-
W empik go
Szkoła wolna od selekcji — model szkoły idealnej - ebook
Szkoła wolna od selekcji — model szkoły idealnej - ebook
Szkoła nie tylko przez uczniów, ale i przez nauczycieli postrzegana jest jako poligon. Trzeba nieustannie walczyć o swoje miejsce. Jakie ukryte programy realizuje szkoła? Publikacja jest odpowiedzią na to zagadnienie.
| Kategoria: | Socjologia |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-8189-740-2 |
| Rozmiar pliku: | 1,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Szkoła wolna o selekcji — model szkoły idealnej
Uważam, że nie ma systemu, modelu szkoły, innej instytucji, gdzie możliwe byłoby wprowadzenie stałych rozwiązań, uniwersalnych, jakie zapobiegają takim problemom jak choćby proces selekcji. Podążając za zmieniającą się rzeczywistością — musimy stale przyjmować nowe rozwiązania, pracować nad nimi w czasie każdego roku szkolnego. Należy na bieżąco, zgodnie z pojawiającymi się problemami — reagować na poszczególne zjawiska.
Szkoła współczesna przeżywa dynamiczną transformację. Nadeszły zupełnie nowe czasy. Zmieniła się rola nauczyciela. Jeśli chce być autorytetem dla młodych ludzi — musi zejść do ich rzeczywistości, rozszyfrować jej labirynty. Nauczyciel musi znać „kody”, którymi porozumiewa się współczesny uczeń. Bez tego proces komunikacji jest wątpliwy.
Szkoła jest instytucją, która kieruje się rodzajem ukrytego programu. Jest on na swój sposób niebezpieczny społecznie. Skazuje bowiem jednostki na eliminację. Pozbawia je równych perspektyw startu w życie. Szczególnie we współczesnym świecie zapotrzebowanie na edukację jest bardzo duże. Edukacja jest jedną z podstawowych szans na odnalezienie się na współczesnym rynku pracy, który jest coraz bardziej wymagający. Oczekuje się wielu kompetencji od jednego człowieka.
Niestety szkoła podejmuje tak ukierunkowaną diagnozę uczniów, że na wstępie dzieli ich na tych mocnych, zdolnych i słabych, z problemami. Los drugiej grupy jest różny, chociaż uczniowi ci powinni być obdarzeni szczególną opieką. Rzeczywistość szkoły często rozczarowuje. Brakuje w niej miejsca dla jednostek, które wymagają większego wsparcia. Nie jest wielką tajemnicą, że szkoły lubią pozbywać się problemów, boją się afer, starają się zabezpieczyć, zadbać o swoją opinie, która determinuje przetrwanie. Zatem czy jednostki wymagające pomocy są zagrożeniem? Z pewnością nie, jeśli otrzymają stosowne wsparcie.
Uważam, że nie ma systemu, modelu szkoły, innej instytucji, gdzie możliwe byłoby wprowadzenie stałych rozwiązań, uniwersalnych, jakie zapobiegają takim problemom jak choćby proces selekcji. Podążając za zmieniającą się rzeczywistością — musimy stale przyjmować nowe rozwiązania, pracować nad nimi w czasie każdego roku szkolnego. Należy na bieżąco, zgodnie z pojawiającymi się problemami — reagować na poszczególne zjawiska.
Szkoła współczesna przeżywa dynamiczną transformację. Nadeszły zupełnie nowe czasy. Zmieniła się rola nauczyciela. Jeśli chce być autorytetem dla młodych ludzi — musi zejść do ich rzeczywistości, rozszyfrować jej labirynty. Nauczyciel musi znać „kody”, którymi porozumiewa się współczesny uczeń. Bez tego proces komunikacji jest wątpliwy.
Szkoła jest instytucją, która kieruje się rodzajem ukrytego programu. Jest on na swój sposób niebezpieczny społecznie. Skazuje bowiem jednostki na eliminację. Pozbawia je równych perspektyw startu w życie. Szczególnie we współczesnym świecie zapotrzebowanie na edukację jest bardzo duże. Edukacja jest jedną z podstawowych szans na odnalezienie się na współczesnym rynku pracy, który jest coraz bardziej wymagający. Oczekuje się wielu kompetencji od jednego człowieka.
Niestety szkoła podejmuje tak ukierunkowaną diagnozę uczniów, że na wstępie dzieli ich na tych mocnych, zdolnych i słabych, z problemami. Los drugiej grupy jest różny, chociaż uczniowi ci powinni być obdarzeni szczególną opieką. Rzeczywistość szkoły często rozczarowuje. Brakuje w niej miejsca dla jednostek, które wymagają większego wsparcia. Nie jest wielką tajemnicą, że szkoły lubią pozbywać się problemów, boją się afer, starają się zabezpieczyć, zadbać o swoją opinie, która determinuje przetrwanie. Zatem czy jednostki wymagające pomocy są zagrożeniem? Z pewnością nie, jeśli otrzymają stosowne wsparcie.
więcej..