Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Skumulowana przewaga - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
2 października 2023
Ebook
39,90 zł
Audiobook
39,90 zł
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Skumulowana przewaga - ebook

W swojej istocie marketing polega dziś na odpowiedzi na pytanie "Jak możemy zostać usłyszani?". Jak możemy wznieść się ponad nieskończoną liczbę opcji, aby stworzyć trwałe znaczenie dla odbiorców lub grupy klientów?

Przestrzeganie starych zasad cyfrowego zaangażowania nie wystarczy... prawie nie wystarczy. Nawet bycie "świetnym" jest niewystarczające w obliczu przytłaczającej konkurencji, która każdego dnia na nowo definiuje granice doskonałości.

Autor bestsellerów KNOWN i Marketing Rebellion przedstawia praktyczny przewodnik stworzony z myślą o współczesnym świecie. "Skumulowana przewaga" pokazuje, w jaki sposób świat układa się przeciwko nam na duże i małe sposoby, i dostarcza nowych pomysłów, które pomogą nam zbudować niepowstrzymany pęd potrzebny do wzniesienia się ponad konkurencyjne barykady w biznesie, w naszej karierze i w naszym życiu.

Wypełniona motywującymi pomysłami i fascynującymi studiami przypadków, ta książka jest niezbędnym i praktycznym źródłem inspiracji dla każdej osoby z marzeniem, która jest gotowa do lotu.

Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-272-8210-1
Rozmiar pliku: 2,0 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

WSTĘP

Wstęp

Tim Fer­riss zna Oprah Win­frey.

Ja nie.

Pod­sta­wo­wym celem tej książki jest odpo­wiedź na pyta­nie: „Dla­czego?”.

Zro­zu­mie­nie, w jaki spo­sób Tim wpro­wa­dził swoją karierę na orbitę Oprah – i dla­czego mnie się to nie udało – pomoże nabrać roz­pędu TWOIM pomy­słom, inte­re­som i karie­rze.

Dodam, że będzie to ogromna pomoc.

Nie wiesz, kim jest Tim Fer­riss? To jeden z naj­bar­dziej uzna­nych na świe­cie auto­rów ksią­żek i guru w dzie­dzi­nie samo­po­mocy.

Jego pierw­sza publi­ka­cja, pt. _4-godzinny tydzień pracy_¹, wywo­łała sen­sa­cję i przez cztery lata utrzy­my­wała się na liście best­sel­le­rów „New York Timesa”. Na całym świe­cie sprze­dała się w prze­szło 2 milio­nach egzem­pla­rzy.

Suk­ces tej książki spra­wił, że Tim zabły­snął w pan­te­onie gwiazd i dziś wszystko, czego się dotknie, zamie­nia się w złoto.

• Jego pod­cast ma 500 milio­nów pobrań i 9 tysięcy pię­cio­gwiazd­ko­wych recen­zji.

• Tim został jed­nym z naj­le­piej opła­ca­nych mów­ców na świe­cie – jego zarobki się­gają 75 tysięcy dola­rów za wystą­pie­nie.

• CNN okrzyk­nęła go „jed­nym z czo­ło­wych anio­łów biz­nesu na świe­cie”.

• Napi­sał cztery kolejne książki, które natych­miast stały się best­sel­le­rami.

Tim Fer­riss to czło­wiek suk­cesu, boha­ter poko­le­nia poszu­ku­ją­cego life­hac­ków, dzięki któ­rym będzie można mniej pra­co­wać i wię­cej czer­pać z życia.

Tak… dobrze być Timem Fer­ris­sem.

Byłem cie­kaw, co dało mu kopa do tego, żeby zostać gwiazdą, dla­tego tro­chę poszpe­ra­łem. Tim opo­wiada o sobie szcze­rze – trans­pa­rent­ność to część jego uroku. Pry­watne śledz­two dopro­wa­dziło mnie do kilku naj­istot­niej­szych fak­tów:

• Fer­riss uro­dził się w Long Island w sta­nie Nowy Jork i był wcze­śnia­kiem. Miał drobną budowę jak na swój wiek, co stało się powo­dem nęka­nia go przez rówie­śni­ków.

• W jed­nym z wywia­dów przy­znał, że jako dziecko był nad­po­bu­dli­wym ner­dem i zma­gał się z poważ­nymi pro­ble­mami zdro­wot­nymi².

• Jego rodzice nale­żeli do klasy śred­niej, ale kupo­wali mu tyle ksią­żek, ile tylko zechciał, chcąc pie­lę­gno­wać jego zami­ło­wa­nie do czy­ta­nia.

• Ukoń­czył col­lege na kie­runku stu­dia wschod­nio­azja­tyc­kie. Jego praca dyplo­mowa nosiła tytuł _Przy­swa­ja­nie japoń­skich zna­ków kanji – nauka kon­wen­cjo­nalna a suple­men­ta­cja mne­mo­niczna_ (nie mam poję­cia, co to zna­czy).

• Po stu­diach pra­co­wał w dziale sprze­daży firmy zaj­mu­ją­cej się gro­ma­dze­niem danych.

• W słyn­nym wykła­dzie dla TED talk (8 milio­nów wyświe­tleń) szcze­rze opo­wie­dział o pró­bie samo­bój­czej, którą pod­jął w cza­sie stu­diów, a także o zma­ga­niach z cho­robą dwu­bie­gu­nową i doświad­cze­niu para­liżu, który hamo­wał wszel­kie jego dzia­ła­nia.

• W 2004 roku zali­czył kolejny dołek. Wraz ze śmier­cią przy­ja­ciela zakoń­czyła się ich wie­lo­let­nia rela­cja, a star­tup Tima nie ruszał z miej­sca mimo wielu godzin, które mu on poświę­cał. Tim wziął roczny urlop, w ciągu któ­rego zwie­dził Europę i zgro­ma­dził pomy­sły na książkę.

• Szkic książki _4-godzinny tydzień pracy_ (pier­wotny tytuł brzmiał _Han­del nar­ko­ty­kami dla przy­jem­no­ści i pie­nię­dzy_) został odrzu­cony przez 26 wydaw­ców.

Dowie­dziaw­szy się tego wszyst­kiego, byłem roz­cza­ro­wany. Nie ma tu zbyt wielu infor­ma­cji, które wyja­śnia­łyby, skąd się wziął jego astro­no­miczny suk­ces.

Nawet po tym, jak książka Fer­rissa roz­świe­tliła niebo niczym kometa, poja­wiało się wiele uszczy­pli­wych recen­zji. Nie­któ­rzy wyty­kali mu, że odgrze­buje od dawna znane tech­niki samo­po­mo­cowe, wyko­rzy­stu­jąc je w spo­sób nie­etyczny i haniebny (trzeba przy­znać, że nie brzy­dzi się oszu­stwem), a jego suk­ces to w dużej mie­rze kwe­stia dobrze pro­wa­dzo­nej auto­pro­mo­cji.

Fakt, że Tim Fer­riss jest oso­bi­sto­ścią wybitną, wydaje się tak bar­dzo nie­by­wały… i wła­śnie dla­tego jego przy­pa­dek wzbu­dza nie­kła­mane zain­te­re­so­wa­nie. Na pod­sta­wie tego, jak wyglą­dało jego życie, zanim skoń­czył 29 lat (wtedy napi­sał książkę), nikt by się nie spo­dzie­wał, że wkrótce będzie się obra­cał w kręgu takich gwiazd, jak Hugh Jack­man czy LeBron James. Nawet naj­bar­dziej agre­sywni gra­cze w Las Vegas poczu­liby się zdez­o­rien­to­wani.

Naj­wy­raź­niej coś tu _sta­nęło na gło­wie_.

– Nikt nie sądził, że książka odnie­sie suk­ces – mówił w wywia­dzie Tim. – Począt­kowo wydru­ko­wano tylko 10 tysięcy egzem­pla­rzy, co nawet nie zbli­żało się do dys­try­bu­cji kra­jo­wej. Myślę jed­nak, że tra­fi­łem na dobry moment, i ku zdzi­wie­niu wszyst­kich, w tym mojemu, książka wsko­czyła na pierw­sze miej­sce listy best­sel­le­rów „New York Timesa”.

I wtedy machina ruszyła.

• Suk­ces książki umoż­li­wił mu nawią­za­nie kon­tak­tów z czo­ło­wymi inwe­sto­rami, któ­rzy wpro­wa­dzili go w arkana sztuki zara­bia­nia.

• Idąc za ich radą, zbu­do­wał mul­ti­mi­lio­nowe port­fo­lio inwe­sty­cyjne, w któ­rym zna­la­zły się udziały prze­szło 50 firm, takich jak Sho­pify, Ever­note czy Uber.

• Bogac­two i sława wystrze­liły go na orbitę suk­cesu, gdzie dołą­czył do lide­rów biz­nesu, sportu i roz­rywki.

• Wyko­rzy­stał nowe, impo­nu­jące zna­jo­mo­ści, by wraz z zapa­lo­nymi spon­so­rami stwo­rzyć pod­cast z iście gwiaz­dor­ską obsadą.

• Zebrał wywiady udzie­lone w pod­ca­ście i wydał je w for­mie książki pt. _Ple­mię men­to­rów_³, która stała się kolej­nym best­sel­le­rem. Zawarł w niej histo­rie takich gwiazd, jak Arianna Huf­fing­ton, Made­le­ine Albri­ght czy Neil deGrasse Tyson.

Muszę na chwilkę przy­sto­po­wać z opi­sy­wa­niem festi­walu suk­ce­sów Tima Fer­rissa, aby porów­nać i skon­tra­sto­wać jego ścieżkę kariery z moją. Zapew­niam, że ma to sens. Wła­ści­wie _o tym_ jest ta książka.

Tim i ja opu­bli­ko­wa­li­śmy swoje pierw­sze książki mniej wię­cej w tym samym cza­sie. „Na star­cie” mia­łem prze­szło dwa razy dłuż­sze doświad­cze­nie w biz­ne­sie, lep­sze wykształ­ce­nie (w tym trzy lata nauki pod auspi­cjami słyn­nego kon­sul­tanta ds. zarzą­dza­nia Petera Druc­kera) i więk­szą publikę (o 500% wię­cej obser­wa­to­rów na Twit­te­rze). Nie jestem tego pewien, ale praw­do­po­dob­nie mia­łem też wię­cej pie­nię­dzy na kon­cie.

A jed­nak nasze kariery w krót­kim cza­sie nabrały zupeł­nie innego tempa.

Moja książka rów­nież wpro­wa­dzała coś zupeł­nie nowego – _Return On Influ­ence_ jako pierw­sza roz­wi­nęła temat influ­en­cer mar­ke­tingu (reklamy za pośred­nic­twem osób wpły­wo­wych w sieci). Jej publi­ka­cją i pro­mo­cją zajęło się potężne nowo­jor­skie wydaw­nic­two McGraw-Hill.

_ROI_ wpraw­dzie nie pod­biła listy best­sel­le­rów „New York Timesa”, ale odnio­sła suk­ces wśród lite­ra­tury biz­ne­so­wej i przez kilka tygo­dni pla­so­wała się na pierw­szym miej­scu w kilku kate­go­riach na Ama­zo­nie. Po jej publi­ka­cji udzie­la­łem wywia­dów i wypo­wia­da­łem się m.in. w CBS News, a także na łamach Blo­om­berga i „The Wall Street Jour­nal”.

Przez lata odno­si­łem też nie­by­wałe suk­cesy jako mówca i kon­sul­tant. W tej chwili wraz z Timem znaj­duję się w ści­słej czo­łówce auto­rów na Ama­zo­nie.

Ale na tym koń­czą się porów­na­nia.

Nie jestem Timem Fer­ris­sem.

Nie roz­ma­wiam z Oprah przez tele­fon. Nawet hydrau­lik do mnie nie oddzwa­nia.

Ta książka odpo­wiada na pyta­nie: „Dla­czego nie?”.

Na czym polega róż­nica? Co spra­wiło, że kariera Tima Fer­rissa nabrała takiego roz­pędu wbrew wszel­kim prze­ciw­no­ściom, a on sam stał się świa­to­wym feno­me­nem? Czy to tylko kwe­stia szczę­ścia? A może da się z tego wycią­gnąć jakąś lek­cję i dosto­so­wać tę wie­dzę do swo­ich pomy­słów i inte­re­sów?

Uwaga, spo­iler: _Oczy­wi­ście_, że to może być dla nas lek­cja. Odpo­wie­dzi na nasze pyta­nia kryją się w nieco męt­nej kon­cep­cji _sku­mu­lo­wa­nej prze­wagi_.

Zasada ta głosi, że jeśli w danej dzie­dzi­nie zdo­bę­dziemy nie­wielką prze­wagę nad innymi, z cza­sem będzie ona rosnąć i przy­no­sić coraz więk­sze korzy­ści.

_Ale nie zawsze tak się dzieje._

W tej książce odkry­wam, co zasila machinę suk­cesu. Na czym polega _ta róż­nica_, która nadaje nie­po­ha­mo­wany roz­pęd ideom, oso­bom i biz­ne­som.

Nawet jeśli nie dostrze­ga­cie tego, byście mieli nad kim­kol­wiek prze­wagę, jestem prze­ko­nany, że zro­zu­miaw­szy, jak inni prze­ku­wają drobne idee w wiel­kie suk­cesy, będzie­cie w sta­nie odmie­nić swoje życie.

Istota współ­cze­snego mar­ke­tingu tkwi w odpo­wie­dzi na jedno pyta­nie: „Co zro­bić, żeby nas usły­szeli?”. W jaki spo­sób prze­krzy­czeć tłum nie­koń­czą­cych się opcji i nawią­zać nie­ga­snącą rela­cję z publiką lub grupą klien­tów?

Według mnie prze­strze­ga­nie sta­rych zasad zaan­ga­żo­wa­nia cyfro­wego z pew­no­ścią nie wystar­czy. Stra­te­gia tre­ści to też za mało. Podob­nie jak social media i SEO. Bycie dobrym w tym, co się robi, praw­do­po­dob­nie rów­nież nie okaże się wystar­cza­jące.

Ta książka poka­zuje, jakie więk­sze i mniej­sze prze­szkody sta­wia przed nami świat i w jaki spo­sób nowe idee mogą nam pomóc je prze­zwy­cię­żyć.

Nie obie­cuję, że zosta­nie­cie super­gwiaz­dami – praw­do­po­dob­nie nawet nie o to wam cho­dzi – ale pokażę wam, jak nadać swoim pomy­słom, inte­re­som i karie­rze nie­po­ha­mo­wany roz­pęd wbrew wszel­kim prze­ciw­no­ściom.

Naszą podróż zaczniemy od nieco męt­nej, ale fascy­nu­ją­cej kon­cep­cji _sku­mu­lo­wa­nej prze­wagi_… a w nie­któ­rych przy­pad­kach sku­mu­lo­wa­nej nie­ko­rzy­ści.Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki

1. MT Biz­nes, War­szawa 2011.

2. Busi­ness Insi­der, pod­cast _Suc­cess! How I Did It_, odci­nek pt. _„The 4-Hour Wor­kweek” author Tim Fer­riss reve­als what he’s lear­ned after a dif­fi­cult year of intro­spec­tion and how he built a pas­sio­nate fan­base of mil­lions_.

3. MT Biz­nes, War­szawa 2018.

4. Co cie­kawe, nazwa pocho­dzi od łaciń­skiego słowa _por­cel­lus_ ozna­cza­ją­cego… pro­się. Pie­czone mięso tego zwie­rzę­cia było nie­gdyś sta­łym ele­men­tem uro­czy­stych posił­ków w brac­twie – stąd też wize­runki świń w jego emble­ma­cie (przyp. tłum.).

5. Więk­szość zamiesz­czo­nych infor­ma­cji na temat tajem­nego Por­cel­lian Club pocho­dzi z nie­zwy­kłego arty­kułu Johna Sed­gwicka pt. _Bro­ther­hood of the Pig_ opu­bli­ko­wa­nego w „Gen­tle­men’s Quar­terly” (listo­pad 1988, nr 58).

6. J.F. O’Gor­man, _The Makers of Tri­nity Church in the City of Boston_, Uni­ver­sity of Mas­sa­chu­setts Press 2004.

7. M. Fit­zge­rald, _Zuc­ker­berg repor­te­dly held talks with Win­kle­voss twins about Face­book’s cryp­to­cur­rency plans_, CNBC website, 24 maja 2019.

8. W roku 1942 Mer­ton pisał, że stra­ty­fi­ka­cja spo­łeczna w świe­cie aka­de­mic­kim polega na „aku­mu­la­cji róż­nego rodzaju korzy­ści w pew­nych czę­ściach popu­la­cji”. R.K. Mer­ton, _The Nor­ma­tive Struc­ture of Science_, _The Socio­logy of Science: The­ore­ti­cal and Empi­ri­cal Inve­sti­ga­tions_, red. N. Sto­rer, Uni­ver­sity of Chi­cago Press 1973.

9. Przy oka­zji publi­ka­cji póź­niej­szej anto­lo­gii swo­ich prac Robert Mer­ton przy­znał, że dr Zuc­ker­man powinna zostać wymie­niona jako współ­au­torka słyn­nego arty­kułu o _efek­cie św. Mate­usza_. Chcę w tym miej­scu wyra­zić należne uzna­nie dr Zuc­ker­man, która wciąż wykłada na Uni­wer­sy­te­cie Colum­bia i ogrom­nie mi pomo­gła w zbie­ra­niu mate­ria­łów do tej książki. Jak na iro­nię, Robert Mer­ton dopu­ścił się poważ­nego nie­do­pa­trze­nia, co zain­spi­ro­wało Mar­ga­ret Ros­si­ter, histo­ryczkę zaj­mu­jącą się tema­tem kobiet w nauce, do uku­cia poję­cia _efekt Matyldy_, opi­su­ją­cego zja­wi­sko wszech­obec­nego umniej­sza­nia lub pomi­ja­nia wkładu kobiet w roz­wój nauki.

10. H. Zuc­ker­man, _Nobel Lau­re­ate: Socio­lo­gi­cal Stu­dies of Scien­ti­fic Col­la­bo­ra­tion_, Colum­bia Uni­ver­sity 1965.

11. „Science” 1968, t. 159, nr 3810, s. 56–63.

12. Cytat za IV wyda­niem Biblii Tysiąc­le­cia (przyp. tłum.). Ten wer­set biblijny tak naprawdę nie odnosi się do dóbr mate­rial­nych. Więk­szość bada­czy uważa, że Jezus mówi tutaj o dzie­ciach Bożych, które poznały prawdę i rozu­mieją słowo Boże. Dzie­ląc się tą prawdą z innymi, otrzy­mają jej jesz­cze wię­cej. Ci, któ­rzy mają w sobie tej prawdy nie­wiele i nie dzielą się nią z innymi, stracą ją i nie będą rozu­mieli słowa Bożego.

13. T.A. DiPrete, G.M. Eirich, _Cumu­la­tive Advan­tage as a Mecha­nism for Ine­qu­ality: A Review of The­ore­ti­cal and Empi­ri­cal Deve­lop­ments_, „Annual Review of Socio­logy” 2006, t. 32.

14. W książce uży­wam ter­mi­nów _efekt św. Mate­usza_ i _sku­mu­lo­wana prze­waga_ zamien­nie, podob­nie jak wielu innych auto­rów. Dr Har­riet Zuc­ker­man, asy­stentka dra Mer­tona, a póź­niej jego żona, prze­słała mi nie­pu­bli­ko­wany arty­kuł, który napi­sała, by pomóc mi w zbie­ra­niu mate­ria­łów do książki. Zauwa­żyła w nim, że choć poję­cia te z cza­sem zaczęto ze sobą utoż­sa­miać, to jed­nak zna­czą co innego: „Według Mer­tona kon­cep­cja _efektu św. Mate­usza_ kon­cen­truje się wokół ten­den­cji do świa­do­mego lub nieświa­do­mego hono­ro­wa­nia uzna­nych bada­czy i nie­do­ce­nia­nia rów­nie waż­nych osią­gnięć osób mniej roz­po­zna­wal­nych. Nato­miast poję­cie _sku­mu­lo­wa­nej prze­wagi_ odnosi się do powta­rzal­nego sche­matu zwięk­sza­nia się prze­wagi u tych, któ­rzy już ją mają, a zatem do pogłę­bia­nia nie­rów­no­ści w zakre­sie moż­li­wo­ści, wyni­ków i nagród. Kon­cep­cja ta nie mówi o tym, czy prze­wagę nie­pro­por­cjo­nal­nie czę­ściej zyskują ci, któ­rzy na nią zasłu­żyli”.

15. T.A. DiPrete, G.M. Eirich, dz. cyt., s. 271.

16. Tamże.

17. Tzw. _efekt best­sel­lera_ zacho­dzący na galach wrę­cze­nia Osca­rów polega na wpły­wie widocz­nego zbio­ro­wego popar­cia na wyniki rywa­li­za­cji. W książce _Ryn­kowy umysł_ Michael Sher­mer zrów­nuje _efekt best­sel­lera_ z _efek­tem św. Mate­usza_ i dodaje, że mar­ke­te­rzy znają to zja­wi­sko pod poję­ciem _sku­mu­lo­wa­nej prze­wagi_.

18. A.M. Peter­sen, W. Jung, J. Yang, H.E. Stan­ley, _Quan­ti­ta­tive and empi­ri­cal demon­stra­tion of the Mat­thew Effect in a study of career lon­ge­vity_, „Pro­ce­edings of the Natio­nal Aca­demy of Scien­ces of the USA” z 4 stycz­nia 2011.

19. D. Bouton, wywiad z drem K. Sta­no­vi­chem, _Mat­thew Effects – Does Reading Make You Smar­ter?_, Chil­dren of the Code.org.

20. Przeł. R. Śmie­tana, Znak Lite­ra­nova, Kra­ków 2019.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: