Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Sojusznicy z rozsądku. Polska i Czechosłowacja w projekcie socjalistycznego internacjonalizmu filmowego w okresie 1945–1970 - ebook

Seria:
Format:
PDF
Data wydania:
13 lutego 2025
35,90
3590 pkt
punktów Virtualo

Sojusznicy z rozsądku. Polska i Czechosłowacja w projekcie socjalistycznego internacjonalizmu filmowego w okresie 1945–1970 - ebook

Rozprawa przedstawia historię sukcesów i porażek powojennego projektu filmowej współpracy między Polską a Czechosłowacją. Opisuje proces jego realizacji, kluczowe momenty, które miały decydujący wpływ na przebieg projektu, oraz analizuje przyczyny, dla których niektóre aspekty współpracy były realizowane z nadmiarem, a inne zakończyły się niepowodzeniem. Rozważa również, jakie konsekwencje przyniosła ta współpraca dla obu krajów.

Tematem książki jest transfer kulturowy pomiędzy dwoma krajami socjalistycznymi w okresie zimnej wojny. W tym czasie współpraca filmowa między Polską a Czechosłowacją obejmowała wspólne produkcje filmowe, uczestnictwo w wydarzeniach branżowych i stowarzyszeniach, wymiany edukacyjne oraz wspólne uczestnictwo w festiwalach filmowych. Działania te tworzą – zrekonstruowany z perspektywy czasu – tzw. socjalistyczny internacjonalizm filmowy, czyli zestaw praktyk i postaw odzwierciedlających uczestnictwo w socjalistycznej kulturze filmowej, charakterystycznej dla krajów będących pod wpływem radzieckiej soft power.

Praca dowodzi, że choć socjalistyczny internacjonalizm filmowy nie spełnił założeń politycznych, przejawił się w działaniach praktycznych: w zawodowych kontaktach, w realizowanych i niezrealizowanych projektach filmowych oraz we współtworzeniu wydarzeń kształtujących socjalistyczną kulturę filmową. Projekt ten wspierał modernizację polskiej kinematografii, wzmacniał symboliczny prestiż filmów, umożliwiał zdobywanie wiedzy i rozwijanie kontaktów zawodowych przez studentów, filmowców i pracowników branży filmowej, a także przyczyniał się do budowania wizerunku aktorów i aktorek.

Spis treści

Wprowadzenie 7

 

Rozdział 1. Uwarunkowania współpracy filmowej pomiędzy Polską a Czechosłowacją 31

Barrandov – słowiańskie Hollywood 34

Aleksander Ford w Barrandovie 39

 

Rozdział 2. Wspólne projekty filmowe 47

Wyzwania koprodukcji – na przykładzie filmu Zadzwońcie do mojej żony 49

Perypetie wokół scenariusza filmu Zadzwońcie do mojej żony 55

Dlaczego Adam Mickiewicz okazał się lepszym kochankiem od Władysława Jagiellończyka? 58

„Co za biurokracja! W Polsce coś podobnego nie zdarzyłoby się!” 59

Braterstwo polsko-czechosłowackie? Tak, ale w rozsądnych granicach 61

Dlaczego w Warszawie nie ma ruin, a w Łodzi nie ma fabryk? 62

Polska – prawie jak zagranica 66

Recepcja filmu w Polsce i w Czechosłowacji 69

Podsumowanie 71

 

Rozdział 3. Mobilność edukacyjna 75

Polacy w czechosłowackich wyższych szkołach artystycznych 79

Pierwsza fala Polaków na FAMU 84

Druga fala Polaków na FAMU 99

Podsumowanie 107

 

Rozdział 4. Profesjonalizacja środowiska filmowego 111

Spotkania branżowe, konferencje i sympozja 112

Kontakty Polski i Czechosłowacji w dziedzinie filmu naukowego 116

 

Rozdział 5. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach 129

Formuła festiwalu 130

Festiwal filmowy jako przestrzeń realizacji polityki kulturalnej i punkt spotkań filmowców z obu stron żelaznej kurtyny 134

Międzynarodowy Filmowy Festiwal Mas Pracujących jako przedłużenie MFF Karlowe Wary 137

Pierwsze lata MFF Karlowe Wary – filmy i nagrody 140

Próby odnowy formuły festiwalu 144

Podsumowanie 150

Polskie filmy na MFF Karlowe Wary 151

Nagrody dla polskiego kina na MFF w Karlowych Warach 152

Selekcja filmów na festiwal w Karlowych Warach jako odbicie hierarchii festiwali filmowych 158

Lata 1948–1949 – złoty okres polskiego kina na MFF w Karlowych Warach 163

Nagrody z MFF w Karlowych Warach jako element budowania prestiżu polskiego kina w kraju i za granicą 169

Podsumowanie 171

Delegacje, jury, wystawy plakatów 174

Polacy w Jury Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach 180

Międzynarodowa Wystawa Plakatów i Międzynarodowa Wystawa Fotografii Filmowej 180

Polskie aktorki filmowe w socjalistycznym systemie gwiazd 185

Znaczenie gwiazd dla nowej strategii festiwalu w Karlowych Warach 188

Proces tworzenia gwiazd w socjalistycznej kulturze filmowej – przypadek aktorek z Polski 191

Bilans udziału polskich aktorek na festiwalu w Karlowych Warach 200

 

Zakończenie 207

Podziękowania 217

Bibliografia 221

Filmografia 241

Nota edytorska 247

Źródła ilustracji 249

Indeks osobowy 251

Streszczenie 257

Summary 259

Kategoria: Kino i Teatr
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8331-644-4
Rozmiar pliku: 20 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij