Scenopisarskie aplikacje i programy - ebook
Scenopisarskie aplikacje i programy - ebook
To nie żart – sztuczna inteligencja może niebawem pisać scenariusze filmowe. Może nawet już pisze, sądząc po jakości wielu produktów prezentowanych na platformach streamingowych. Arkadiusz Wojnarowski proponuje debiutującym scenarzystom, ale być może i mistrzom gatunku, przegląd nowoczesnych narzędzi edytorskich, które wspierają kreacyjne scenariopisarstwo. Cele ich stosowania wydają się oczywiste – ułatwienie autorom polskiego kina takiego sformatowania zapisu scenariusza, aby odpowiadał standardom kina światowego, oraz szybsza obróbka tekstu ku poprawności. Aplikacji i programów edycyjnych znamy kilkadziesiąt. Autor wszystkie je przejrzał, oceniając ich skuteczność sprawczą i przydatność w pisarskiej codzienności. Niektóre z nich pomagają zachować format scenariusza i wspierają scenarzystę w budowaniu historii, konsolidując gatunkową konwencję. Inne pomagają pisarzowi wpisać stworzony przez niego tekst w odpowiedni dla producenta format. A choć w ponad stuletniej historii kina napisano wiele wybitnych scenariuszy bez specjalistycznych narzędzi edycyjnych, równie wiele scenariuszy najnowocześniejsze technologie wspierają. Należy być w miarę nowoczesnym. Ręczne maszyny do pisania są vintage i cool, ale strasznie hałasują.
dr hab. prof. UWr Leszek Pułka
Książka współfinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Arkadiusz Wojnarowski – absolwent podyplomowych studiów producenckich w Szkole Filmowej w Łodzi, doktor w dziedzinie nauk humanistycznych, wykładowca produkcji i scenariopisarstwa w PWSFTViT w Łodzi, UWr i UAM w Poznaniu. Prawnik i producent filmowy ("Droga na drugą stronę", "Bella Mia"). W 2009 r. opublikował "Prawne i finansowe podstawy europejskiej koprodukcji filmowej". W tomie zbiorowym "Kultura produkcji filmowej: teorie, badania, praktyki" pod red. Artura Majera i Tadeusza Szczepańskiego (2019) ukazał się jego tekst "Prace nad scenariuszem filmowym w ramach działań produkcyjnych filmu". W 2022 r. wydana została jego książka pt. "Rynek i źródła finansowania scenariuszy filmowych w Polsce", która zapoczątkowała cykl pn. Jak Zostać Scenarzystą Filmowym. Autor jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej i Stowarzyszenia Filmowców Polskich, a także fundatorem (2002) i prezesem Dolnośląskiego Zespołu Filmowego. Ekspert Europejskiego Funduszu Wspierania Kina – EURIMAGES, Dolnośląskiego Centrum Filmowego, a także Regionalnego Programu Operacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego w dziedzinie Kultura i Turystyka. Konsultant prawny ds. umów filmowych i ds. zrównoważonej produkcji filmowej (green filming).
Kategoria: | Kino i Teatr |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8159-815-6 |
Rozmiar pliku: | 651 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Bez scenariusza nie powstanie profesjonalny film fabularny, animowany czy dokumentalny. Bez dobrego scenariusza nie powstanie dobry film. Jak mawiał Alfred Hitchcock: „By zrobić świetny film potrzebne są tylko trzy rzeczy: świetny scenariusz, świetny scenariusz, no i jeszcze świetny scenariusz”1.
Przekonanie Hitchcocka podzielają polscy filmowcy. Piotr Wereśniak, scenarzysta i reżyser, podkreśla siłę napędową scenariusza: „Słowo zawsze jest pierwsze. Scenariusz jest na początku. Scenariusz inspiruje reżysera, operatora, aktorów. Scenariusz daje kopa producentom do szukania kasy. Krótko mówiąc – scenariusz jest najważniejszy”. Producenci zrobią zatem wszystko, aby taki tekst pozyskać.
Świetny scenariusz musi być jednak napisany zgodnie z filmowym formatem, a to gwarantuje skorzystanie przez scenarzystów z rekomendowanych scenariopisarstwu aplikacji czy programów do edycji scenariuszy.
Chcąc pójść krok dalej, należy rozważyć następujące problemy: Czym właściwie są aplikacje i programy do pisania i edycji scenariuszy filmowych? Jaki jest ich rynek w Polsce? Ile kosztuje skorzystanie z profesjonalnych narzędzi do napisania scenariusza? Ile jest takich aplikacji i programów dostępnych w Polsce? Czy polscy scenarzyści korzystają z możliwości pisania lub edycji swoich tekstów za pomocą profesjonalnego oprogramowania? Czy polscy producenci mają szansę pozyskać dofinansowanie na zakup takiego oprogramowania i aplikacji? Jaki edytor do formatowania scenariuszy można byłoby im rekomendować jako najczytelniejszy i najbardziej użyteczny spośród dostępnych programów? To tylko nieliczne pytania, na które próbuje odpowiedzieć niniejsze opracowanie.
W pierwszym rozdziale zostaną alfabetycznie zaprezentowane oraz przeanalizowane scenopisarskie aplikacje i programy edycyjne.W drugim rozdziale omówione zostaną pozostałe komputerowe i internetowe narzędzia, które służą pomocą scenarzystom przy pisaniu i edycji swoich tekstów. W trzecim rozdziale przedstawione zostaną wnioski z badań i analiz dotyczące rynku aplikacji i oprogramowania do pisania i edycji scenariuszy w Polsce. Ostatni, czwarty rozdział zawiera rekomendację programów i aplikacji do formatowania scenariuszy.
Niniejsza książka jest zatem próbą odpowiedzi na pytanie, jak przedstawia się rynek scenopisarskich aplikacji i programów w Polsce.
Jest to kontynuacja omawiania problematyki scenariuszowej, zapoczątkowanej publikacją pt. _Rynek scenariuszy filmowych w Polsce i źródła ich finansowania_, z cyklu _Jak zostać scenarzystą filmowym_, która ukazała się w 2022 roku nakładem wydawnictwa Poligraf we współpracy z Fundacją Dolnośląski Zespół Filmowy i którą można również zamawiać pod adresem: [email protected].
Książka jest skróconą adaptacją piątego rozdziału pracy doktorskiej pt. _Współczesny scenariusz filmowy. Odmiany, formaty, programy_, __ napisanej w latach 2015–2018 pod kierunkiem dra hab. prof. UWr. Leszka Pułki i obronionej 28 listopada 2018 r. w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego.
Adaptacja ta została wzbogacona o omówienie wyników drugiej rundy badań i analiz, przeprowadzonych w roku 2022 i obejmujących lata 2020–2022, współfinansowanych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, który dofinansował także tę publikację.
Wszelkie analizy, do których nie ma odesłania do pracy doktorskiej lub innej literatury, są autorskie i zostały przeprowadzone na potrzeby niniejszej publikacji.
------------------------------------------------------------------------
1 R.G. Frensham, _Jak napisać scenariusz_, tłum. P. Wawrzyszko, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998, s. 9.