Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Słowo-obraz-dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918-1939 - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 marca 2005
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
10,00

Słowo-obraz-dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918-1939 - ebook

Książka omawia kilka zrealizowanych w polskim międzywojniu wariantów relacji literatura-sztuki wizualne. Część pierwsza skupia się na dorobku futurysty-formisty T. Czyżewskiego (typograficzna „słowografia”; problem kolażu w poezji; przejawiające się w plastyce i literaturze: symbolizm, secesja, surrealizm, dadaizująca „wielopłaszczyznowość”, poszukiwanie stylu narodowego), część druga to analiza działalności teoretycznej i praktyki
twórczej J. Przybosia (unizm i architektonizm tomu Sponad?) i W. Strzemińskiego (problemy wizualizacji tekstu – m.in. związki prac Strzemińskiego z poezją konkretną, Strzemiński a
Szczuka), przedmiotem rozważań w trzeciej części studium jest twórczość F. i S. Themersonów (kinematograficzna „manufaktura” Themersonów w kontekście nowoczesnej plastyki; związki awangardowego kina z literaturą i typografią: filmowa Europa I i II a opracowany przez Szczukę poemat Sterna, The Eye and the Ear a Tuwimowskie Słopiewnie; Themersonowska sztuka książki). W pracy zawarto ponad 70 ilustracji.

Spis treści

Wstęp

Część I

Tekst i obraz w twórczości Tytusa Czyżewskiego - o artystycznej „unii personalnej"
I. Słowografia Czyżewskiego?
1. Słowo a kompozycje wielopłaszczyznowe
2. „Inkrustacje" graficzne?
3. Nierozdzielność tworzyw?

II. Analogie kompozycyjne i semantyczne
1. Formistyczne eksperymenty na płaszczyźnie
- poezja formistyczna?
2. Obrazy nastrojowe a futurystyczny symbolizm i secesja
3. Surrealizm Czyżewskiego?
4. Plastyczne i literackie kompozycje wielopłaszczyznowe?
5. Nowy styl narodowy?

III. Intersemiotyczna „dwujęzyczność"?

Część II

Dwóch artystów — dwa tworzywa - jedna idea? — o sztuce i teorii sztuki Juliana Przybosia i Władysława Strzemińskiego
I. Julian Przyboś a unizm i achitektonizm
Władysława Strzemińskiego
1. Wokół teorii
2. Unizm poezji P

II. Władysław Strzemiński
- interpretator poezji Juliana Przybosia
1. Wizualizacja tekstu - konsekwencje
A. Tekst i obraz
B. Zaburzenia semantyki
C. Destrukcja spójności tekstu
2. Strzemiński a Szczuka
3. Koncepcja druku funkcjonalnego
4. Unizm i architektonizm
a praktyka typograficzna Strzemińskiego
5. Sponad dzisiaj

Część III
Obraz - dźwięk - słowo - ruch
Intermedialność sztuki Franciszki i Stefana Themersonów
I. Filmowa „manufaktura" Themersonów
II. Europa
1. Ilustracyjność dosłowna (i jej pogranicza)
2. „Pomysły na wolności”
3. Kłopoty z metaforą
A. „Rozbudowa" przenośni
B. „Materializacja" metafory
4. Wizualizacja wiersza

III. The Eye and Ear (Oko i ucho)
1. Green Words (Zielone słowa)
2. St. Francis (Św. Franciszek)
3. Rowan Towers (Kalinowe dwory)
4. Wanda

IV. Themersonowska sztuka książki
Zamiast zakończenia
Bibliografia podmiotowa
Bibliografia przedmiotowa
Spis ilustracji

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 97883-242-3323-6
Rozmiar pliku: 20 MB

BESTSELLERY

Kategorie: