Facebook - konwersja
Pobierz fragment

  • nowość

Studia z socjologii sztuki. Od estetyki socjologicznej do socjologii sztuki cross-genre - ebook

Data wydania:
13 marca 2025
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
34,95

Studia z socjologii sztuki. Od estetyki socjologicznej do socjologii sztuki cross-genre - ebook

Książka stanowi erudycyjne i wyjątkowo rzadkie w polskiej literaturze socjologiczno-humanistycznej studium pogłębionych, systematycznych i w bardzo poglądowy sposób prowadzonych analiz, które w swojej historii i praktyce badawczej splatały polskie drogi odrębnych, ale silnie powiązanych studiów, a nawet coraz bardziej samodzielnie funkcjonujących dyscyplin, takich jak estetyka, socjologia kultury, filozofia i psychologia sztuki. Owocowały one pracami z zakresu estetyki socjologicznej, kompetencji artystycznej i estetycznej, socjologii i psychologii recepcji, antropologii komunikacji oraz wieloma projektami o charakterze interdyscyplinarnym, szczególnie we współczesnych wersjach tego typu badań i refleksji. Publikacja jest przejawem wybitnie dojrzałego warsztatu i wrażliwości intelektualnej prof. Anny Matuchniak-Mystkowskiej, przedstawicielki ważnej i ciągle aktywnej szkoły w kulturalistycznie pojmowanej socjologii, jaką zbudowała nestorka polskich nauk społecznych i humanistycznych – prof. Antonina Kłoskowska.

dr hab. Leszek Korporowicz, prof. UJ

Monografia prezentuje wybrany dorobek naukowy Autorki, jednej z najwybitniejszych postaci w polskiej socjologii sztuki. Z Jej dokonań w tej dziedzinie czerpie już kilka pokoleń badaczy. Książka jest bardzo ciekawą propozycją zwiększenia dostępności wcześniej publikowanych w formie artykułów tekstów, które obecnie, z racji swojego rozproszenia, nie mogą dotrzeć do czytelników. Poruszane w poszczególnych rozdziałach problemy zachowały swoją doniosłość, dlatego monografia nie jest jedynie dokumentacją dorobku Autorki, lecz sformułowanymi ponownie głosami w nadal aktualnej dyskusji naukowej. Warto podkreślić, że publikacja jest bardzo dobrze napisana, wciąga, inspiruje i skłania do refleksji nad współczesnymi zjawiskami artystycznymi. Dzięki przystępnemu językowi pozwala lepiej zrozumieć ten obszar życia społecznego nie tylko specjalistom, lecz także wszystkim zainteresowanym sztuką. Doskonale promuje wiedzę naukową i korzyści z niej płynące.

dr hab. Przemysław Kisiel, prof. UE

Spis treści

Wstęp 9

 

Część pierwsza

O SZTUCE – DYWAGACJE TERMINOLOGICZNE

Rozdział I. Sztuka – zróżnicowanie sztuki i wielość definicji 27

Rozdział II. Estetyka i socjologia sztuki Stanisława Ossowskiego. Ilustracje U podstaw estetyki – studium wartości artystycznych 41

Rozdział III. Emocje w polu dóbr symbolicznych. Od Leonarda da Vinci do Jerzego Dudy-Gracza 65

Rozdział IV. Poza obiegami – społeczne funkcjonowanie groteski 87

Rozdział V. Świat sztuki – enklawa, eksklawa czy wspólnota 107

Rozdział VI. Odbiorca sztuki czy agent pola artystycznego. Elementy socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu 129

 

Część druga

O ODBIORCACH I RECEPCJI SZTUKI

Rozdział VII. O recepcji malarstwa. Dylematy socjologa sztuki 159

Rozdział VIII. Recepcja metafory plastycznej. Studium z socjologii interpretacji 181

Rozdział IX. Tematy i wątki artystyczne. Studia z pogranicza historii i socjologii sztuki 203

Rozdział X. Obrazy czasu teraźniejszego 219

Rozdział XI. „Polaków portret własny” – ujęcie artystyczne, potoczne, socjologiczne 245

 

Część trzecia

O ARTYSTACH I INSTYTUCJACH KULTURY

Rozdział XII. Pole kultury w Polsce. Szkic socjologiczny 265

Rozdział XIII. Muzeum Sztuki w Łodzi – próba socjologicznej analizy instytucji kultury i publiczności 287

Rozdział XIV. Artysta – gracz czy pionek? O sytuacji łódzkich artystów plastyków – studium lokalnego pola kulturalnego 311

Rozdział XV. Miejsca, ludzie, zdarzenia – wielka historia i społeczność lokalna 331

 

Część czwarta

O SOCJOLOGII SZTUKI – REFLEKSJE TEORETYCZNE

Rozdział XVI. O mediacyjnym i autonomicznym charakterze socjologii sztuki 351

Rozdział XVII. Pogranicza sportu i sztuki – analizy sztuki jenieckiej. Studium z socjologii sztuki cross-genre 373

Posłowie. O socjologii sztuki – początki dyscypliny i współczesne kontynuacje (Ewelina Wejbert-Wąsiewicz) 401

 

Bibliografia 415

Abstract 435

Résumé 437

Wykaz źródeł ilustracji 439

Spis ilustracji 441

Nota o autorce 445

Kategoria: Socjologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8331-694-9
Rozmiar pliku: 68 MB

BESTSELLERY

Kategorie: