Storytelling oparty na danych - ebook
Storytelling oparty na danych - ebook
Przez dane do najlepszych decyzji!
Storytelling oparty na danych to idealne narzędzie dla tych zespołów w firmie, których praca polega między innymi na wspieraniu procesów decyzyjnych (takich jak dział finansowy czy dział analiz). Jego celem jest skuteczne korzystanie ze skomplikowanych analiz lub z rozbudowanych danych do podejmowania szybkich i trafnych decyzji. Używa się w tym celu zarówno charakterystycznej dla storytellingu narracji, jak i wizualizacji.
Ta książka powstała z myślą o osobach zarządzających przedsiębiorstwami, menadżerach działów wspierających procesy podejmowania kluczowych decyzji, wreszcie ... wszystkich specjalistach pragnących ciekawiej, w bardziej perswazyjny sposób prezentować informacje. Stanowi ona kompendium wiedzy na temat storytellingu. Z poradnika dowiesz się:
- Czym jest i do czego służy firmom storytelling
- Jak "zaprzęgać" dane do pracy na Twoją korzyść
- Jak stosować wizualizację, budować opowieści, przygotowywać raporty czy w wreszcie zarządzać swoim menadżerskim kokpitem w duchu storytellingu
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Co to jest storytelling oparty na danych i dlaczego przedsiębiorstwa go potrzebują?
- 1.1. Geneza storytellingu
- 1.2. Storytelling w biznesie
- 1.3. Dlaczego potrzebujemy storytellingu opartego na danych?
- 1.4. Czym jest storytelling oparty na danych?
- 1.5. Jak konstruować opowieść?
- 1.6. Jak formułować wnioski?
- 1.7. Studium przypadku: trudności finansowe Mailbox. Projekt opowieści
- 1.8. Podsumowanie
Rozdział 2. Jak zaprząc dane do pracy?
- 2.1. Jak przygotować dane do analizy?
- 2.2. Jakie są podstawowe techniki analizy danych?
- 2.3. Jak analizować trendy?
- 2.4. Jak znajdować zależności?
- 2.5. Jak znajdować anomalie w danych?
- 2.6. Z jakich narzędzi korzystać?
- 2.6.1. Kartka papieru
- 2.6.2. Arkusze kalkulacyjne
- 2.6.3. Programy statystyczne
- 2.6.4. Narzędzia business intelligence / wizualizacji danych
- 2.6.5. ChatGPT
- 2.7. Podsumowanie
Rozdział 3. Analiza danych: studia przypadku
- 3.1. Studium przypadku: produkcje filmowe. Analiza danych przy pomocy ChatGPT
- 3.2. Studium przypadku: obsługa klienta. Analiza sentymentu przy pomocy ChatGPT
- 3.3. Studium przypadku: sprzedaż samochodów. Przygotowanie danych przy pomocy Power Query (Power BI)
- 3.4. Studium przypadku: incydenty w systemie IT. Przygotowanie danych przy pomocy Power Query (Excel)
- 3.5. Studium przypadku: sprzedaż samochodów. Analiza danych przy pomocy Power BI
- 3.6. Studium przypadku: sprzedaż i reklamacje. Identyfikowanie anomalii w Power BI
- 3.7. Studium przypadku: zamknięcie miesiąca. Analiza porównawcza w Power BI
- 3.8. Studium przypadku: prognoza sprzedaży. Arkusz prognozy w Excelu
- 3.9. Studium przypadku: analiza produktów. Tabela przestawna w Excelu
- 3.10. Studium przypadku: Web scraping w Excelu, Arkuszach Google i w ChatGPT
- 3.11. Podsumowanie
Rozdział 4. Jak stosować wizualizacje?
- 4.1. Dlaczego stosujemy wizualizacje?
- 4.2. Jak projektować wykresy?
- 4.3. Czego unikać w projektowaniu wykresów?
- 4.4. Jak projektować tabele?
- 4.5. Jak posługiwać się kolorem?
- 4.6. Jak stosować tekst?
- 4.7. Inne elementy wizualne
- 4.8. Jak projektować slajdy?
- 4.9. Podsumowanie
Rozdział 5. Jak budować opowieść?
- 5.1. Studium przypadku: budowa opowieści z ChatGPT
- 5.2. Gdzie szukać pomysłu na opowieść?
- 5.3. Czy potrzebujemy opowieści?
- 5.4. Jaką przyjąć strategię?
- 5.5. Jak konstruować narrację opowieści?
- 5.6. Inne koncepcje narracji
- 5.7. Jak akcentować kluczowe momenty?
- 5.8. Czy warto ubarwiać opowieść?
- 5.9. Dlaczego opowieść działa, a dlaczego nie?
- 5.10. Data storytelling a data crafting
- 5.11. Jak pisać rekomendacje?
- 5.12. Podsumowanie
Rozdział 6. Jak przygotować raport?
- 6.1. Cechy dobrego raportu
- 6.2. Proces przygotowywania raportu
- 6.3. Wybór formy wizualizacji
- 6.4. Wybór rodzaju wykresu
- 6.5. Projektowanie układu całego raportu
- 6.6. Studium przypadku: AIRMAX
- 6.7. Podsumowanie
Rozdział 7. Od danych do opowieści: studia przypadku
- 7.1. Studium przypadku 1: Zwiększenie zaangażowania w projekty społeczne i ekologiczne
- 7.2. Studium przypadku 2: Optymalizacja procesu produkcyjnego
- 7.3. Studium przypadku 3: Zwiększenie zaufania klientów banku
- 7.4. Studium przypadku 4: Inicjatywa biznesowa
- 7.5. Studium przypadku 5: Exposé menedżera
- 7.6. Podsumowanie
Rozdział 8. Jak zaprojektować kokpit menedżerski?
- 8.1. Rodzaje i zasady budowania kokpitów menedżerskich
- 8.2. Przegląd rynku narzędzi do budowania kokpitów menedżerskich
- 8.3. Zastosowanie struktury narracyjnej w budowie kokpitu menedżerskiego
- 8.4. Hierarchia wizualna i projektowanie układu kokpitu
- 8.5. Jakie wizualizacje sprawdzają się w kokpitach menedżerskich?
- 8.6. Wykorzystanie interaktywności w kokpicie menedżerskim
- 8.7. Komunikowanie się z odbiorcami kokpitu
- 8.8. Projektowanie kokpitów menedżerskich: kilka praktycznych porad na koniec
- 8.9. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-289-1537-4 |
Rozmiar pliku: | 16 MB |