Sutry w jodze - ebook
Sutry w jodze - ebook
Jak poradzić sobie ze smutkiem i innymi negatywnymi emocjami? W jaki sposób kultywować radość i prowadzić pełne szczęścia życie? Gdzie można odnaleźć sacrum w zabieganym świecie? Odpowiedzi niosą Ci sutry w jodze. Ta książka stanowi nowoczesną, jasną i pomocą interpretację starożytnego tekstu Jogasutry, czyli aforyzmów Patańdźalego. Dzięki inspiracjom w niej zawartym możesz poszerzyć terapię jogi o mądrości jej klasycznej filozofii. Autorki przygotowały refleksje, ćwiczenia i wskazówki dotyczące wykorzystania sutr we współczesnym życiu. To pomoże Ci wzmocnić duchowość, poszerzyć horyzonty, poprawić relacje. Sprawi, że Twój rozwój osobisty będzie podążał w odpowiednim kierunku. Joga – trening dla ciała, umysłu i ducha.
Spis treści
Wprowadzenie: Oto teraz rozpoczyna się
KSIĘGA PIERWSZA: Samadhi Pada
Prawdziwe barwy: sutry 1:2–1:3
Barwy naszego umysłu: sutry 1:4–1:11
Równoważenie: sutry 1:12–1:16
Przejażdżka: sutry 1:17–1:18
Podejście: sutry 1:19–1:22
Boskie połączenie: sutry 1:23–1:29
Dolegliwości: sutry 1:30–1:31
Antidota: sutry 1:32–1:39
Docelowy zen: sutry 1:40–1:51
KSIĘGA DRUGA: Sadhana Pada
Niewolnicy przyzwyczajeń: sutry 2:1–2:2
Tor przeszkód: sutry 2:3–2:9
Przerwanie cyklu: sutry 2:10–2:16
Kwestia perspektywy: sutry 2:17–2:25
Oczy szeroko otwarte: sutry 2:26–2:29
Gałęzie zewnętrzne: do startu, gotowi, start: sutry 2:30–2:34
Pierwsza gałąź: kodeks podstawowy: sutry 2:35–2:39
Druga gałąź: nasz kręgosłup behawioralny: sutry 2:40–2:45
Trzecia gałąź: usiądź: sutry 2:46–2:48
Czwarta gałąź: oddychaj spokojnie: sutry 2:49–2:53
Piąta gałąź: proszę o ciszę: sutry 2:54–2:55
KSIĘGA TRZECIA: Vibhuti Pada
Gałęzie wewnętrzne: ścieżka naprzód: sutry 3:1–3:3
Podziękowania
Załącznik 1: Źródła
Załącznik 2: Sutry
O Autorkach
Kategoria: | Wiara i religia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8171-702-1 |
Rozmiar pliku: | 3,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
OTO TERAZ ROZPOCZYNA SIĘ
UMYSŁ. CIAŁO. DUCH. W jodze badamy wszystkie te trzy elementy, a na macie dostrzegamy, że w praktyce jest coś więcej niż skręty przypominające precel i balanse przeciwstawiające się grawitacji. W swoich rękach trzymasz umysł i ducha towarzyszące praktyce fizycznej.
Książka Sutry w jodze to nowoczesna, przystępna interpretacja starożytnej filozofii z ćwiczeniami i sugestiami dotyczącymi pisania, które pomogą ci uczynić ją żywą, aktywną i odpowiednią do twojego życia. Opiera się ona na Jogasutrach, naukach zebranych przez guru, Patańdźalego, około dwa tysiące lat temu. Sutry są mapą poruszania się po wyzwaniach ludzkiego życia. Zawierają lekcje dotyczące radzenia sobie ze stratą, bólem, niezadowoleniem i wyobcowaniem. A także wytyczne, jak kultywować radość i prowadzić zdrowe, szczęśliwe i satysfakcjonujące życie.
Rozłożenie tej mapy jest trudne, gdy pracujemy nad utrzymaniem kolana nad kostką w pozycji wschodzącego księżyca lub staramy się zrozumieć, w jaki sposób starożytna mądrość jogiczna mogłaby pomóc nam poradzić sobie z trudnym szefem, irytującym rodzeństwem lub ciężkim okresem w związku. I może dlatego sutry są czasami postrzegane jako poważne, niezrozumiałe lub nieistotne dla współczesnego życia.
Z pewnością tak właśnie Kelly odbierała je przez wiele lat. Po krótkim wprowadzeniu do nich podczas jednego treningu jogi położyła swoje tłumaczenie na półce, gdzie ono i zawarte w nim idee obrastały kurzem. Dwanaście lat później, siedząc na klocku z przodu maty, słuchała, jak jej instruktorka, Amy, wygłaszała krótki wykład o vivece, czyli wnikliwości. Na zajęciach, a później przy kawie, Amy po raz pierwszy sprawiła, że sutry były dla Kelly zrozumiałe, istotne i osobiste. Niniejszy przewodnik jest efektem tych rozmów.
Należy pamiętać, że nie jest to badanie naukowe, egzamin akademicki ani lekcja sanskrytu. Jest to raczej propozycja dla tych, którzy uważają, że praktyka jogi to coś więcej. Jeśli nasz czas spędzony na macie jest okazją, aby poczuć, w jakim miejscu znajdujemy się w naszym ciele i w naszym życiu fizycznym, to jest to szansa na oderwanie się od naszej praktyki na macie i przekonanie się, gdzie znajdujemy się w naszym umyśle i duchu. Jest to szansa na interakcję ze starożytną filozofią w aktywny, nowoczesny sposób. Jest to przewodnik umożliwiający zrozumienie działania umysłu i okazja, aby ponownie skupić naszą uwagę i być obecnym. Jest to sposób – tylko jeden sposób – na przeżycie idei, że joga jest pracą wewnętrzną, a nie tylko treningiem fizycznym.
A zatem czym jest praca wewnętrzna? Jaką wartość dodaną tworzy joga?
Najprościej mówiąc, wartością dodaną jogi jest życie beztroskie, pełne zadowolenia i celu. Jogasutry, wprowadzone przez Patańdźalego, to systematyczne podejście do sposobu na jego osiągnięcie. Poza legendą niewiele wiadomo o autorze, a nawet czy był on jedną czy kilkoma osobami. Patańdźali nie stworzył jogi; zbierał istniejące wierzenia, idee i praktyki z różnych filozofii duchowych, organizował je i kodyfikował w etapowy proces samorealizacji.
Jogasutry składają się ze 195 zwartych sentencji podzielonych na cztery części lub księgi (pady). Patańdźali najpierw wyjaśnia, czym jest joga, jak wygląda stabilny umysł oraz różne przeszkody, które uniemożliwiają nam zachowanie równowagi. W drugiej księdze przedstawia narzędzia i praktyki wspierające cel jogi. W kolejnej części sutr Patańdźali bardzo szczegółowo opisuje transformację, która prowadzi do pełnego i całkowitego zrozumienia naszego prawdziwego „ja” i potencjału. Ten system jogiczny obiecuje:
• Że umysł stanie się stabilny i jasny poprzez praktykę.
• Że dzięki tym praktykom nauczymy się minimalizować czynniki rozpraszające oraz zwiększać naszą świadomość i obecność w życiu codziennym.
• Lepsze zrozumienie i akceptację siebie, innych osób i otaczającego nas świata. To lepsze zrozumienie łączy nas z naszym boskim światłem i uczy, jak osiągnąć nasz potencjał i żyć z celem. Jesteśmy w stanie komunikować się wyraźniej z innymi oraz rozumieć ich słowa i działania, dzięki czemu nasze relacje są bardziej harmonijne.
• Wolność od lęków, narzuconych samym sobie ograniczeń i oczekiwań. Klasycznie Patańdźali mówi o usunięciu ograniczeń do takiego stopnia, że jesteśmy całkowicie wolni, nawet od własnej fizyczności, i możemy zdobyć supermoce, takie jak lewitacja, niewidzialność i nadprzyrodzony słuch.
My przyjmujemy podejście w mniejszym stopniu nawiązujące do Supermana i wierzymy, że Patańdźali zachęcał nas, abyśmy wykroczyli poza to, co uważamy za możliwe i zdali sobie sprawę, że posiadamy większe możliwości, wiedzę i potencjał. Mówi nam, że kiedy skontaktujemy się z naszym umysłem i uciszymy gadaninę, usłyszymy prawdziwy głos wewnątrz, zrozumiemy naszego ducha, będziemy działać bez ograniczeń i będziemy w stanie zrobić wszystko.
Jeśli wydaje się to ambitne, takie właśnie jest. Nasze cele są wielkie: mądrość, wgląd osobisty, wolność, beztroskie życie. Jak mówi Swami Satchidananda Saraswati w swoim tłumaczeniu i komentarzu do Jogasutr: „Nigdy, przenigdy nie zadowalaj się tymi drobiazgami. Naszym celem jest coś bardzo wielkiego. To wieczny pokój, wieczna radość. Nie zadowalaj się odrobiną spokoju, odrobiną radości, drobnym szczęściem”.
Istnieją setki tłumaczeń i komentarzy do Jogasutr, a niektóre z naszych ulubionych wymieniamy w Załączniku 1, ale książka Sutry w jodze jest czymś innym. Sutry zostały napisane dla sannjasina (pustelnika) żyjącego w odosobnieniu tysiące lat temu, a zbudowanie pomostu między starożytną teorią a jej współczesnym zastosowaniem stanowi wyzwanie. Mamy nadzieję, że książka Sutry w jodze będzie twoim pomostem.
Z tej książki można korzystać na wiele sposobów oraz w różnych momentach życia i praktyki. Może być ona wstępem do tej klasycznej filozofii. Może stanowić krótki przewodnik i odniesienie dla uczniów i nauczycieli. Ale naszym celem jest, abyś włączył ją w aktywne samokształcenie, korzystając z dziennika, sugestii dotyczących pisania i ćwiczeń, wprowadzając dzięki temu starożytną mądrość sutr do swojego życia jako część praktyki. Aby to zrobić, możesz przeczytać ją od początku do końca, przez co łatwiej zrozumiesz system jogiczny i wesprzesz osobistą podróż. Możesz też pozwolić przypadkowi, aby dał ci skupienie i refleksję na cały dzień, losowo wybierając pojedynczy komentarz i sugestię. Niezależnie od tego, jak zdecydujesz się korzystać z tego przewodnika, mamy nadzieję, że okaże się on okazją do aktywnego zaangażowania się w sutry w głęboko osobisty sposób.
Podobnie jak joga, prowadzenie dziennika jest aktem samokształcenia, który wymaga koncentracji i ma rzucić światło na prawdę o tym, kim jesteśmy. Z tego powodu postanowiłyśmy skupić się przede wszystkim na pierwszych dwóch księgach sutr, ponieważ przedstawiają one przyczynę, teorię i praktyki, które zachęcają i wspierają samokształcenie, podczas gdy trzecia i czwarta księga raczej opisują wyniki. Dla każdej sutry lub grupy sutr oferujemy krótką interpretację i sugestie dotyczące pisania, które dają szansę na rozważenie i zastosowanie jej znaczenia do swojego życia.
Zanim wyruszymy w tę podróż, mamy kilka nadrzędnych wskazówek.
Po przetłumaczeniu pierwsza sutra jogi, atha yoganush asanam (1:1), po prostu stwierdza: „Oto teraz rozpoczyna się” lub „Oto teraz prezentowane są nauki jogi”. Mamy słabość do jednej wersji, która brzmi „Oto teraz rozpoczynamy naszą praktykę”. Jest to praktyka, ciągły wysiłek. Pianista nie zaczyna od Chopina. Biegacz nie zaczyna od maratonu. Chodzi o jedną notatkę, krok po kroku.
Prowadzenie dziennika o sutrach nie wymaga żadnych specjalnych umiejętności. Przed rozpoczęciem nie musisz niczego się uczyć. Nie musisz być utalentowanym pisarzem, a nawet przejmować się gramatyką. Odłóż na bok jakiekolwiek z tych oczekiwań lub nacisków, aby umożliwić przepływ myśli.
Odkrywanie sutr nie czyni z ciebie buddysty ani hinduisty. Możesz praktykować własną religię lub nie wyznawać żadnej. Sugestie dotyczące pisania mają na celu zastosowanie sutr do twojego życia, w ramach dowolnej wiary lub świeckiej tradycji.
Zachęcamy cię do przekształcenia tej praktyki prowadzenia dziennika w praktykę uważności. Odsuń czynniki rozpraszające, nawet telefon. Znajdź wygodne i ciche miejsce do pisania. A zanim zabierzesz się do dzieła, poświęć chwilę na uspokojenie i uobecnienie się powolnymi, głębokimi i równymi oddechami.
Oto teraz rozpoczyna się.KSIĘGA PIERWSZA
SAMADHI PADA
MAMY SZANSĘ, aby żyć naszym najlepszym życiem. Zaczynamy od spojrzenia na to, które obecnie prowadzimy. Uwzględnijmy fakt, iż możemy mieć częściowy lub zablokowany widok i zaakceptujmy, że nie mamy jeszcze pełnego obrazu, aby dokonać niezbędnych zmian.
W pierwszej księdze (padzie) Samadhi Pada Patańdźali uczy nas, jak widzieć pełny obraz, przesuwając naszą perspektywę na jedną z możliwości dzięki jasności. Przedstawia nam to, co zaciemnia nasz widok – narzucone samemu sobie przeszkody – i siłę umysłu, kiedy usuwamy te ograniczenia i rozpraszamy mgłę. Sugeruje, że dzięki temu nowemu punktowi obserwacyjnemu zaczniemy odblokowywać nasz potencjał.
Patańdźali daje nam system GPS, dzięki któremu możemy zacząć nawigować, oddalając się od tych przeszkód w kierunku naszych celów. Kierunki będą jasne i konkretne. I właśnie wtedy, gdy czujemy, że możemy zatonąć, rzuca nam koło ratunkowe, mówiąc, że mamy moc usuwania ograniczeń poprzez dyscyplinę, siłę woli i rozwój wnikliwości.
Tytuł książki, Samadhi Pada, mówi wszystko. Samadhi to idea, odczucie lub stan istnienia, którego nie da się oddać pojedynczym słowem. Próbowano już z wyrazami „przebudzony”, „ekstatyczny”, „nieskazitelny”, „błogi”, „świetlany” i „oświecony”. Obejmuje ono je wszystkie i jeszcze więcej. To obietnica jogi i miejsce, w którym zaczynamy.Prawdziwe barwy
yogash chitta vrtti nirodha (1:2)
Joga jest opanowaniem fluktuacji umysłu.
tada drastuh svarupe ‘vasthanam (1:3)
Kiedy umysł jest stabilny i spokojny, znamy naszą prawdziwą naturę.
NAJWIĘKSZA PRZYGODA w życiu to odkrywanie naszej prawdziwej natury, tego, kim naprawdę jesteśmy.
Możesz pomyśleć: wiem, kim jestem. Wszyscy mówimy sobie: jestem matką, biegaczem, joginem. Jestem podróżnikiem, pisarzem, miłośnikiem psów. Jestem mężem, prawnikiem, smakoszem. Ale to, kim jesteśmy jako osoba, na najgłębszym poziomie, ma jedynie luźny związek z tymi rolami. Role te mogą być jednym ze sposobów, w jaki przejawia się nasza prawdziwa natura. A być może wpadliśmy w nie z przyzwyczajenia lub pewnego poczucia oczekiwania.
Nasze prawdziwe „ja” jest tym, kim jesteśmy poza pojedynczą rolą lub etykietą. A naszą prawdziwą naturę wyrażają nasze podstawowe przekonania, wartości i pasje, a nie to, czego oczekują od nas przyjaciele, rodzina lub społeczeństwo.
Kiedy znamy i akceptujemy nasze prawdziwe „ja”, doświadczamy spokoju i jasności. Pozostajemy w kontakcie z ziemią, połączeni z kompasem moralnym, który nas definiuje. Możemy całkowicie wykorzystać nasze unikalne cechy i umiejętności; w pełni wykorzystujemy nasz potencjał.
Rzecz w tym, że lubimy pogrywać sobie z umysłem. Bawimy się z nim w chowanego i w przebieranki – zabawy, które ukrywają naszą prawdziwą naturę. Gdy wrzucamy zabawki z powrotem do pudełka, rozpoczynamy proces odkrywania. To jest joga.
Sutry zaczynają się od zdefiniowania jogi jako sztuki panowania nad fluktuacjami umysłu i wyjaśniają, że kiedy umysł będzie stabilny i spokojny, poznamy naszą prawdziwą naturę. Fluktuacje są często określane jako „małpi umysł”. To te chwile, kiedy nasze myśli przeskakują z jednej na drugą, jak wrzeszczące małpy skaczące z gałęzi na gałąź. Nasze słowa i działania podążają za naszym umysłem. Kiedy umysł przeskakuje od myśli do myśli, jesteśmy rozproszeni. Kiedy wyciszamy małpi umysł, stajemy się w życiu naprawdę uważni. Łączymy się z tym, kim naprawdę jesteśmy. Stwierdzamy, że możemy żyć beztrosko. Odkrywamy nasz cel. I zdajemy sobie sprawę z naszego pełnego potencjału.
REFLEKSJA
Ustaw stoper na pięć minut i wypisz jak najwięcej słów opisujących i definiujących ciebie.