Facebook - konwersja
Przeczytaj fragment on-line
Darmowy fragment

  • promocja

Sposób na trudne dziecko - ebook

Format:
EPUB
Data wydania:
23 października 2025
6792 pkt
punktów Virtualo

Sposób na trudne dziecko - ebook

Co zrobić, gdy nasze dziecko na odmowę kupna zabawki reaguje wybuchem niepohamowanej złości? Lub gdy jest gotowe zrobić dosłownie wszytko, aby uniknąć odrabiania lekcji i sprzątania po sobie, a na nasze prośby i nalegania za każdym razem odpowiada: „Zaraz”? Jak postąpić ma nauczyciel, gdy uczniowie spóźniają się na lekcje, a kiedy już się na nich pojawią – rozmawiają, wysyłają SMS-y lub używają wulgarnego języka? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań znajdziemy właśnie w tej książce. Autorzy, korzystając ze swego wieloletniego doświadczenia w pracy z dziećmi, przedstawiają Czytelnikowi proste, a zarazem skuteczne, metody poradzenia sobie z trudnymi zachowaniami.

Ta publikacja spełnia wymagania dostępności zgodnie z dyrektywą EAA.

Spis treści

Podziękowania

1. Wprowadzenie do psychologii behawioralnej

1.1. Co to jest terapia behawioralna?

1.2. Kiedy można samodzielnie korzystać z metod behawioralnych, a kiedy jest potrzebna pomoc specjalistów. Rozpoznawanie zachowań niepożądanych

1.3. Zachowanie: jak je sprawnie definiować i mierzyć?

1.4. Analiza zachowania, czyli o tym, co dokładnie wpływa na zachowanie — trochę teorii

1.5. Stosowana analiza zachowania, czyli o tym, co dokładnie wpływa na zachowanie — trochę praktyki

2. Skrzynka z narzędziami, czyli techniki behawioralne

2.1. Strefa najbliższego rozwoju, czyli praca na poprzeczce

2.2. Okulary na ADHD, czyli możliwości wsparcia w przypadku objawów nadruchliwości, impulsywności, zaburzeń uwagi

2.3. Skuteczne wydawanie poleceń

2.4. Przypominanie zasady, wyliczanie

2.5. Czas zabawy z dzieckiem, czyli wspólne spędzanie czasu

2.6. Pozytywne podsumowanie i pochwały

2.7. Zmiana A, czyli jak zmienić otoczenie, by nie dopuścić do powstania trudnego zachowania

2.8. Zasada Premacka, czyli zasada babci

2.9. Zestaw gwarantowany przez prawo, pakiet przywilejów, nagrody

2.10. Systemy żetonowe

2.11. Zasady

2.12. Konsekwencje

2.13. Dziecięce wybuchy złości

2.14. Zasoby, czyli zmiany w funkcjonowaniu szkoły, rodziny i domu dziecka

2.15. System szkolnych zajęć dodatkowych - ścieżki

2.16. Planowanie

3. Przykłady interwencji opartych na terapii behawioralnej

3.1. Typowe problemy do pracy behawioralnej

3.2. Problemy szkolne

3.3. Problemy w środowisku domowym

4. Techniki behawioralne - materiały do pracy

Bibliografia

Kategoria: Psychologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8258-040-2
Rozmiar pliku: 11 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

PODZIĘKOWANIA

Książkę tę stwo­rzy­li­śmy dla rodzi­ców i nauczy­cieli w for­mie prak­tycz­nego porad­nika radze­nia sobie z trud­nymi zacho­wa­niami dziecka. Naszym zamia­rem było przed­sta­wie­nie czy­tel­ni­kom zało­żeń teo­rii beha­wio­ral­nej oraz poka­za­nie, że może być ona nie tylko sku­teczna, ale i przy­ja­zna dziecku. W tym miej­scu chcie­li­by­śmy podzię­xko­wać nauczy­cie­lom i kole­gom, z któ­rymi wspól­nie zgłę­bia­li­śmy taj­niki tera­pii poznaw­czo-beha­wio­ral­nej. Nasze pomy­sły nie byłyby sku­teczne bez dokład­nej wie­dzy o roz­woju i funk­cjo­no­wa­niu dzieci i mło­dzieży, którą prze­ka­zali nam nauczy­ciele i bar­dziej doświad­czeni kole­dzy, mię­dzy innymi: pro­fe­sor Jadwiga Komen­der, pro­fe­sor Tomasz Wolań­czyk, dok­tor Anita Bryń­ska, dok­tor Mał­go­rzata Świę­cicka, dok­tor Gabriela Jagiel­ska oraz dok­tor Alek­san­dra Lorenz-Ste­in­mec. Ser­decz­nie dzię­ku­jemy dok­tor Ani­cie Bryń­skiej za prze­czy­ta­nie ręko­pisu i wiele cen­nych uwag.

Doświad­cze­nia i pomy­sły zapre­zen­to­wane w książce zebra­li­śmy w trak­cie warsz­ta­tów, które pro­wa­dzi­li­śmy dla rodzi­ców dzieci nad­po­bu­dli­wych w Kli­nice Wieku Roz­wo­jo­wego w szpi­talu przy ul. Litew­skiej i w Cen­trum CBT, oraz pra­cu­jąc z ogromną liczbą nauczy­cieli, peda­go­gów i psy­cho­lo­gów, któ­rych spo­ty­ka­li­śmy na szko­le­niach orga­ni­zo­wa­nych na tere­nie całej Pol­ski w latach 1999–2007. Wiele cie­ka­wych roz­wią­zań tera­peu­tycz­nych powstało wła­śnie w trak­cie tych spo­tkań. Inspi­ra­cję dla nas sta­no­wiła także współ­praca z Mag­da­leną Skot­nicką oraz innymi kole­gami po fachu z Kra­kowa, Elbląga i Pozna­nia. Nie­mało zawdzię­czamy rów­nież współ­pracy z młod­szymi kole­gami, sta­ży­stami i wolon­ta­riu­szami. Chcie­li­by­śmy ser­decz­nie podzię­ko­wać wszyst­kim oso­bom, z któ­rymi mie­li­śmy przy­jem­ność pra­co­wać.

Wiele trud­nych sytu­acji oma­wia­li­śmy z rodzi­cami pod­czas spo­tkań w gabi­ne­cie. To wła­śnie oni bar­dzo czę­sto pod­su­wali nam dosko­nałe roz­wią­za­nia, które pozwo­li­li­śmy sobie przed­sta­wić w niniej­szej książce.

Bez wszyst­kich tych osób nasza książka ni­gdy by nie powstała.

Dzię­ku­jemy!

Auto­rzyZapraszamy do zakupu pełnej wersji książki

1.

Kla­sy­fi­ka­cje psy­chia­tryczne podają, że jest to 6 mie­sięcy.

2.

World Health Orga­ni­za­tion (2023). _Mię­dzy­na­ro­dowa Sta­ty­styczna Kla­sy­fi­ka­cja Cho­rób i Pro­ble­mów Zdro­wot­nych – ICD-11_. https://rsk3.ezdro­wie.gov.pl/reso­urce/struc­ture/icd11/99ICD1/2023-01/mms/deta­ils (dostęp: czer­wiec 2025 r.).

3.

Ame­ri­can Psy­chia­tric Asso­cia­tion (2024). _Kry­te­ria dia­gno­styczne zabu­rzeń psy­chicz­nych DSM-5-TR_. Przeł. K. Bliź­niew­ska-Kowal­ska, K. Wachow­ska. Wro­cław: Edra Urban & Part­ners.

4.

Ogra­ni­czony do wyboru dru­giego rodzica.

5.

Za: Camp­bell (2004, s. 68); na pod­sta­wie epi­de­mio­lo­gicz­nego bada­nia 705 trzy­lat­ków prze­pro­wa­dzo­nego w Lon­dy­nie.

6.

Naj­czę­ściej sta­ramy się z rodzi­cami poli­czyć czyn­no­ści, które dziecko wyko­nuje od momentu obu­dze­nia się do wyj­ścia z domu. Możemy też okre­ślić czas każ­dego kolej­nego zacho­wa­nia – mycia się, jedze­nia śnia­da­nia, ubie­ra­nia.

7.

Prawo efektu: zacho­wa­nie, które w danej sytu­acji wywo­łuje odczu­cie zado­wo­le­nia, zostaje sko­ja­rzone z tą sytu­acją i jeśli w przy­szło­ści ona się powtó­rzy, to z więk­szym praw­do­po­do­bień­stwem powtó­rzone zosta­nie także owo zacho­wa­nie. Jeżeli zaś w danej sytu­acji zacho­wa­nie wywo­łuje uczu­cie dys­kom­fortu, to spada praw­do­po­do­bień­stwo jego powtó­rze­nia w podob­nych oko­licz­no­ściach w przy­szło­ści.

8.

W tej książce będziemy uży­wać wymien­nie pojęć „wzmoc­nie­nie pozy­tywne” i „nagroda” jako syno­ni­mów, choć jak słusz­nie zauwa­żył prof. Prze­my­sław Bąbel (recen­zent), nie każda nagroda w potocz­nym rozu­mie­niu jest wzmoc­nie­niem pozy­tyw­nym, gdyż nie każda będzie zwięk­szała praw­do­po­do­bień­stwo wystą­pie­nia w przy­szło­ści zacho­wa­nia, w któ­rego kon­se­kwen­cji się poja­wiła. Trudno ocze­ki­wać, że nagroda książ­kowa wrę­czana tra­dy­cyj­nie na zakoń­cze­nie roku szkol­nego uczniom, któ­rzy otrzy­mali świa­dec­two z czer­wo­nym paskiem, zwięk­szy praw­do­po­do­bień­stwo uzy­ska­nia świa­dec­twa z czer­wo­nym paskiem w przy­szło­ści.

9.

Zachę­camy do sko­rzy­sta­nia z mate­ria­łów z roz­działu 4.

10.

W tej książce mia­nem kon­se­kwen­cji okre­ślamy kary pozy­tywne, kary nega­tywne i wyga­sza­nie, zgod­nie z kla­syczną ter­mi­no­lo­gią beha­wio­ralną.

11.

Mama sto­suje sys­tem żeto­nowy – Patry­cja może wymie­nić punkty na nagrody.

12.

For­mu­la­rze do ćwi­czeń zostały zamiesz­czone w roz­dziale 4.

13.

ADHD jest zabu­rze­niem neu­ro­bio­lo­gicz­nym, więc jego objawy nie mogą znik­nąć na sku­tek tre­ningu beha­wio­ral­nego – dla­tego tech­niki pracy z zabu­rze­niami uwagi, nad­ru­chli­wo­ścią i nad­mierną impul­syw­no­ścią nazy­wamy oku­la­rami na ADHD. Mogą one pomóc radzić sobie z obja­wami (tak jak oku­lary z wadą wzroku), lecz nie zli­kwi­dują tych ostat­nich. Osoby zain­te­re­so­wane tema­tem odsy­łamy do innych naszych publi­ka­cji (np. Koła­kow­ski, Wolań­czyk, Pisula i Skot­nicka, 2007).

14.

Bar­dzo dobry pomysł dla dzieci mają­cych trud­no­ści z pisa­niem lub dys­gra­fię.

15.

Rodzic przy­po­mina kolejne punkty instruk­cji i chwali po wyko­na­niu każ­dego z nich.

16.

Dziecko z ADHD potrze­buje bar­dzo jasnych pole­ceń mówią­cych, jak ma wyko­nać zada­nie. Żar­go­nowo taki spis pole­ceń dla dziecka z ADHD nazy­wamy instruk­cją. Pole­ce­nia powinny począt­kowo być wyko­ny­wane zawsze pod kon­trolą doro­słego.

17.

Za każde wyko­nane pole­ce­nie z listy dziecko może otrzy­mać punkt w sys­te­mie żeto­no­wym lub pochwałę.

18.

Warto tutaj zacy­to­wać komen­tarz pod­słu­chany w win­dzie jed­nego z biu­row­ców: „Nie przej­muj się nim – on zawsze wydaje dużo pole­ceń, a potem o nich zapo­mina. Rób tylko to, o co spyta kilka razy”.

19.

Doty­czy to szcze­gól­nie dzieci z ADHD, któ­rym powta­rzamy pole­ce­nie tyle razy, ile naszym zda­niem jest to konieczne, by je usły­szały.

20.

Por. Heinin­ger i Weiss (2005) oraz Pfif­f­ner (2004).

21.

Przy­po­mnie­nie zasady daje nam pew­ność, że przy­czyną zacho­wa­nia dziecka nie jest zapo­mnie­nie o zasa­dzie.

22.

Kla­syczny przy­kład „pole­ce­nia fote­lo­wego”.

23.

W ame­ry­kań­skiej wer­sji tej metody pro­po­nuje się, by odli­czać każde nie­po­żą­dane zacho­wa­nie dziecka. Jeśli pojawi się ich kilka naraz, zacho­wa­nia się sumują, np. raz – wyzwi­ska, dwa – wrza­ski, trzy – wymu­sza­nie. Prze­rwa – dziecko idzie do swo­jego pokoju.

24.

Por. Gor­don (2007).

25.

Brak zauwa­że­nia pozy­tywu i pochwały: „Wró­ci­łeś, jak cię zawo­ła­łam, podoba mi się to!”.

26.

Ważne, by tera­peuta przy­po­mniał, że iro­nia dla wielu trud­nych dzieci ozna­cza wyzwa­nie na poje­dy­nek, czę­sto też znie­chęca je do podej­mo­wa­nia kolej­nych prób zacho­wa­nia się pozy­tyw­nie (dziecko może pomy­śleć, że rodzic je ośmie­szył). Pew­nie bez­piecz­niej byłoby powie­dzieć: „Zdją­łeś mi buty, poda­łeś kap­cie, zro­bi­łeś her­batę – dbasz o mnie, dzię­kuję!”.

27.

Rodzic zaczyna dostrze­gać pozy­tywy – bar­dzo dobrze.

28.

Magiczne słowa to „pro­szę”, „dzię­kuję”, „prze­pra­szam”.

29.

Na przy­kład jeśli powiemy do dziecka: „Świet­nie cho­dzisz po drze­wach”, to wzmoc­nimy cho­dze­nie po drze­wach, a komen­tarz „Ładne cho­miki na mar­gi­ne­sie” wzmocni ryso­wa­nie na mar­gi­ne­sach zeszytu w cza­sie lek­cji.

30.

Zachę­camy do sko­rzy­sta­nia z mate­ria­łów z roz­działu 4.
mniej..

BESTSELLERY

Menu

Zamknij