył wie, jak trudny jest to okres w rozwoju firmy. Trudny ze względu na szybko rosnącą złożoność biznesu, a także ze względu na niskie uporządkowanie działań firmy, która przedkłada obsługę klienta nad tworzenie struktur, procedur czy strategii. Szybkie skalowanie biznesu jest także trudne dla zespołu, którego kompetencje często nie nadążają za dynamicznym wzrostem firmy. Dlatego tak ważna jest wtedy koncentracja na kilku priorytetach oraz umiejętność mówienia „NIE” wielu innym, nawet atrakcyjnym szansom. Innymi słowy chodzi o dokonywanie strategicznych wyborów, z czym metoda Scaling Up radzi sobie najlepiej spośród wszystkich znanych mi metod.
Wśród unikalnych cech Scaling Up wskazałbym jeszcze wyjątkowo wysoką wagę i pragmatyczny wymiar obszarów motywacji zespołu i przepływów pieniężnych firmy. Są to kwestie często pomijane lub powierzchownie adresowane w strategiach firm – pierwsza jako zbyt miękka i mało mierzalna, a druga – jako zbyt szczegółowa. Tymczasem to właśnie od zaangażowania zespołu i zdolności firmy do finansowania rozwoju zależy jej sukces. Szczególnie polecam sformułowanie razem z zespołem Wielkiego Zuchwałego Celu (ang. BHAG) firmy – odległego, trudnego do osiągnięcia celu, którego realizacja dawałaby zespołowi poczucie dumy i spełnienia. Nie uwierzysz, jak bardzo i długo potrafi taki cel pobudzać zespół do działania!
Sercem metodyki jest Jednostronicowy Plan Strategiczny (JPS), na którym znajduje się esencja wyborów strategicznych, dźwigni rozwoju oraz plan wdrożenia strategii. Wielką zaletą takiego formatu jest nie tylko zwięzłość, ale także łatwość zapewnienia spójności. Od razu wychwytujemy zależności pomiędzy trendami rynkowymi, satysfakcją klientów czy efektywnością firmy a inicjatywami strategicznymi. Te z kolei łatwo uspójnić z planem działań, planem komunikacji i indywidualnymi celami kluczowej kadry, umieszczone w dalszej części planu strategicznego. Pamiętaj jednak, że jakość finalnego dokumentu wprost wynika z naszej znajomości rynku i firmy – jej kluczowych aktywów, procesów i miejsca tworzenia wartości. Tylko dzięki temu będziesz mógł sformułować precyzyjne i mierzalne cele oraz ocenić w przyszłości postęp w realizacji. JPS ułatwia też wprowadzenie rytmu pracy ze strategią – regularnej diagnozy rynku, sytuacji firmy i planowania priorytetów dla kolejnych okresów. I ten właśnie nawyk jest jednym z kilku czynników sukcesu strategii.
Podsumowując, książka Scaling Up opisuje kompleksową i jednocześnie bardzo elastyczną metodę planowania i urzeczywistniania rozwoju firmy. Można ją stosować zarówno do małych firm lub odrębnych produktów, jak i do dużych korporacji. Nie narzuca jedynej, słusznej sekwencji pracy i pozwala na adaptacje do charakterystyki branży lub danej firmy. Zawarty w książce materiał porządkuje myślenie, popycha do dokonywania wyborów oraz zmusza do operacjonalizacji i mierzalności przyszłych działań. Wiedza zawarta w Scaling Up zapewnia też solidne powiązanie ze sferą finansów, efektywności, motywacji czy komunikacji firmy. I co jest ważne dla ambitnie rosnących firm – oszczędza czas jej kluczowych menedżerów. Dobrze przygotowany i prowadzony warsztat planowania strategii zajmuje 1–2 dni, a okresowy przegląd strategii od 2 do 4 godzin, w zależności od skali firmy. Zaangażowanie zewnętrznego moderatora dodatkowo ułatwi produktywną dyskusję, stawianie tych najtrudniejszych pytań oraz czerpanie z doświadczeń innych firm i branż.
Życzę inspirującej lektury i sukcesów w skalowaniu biznesu.
Paweł Markowski
Przedsiębiorca
Podziękowania
W pierwszej kolejności chcieliśmy podziękować tysiącom dyrektorów generalnych i menedżerów, którzy skorzystali z udostępnianych przez nas za darmo narzędzi i podzielili się uwagami, jak je ulepszyć i ułatwić ich stosowanie do zwiększania skali firm. Ogromnie doceniamy wasz wkład w rozwój społeczności scaleups.
Liderzy biznesowi
Wielu z tych liderów zostało wymienionych w naszej książce. Na szczególne podziękowania za podzielenie się swoimi doświadczeniami, z których wszyscy mogą teraz skorzystać, zasługują: Rob Banks, Jeff Booth, Gene Browne, Dwight Cooper, Fred Crosetto, John DeHart, Gunjan Doshi, Barrett Ersek, Mark Fullerton, Ben Godsey, Sam Goodner, Vishal Gupta, Roger Hardy, Jack Harrington, Alan Higgins, Nelson Jacobson, Mike Jagger, Kees de Jong, Rick Kay, Clate Mask, Henry McGovern, Lois Melbourne, Sanjeev Mohanty, Simon Morrison, Scott Nash, James Perly, David Rich, Stephen Roche, Alan Rudy, Ken Sim, Naomi Simson, Carey Smith, Jerry South, Adam Sproule, John Stepleton, Scott Tannas i Graham Weston.
Dwaj przedsiębiorcy zrobili zdecydowanie więcej, niż moglibyśmy oczekiwać, a mianowicie, przejrzawszy złożoną książkę, przekazali nam obszerne i szczegółowe uwagi, które skłoniły nas do znaczącej zmiany stylu, podejścia, formatu i makiety książki. Byli to: Kevin Daum, seryjny przedsiębiorca, autor i błyskotliwy felietonista czasopisma „Inc.” oraz Jimmy Calano, założyciel CareerTrack, który pomógł Verne’owi w napisaniu pierwszej książki i był jednym z pierwszych inwestorów Gazelles (obecnie Scaling Up). Wszystko, co może się wam spodobać w Scaling Up, jest ich zasługą. Wszystko, co nie przypadnie wam do gustu, wzięło się z tego, że nie posłuchaliśmy którejś z ich rad!
Liderzy intelektualni
Zawsze wierzyliśmy w potrzebę „armii guru”, aby pomóc firmie w zwiększeniu skali – nie inaczej było z Gazelles i zawartością tej książki. Szczególne podziękowania chcieliśmy skierować do Jima Collinsa, nieżyjącego W. Edwardsa Deminga, Pata Lencioniego, Toma Petersa, Hermanna Simona i Jacka Stacka. Ich pionierskie przemyślenia na temat świata biznesu pomogły milionom i ukształtowały wiele idei, które znajdziecie w naszej książce. Na naszą wdzięczność zasługują poza tym Greg Alexander, David Allen, John Assaraf, Laurie Bassi, Josh Bernoff, Bob Bloom, Travis Bradberry, Greg Brenneman, Mark Burton, Jim Cecil, Ram Charan, Robert Cialdini, Chip Conley, nieżyjący Stephen Covey, Stephen M.R. Covey, Aubrey Daniels, Peter Diamandis, Mohamed Fathelbab, Frances Frei, Seth Godin, Marshall Goldsmith, Mark Goulston, Vijay Govindarajan, Adam Grant, Brian Halligan, Brad Hams, Darren Hardy, Chip Heath, Margaret Heffernan, Sally Hogshead, Luke Hohmann, Tony Hsieh, Mark Johnson, Rick Kash, Eric Keiles, Dave Kerpen, Todd Klein, Jim Kouzes, Mike Lieberman, Giovanni Livera, Jim Loehr, David Marquet, Ron McMillan, James McQuivey, Ari Meisel, Youngme Moon, Geoffrey Moore, Richard Moran, Anne Morriss, John Mullins, Alexander Osterwalder, Bob Parsons, Daniel Pink, Joe Pulizzi, Fred Reichheld, Rich Russakoff, Tom Sant, David Meerman Scott, Robin Sharma, Brian Souza, Jim Stengel, Jeff Thull, Bill Treasurer, Lynne Twist, John Warrillow, Pat Williams i Liz Wiseman – wszyscy oni wnieśli wkład do naszych Szczytów Wzrostu, które zorganizowaliśmy w różnych miejscach na świecie, i do kursów internetowych, które oferujemy na naszej stronie.
Partnerzy marketingowi i coachingowi
Kluczową rolę w wykorzystywaniu naszych narzędzi odgrywają partnerzy marketingowi: Patrick Cheo w Azji Południowo-Wschodniej, Daniel Marcos w Ameryce Łacińskiej, Pieter van Osch w Europie; Christo Popov w Europie Wschodniej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce; Raghu Potini w Indiach; Preston Kuo w Chinach.
Chcieliśmy również podziękować powiększającej się społeczności partnerów coachingowych z całego świata, którymi kierują John Ratliff i jego zespół. Wielu naszych certyfikowanych coachów specjalizujących się w zwiększaniu skali firm (oraz osób wydających im certyfikaty) przeczytało wstępną wersję książki i podzieliło się szczegółowymi uwagami. Należą do nich: Betsy Allen, John Anderson, David Baney, Kenyon Blunt, Andy Buyting, Elizabeth Crook, Rick Crossland, Doug Diamond, Will Ditzler, Glen Dobbie, Michael Duke, Hayley Erner, Ken Estridge, Robert Fish, Jerry Fons, Brad Giles, Mike Goldman, Lluis Gras, Jeremy Han, Lynn Hartrick, Nicolas Hauff (i jego syn Christopher), Jon Iveson, Hazel Jackson, Christopher Kenny, Avtar Hari Singh Khalsa, Cheryl Beth Kuchler, Matt Kuttler, Neale Lewis, Michael Mirau, Jeff Moore, Bahaa Moukadam, Paul O’Kelly, Craig Overmyer oraz Howard Shore.
Kluczowi współpracownicy
Książka ta nie mogłaby powstać bez kilku kluczowych współpracowników: Patricka Theana, który współpracował blisko z Verne’em nad pierwotną wersją Narzędzi Wzrostu; Kevina Lawrence’a, który przyczynił się znacząco do uaktualnienia tych narzędzi i pełnił funkcję pierwszego weryfikatora pomysłów, z których powstała część „Realizacja”; Grega Crabtree i Alana Miltza (i jego zespołu), którzy wnieśli duży wkład do części „Pieniądze”, której niestety brakowało w pierwszej wersji książki. Specjalne podziękowania przekazujemy Sebastianowi Rossowi, naszemu coachowi i przyjacielowi, który wniósł znaczący wkład do części „Ludzie” i z którym spotykaliśmy się co tydzień, aby omówić jego ważne uwagi do całej książki.
Rada i zespół
„Rada” Scaling Up zapewniła nam ważne wsparcie, zachętę i uwagi na wszystkich etapach pracy nad książką. Zespół ten składa się z dyrektorów generalnych różnych firm należących do rodziny Scaling Up: Johna Ratliffa, Daniela Marcosa, Andy’ego Baileya i Douga Walnera.
Chcielibyśmy w szczególności podziękować zespołowi z siedziby głównej Scaling Up, między innymi Joanne Costollo, Missy Giltner, Kathleen McKune, Donnie Whitwell, Mike’owi Daviesowi, Cameronowi Harnishowi oraz Jean Santos. Missy pełniła rolę generalnego project managera książki: pilnowała, żebyśmy dotrzymywali terminów, nadzorowała też wszystkie znaczące elementy (druk, dystrybucję, magazynowanie) związane z wydaniem książki własnym sumptem.
Dziękujemy również wszystkim zewnętrznym współpracownikom, którymi kierował Raghu Potini. Bezpośrednio wspierali go Amruth Mekala, Dayanand Chilveri, Purity Correia i Praveen Salitra, który stworzył i nadal prowadzi witryny scalingup.com oraz gazelles.com, a także rozsyła newsletter „Weekly Insights”.
Żadna książka nie powstałaby bez zespołu autorów tekstów, redaktorów i grafików. Dziękujemy Elaine Pofeldt, która udzieliła nam znaczącej pomocy w pisaniu i redagowaniu (poza tym współpracuje z czasopismem „Fortune” i rubryką na naszej Growth Guy); Wendy Zuckerman, która dokonała gruntownej adiustacji (jakiekolwiek błędy wzięły się stąd, że zignorowaliśmy jej zalecenia!); Hankowi Gilmanowi, dawnemu redaktorowi czasopisma „Fortune”, który pomógł nam w stworzeniu tytułu; i Jun-Hi Lutterjohann, która zaprojektowała okładkę, Narzędzia Wzrostu i grafiki, wykonała też skład całej książki. Na szczególne podziękowania zasłużyli ludzie z Forbes Books, między innymi Adam Witty, Evan Schnittman, Beth LaGuardia, Dee Kerr i John Witty.
Rodzina i przyjaciele
Dziękujemy Stephenowi i Shelly Watkins, Derekowi i Rachel Benham, Craigowi i Lindzie Husted, a także Rajeevowi i Arpicie Agarwal za pomoc w znalezieniu spokojnych miejsc, gdzie moglibyśmy skończyć książkę (w tym za udostępnienie swoich domów). Szczególne podziękowania przesyłamy naszemu katalońskiemu przyjacielowi i współpracownikowi Cesarowi Martinellemu.
Na koniec podziękowania niech przyjmie rodzina Verne’a za wsparcie i cierpliwość okazane podczas pisania tej książki.WPROWADZENIE
NARZĘDZIA ZWIĘKSZANIA SKALI
Kto chce nauczyć ludzi nowego sposobu myślenia, nie powinien próbować ich niczego uczyć. Należy dać im narzędzie, które pokieruje ich ku nowym sposobom myślenia.
R. Buckminster Fuller
projektant, wynalazca, futurysta
„Poczucie sensu sprawia, że ludzie starają się uczynić świat choć odrobinę lepszym miejscem dla wszystkich – pisze Naomi Simson, współzałożycielka oraz dyrektor Big Red Group, największej sieci doświadczeń w Australii i Nowej Zelandii. – U nas obowiązuje etos przedkładania doświadczeń ponad dobra materialne”.
Jej firma definiuje sobie cel „zmiany tego, w jaki sposób ludzie doświadczają życia”. W związku z tym w ofercie tegoż przedsiębiorstwa znaleźć można ponad 10 tysięcy różnego rodzaju podarunków, które mają ucieszyć innych. Cel długoterminowy zdefiniowano następująco: do 2030 roku „co sekundę na całym świecie zapewniać komuś jakieś doświadczenie w sposób zrównoważony”. W 2017 roku firma starała się to robić co dwie i pół minuty, ale potem jej Wielki Włochaty Śmiały Cel (BHAG) został zmodyfikowany.
Jej przygoda z modelem Scaling Up rozpoczęła się w 2005 roku, gdy jej zespół wziął udział w organizowanych przez Verne’a dwudniowych warsztatach Nawyki Rockefellera w Sydney. To tam Naomi wyznaczyła sobie swój pierwszy BHAG – do 2015 roku dostarczyć ludziom 2 miliony doświadczeń. Odkąd firma powstała, udało jej się dostarczyć 7500 takich doświadczeń, więc nowy cel zakładał 250-krotny wzrost.
„Udało nam się osiągnąć ten cel na dwa lata przed czasem… choć gdy go wyznaczaliśmy, wydawał nam się niemal nieosiągalny, nie potrafiliśmy sobie tego wyobrazić – zachwyca się Naomi. – Ostatecznie dowiedliśmy jednak, że to możliwe”.
W 1996 roku Naomi postanowiła porzucić korporacyjne życie i założyć rodzinę. Gdy w 2001 roku zakładała RedBalloon, początkowo jej celem było „spędzać więcej czasu z dziećmi, Natalią (obecnie 20 lat) oraz Oscarem (obecnie 18 lat)”. Zamierzała w dzień bawić się z dziećmi, a wieczorami prowadzić firmę. Od tamtej pory minęły 22 lata, a jej firma zmierza na poziom ćwierć miliarda dolarów przychodu i zamierza nadal skalować swoją działalność polegającą na oferowaniu ludziom doświadczeń, które zapamiętają na całe życie.
Podobną drogą podąża holenderska przedsiębiorczyni Hester Anderiesen Le Riche, założycielka Tover. Zależy jej na tym, by zmienić na świecie postrzeganie osób z trudnościami poznawczymi. „Jak chcemy to osiągnąć? – tłumaczy Hester. – Za pomocą poważnych gier, o których wiemy, że potrafią pozytywnie wpływać na jakość życia. Będziemy grać o lepszą egzystencję. Nazywamy to »celową grą«”.
Przez pierwsze siedem lat Hester rozwijała firmę własnymi siłami, by później pozyskać kapitał zewnętrzny. W pięć lat udało jej się ośmiokrotnie zwiększyć przychody. Obecnie Tover oferuje ponad 100 gier w 14 krajach. Dzięki współpracy z naszymi holenderskimi partnerami Hester sama sobie również postawiła ambitniejsze cele. Początkowo jej BHAG opiewał na milion graczy dziennie i miał być osiągnięty w ciągu dziesięciu lat, a obecnie cel ten jest 30-tokrotnie większy i wynosi 30 milionów graczy dziennie do 2030 roku. Hester chce coraz mocniej oddziaływać na świat.
Don Wells, dyrektor ds. upełnomocnienia w organizacji non-profit Just in Time for Foster Youth (JIT) z San Diego, również stawia swojej organizacji jasny cel: „Angażować troskliwych członków społeczności w pomaganie młodzieży z domów zastępczych na etapie przechodzenia w dorosłość i dążenia do dobrostanu i samowystarczalności”. Obecnie JIT wspomaga 1600 takich młodych osób rocznie w wieku od 18 do 26 lat. Początkowo BHAG zespołu JIT mówił o dziesięciokrotnym zwiększeniu skuteczności, do 16 000 wspomaganych osób rocznie w czasie dziesięciu lat.
Don i jego ludzie początkowo nie byli przekonani, czy metodologia Scaling Up będzie przydatna w przedsięwzięciach socjalnych, ale zdecydowali się na udział w kilku sesjach z trenerem Scaling Up. Don relacjonuje, że tamte warsztaty „zaczęły zmieniać nasz sposób myślenia o tym, co jest możliwe”. Na skutek tych sesji zespół zmodyfikował wizję organizacji i zaprezentował zarządowi wiarygodny plan wspomagania 100 tysięcy osób rocznie do 2032 roku.
Jak stwierdza Don: „dzięki tamtym sesjom zyskaliśmy determinację i dostaliśmy nowe narzędzia, pomocne w osiąganiu ambitnych celów”. Tak oto powstała deklaracja, zgodnie z którą JIT zobowiązuje się „budować ogólnokrajową Niezawodną, Responsywną i Rzeczywistą 100-tysięczną Społeczność, która będzie wspomagać młodych ludzi z systemu rodzin zastępczych w podejmowaniu życiowych decyzji i wyzwań”.
Diane Cox, współzałożycielka JIT; Tasha Matthews, uczestniczka JIT; Don Wells, dyrektor ds. upełnomocnienia; James Hidds-Monroe, absolwent JI, obecnie pracownik tej organizacji; Belen Gomez, Dona „córka w celu”
Don opowiada, że „100-tysięczna Społeczność” to dzisiaj najważniejszy cel JIT na najbliższe dziesięć lat. Mówi też, że on sam i jego zespół ekscytują się na myśl o znacznie większym wpływie na życie młodych ludzi z domów zastępczych, którzy z każdym rokiem wychodzą z tego systemu.
Skalowanie celów i zysków
Naomi, Hester i Don reprezentują trzy z ponad 80 tysięcy organizacji z całego świata, korzystających z narzędzi i technik Scaling Up/Nawyków Rockefellera do skalowania swojej skuteczności i jednoczesnego zwiększania przychodów, pozyskiwania kapitału oraz wpłat pieniężnych (datków). Kilkadziesiąt takich podmiotów zostanie opisanych na kartach tej książki, a dodatkowe setki minianaliz przypadków można znaleźć na stronie www.scaleups.com.
Wszystkim nam w Scaling Up – oraz ponad 200 tysiącom naszych partnerów coachingowych na sześciu kontynentach – wielką radość sprawia fakt, że pomagamy wam i waszym zespołom skalować działalność łatwiej i z mniejszymi problemami. Poprawa wyników finansowych jest czynnikiem kluczowym: podwoicie wartość przepływów pieniężnych, potroicie średnią rentowność w waszej branży, a przy tym w ogromnym stopniu zwiększycie wycenę rynkową firmy. To wszystko sprawi, że będziecie lepiej spać po nocach oraz że skalowanie stanie się lepszą zabawą.
Oczywiście nie chodzi wyłącznie o pieniądze. Ludzie skalujący swą działalność to cisi bohaterowie swych lokalnych społeczności i globalnych gospodarek. Odpowiadacie bezpośrednio za dobrobyt milionów ludzi. My tę odpowiedzialność traktujemy bardzo poważnie i zamierzamy was wspierać w radzeniu sobie z presją, jaka spada na was i wasze zespoły – szczególnie w tych burzliwych latach 20.
Co nas cieszy? Budowanie kultury sprzyjającej rozwojowi ludzi, oferowanie produktów i usług, wywołujących w ludziach zachwyt, wreszcie generowanie ponadprzeciętnych zwrotów ze wszystkich tych działań. Bez względu na to, czy ktoś chce spędzać więcej czasu z dziećmi, czy robić więcej dla swojego zakątka świata, od ponad 40 lat pomagamy organizacjom wszelkich rozmiarów oraz z dowolnego rejonu globu w skalowaniu ich działalności. Opisywane tutaj narzędzia i techniki okażą się skuteczne, o ile tylko wy i wasze zespoły będziecie mieli odpowiednie nastawienie i będziecie gotowi się uczyć.
Najważniejszy nawyk
Liderzy lubią lektury. Kiedy Larry’ego Page’a, dyrektora generalnego Google’a, zapytano, w jaki sposób nauczył się kierować firmą, odpowiedział: „Dużo czytam”. Przeczytał na przykład trzy książki poświęcone sztuce nadawania nazw. Bill Gates przez wiele dekad urządzał sobie słynny „Tydzień na myślenie”; w czasie rekordowej sesji pochłonął 112 książek/artykułów/raportów.
Mark Cuban, wygadany właściciel Dallas Mavericks, poświęca na czytanie trzy godziny dziennie. Jego celem jest znalezienie pojedynczego pomysłu, który pomógłby w zdobyciu przewagi na rynku jemu i ponad 150 firmom, których jest współwłaścicielem. Głównym celem w obszarze rozwoju osobistego Marka Zuckerberga było w 2013 roku czytanie jednej książki na dwa tygodnie, co pozwoliłoby mu przekroczyć o dwa liczbę 24 książek na rok, a tyle zdaniem Brada Smarta, autora Topgrading, czyta pierwsza liga kadry kierowniczej (w odróżnieniu od drugiej i trzeciej).
Charlie Munger, opowiadając o rekordowym pod względem inwestycji 2015 roku jego partnera Warrena Buffeta, stwierdził, że „dla niego najważniejsze było wygospodarowanie dużej ilości czasu na spokojne czytanie i myślenie, zwłaszcza takie, które pozwalałoby mu poszerzać wiedzę, do czego dążył z determinacją niezależnie od wieku”.
Wielcy liderzy biznesu rozumieją jedno: w naszym mózgu nie urodzi się nic interesującego, dopóki nie zostanie wypełniony interesującymi myślami. Naturalna ciekawość i głód wiedzy odróżniają przedsiębiorców zaledwie dobrych od tych doskonałych. Miłej lektury!