Facebook - konwersja
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Sława literacka albo nowe reguły sztuki. Studia z socjologii i ekonomii literatury - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
27 marca 2024
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment

Sława literacka albo nowe reguły sztuki. Studia z socjologii i ekonomii literatury - ebook

Książka Sława literacka albo nowe reguły sztuki stanowi próbę zrozumienia szczególnego typu sławy pisarzy, która wynika z pozornie sprzecznych źródeł uznania – popularności w kulturze masowej i środowiskowego prestiżu. Celebryci literatury zajmują problematyczną pozycję, gdyż łączą takie pola i formy kapitału, które powinny się wzajemnie wypierać, jednocześnie negocjując i wystawiając na próbę społeczną wiarę w sens i wartość sztuki oraz reguły obowiązujące w jej obrębie. Wymykają się tym samym tradycyjnym podziałom na autonomię i heteronomię, sztukę wysoką i popularną, gromadząc wiele odmiennych form kapitału i zmieniając je w prestiż kulturowy. Autor książki mierzy się zatem z szeregiem paradoksów, mitów i teoretycznych zawiłości, starając się wyjaśnić, jak różne i rzekomo przeciwstawne waluty, logiki i wartości działają w obrębie twórczości literackiej i jak zmienia to warunki akumulacji uznania. Jak przekonuje, prominentni twórcy zajmują centralną pozycję we współczesnym polu literatury i decydują o warunkach jego funkcjonowania. Nie są ciekawostką, marginesem czy wyjątkiem, działają raczej jak soczewka, w której skupiają się problemy najnowszej literatury w jej silnych związkach z mediami i ekonomią. Sławni autorzy uruchamiają najbardziej złożone układy relacji w sieciowej kulturze literackiej i inicjują największą liczbę transakcji między wszystkimi polami i formami kapitału, stanowiąc klucz do zrozumienia współczesnego przemysłu literackiego jako całości. Więcej nawet – pomagają zrozumieć szersze relacje kultury i ekonomii, złożoną mechanikę późnego kapitalizmu, sens inwestycji w sferę wolną od rynkowej ewaluacji i paradoksy ukryte w samym pojęciu wartości artystycznej. Pisarze-celebryci odsłaniają zasady funkcjonowania piramidy finansowej, jaką jest kultura, jednocześnie utwierdzając naszą wiarę w to piękne „nie-całkiem-oszustwo”.

Dominik Antonik – doktor literaturoznawstwa związany z Wydziałem Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się teorią, socjologią i ekonomią literatury i kultury, badając najnowszą polską literaturę w jej powiązaniach z rynkiem, mediami, kulturą sławy oraz szeroko pojętą sferą społeczną. W swoich interpretacjach uwypukla bliskie relacje tego, co prywatne, jednostkowe i przypisywane kulturze, z ekonomią, reprodukcją kapitału i logiką konkurencji. Opublikował monografię Autor jako marka (2014), jego artykuły ukazywały się m.in. w „Kulturze i Społeczeństwie”, „Tekstach Drugich” i „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”.

Spis treści

WPROWADZENIE

CZĘŚĆ PIERWSZA: HISTORIA SŁAWY NOWOCZESNEJ

Rozdział 1. Trzy typy sławnych pisarzy

Celebryta wydaje książkę

Sława wynikająca z wysokiej sprzedaży

Celebryci literackiej sfery uwierzytelnienia

Ta różnica naprawdę robi różnicę

Rozdział 2. Wieczne teraz sławy

Rozdział 3. Moment sławy. Krótka historia nowoczesnej celebrity

Nowoczesny autor / nowoczesny celebryta

Romantyczne korzenie

Prawodawcy modernistycznej sławy i świadomość kulturowej sprzeczności

Rozdział 4. Modernizm, rynek i kultura sławy

Dwie strony monety

Materialistyczne studia nad modernizmem

Ekonomiczny aspekt różnicy

Ekonomia modernizmu

Et in Arcadia ego

Lekcja modernizmu

Rozdział 5. Od Dublina do Lubiewa. Przełom w historii sławy

CZĘŚĆ DRUGA: KULTURA SŁAWY JAKO ŹRÓDŁO CIERPIEŃ (KRYTYKI)

Rozdział 6. Współczesny fenomen sławnych autorów

Wszechobecność pisarzy i granice zainteresowań literaturoznawstwa

Literatura jako autobiograficzna sieć

Rozdział 7. Odkrywanie sławy polskich pisarzy: żywioł anachronizmu

Zapóźnienie i jego konsekwencje

Dekada półtorawiecza: kondensacja historii

Wszechobecność pisarzy jako drugorzędny efekt dominacji mediów

Sława pisarzy jako odrębny fenomen

Autor-celebryta nie jest prostym wytworem mediów

Wciąż w tyle

Rozdział 8. Wstępne założenia: déjà vu

Frankfurckie korzenie

Bourdiańskie tęsknoty za autonomią

„Znani pisarze” literatury środka – polskie gwiazdy Midcult

Sława jako produkt zorganizowanego przemysłu

Przepis na sukces

Od zera do milionera

Od typu do indywidualności

CZĘŚĆ TRZECIA: SŁAWA (JEST) LITERACKA

Wprowadzenie: studia nad sławą

Rozdział 9. Sławny pisarz na wakacjach

Autor jako wyjątek

Sfera prywatna, bliskość i urzekające szczegóły z życia

Wymiary pracy autora

Rozdział 10. Literacka teoria sławy

Podmiot literacki / podmiot sławy

Intertekstualność

Ustrukturyzowana polisemia

Autor wewnętrzny / gwiazda jako tekst

Naiwny biografizm / dialektyka prawdy i zmyślenia

Retoryka autentyczności

(Auto)biograficzne spirale prawdy

Autentyczność marki pisarza

J’Accuse…! O figurze intelektualisty

Literatura jako nostalgia – o marketingowej funkcji wzniosłych tęsknot

Przydatność i zbędność socjologii literatury

Od autonomii do negocjacji

CZĘŚĆ CZWARTA: RYNEK SŁAWNYCH PISARZY – PROBLEMY PRODUKCJI, CYRKULACJI I LEGITYMIZACJI

Rozdział 11. Sława jako autoreklama, wizerunek jako kapitał

Wizerunek jako literatura

Promocyjna cyrkulacja autora

Promocyjna immanencja

Rozdział 12. Brudne interesy i wiara w grę

Kapitał reklamowy, strategie protekcjonalności i wytwarzanie wiary w sztukę

Pokazywanie gry jako gry

Rozdział 13. Przemysł autobiografii. Ghostwriting, kultura sławy i utowarowienie tożsamości

Ograniczenia teorii autobiografii

Rynek różnic i tożsamości

Ekonomia uwagi, system sławy i kultura cyrkulacji

Władza symboliczna

Autor, trademark, marka

Życie, a zwłaszcza śmierć

Rozdział 14. Znaki tożsamości. Od etyki do ekonomii, od jednostkowości do reprodukcji

Głos jako spotkanie: etyka, ezoteryka, doświadczenie

Współczesna scena mowy

Głos jako własność i towar

Głos, sygnatura, twarz, odcisk palca – paradoks znaków tożsamości

Rozdział 15. Zamiast zakończenia: relacyjna koncepcja kultury literackiej i pisarze-celebryci

Przeciw autonomii, w stronę relacji

Zwycięzcy, pomniejsi gracze, klasowe społeczeństwo literatury i wiara w grę

Tekst jako relacje / relacje jako tekst

Relacyjna historia literatury? O arcydzielności i problemie (prze)trwania

Ekonomizacja kultury / kulturalizacja ekonomii

Marki autorskie i badanie społecznego życia pisarzy

NOTA BIBLIOGRAFICZNA

BIBLIOGRAFIA

INDEKS NAZWISK

 

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6758-3
Rozmiar pliku: 4,3 MB

BESTSELLERY

Kategorie: