- promocja
- W empik go
Skumulowana przewaga - ebook
Skumulowana przewaga - ebook
W swojej istocie marketing polega dziś na odpowiedzi na pytanie "Jak możemy zostać usłyszani?". Jak możemy wznieść się ponad nieskończoną liczbę opcji, aby stworzyć trwałe znaczenie dla odbiorców lub grupy klientów?
Przestrzeganie starych zasad cyfrowego zaangażowania nie wystarczy... prawie nie wystarczy. Nawet bycie "świetnym" jest niewystarczające w obliczu przytłaczającej konkurencji, która każdego dnia na nowo definiuje granice doskonałości.
Autor bestsellerów KNOWN i Marketing Rebellion przedstawia praktyczny przewodnik stworzony z myślą o współczesnym świecie. "Skumulowana przewaga" pokazuje, w jaki sposób świat układa się przeciwko nam na duże i małe sposoby, i dostarcza nowych pomysłów, które pomogą nam zbudować niepowstrzymany pęd potrzebny do wzniesienia się ponad konkurencyjne barykady w biznesie, w naszej karierze i w naszym życiu.
Wypełniona motywującymi pomysłami i fascynującymi studiami przypadków, ta książka jest niezbędnym i praktycznym źródłem inspiracji dla każdej osoby z marzeniem, która jest gotowa do lotu.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-272-8210-1 |
Rozmiar pliku: | 2,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wstęp
Tim Ferriss zna Oprah Winfrey.
Ja nie.
Podstawowym celem tej książki jest odpowiedź na pytanie: „Dlaczego?”.
Zrozumienie, w jaki sposób Tim wprowadził swoją karierę na orbitę Oprah – i dlaczego mnie się to nie udało – pomoże nabrać rozpędu TWOIM pomysłom, interesom i karierze.
Dodam, że będzie to ogromna pomoc.
Nie wiesz, kim jest Tim Ferriss? To jeden z najbardziej uznanych na świecie autorów książek i guru w dziedzinie samopomocy.
Jego pierwsza publikacja, pt. _4-godzinny tydzień pracy_¹, wywołała sensację i przez cztery lata utrzymywała się na liście bestsellerów „New York Timesa”. Na całym świecie sprzedała się w przeszło 2 milionach egzemplarzy.
Sukces tej książki sprawił, że Tim zabłysnął w panteonie gwiazd i dziś wszystko, czego się dotknie, zamienia się w złoto.
• Jego podcast ma 500 milionów pobrań i 9 tysięcy pięciogwiazdkowych recenzji.
• Tim został jednym z najlepiej opłacanych mówców na świecie – jego zarobki sięgają 75 tysięcy dolarów za wystąpienie.
• CNN okrzyknęła go „jednym z czołowych aniołów biznesu na świecie”.
• Napisał cztery kolejne książki, które natychmiast stały się bestsellerami.
Tim Ferriss to człowiek sukcesu, bohater pokolenia poszukującego lifehacków, dzięki którym będzie można mniej pracować i więcej czerpać z życia.
Tak… dobrze być Timem Ferrissem.
Byłem ciekaw, co dało mu kopa do tego, żeby zostać gwiazdą, dlatego trochę poszperałem. Tim opowiada o sobie szczerze – transparentność to część jego uroku. Prywatne śledztwo doprowadziło mnie do kilku najistotniejszych faktów:
• Ferriss urodził się w Long Island w stanie Nowy Jork i był wcześniakiem. Miał drobną budowę jak na swój wiek, co stało się powodem nękania go przez rówieśników.
• W jednym z wywiadów przyznał, że jako dziecko był nadpobudliwym nerdem i zmagał się z poważnymi problemami zdrowotnymi².
• Jego rodzice należeli do klasy średniej, ale kupowali mu tyle książek, ile tylko zechciał, chcąc pielęgnować jego zamiłowanie do czytania.
• Ukończył college na kierunku studia wschodnioazjatyckie. Jego praca dyplomowa nosiła tytuł _Przyswajanie japońskich znaków kanji – nauka konwencjonalna a suplementacja mnemoniczna_ (nie mam pojęcia, co to znaczy).
• Po studiach pracował w dziale sprzedaży firmy zajmującej się gromadzeniem danych.
• W słynnym wykładzie dla TED talk (8 milionów wyświetleń) szczerze opowiedział o próbie samobójczej, którą podjął w czasie studiów, a także o zmaganiach z chorobą dwubiegunową i doświadczeniu paraliżu, który hamował wszelkie jego działania.
• W 2004 roku zaliczył kolejny dołek. Wraz ze śmiercią przyjaciela zakończyła się ich wieloletnia relacja, a startup Tima nie ruszał z miejsca mimo wielu godzin, które mu on poświęcał. Tim wziął roczny urlop, w ciągu którego zwiedził Europę i zgromadził pomysły na książkę.
• Szkic książki _4-godzinny tydzień pracy_ (pierwotny tytuł brzmiał _Handel narkotykami dla przyjemności i pieniędzy_) został odrzucony przez 26 wydawców.
Dowiedziawszy się tego wszystkiego, byłem rozczarowany. Nie ma tu zbyt wielu informacji, które wyjaśniałyby, skąd się wziął jego astronomiczny sukces.
Nawet po tym, jak książka Ferrissa rozświetliła niebo niczym kometa, pojawiało się wiele uszczypliwych recenzji. Niektórzy wytykali mu, że odgrzebuje od dawna znane techniki samopomocowe, wykorzystując je w sposób nieetyczny i haniebny (trzeba przyznać, że nie brzydzi się oszustwem), a jego sukces to w dużej mierze kwestia dobrze prowadzonej autopromocji.
Fakt, że Tim Ferriss jest osobistością wybitną, wydaje się tak bardzo niebywały… i właśnie dlatego jego przypadek wzbudza niekłamane zainteresowanie. Na podstawie tego, jak wyglądało jego życie, zanim skończył 29 lat (wtedy napisał książkę), nikt by się nie spodziewał, że wkrótce będzie się obracał w kręgu takich gwiazd, jak Hugh Jackman czy LeBron James. Nawet najbardziej agresywni gracze w Las Vegas poczuliby się zdezorientowani.
Najwyraźniej coś tu _stanęło na głowie_.
– Nikt nie sądził, że książka odniesie sukces – mówił w wywiadzie Tim. – Początkowo wydrukowano tylko 10 tysięcy egzemplarzy, co nawet nie zbliżało się do dystrybucji krajowej. Myślę jednak, że trafiłem na dobry moment, i ku zdziwieniu wszystkich, w tym mojemu, książka wskoczyła na pierwsze miejsce listy bestsellerów „New York Timesa”.
I wtedy machina ruszyła.
• Sukces książki umożliwił mu nawiązanie kontaktów z czołowymi inwestorami, którzy wprowadzili go w arkana sztuki zarabiania.
• Idąc za ich radą, zbudował multimilionowe portfolio inwestycyjne, w którym znalazły się udziały przeszło 50 firm, takich jak Shopify, Evernote czy Uber.
• Bogactwo i sława wystrzeliły go na orbitę sukcesu, gdzie dołączył do liderów biznesu, sportu i rozrywki.
• Wykorzystał nowe, imponujące znajomości, by wraz z zapalonymi sponsorami stworzyć podcast z iście gwiazdorską obsadą.
• Zebrał wywiady udzielone w podcaście i wydał je w formie książki pt. _Plemię mentorów_³, która stała się kolejnym bestsellerem. Zawarł w niej historie takich gwiazd, jak Arianna Huffington, Madeleine Albright czy Neil deGrasse Tyson.
Muszę na chwilkę przystopować z opisywaniem festiwalu sukcesów Tima Ferrissa, aby porównać i skontrastować jego ścieżkę kariery z moją. Zapewniam, że ma to sens. Właściwie _o tym_ jest ta książka.
Tim i ja opublikowaliśmy swoje pierwsze książki mniej więcej w tym samym czasie. „Na starcie” miałem przeszło dwa razy dłuższe doświadczenie w biznesie, lepsze wykształcenie (w tym trzy lata nauki pod auspicjami słynnego konsultanta ds. zarządzania Petera Druckera) i większą publikę (o 500% więcej obserwatorów na Twitterze). Nie jestem tego pewien, ale prawdopodobnie miałem też więcej pieniędzy na koncie.
A jednak nasze kariery w krótkim czasie nabrały zupełnie innego tempa.
Moja książka również wprowadzała coś zupełnie nowego – _Return On Influence_ jako pierwsza rozwinęła temat influencer marketingu (reklamy za pośrednictwem osób wpływowych w sieci). Jej publikacją i promocją zajęło się potężne nowojorskie wydawnictwo McGraw-Hill.
_ROI_ wprawdzie nie podbiła listy bestsellerów „New York Timesa”, ale odniosła sukces wśród literatury biznesowej i przez kilka tygodni plasowała się na pierwszym miejscu w kilku kategoriach na Amazonie. Po jej publikacji udzielałem wywiadów i wypowiadałem się m.in. w CBS News, a także na łamach Bloomberga i „The Wall Street Journal”.
Przez lata odnosiłem też niebywałe sukcesy jako mówca i konsultant. W tej chwili wraz z Timem znajduję się w ścisłej czołówce autorów na Amazonie.
Ale na tym kończą się porównania.
Nie jestem Timem Ferrissem.
Nie rozmawiam z Oprah przez telefon. Nawet hydraulik do mnie nie oddzwania.
Ta książka odpowiada na pytanie: „Dlaczego nie?”.
Na czym polega różnica? Co sprawiło, że kariera Tima Ferrissa nabrała takiego rozpędu wbrew wszelkim przeciwnościom, a on sam stał się światowym fenomenem? Czy to tylko kwestia szczęścia? A może da się z tego wyciągnąć jakąś lekcję i dostosować tę wiedzę do swoich pomysłów i interesów?
Uwaga, spoiler: _Oczywiście_, że to może być dla nas lekcja. Odpowiedzi na nasze pytania kryją się w nieco mętnej koncepcji _skumulowanej przewagi_.
Zasada ta głosi, że jeśli w danej dziedzinie zdobędziemy niewielką przewagę nad innymi, z czasem będzie ona rosnąć i przynosić coraz większe korzyści.
_Ale nie zawsze tak się dzieje._
W tej książce odkrywam, co zasila machinę sukcesu. Na czym polega _ta różnica_, która nadaje niepohamowany rozpęd ideom, osobom i biznesom.
Nawet jeśli nie dostrzegacie tego, byście mieli nad kimkolwiek przewagę, jestem przekonany, że zrozumiawszy, jak inni przekuwają drobne idee w wielkie sukcesy, będziecie w stanie odmienić swoje życie.
Istota współczesnego marketingu tkwi w odpowiedzi na jedno pytanie: „Co zrobić, żeby nas usłyszeli?”. W jaki sposób przekrzyczeć tłum niekończących się opcji i nawiązać niegasnącą relację z publiką lub grupą klientów?
Według mnie przestrzeganie starych zasad zaangażowania cyfrowego z pewnością nie wystarczy. Strategia treści to też za mało. Podobnie jak social media i SEO. Bycie dobrym w tym, co się robi, prawdopodobnie również nie okaże się wystarczające.
Ta książka pokazuje, jakie większe i mniejsze przeszkody stawia przed nami świat i w jaki sposób nowe idee mogą nam pomóc je przezwyciężyć.
Nie obiecuję, że zostaniecie supergwiazdami – prawdopodobnie nawet nie o to wam chodzi – ale pokażę wam, jak nadać swoim pomysłom, interesom i karierze niepohamowany rozpęd wbrew wszelkim przeciwnościom.
Naszą podróż zaczniemy od nieco mętnej, ale fascynującej koncepcji _skumulowanej przewagi_… a w niektórych przypadkach skumulowanej niekorzyści.Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
1. MT Biznes, Warszawa 2011.
2. Business Insider, podcast _Success! How I Did It_, odcinek pt. _„The 4-Hour Workweek” author Tim Ferriss reveals what he’s learned after a difficult year of introspection and how he built a passionate fanbase of millions_.
3. MT Biznes, Warszawa 2018.
4. Co ciekawe, nazwa pochodzi od łacińskiego słowa _porcellus_ oznaczającego… prosię. Pieczone mięso tego zwierzęcia było niegdyś stałym elementem uroczystych posiłków w bractwie – stąd też wizerunki świń w jego emblemacie (przyp. tłum.).
5. Większość zamieszczonych informacji na temat tajemnego Porcellian Club pochodzi z niezwykłego artykułu Johna Sedgwicka pt. _Brotherhood of the Pig_ opublikowanego w „Gentlemen’s Quarterly” (listopad 1988, nr 58).
6. J.F. O’Gorman, _The Makers of Trinity Church in the City of Boston_, University of Massachusetts Press 2004.
7. M. Fitzgerald, _Zuckerberg reportedly held talks with Winklevoss twins about Facebook’s cryptocurrency plans_, CNBC website, 24 maja 2019.
8. W roku 1942 Merton pisał, że stratyfikacja społeczna w świecie akademickim polega na „akumulacji różnego rodzaju korzyści w pewnych częściach populacji”. R.K. Merton, _The Normative Structure of Science_, _The Sociology of Science: Theoretical and Empirical Investigations_, red. N. Storer, University of Chicago Press 1973.
9. Przy okazji publikacji późniejszej antologii swoich prac Robert Merton przyznał, że dr Zuckerman powinna zostać wymieniona jako współautorka słynnego artykułu o _efekcie św. Mateusza_. Chcę w tym miejscu wyrazić należne uznanie dr Zuckerman, która wciąż wykłada na Uniwersytecie Columbia i ogromnie mi pomogła w zbieraniu materiałów do tej książki. Jak na ironię, Robert Merton dopuścił się poważnego niedopatrzenia, co zainspirowało Margaret Rossiter, historyczkę zajmującą się tematem kobiet w nauce, do ukucia pojęcia _efekt Matyldy_, opisującego zjawisko wszechobecnego umniejszania lub pomijania wkładu kobiet w rozwój nauki.
10. H. Zuckerman, _Nobel Laureate: Sociological Studies of Scientific Collaboration_, Columbia University 1965.
11. „Science” 1968, t. 159, nr 3810, s. 56–63.
12. Cytat za IV wydaniem Biblii Tysiąclecia (przyp. tłum.). Ten werset biblijny tak naprawdę nie odnosi się do dóbr materialnych. Większość badaczy uważa, że Jezus mówi tutaj o dzieciach Bożych, które poznały prawdę i rozumieją słowo Boże. Dzieląc się tą prawdą z innymi, otrzymają jej jeszcze więcej. Ci, którzy mają w sobie tej prawdy niewiele i nie dzielą się nią z innymi, stracą ją i nie będą rozumieli słowa Bożego.
13. T.A. DiPrete, G.M. Eirich, _Cumulative Advantage as a Mechanism for Inequality: A Review of Theoretical and Empirical Developments_, „Annual Review of Sociology” 2006, t. 32.
14. W książce używam terminów _efekt św. Mateusza_ i _skumulowana przewaga_ zamiennie, podobnie jak wielu innych autorów. Dr Harriet Zuckerman, asystentka dra Mertona, a później jego żona, przesłała mi niepublikowany artykuł, który napisała, by pomóc mi w zbieraniu materiałów do książki. Zauważyła w nim, że choć pojęcia te z czasem zaczęto ze sobą utożsamiać, to jednak znaczą co innego: „Według Mertona koncepcja _efektu św. Mateusza_ koncentruje się wokół tendencji do świadomego lub nieświadomego honorowania uznanych badaczy i niedoceniania równie ważnych osiągnięć osób mniej rozpoznawalnych. Natomiast pojęcie _skumulowanej przewagi_ odnosi się do powtarzalnego schematu zwiększania się przewagi u tych, którzy już ją mają, a zatem do pogłębiania nierówności w zakresie możliwości, wyników i nagród. Koncepcja ta nie mówi o tym, czy przewagę nieproporcjonalnie częściej zyskują ci, którzy na nią zasłużyli”.
15. T.A. DiPrete, G.M. Eirich, dz. cyt., s. 271.
16. Tamże.
17. Tzw. _efekt bestsellera_ zachodzący na galach wręczenia Oscarów polega na wpływie widocznego zbiorowego poparcia na wyniki rywalizacji. W książce _Rynkowy umysł_ Michael Shermer zrównuje _efekt bestsellera_ z _efektem św. Mateusza_ i dodaje, że marketerzy znają to zjawisko pod pojęciem _skumulowanej przewagi_.
18. A.M. Petersen, W. Jung, J. Yang, H.E. Stanley, _Quantitative and empirical demonstration of the Matthew Effect in a study of career longevity_, „Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA” z 4 stycznia 2011.
19. D. Bouton, wywiad z drem K. Stanovichem, _Matthew Effects – Does Reading Make You Smarter?_, Children of the Code.org.
20. Przeł. R. Śmietana, Znak Literanova, Kraków 2019.