Społeczne światy Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi - ebook
Społeczne światy Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi - ebook
Książka jest monografią Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For”, będącego środkowoeuropejską wytwórnią filmów animowanych, która działała w Łodzi w latach 1947–1999. Publikacja prezentująca analizy społecznych światów produkcji filmów animowanych w Se-Ma-Forze wpisuje się w tradycje empirycznych badań historii polskiej kinematografii jako instytucji życia społecznego. Przyjęta w monografii perspektywa, zorientowana na pozaestetyczne determinanty, odchodzi od imperatywu interpretowania kanonicznych utworów. Publikacja jest efektem spotkania kolektywnie tworzonego metaarchiwum z wypracowanymi w trakcie badań praktykami poznawczymi. Pytania stawiane w poszczególnych rozdziałach niosą piętno osobistych temperamentów badawczych, różnią się także stopniem użycia poszczególnych elementów metaarchiwum – w rozdziale pierwszym wiele jest archiwaliów, w drugim – danych ilościowych, zaś trzeci i czwarty ekstensywnie opierają się na przeprowadzonych w trakcie projektu wywiadach. Transdyscyplinarny charakter badania widoczny jest w łączeniu metodologii charakterystycznych dla filmoznawczych badań produkcji, socjologii sztuki i socjologii relacyjnej oraz prozopografii. Używanie „wędrujących pojęć” (pole, świat sztuki, osoba, przestrzeń, innowacja), ale także testowanie „wędrujących praktyk”, takich jak mikrohistoria, pozyskiwanie historii ustnej (czy relacji świadka), studium przypadku i badanie w archiwum, pozwalają na zrozumienie unikatowości aktora społecznego, który nie jest ani fabryką, ani grupą artystyczną, ale jednocześnie zawiera w sobie elementy składowe obu tych form organizacji życia społecznego.
Patronat nad książką:
- Animator. Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych w Poznaniu
- Animocje. Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych w Bydgoszczy
- Etiuda & Anima. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Krakowie
- Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
- Muzeum Kinematografii w Łodzi
Matronat:
Grupa Badawcza Polska Animacja
Spis treści
Wykaz skrótów
„S” jak „Se-Ma-For” – wprowadzenie
Studio animacji w mieszkaniu, w piwnicy, w lesie. Mobilizowanie zasobów Se-Ma-Fora w latach 1945–1961 (Ewa Ciszewska)
Plany, rytmy i przepływy. Problem skalowania i transformacji w studio w latach 1959–1968 (Michał Pabiś-Orzeszyna)
Innowacja, inicjatywa, operatywność w gospodarce materiałowej studia (Agata Hofelmajer-Roś)
Koprodukcje, konwencje, retencja. Studio w kontakcie z zagranicą (Szymon Szul)
Epilog
Zakończenie
Aneks. Studio Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w liczbach
Lista kontrolna dla osób przeprowadzających wywiady
Scenariusz wywiadu pogłębionego
Informacja o opublikowanych wywiadach
Bibliografia
Wykaz ilustracji, tabel i wykresów
Biogramy autorów
Streszczenie
Summary
Indeks filmów
Indeks nazwisk
| Kategoria: | Kino i Teatr |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-8331-647-5 |
| Rozmiar pliku: | 9,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wykaz skrótów
„S” jak „Se-Ma-For” – wprowadzenie
Studio animacji w mieszkaniu, w piwnicy, w lesie. Mobilizowanie zasobów Se-Ma-Fora w latach 1945–1961 (Ewa Ciszewska)
Plany, rytmy i przepływy. Problem skalowania i transformacji w studio w latach 1959–1968 (Michał Pabiś-Orzeszyna)
Innowacja, inicjatywa, operatywność w gospodarce materiałowej studia (Agata Hofelmajer-Roś)
Koprodukcje, konwencje, retencja. Studio w kontakcie z zagranicą (Szymon Szul)
Epilog
Zakończenie
Aneks. Studio Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w liczbach
Lista kontrolna dla osób przeprowadzających wywiady
Scenariusz wywiadu pogłębionego
Informacja o opublikowanych wywiadach
Bibliografia
Wykaz ilustracji, tabel i wykresów
Biogramy autorów
Streszczenie
Summary
Indeks filmów
Indeks nazwiskWYKAZ SKRÓTÓW
AAN – Archiwum Akt Nowych
AFAMU – Archiwum Wydziału Filmowego i Telewizyjnego Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze
AFINA – Archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego
AŁCF – Archiwum Łódzkiego Centrum Filmowego
AMKiDN – Archiwum Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
APŁ – Archiwum Państwowe w Łodzi
APWSFTviT – Archiwum Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi
ASAFGŁ – Archiwum projektu „Studia animacji filmowej w Gottwaldovie i Łodzi (1945/47–1990) – porównawcza biografia zbiorowa”, Narodowe Centrum Nauki, nr rej. 2020/02/Y/HS2/00015
CSRS – Czechosłowacka Republika Socjalistyczna
FINA – Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
FZK – Filmowe zespoły koncepcyjne
KOA – Komisja Ocen Artystycznych
KOAFK – Komisja Ocen Artystycznych Filmów Krótkometrażowych
KOE – Komisja Ocen Ekonomicznych
MK – Muzeum Kinematografii w Łodzi
MKiS – Ministerstwo Kultury i Sztuki
MSZ – Ministerstwo Spraw Zagranicznych
NFA – Narodní filmový archiv (Archiwum Filmowe w Pradze)
NRD – Niemiecka Republika Demokratyczna
NZK – Naczelny Zarząd Kinematografii
OFA – Oddział Filmów Aktorskich
OFK – Oddział Filmów Kukiełkowych
OFR – Oddział Filmów Rysunkowych
OZK – Odcinkowe zespoły koncepcyjne
PKF – Polska Kronika Filmowa
POP – Podstawowa Organizacja Partyjna
PP – przedsiębiorstwo państwowe
PRL – Polska Rzeczpospolita Ludowa
PWSF – Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa
PZPR – Polska Zjednoczona Partia Robotnicza
SFK – Studio Filmów Kukiełkowych
SFL – Studio Filmów Lalkowych
SFR – Studio Filmów Rysunkowych
SK – Stanowiska koncepcyjne
SMF – Studio Miniatur Filmowych
SMFF – Studio Małych Form Filmowych „Se-Ma-For”
WFD – Wytwórnia Filmów Dokumentalnych
WFF – Wytwórnia Filmów Fabularnych
WFO – Wytwórnia Filmów Oświatowych
WUKPPiW – Wojewódzki Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk (często jako WUKP)
ZKA – Zespoły koncepcyjne żywego planu
ZKK – Zespoły koncepcyjne animacji kombinowanej
ZKL – Zespoły koncepcyjne animacji lalkowej
ZKR – Zespoły koncepcyjne animacji rysunkowej
ZKW – Zespoły koncepcyjne animacji wycinankowej------------------------------------------------------------------------
1.
1 Efektem prac czeskiego zespołu jest publikacja: Lidé — práce — animace. Světy animovaného filmu na Kudlově, red. Pavel Skopal, Host, Brno 2024.
2.
2 Grupa Badawcza Polska Animacja, https://www.ikw.uni.lodz.pl/strefa-pracownika/badania/grupa-badawcza-polska-animacja (dostęp dnia: 11.11.2024).
3.
3 Zob. Marcin Adamczak, Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014.
4.
4 Na temat badań nad procesem przygotowawczym zob. Szymon Szul, Kierunek Wschód. Kulisy realizacji filmu „Mamo, czy kury potrafią mówić?”, „Panoptikum” 2022, nr 27, s. 104–121; realia pracy zespołowej – zob. Hanna Margolis, Animacja autorska w PRL w latach 1957–1968. Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019; na temat samorozumienia członków ekip filmowych zob. Anna Wróblewska, Produkcja filmów lalkowych we współczesnej polskiej kinematografii, Polska animacja w XXI wieku, red. Małgorzata Kozubek, Tadeusz Szczepański, Wydawnictwo Biblioteki Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, Łódź 2017, s. 302–321.
5.
5 Ronald Holloway, Z is for Zagreb. A guide to the films of one of the world’s major cartoon studios, The Tantivity Press, London 1972.
6.
6 Brian R. Jacobson, Studio before the System. Architecture, Technology, and the Emergence of Cinematic Space, Columbia University Press, New York 2015; In the Studio. Visual Creation and its Material Environment, ed. Brian R. Jacobson, University of California Press, Oakland (California) 2020.
7.
7 Noa Steimatsky wygłosiła wiele wykładów na temat obozu dla przesiedleńców w Cinecittà. Uzyskanie w 2021 roku stypendium Guggenheima umożliwiło jej nowe odkrycia archiwalne, dzięki którym obecnie rozszerza w formę książki projekt dotyczący Cinecittà.
8.
8 Film Studios: Infrastructure, Culture, Innovation in Britain, France, Germany and Italy, 1930–60, https://studiotec.info/ (data dostępu: 22.02.2024).
9.
9 Michał Dondzik, Krzysztof Jajko, Emil Sowiński, Elementarz WFO, Wytwórnia Filmów Oświatowych, Łódź 2018.
10.
10 Konrad Klejsa, Wytwórnia Filmów Fabularnych na Łąkowej – miejsce pracy, przestrzeń sztuki, Łódź Filmowa. Katalog do wystawy stałej Muzeum Kinematografii w Łodzi, red. Marzena Bomanowska, Muzeum Kinematografii w Łodzi, Łódź 2021, s. 36–46.
11.
11 Krzysztof Jajko, Konrad Klejsa, Jarosław Grzechowiak, Ewa Gębicka, Rozpowszechnianie filmów w Polsce Ludowej 1944–1956, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022; Jarosław Grzechowiak, Zespół Filmowy „Iluzjon”. Studium upadku (artystycznego i politycznego), „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 108.
12.
12 Zob. Piotr Zwierzchowski, Krzysztof Kornacki, Metodologiczne problemy badania kina PRL-u, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 85, s. 28–39; Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych, red. Barbara Giza, Piotr Zwierzchowski, Katarzyna Mąka-Malatyńska, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Warszawa 2020; Konrad Klejsa, Waldemar Ludwisiak, Marian Wimmer i niedopowiedziane początki Szkoły Filmowej w Łodzi, Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych…; Joanna Szczutkowska, Zagraniczna polityka kinematograficzna PRL w latach 70. XX w., Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2021.
13.
13 Howard S. Becker, Art Worlds (2nd ed.), University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London 2008.
14.
14 Tamże, s. 78.
15.
15 Nick Crossley, Towards Relational Sociology, Routledge, New York 2011, s. 35.
16.
16 Katharine S. B. Keats-Rohan, Introduction. Chameleon or Chimera? Understanding Prosopography, Prosopography Approaches and Applications. A Handbook, ed. Katharine S. B. Keats-Rohan, University of Oxford, Oxford 2007, s. 3–4.
17.
17 Marta Szymańska, Wykorzystanie źródeł archiwalnych w prozopografii na przykładzie badania nad korpusem dyplomatów króla Władysława IV Wazy, „Szkice Archiwalno-Historyczne” 2020, nr 17, s. 241– 246.
18.
18 Szczegółowy opis zbioru danych referuje metodę przygotowania scenariusza, sposoby przeprowadzania, transkrybowania i kodowania wywiadów oraz propozycje wykorzystania rozmów. Ewa Ciszewska, Szymon Szul, Animation Workers From “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz (Dataset), “Journal of Open Humanities Data” 2024, 10(50), pp. 1–7, DOI: https://doi.org/10.5334/johd.238
19.
19 Ewa Szczęsna, Transdziedzinowość – retoryczność – cyfryzacja. W stronę tekstów transdziedzinowych i eksplozji strukturalnej, „Przestrzenie Teorii” 2020, nr 34, s. 223–244, DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2020.34.10
20.
20 Mieke Bal, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, przeł. Marta Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.
21.
21 Michael de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.
22.
22 Bruno Latour, Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, przeł. Krzysztof Arbiszewski, Aleksandra Derra, Universitas, Kraków 2010.
23.
23 Michael de Certeau, Pisanie historii. Ustanawianie źródeł i redystrybucja przestrzeni, przeł. Paweł Mościcki, „Tytuł Roboczy: Archiwum” 2009, nr 3, s. 5.