Facebook - konwersja
Pobierz fragment

  • zapowiedź

System Prawa Sądownictwa Administracyjnego. Tom 2. Zakres podmiotowy i przedmiotowy postępowania sądowoadministracyjnego - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
23 stycznia 2025
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
Plik w sprzedaży od 23.01.2025 r.

System Prawa Sądownictwa Administracyjnego. Tom 2. Zakres podmiotowy i przedmiotowy postępowania sądowoadministracyjnego - ebook

Drugi tom Systemu Prawa Sądownictwa Administracyjnego stanowi kontynuację badań nad istotą sądownictwa administracyjnego. Obejmuje on zagadnienia dotyczące przedmiotu sądowej kontroli administracji publicznej oraz podmiotów, które biorą udział w postępowaniu przed sądem administracyjnym. Przedstawione w nim zostały zagadnienia dotyczące istoty każdego rodzaju aktu i czynności poddanych sądowej kontroli, w tym decyzji administracyjnej, różnych form bezczynności oraz przewlekłego prowadzenia postępowania administracyjnego.

W oddawanym do rąk czytelników tomie znajduje się także pogłębiona analiza uprawnień procesowych poszczególnych podmiotów, które biorą udział w postępowaniu sądowoadministracyjnym, począwszy od skarżącego, a skończywszy na sądzie, przed którym toczy się postepowanie.

Sądownictwo administracyjne w Polsce ma długoletnią tradycję. Imponujący dorobek orzeczniczy sądów administracyjnych stanowi podstawę do głębszej refleksji naukowej mającej na celu usystematyzowanie dotychczasowej wiedzy w dziedzinie sądowej kontroli administracji publicznej oraz wytyczenie kierunków rozwoju jednej z mających konstytucyjne umocowanie gałęzi sądownictwa w Polsce.

Autorzy powołują przy tym aktualny dorobek nauki w tej dziedzinie.

Spis treści

Wykaz skrótów | str. 13
Wstęp | str. 19
ROZDZIAŁ 1. Ramy konstrukcyjne postępowania sądowoadministracyjnego | str. 21
1.1. Uwagi wprowadzające | str. 23
1.2. Układ podmiotowy | str. 24
1.2.1. Geneza | str. 24
1.2.2. Stan obecny | str. 30
1.2.2.1. Źródła regulacji | str. 30
1.2.2.2. Układ podstawowy | str. 31
1.2.2.3. Układ rozszerzony | str. 32
1.2.2.4. Zakres wyłączony (nieznany) | str. 34
1.2.3. Perspektywy zmian | str. 34
1.3. Układ przedmiotowy | str. 36
1.3.1. Geneza | str. 36
1.3.2. Stan obecny | str. 43
1.3.3. Perspektywy zmian | str. 47
ROZDZIAŁ 2. Struktura przedmiotowa sądownictwa administracyjnego | str. 52
2.1. Pojęcie sprawy sądowoadministracyjnej | str. 55
2.1.1. Geneza pojęciowa sporów administracyjnych (administracyjnoprawnych) i spraw spornoadministracyjnych | str. 60
2.1.1.1. Uwagi wprowadzające | str. 60
2.1.1.2. Francuska teoria sporów administracyjnych | str. 62
2.1.1.3. Niemiecka teoria sporów administracyjnych i jej recepcja | str. 65
2.1.2. Typologia koncepcji spraw sądowoadministracyjnych | str. 70
2.1.2.1. Uwagi wprowadzające | str. 70
2.1.2.2. Sprawa sądowoadministracyjna w sensie podmiotowym | str. 71
2.1.2.3. Sprawa sądowoadministracyjna w sensie przedmiotowo­subiektywnym | str. 71
2.1.2.4. Sprawa sądowoadministracyjna w sensie przedmiotowo­obiektywnym | str. 82
2.1.2.5. Sprawa sądowoadministracyjna w ujęciu złożonym (materialno­relacyjnym i formalno­procesowym) | str. 86
2.1.2.6. Sprawa sądowoadministracyjna w ujęciu formalnym (szerokim) i materialnym (wąskim) | str. 89
2.1.2.7. Sprawa sądowoadministracyjna w ujęciu procesowym | str. 93
2.1.2.8. Sprawy sądowoadministracyjne weryfikacyjne i merytoryczne | str. 95
2.1.3. Sprawa sądowoadministracyjna a sprawa administracyjna oraz sądowe sprawy cywilne i karne | str. 97
2.1.3.1. Sprawa sądowoadministracyjna a sprawa administracyjna i konstrukcje pokrewne | str. 97
2.1.3.2. Sprawa sądowoadministracyjna a sprawa cywilna | str. 100
2.1.3.3. Sprawa sądowoadministracyjna a sprawa karna | str. 102
2.1.4. Sprawa sądowoadministracyjna jako przedmiot postępowania. Struktura i dynamika sprawy | str. 104
2.1.4.1. Sprawa sądowoadministracyjna jako instytucja procesowa konkretnego (polskiego) systemu prawnego. Zakres normatywny sprawy | str. 104
2.1.4.2. Sprawa sądowoadministracyjna jako bezpośredni i pośredni przedmiot postępowania przed sądem administracyjnym | str. 108
2.1.4.3. Elementy strukturalne i tożsamość sprawy sądowoadministracyjnej | str. 111
2.1.4.3.1. Podstawa normatywna sprawy sądowoadministracyjnej | str. 111
2.1.4.3.2. Podstawa faktualna sprawy sądowoadministracyjnej i jej elementy | str. 113
2.1.4.3.3. Problem tożsamości sprawy sądowoadministracyjnej | str. 117
2.1.4.4. Dynamika sprawy sądowoadministracyjnej | str. 120
2.1.4.4.1. Sprawa sądowoadministracyjna a kategoryzacja postępowań sądowoadministracyjnych i ich tryby | str. 120
2.1.4.4.2. Zakres rozpoznania i rozstrzygania sprawy sądowoadministracyjnej w postępowaniu zwyczajnym i postępowaniach nadzwyczajnych | str. 126
2.1.4.4.3. Rodzaje rozstrzygnięć sprawy sądowoadministracyjnej oraz problem trwałości skutków jej konkretyzacji | str. 127
2.2. Akty i czynności poddane sądowej kontroli | str. 131
2.2.1. Decyzje administracyjne | str. 131
2.2.1.1. Istota decyzji administracyjnej | str. 136
2.2.1.1.1. Uwagi wprowadzające | str. 136
2.2.1.1.2. Decyzja administracyjna w przepisach postępowania administracyjnego oraz przepisach postępowania sądowoadministracyjnego w ujęciu historycznym | str. 138
2.2.1.1.3. Decyzja administracyjna jako postać indywidualnego aktu administracyjnego | str. 157
2.2.1.1.4. Decyzja administracyjna w doktrynie i orzecznictwie | str. 163
2.2.1.1.5. Wzorzec decyzji administracyjnej zbudowany w oparciu o koncepcję reguł konstytutywnych | str. 174
2.2.1.1.6. Decyzja administracyjna – wnioski końcowe | str. 201
2.2.1.2. Sądowa kontrola decyzji administracyjnych | str. 209
2.2.2. Postanowienie | str. 221
2.2.2.1. Istota postanowienia | str. 222
2.2.2.2. Sądowa kontrola postanowień | str. 226
2.2.3. Akty i czynności inne niż decyzje i postanowienia | str. 236
2.2.3.1. Istota aktów, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. | str. 239
2.2.3.1.1. Uwagi wprowadzające | str. 239
2.2.3.1.2. Akty i czynności „inne niż określone w art. 3 § 2 pkt 1–3 p.p.s.a.” | str. 248
2.2.3.1.3. Akty i czynności „z zakresu administracji publicznej” | str. 258
2.2.3.1.4. Akty i czynności „dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa” | str. 261
2.2.3.2. Sądowa kontrola aktów czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. | str. 269
2.2.4. Interpretacje indywidualne, opinie zabezpieczające, opinie, o których mowa w art. 119zzl § 1 o.p. | str. 284
2.2.4.1. Istota aktu (czynności) | str. 286
2.2.4.2. Sądowa kontrola aktu (czynności) | str. 301
2.2.5. Akty prawa miejscowego i inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego | str. 324
2.2.5.1. Istota aktów prawa miejscowego | str. 327
2.2.5.2. Sądowa kontrola aktów prawa miejscowego | str. 341
2.2.5.3. Istota i sądowa kontrola innych aktów organów samorządu terytorialnego | str. 352
2.2.6. Akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego | str. 366
2.2.6.1. Istota aktów nadzoru nad samorządem terytorialnym | str. 369
2.2.6.2. Sądowa kontrola aktu nadzoru nad samorządem terytorialnym | str. 397
2.3. Bezczynność i przewlekłość | str. 413
2.3.1. Istota bezczynności i przewlekłego prowadzenia postępowania | str. 415
2.3.1.1. Instrumenty zapobiegające bezczynności i przewlekłości postępowania administracyjnego | str. 415
2.3.1.2. Zakres aktów objętych skargą na bezczynność i przewlekłość | str. 419
2.3.1.3. Bezczynność a przewlekłość postępowania | str. 421
2.3.1.4. Czasowy aspekt skargi na bezczynność i przewlekłość | str. 428
2.3.2. Sądowa kontrola bezczynności i przewlekłego prowadzenia postępowania | str. 432
2.3.2.1. Krąg podmiotowy | str. 432
2.3.2.2. Wszczęcie postępowania | str. 434
2.3.2.2.1. Przesłanki procesowe | str. 434
2.3.2.2.2. Wymogi formalne i fiskalne skargi | str. 437
2.3.2.3. Przebieg postępowania | str. 439
2.3.2.4. Rozstrzygnięcie | str. 443
2.3.2.5. Zaskarżenie | str. 445
2.3.2.6. Problem szybkości postępowania sądowoadministracyjnego w przedmiocie bezczynności lub przewlekłości | str. 447
2.3.2.7. Skutki sądowego stwierdzenia bezczynności i przewlekłości | str. 449
2.3.2.7.1. Obowiązek wykonania wyroku stwierdzającego bezczynność lub przewlekłość | str. 449
2.3.2.7.2. Dopuszczalność wystąpienia o odszkodowanie | str. 454
2.4. Spory kompetencyjne i o właściwość | str. 455
2.4.1. Istota sporów kompetencyjnych i o właściwość | str. 457
2.4.1.1. Konstytucyjne i ustawowe umiejscowienie regulacji | str. 457
2.4.1.2. Przedmiot kontroli sądu administracyjnego | str. 460
2.4.1.3. Typologia sporów | str. 465
2.4.2. Sądowe rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i o właściwość | str. 468
2.4.2.1. Sądy administracyjne jako organy ochrony prawnej właściwe rzeczowo do rozstrzygania sporów | str. 468
2.4.2.2. Źródła prawa i charakter regulacji o postępowaniu w sprawie rozstrzygania sporów | str. 470
2.4.2.3. Legitymacja czynna w sprawie rozstrzygania sporów | str. 471
2.4.2.4. Przebieg postępowania sądowego | str. 473
2.4.2.5. Postanowienie rozstrzygające spór kompetencyjny i o właściwość | str. 478
2.5. Akty i czynności wyłączone spod sądowej kontroli | str. 482
2.5.1. Istota aktów i czynności wyłączonych spod sądowej kontroli | str. 483
2.5.2. Rys historyczny | str. 485
2.5.3. Akty i czynności poddane kognicji sądów powszechnych | str. 492
2.5.4. Akty i czynności wyłączone spod kontroli na mocy art. 5 p.p.s.a. | str. 497
2.5.4.1. Uwagi wprowadzające | str. 497
2.5.4.2. Akty i czynności podejmowane w sferze wewnętrznej administracji | str. 498
2.5.4.3. Akty i czynności podejmowane w sprawach odmowy mianowania na stanowiska lub powołania do pełnienia funkcji w organach administracji publicznej | str. 507
2.5.4.4. Akty i czynności podejmowane w sprawach wiz wydawanych przez ministra właściwego do spraw zagranicznych lub konsulów oraz zezwoleń na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu granicznego wydawanych przez konsulów | str. 509
2.5.4.5. Akty i czynności wyłączone spod kontroli na mocy przepisów szczególnych | str. 510
2.5.5. Akty i czynności wyłączone spod kontroli na mocy art. 3 § 2 p.p.s.a. | str. 519
ROZDZIAŁ 3. Struktura podmiotowa sądownictwa administracyjnego | str. 524
3.1. Strony postępowania | str. 533
3.1.1. Relacje między podmiotami występującymi przed sądem administracyjnym | str. 533
3.1.1.1. Relacje między podmiotami występującymi przed sądem administracyjnym w postępowaniach sądowoadministracyjnych wszczynanych na podstawie skarg i sprzeciwów | str. 533
3.1.1.1.1. Model sporu prawnego między skarżącym a organem administracji i konsekwencje jego przyjęcia | str. 533
3.1.1.1.2. Wielopodmiotowość i problem współuczestnictwa po stronie skarżących | str. 537
3.1.1.2. Relacje między podmiotami występującymi przed sądem administracyjnym w postępowaniach sądowoadministracyjnych wszczynanych na podstawie wniosków o rozstrzygnięcie sporów kompetencyjnych oraz o wydanie przez sąd uchwały wyjaśniającej wątpliwości prawne | str. 542
3.1.1.3. Uprawnienia procesowe będące konsekwencją korzystania ze statusu strony postępowania | str. 545
3.1.2. Zdolność sądowoadministracyjna | str. 549
3.1.2.1. Pojęcie zdolności sądowoadministracyjnej i problemy w związku z ustaleniem jego znaczenia i odpowiedzią na pytanie o potrzebę jego wprowadzenia na grunt postępowania sądowoadministracyjnego oraz o konsekwencje braku tego atrybutu | str. 549
3.1.2.2. Kategorie uczestników obrotu prawnego wyposażonych w zdolność sądowoadministracyjną – problem korzystania z tego atrybutu in genere lub wyłącznie w poszczególnych sprawach | str. 558
3.1.2.3. Problem zdolności sądowoadministracyjnej przeciwnika skarżącego | str. 572
3.1.3. Zdolność procesowa | str. 574
3.1.3.1. Pojęcie zdolności procesowej i założenia ogólne decydujące o korzystaniu z niej przez poszczególne kategorie skarżących | str. 574
3.1.3.2. Czynności podejmowane przez strony osobiście i przez przedstawiciela | str. 577
3.1.3.2.1. Czynności podejmowane przez strony osobiście | str. 577
3.1.3.2.2. Działanie przez przedstawiciela ustawowego | str. 580
3.1.4. Legitymacja w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str. 602
3.1.4.1. Legitymacja procesowa – pojęcie, sposób uregulowania i interesy chronione w ramach jej konstrukcji | str. 602
3.1.4.2. Interes prawny w zaskarżeniu lub naruszenie interesu skarżącego jako przesłanka legitymacji skargowej | str. 614
3.1.4.3. Ochrona samodzielności (kompetencji) jako przesłanka legitymacji skargowej | str. 622
3.1.4.4. Skutki wniesienia skargi przez podmiot nielegitymowany | str. 627
3.2. Uczestnicy postępowania | str. 629
3.2.1. Źródła prawa określające status uczestników postępowania na prawach stron | str. 629
3.2.2. Uczestnicy z mocy prawa | str. 635
3.2.3. Uczestnicy dopuszczeni do udziału w postępowaniu przez sąd | str. 642
3.2.4. Szczególny status podmiotów, którym prawa strony przyznają ustawy szczególne | str. 650
3.3. Następstwo procesowe w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str. 651
3.3.1. Następstwo ustrojowe, materialnoprawne i procesowe w prawie administracyjnym jako przesłanka następstwa w postępowaniu sądowym | str. 651
3.3.2. Sposób unormowania następstwa-a procesowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str. 658
3.4. Podmioty reprezentujące interes publiczny i interes społeczny | str. 664
3.4.1. Prokurator w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str. 664
3.4.1.1. Uwagi wprowadzające | str. 664
3.4.1.2. Zdolność do udziału w postępowaniu | str. 664
3.4.1.3. Celowość działań | str. 671
3.4.1.4. Uprawnienia procesowe | str. 677
3.4.2. Rzecznik Praw Obywatelskich w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str. 689
3.4.2.1. Uwagi wprowadzające | str. 689
3.4.2.2. Zdolność do udziału w postępowaniu | str. 691
3.4.2.3. Celowość działań | str. 694
3.4.2.4. Uprawnienia procesowe | str. 696
3.4.3. Rzecznik Praw Dziecka w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str. 703
3.4.3.1. Uwagi wprowadzające | str. 703
3.4.3.2. Zdolność do udziału w postępowaniu | str. 705
3.4.3.3. Celowość działań | str. 706
3.4.3.4. Uprawnienia procesowe | str. 707
3.4.4. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str. 708
3.4.4.1. Uwagi wprowadzające | str. 708
3.4.4.2. Zdolność do udziału w postępowaniu | str. 711
3.4.4.3. Celowość działań | str. 712
3.4.4.4. Uprawnienia procesowe | str. 713
3.4.5. Organizacja społeczna w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str. 717
3.4.5.1. Uwagi wprowadzające | str. 717
3.4.5.2. Zdolność do udziału w postępowaniu | str. 720
3.4.5.3. Celowość udziału organizacji społecznej w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str. 738
3.4.5.4. Uprawnienia procesowe organizacji społecznej w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str. 746
3.5. Sąd administracyjny. Uwarunkowania procesowe | str. 753
3.5.1. Sędzia jako jeden z urzędników sądowych | str. 755
3.5.2. Skład sądu administracyjnego | str. 757
3.5.3. Asesor sądu administracyjnego | str. 760
3.5.4. Sędziowie delegowani w sądach administracyjnych | str. 765
3.5.5. Sędziowie sądów administracyjnych | str. 769
3.5.6. Rola Prezydenta RP w procesie nominacyjnym | str. 771
3.5.7. Sposób ukształtowania Krajowej Rady Sądownictwa a legalność nominacji sędziowskich | str. 777
3.5.8. Podstawy, zakres i mechanizmy weryfikacji nominacji sędziowskiej | str. 785
3.5.9. Postępowanie o badanie niezawisłości i niezależności | str. 787
3.5.10. Wyłączenie sędziego | str. 796
3.5.11. Wyłączenie sędziego z mocy ustawy | str. 799
3.5.12. Wyłączenie sędziego na wniosek strony bądź żądanie sędziego | str. 807
3.5.13. Orzekanie przez sąd administracyjny na posiedzeniu niejawnym | str. 813
3.5.14. Czynności sądu administracyjnego na posiedzeniu jawnym | str. 820
Skorowidz | str. 831
Autorzy | str. 839

Kategoria: Administracyjne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8390-060-5
Rozmiar pliku: 8,0 MB

BESTSELLERY

Kategorie: