Socjoterapia wobec agresji rówieśniczej w polskiej szkole. Perspektywa praktyków - ebook
Socjoterapia wobec agresji rówieśniczej w polskiej szkole. Perspektywa praktyków - ebook
Metody skutecznego radzenia sobie ze szkolną przemocą.
Publikacja stanowi próbę przedstawienia poważnego problemu, jakim jest narastająca fala agresji rówieśniczej w polskich szkołach. Zaburza ona proces edukacji i wychowania, wpływając destrukcyjnie na wszystkie strony takich działań ... na agresorów, na ofiary przemocy, ale także na jej świadków: uczniów, nauczycieli i innych pracowników placówki oświatowej. Ofiary czują się zazwyczaj zranione, upokorzone, zalęknione, przez co wycofują się z życia klasy i szkoły, a sprawcy budują swoje poczucie tożsamości na przekonaniu o własnej dominacji nad innymi lub ... czują się winni i nieakceptowani przez zespół klasowy, co w efekcie również zaburza ich prawidłowe funkcjonowanie w środowisku. Oznacza to, że problem agresji rówieśniczej nie jest jedynie problemem ofiary i sprawcy, ale też klasy, szkoły, a nawet społeczności.
Za pośrednictwem tej książki jej autor nie tylko definiuje i analizuje problem, ale także proponuje skuteczne metody pracy z tym negatywnym zjawiskiem, bazując nie tylko na dostępnej literaturze ale głównie na doświadczeniach socjoterapeutów ... praktyków aktywnych w tym obszarze. Publikację podzielono na cztery rozdziały. Dwa pierwsze są poświęcone analizom o charakterze teoretycznym i diagnostycznym. Rozdziały trzeci i czwarty skupiają się na założeniach metodologicznych, jak również na analizie i interpretacji wyników badań własnych autora.
Autor przeplata fragmenty transkrypcji z autorskimi analizami. Wyłania się z nich obraz współczesnej szkoły przeładowanej treściami i niedowidzącej w perspektywie problemów wychowawczych i emocjonalnych uczniów. Powszechność zachowań agresywnych wśród uczniów ... coraz częściej podejmowanych w przestrzeni wirtualnej, ale równie często występujących w rzeczywistej przestrzeni przerwy międzylekcyjnej czy poszkolnych ustawek ... a także nieznane generacji osób dorosłych napięcia przeżywane przez e-generację przerastają zdolność współczesnego nauczyciela przedmiotowca do adekwatnego reagowania na te zjawiska. Niezwykle wzrasta zatem rola/potrzeba istnienia w systemie szkolnym sprawnie działających pedagogów szkolnych i socjoterapeutów.
Praca operuje w bardzo ważnym społecznie obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, które będą w przyszłości budować nasz świat.
Dr hab. Maciej Bernasiewicz, profesor Uniwersytetu Śląskiego
Opracowanie stanowi diagnozę, ocenę, opinię, interpretacje i refleksje człowieka nauki, będącego jednocześnie głęboko zanurzonym w analizowaną problematykę ... badacza praktyka.
Zwracam uwagę na w pewnym stopniu nowatorskie ujęcie eksplorowanego problemu ... w aspekcie próby opisania postrzegania przez badanych ... socjoterapeutki i socjoterapeutów, możliwości zastosowania socjoterapii w stosunku do podmiotów życia szkolnego, charakteryzujących się agresją rówieśniczą, jak również interpretacji uwarunkowań, mechanizmów i form zachowań agresywnych dzieci i młodzieży, a także, co niezwykle istotne, wielością wykorzystanych źródeł naukowych z zakresu socjoterapii i agresji.
Dr hab. Mirosław Kowalski, profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego
Spis treści
Rozdział 1. Agresja rówieśnicza - definicje i analizy zjawiska
- 1.1. PRZEGLĄD DEFINICJI I PODEJŚĆ
- 1.1.1. Agresja jako zachowanie i cecha
- 1.1.2. Rodzaje agresji
- 1.1.3. Źródła agresji
- 1.2. AGRESJA RÓWIEŚNICZA JAKO PRZYKŁAD SPECYFICZNYCH ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
- 1.2.1. Przyczyny zachowań agresywnych dzieci i młodzieży
- 1.2.2. Funkcje i cele agresji rówieśniczej (aspekt rozwojowy)
- 1.2.3. Szkoła jako przestrzeń realizowania agresji rówieśniczej
- 1.2.4. Skala zjawiska agresji szkolnej i jej form w polskich szkołach
Rozdział 2. Socjoterapia - konteksty praktyczne i teoretyczne
- 2.1. ROZUMIENIE SOCJOTERAPII W RÓŻNYCH OBSZARACH JEJ PRAKTYKOWANIA
- 2.1.1. Rozwój socjoterapii w Polsce i kontrowersje wokół jej definiowania
- 2.1.2. Socjoterapia jako wsparcie leczenia psychiatrycznego
- 2.1.3. Socjoterapia w resocjalizacji
- 2.1.4. Socjoterapia w ujęciu społeczno-kulturowym
- 2.2. SOCJOTERAPIA JAKO FORMA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
- 2.2.1. Cele socjoterapii jako formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- 2.2.2. Socjoterapia wobec zjawiska agresji rówieśniczej w szkole
- 2.2.3. Diagnozowanie agresji rówieśniczej w pracy socjoterapeutycznej
- 2.2.4. Organizowanie pracy socjoterapeutycznej i proces grupowy w socjoterapii a zjawisko przemocy rówieśniczej
- 2.2.5. Metody i techniki pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą doświadczającymi agresji rówieśniczej w szkole
- 2.2.6. Ocena skuteczności działań socjoterapeutycznych
Rozdział 3. Metodologiczne podstawy badań własnych
- 3.1. ZBIOROWE STUDIUM PRZYPADKU W BADANIACH JAKOŚCIOWYCH
- 3.2. CEL BADANIA I PROBLEMY BADAWCZE
- 3.3. DOBÓR GRUPY BADANEJ
- 3.4. PLAN BADAŃ, ETYKA, METODY BADAWCZE
Rozdział 4. Socjoterapia wobec agresji rówieśniczej wszkole w perspektywie socjoterapeutów i socjoterapeutek -analiza badań własnych
- 4.1. ROZUMIENIE SOCJOTERAPII, JEJ ZADAŃ I FUNKCJI PRZEZ SOCJOTERAPEUTÓW I SOCJOTERAPEUTKI
- 4.2. POSTRZEGANIE ZJAWISKA AGRESJI RÓWIEŚNICZEJ W SZKOLE PRZEZ SOCJOTERAPEUTÓW I SOCJOTERAPEUTKI
- 4.3. SOCJOTERAPEUCI I SOCJOTERAPEUTKI WOBEC MOŻLIWOŚCI ZASTOSOWANIA SOCJOTERAPII W PRACY Z AGRESJĄ RÓWIEŚNICZĄ W SZKOLE
- 4.4. POSTRZEGANIE EFEKTYWNOŚCI PRACY SOCJOTERAPEUTYCZNEJ Z AGRESJĄ RÓWIEŚNICZĄ W SZKOLE
- 4.5. POSTRZEGANIE PRZEZ SOCJOTERAPEUTÓW I SOCJOTERAPEUTKIMOŻLIWOŚCI SZKOŁY W PROFILAKTYCE AGRESJI RÓWIEŚNICZEJ ORAZ WZAKRESIE POMOCY DLA OFIAR I SPRAWCÓW
- 4.6. PODSUMOWANIE: SOCJOTERAPIA WOBEC ZJAWISKA AGRESJI RÓWIEŚNICZEJ W SZKOLE
Zakończenie
Bibliografia
Nota o autorze
| Kategoria: | Socjologia |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-289-2743-8 |
| Rozmiar pliku: | 5,2 MB |