Sztuka argumentacji. Nowy słownik terminologiczny - ebook
Sztuka argumentacji. Nowy słownik terminologiczny - ebook
Książka stanowi nową, poprawioną i znacznie rozszerzoną wersję znanej od wielu lat i przychylnie przyjmowanej przez czytelników pozycji „Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny”. Zawiera ponad pół tysiąca haseł dotyczących zagadnień argumentacji oraz tematów nierozerwalnie związanych z argumentacją, takich jak krytyczne myślenie, retoryka, perswazja, błędy poznawcze, logiczne pułapek, zasady kształtowania racjonalnych przekonań.
Obok pojęć swoistych dla argumentacji, wśród których zamieszczono wybrane sentencje, maksymy, powiedzenia i zwroty zaczerpnięte z tradycji antycznej i łacińskiego średniowiecza, w „Nowym słowniku” znalazły się także pojęcia logiki formalnej, metodologii, statystyki, psychologii, pragmatyki logicznej i językoznawstwa. Szczególny nacisk położono na krytyczne myślenie, błędy logiczne i poznawcze, a także myślenie probabilistyczne. Materiał przykładowy zaczerpnięto w dużej mierze z rozumowań, argumentów i dialogów codziennego życia społecznego.
Książka stanowi wielką pomoc dla wszystkich zainteresowanych sztuką argumentacji, od strony zarówno teoretycznej, jak i praktycznej – dziennikarzy, prawników, polityków, specjalistów reklamy, marketingu i zarządzania, działaczy społecznych, filozofów, psychologów. Może z powodzeniem służyć jako podręcznik przydatny w uniwersyteckich wykładach przedmiotów takich jak krytyczne myślenie, retoryka dziennikarska czy logika dla kierunków humanistycznych, a także jako pomoc w rozmaitego typu zajęciach fakultatywnych w szkołach średnich.
Kategoria: | Filozofia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-21660-3 |
Rozmiar pliku: | 2,7 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Niniejsza książka powstała na bazie pozycji wydanej przed dwudziestu laty przez Wydawnictwo Naukowe PWN pod tytułem Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, stanowi jej poprawioną i mocno rozbudowaną wersję. Zawiera ponad pół tysiąca haseł objaśniających najważniejsze – zdaniem autora – zagadnienia z zakresu teorii i praktyki argumentacji oraz krytycznego myślenia. Zestaw przedstawionych w Słowniku haseł i treści odpowiada poglądom autora na wyposażenie warsztatowe teoretyka i praktyka sztuki argumentacji. Do bazy takiego wyposażenia należy sztuka krytycznego myślenia oparta na znajomości metodologii, w tym rudymentarnych pojęć i metod rachunku prawdopodobieństwa i statystyki. W Słowniku znalazły się też ważne pojęcia logiki formalnej, pragmatyki logicznej, językoznawstwa, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się luźno tylko związane z tematyką argumentacji lub też dotyczyć jakichś bardzo szczególnych jej postaci. Wrażenie takie wywołać mogą zwłaszcza te partie materiału, w których wprowadza się trudne do przyswojenia dla zdeklarowanego humanisty wzory logiki formalnej. Jest to jednak wrażenie złudne. Wprawdzie autor podziela pogląd, że formuły logiczne, sylogizmy itd. odgrywają nikłą rolę w dyskusji czy debacie i że bezpośrednia przydatność tych narzędzi jest mocno ograniczona, mimo to jednak żywi przekonanie, iż znajomość pojęć i metod logiki formalnej jest dla teorii argumentacji czymś podstawowym. Logika formalna daje bowiem jedyną w pełni opracowaną, spójną i ścisłą wykładnię zasadniczych dla argumentacji pojęć, takich choćby jak wynikanie, sprzeczność, wnioskowanie itd. Rozumienie zaś pojęć logiki i jej metod teoretycznych, na których zresztą oparta jest tradycyjna nomenklatura argumentacji, stanowi warunek konieczny prawidłowego rozumienia podstawowych zjawisk praktyki argumentacji. Równie ważna jest dla sztuki argumentacji, nierozerwalnie związanej z krytycznym myśleniem, znajomość podstawowych pojęć metodologicznych i zasad naukowego rozumienia świata. Szczególną uwagę poświęca się zagadnieniom myślenia nieadekwatnego, błędom poznawczym, zwodniczym argumentom. Autor dołożył starań, by prezentowane zagadnienia teoretyczne miały w miarę bezpośredni związek z problemami i zagadnieniami spotykanymi w praktyce, co stara się dokumentować przykładami. Opisowi najważniejszych zjawisk pojawiających się w argumentacji towarzyszy prezentacja aparatu pojęciowego służącego do przedstawiania i analizy tych zjawisk. Czytelnik znajdzie w Słowniku przegląd zjawisk językowych występujących w argumentacji – bogaty wybór figur retorycznych, omówienie pojęć z dziedziny językoznawstwa ogólnego, retoryki i pragmatyki logicznej (takich jak np. synonimia, konotacja, okazjonalność, presupozycja, implikatura konwersacyjna). Obok pojęć swoistych dla teorii argumentacji, haseł dotyczących schematów argumentacyjnych, podstawowych zasad i chwytów erystyki czy perswazji znalazły się wybrane sentencje, maksymy, powiedzenia i zwroty zaczerpnięte z tradycji antycznej i łacińskiego średniowiecza.
Jak widać z powyższych wyliczeń, wiele spośród terminów objaśnianych w Słowniku zostało ukształtowanych na gruncie dyscyplin odmiennych od siebie przedmiotowo i metodologicznie, takich jak logika, retoryka, psychologia czy językoznawstwo. Autor wprowadza ową dość niejednorodną nomenklaturę z różnych dziedzin, ukazując przede wszystkim jej powiązania z zasadniczą tematyką książki. Tak więc poszczególne artykuły hasłowe w swej treści na pierwszym miejscu określają rolę danego pojęcia w argumentacji. Nie znajdzie się tu zatem wyliczenia różnych teorii metafory czy szczegółów historii dialektyki. Dobór tematyczny haseł – z konieczności odzwierciedlający punkt widzenia autora – ma na celu ukazanie argumentów i ich funkcjonowania. Dodajmy też, że niektóre pojęcia retoryki omówiono w mniej tradycyjny niż zazwyczaj sposób, z perspektywy współczesnej. Autor starał się mówić w sposób jak najprostszy, językiem zrozumiałym dla wszystkich, unikając określeń technicznych. Książka może służyć jako podręcznik do zajęć z teorii argumentacji i krytycznego myślenia. Jednocześnie ze względu zarówno na wybór treści, jak i na sposób ich przedstawienia – okaże się interesująca dla szerokiego, zróżnicowanego kręgu odbiorców, a więc zarówno dla profesjonalisty warsztatowo powiązanego ze sztuką argumentacji i krytycznego myślenia (dziennikarz, prawnik, polityk, filozof, publicysta), jak i dla każdego, kto ceni sobie umiejętność sprawnego i kompetentnego rozważania problemów związanych z argumentacją, poprawnym rozumowaniem, prawidłowym kształtowaniem poglądów. Zresztą elementarna znajomość terminologii tej dziedziny należy do standardowej wiedzy ogólnohumanistycznej, a przykłady słynnych argumentów, anegdoty, paradoksy i antynomie są w stanie zaciekawić liczne grono osób rozmaitych orientacji intelektualnych i różnych zawodów. Mamy nadzieję, że obszerny materiał przykładowy zwiększy atrakcyjność opracowania, ułatwiając zrozumienie omawianych pojęć i zastosowanie ich w praktyce.
Interdyscyplinarny charakter publikacji rodzi potrzebę udzielenia pomocy technicznej Czytelnikowi, aby zapewnić mu możność swobodnego i niekłopotliwego posługiwania się książką: szybkiego przeglądania tematów oraz sprawnego wyszukiwania potrzebnych informacji. Taką pomocą służyć mają Wykaz haseł (s. 652) oraz Przewodnik (s. 11), mający ułatwić dostęp do zasobów haseł wybranej przez Czytelnika problematyki. Zawiera przegląd tematyczny haseł, ujętych w cztery grupy problemowe: hasła z zakresu logiki, hasła dotyczące myślenia krytycznego i błędów logicznych, hasła poświęcone dialogowi i dyskusji oraz hasła dotyczące retoryki. Osobną grupę stanowią hasła prezentujące sentencje i zwroty łacińskie. Ten sam termin-hasło pojawia się nieraz w dwóch lub więcej grupach.
Budowa hasła jest typowa dla podobnych opracowań. Na standardowy artykuł hasłowy składają się:
A. Tytuł hasła (wyjaśniany termin).
B. Kwalifikator określający etymologię słów występujących w tytule hasła: (gr.) – grecka, (łac.) – łacińska, (ang.) – angielska, (fr.) – francuska, (ros.) – rosyjska.
C. Kwalifikator wskazujący w niektórych hasłach dziedzinę, do której należy omawiany termin:
filoz. – filozofia
jęz. – językoznawstwo
log. – logika
met. – metodologia
prawn. – teoria prawa
psych. – psychologia
ret. – retoryka
D. Wyjaśnienie terminu. Niekiedy omawia się więcej niż jedno znaczenie, stosowana jest wtedy numeracja: 1. …, 2. …, 3. … itd. kolejno omówionych znaczeń terminu.
E. Odsyłacze do innych haseł oznaczone symbolem ↑.
Wystąpienie w tekście oznaczenia ↑xyz informuje, że „xyz” stanowi osobne hasło, natomiast:
p. ↑xyz oznacza, że w artykule hasłowym xyz znajdują się informacje niezbędne do zrozumienia omawianego właśnie problemu;
por. ↑xyz oznacza, że w haśle xyz znajdują się istotne informacje związane z omawianym zagadnieniem.
F. Wskazana na końcu artykułu hasłowego literatura – zestaw zawarty w ramce – uzupełnia i rozwija temat. W zestawie podano tylko nazwiska autorów (z inicjałami imion) i tytuły dzieł – szczegóły opisu bibliograficznego każdej pozycji znajdzie Czytelnik na końcu książki w bibliografii.
Zamieszczona na końcu książki literatura przedmiotu (s. 661) obejmuje nie tylko pozycje wymienione w poszczególnych hasłach, lecz także przegląd innych wartościowych książek i artykułów poruszających problematykę argumentacji lub pokrewną.PODZIĘKOWANIA
Składam w tym miejscu podziękowania osobom, głównie pracownikom naukowym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, z których wiedzy i profesjonalnego doświadczenia korzystałem, przygotowując Słownik.
Jeśli chodzi o poprzednią wersję tej książki: Pani Profesor Krystynie Kleszczowej dziękuję za pomoc w językoznawczych ustaleniach terminologicznych oraz przejrzenie odpowiednich fragmentów tekstu. Pani Doktor Iwonie Marek wdzięczny jestem za staranne przeczytanie niektórych partii tekstu dotyczących logiki dedukcji. Pani Doktor Ewie Sławek dziękuję za krytyczne przeczytanie fragmentów poświęconych figurom retorycznym, Panu Magistrowi Łukaszowi Tofilskiemu zaś za liczne rady co do terminologii łacińskiej i greckiej. Winien jestem wdzięczność Panu Profesorowi Markowi Tokarzowi, którego uczniem mam zaszczyt się mienić, a który udzielił mi konsultacji dotyczących pewnych kwestii logiki formalnej oraz pragmatyki logicznej. Podziękowania należą się także moim współpracownikom z Zakładu Logiki i Metodologii Uniwersytetu Śląskiego, Profesorowi Krzysztofowi A. Wieczorkowi i nieodżałowanej pamięci Doktorowi Andrzejowi Wójcikowi. Liczne z nimi rozmowy i dyskusje, a także wspólnie prowadzone seminarium wywarły wpływ na kształt tej książki.
Jeśli chodzi o obecne wydanie, to podziękowania należą się także osobom spoza grona pracowników Uniwersytetu Śląskiego. Dziękuję za cierpliwe przeczytanie wielu wersji opracowywanych haseł i zgłoszone liczne cenne uwagi Profesorowi Piotrowi Zielonce ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, mojemu synowi, kognitywiście Piotrowi Szymankowi, a także mojemu współpracownikowi Doktorowi Szymonowi Makule z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Podziękowania należą się też innym pracownikom Uniwersytetu Śląskiego – z całą pewnością moje myślenie o argumentacji wiele zawdzięcza stałemu kontaktowi intelektualnemu z Profesorem Krzysztofem A. Wieczorkiem. Profesorowi Dariuszowi Kubokowi dziękuję za krytyczne uwagi dotyczące pojęcia racjonalności, Doktorowi Witoldowi Marzędzie za dyskusję pojęcia presupozycji. Czytelnikami i recenzentami wielu treści byli również mój drugi syn Tomasz Szymanek i żona Beata Rokosz-Szymanek. Liczne z nimi inspirujące rozmowy wywarły wpływ na sposób ujęcia wielu zagadnień.
Jak to się zwykle w podobnych wypadkach czyni, nie omieszkam zaznaczyć, że jeśli pomimo uzyskanych wskazówek i rad popełniłem błędy, odpowiedzialność za nie ponoszę, rzecz jasna, tylko ja sam.
Krzysztof SzymanekPRZEWODNIK
OGÓLNE ZASADY RACJONALNEGO KSZTAŁTOWANIA PRZEKONAŃ (w kolejności alfabetycznej)
ANALOGIA
ANALOGIA A PRIORI
ARGUMENT
BRZYTWA OCKHAMA
DEDUKCJA
DOWODY NIEISTNIENIA
DOWÓD
FALSYFIKACJA
FALSYFIKOWALNOŚĆ
FORMALIZM
HIPOTEZA
INDUKCJA
KORELACJA
MYŚLENIE JAKOŚCIOWE I ILOŚCIOWE
„NADZWYCZAJNE TWIERDZENIA WYMAGAJĄ NADZWYCZAJNYCH DOWODÓW”
NAUKA I METODA NAUKOWA
PRAWDOPODOBIEŃSTWO
PRZYCZYNOWOŚĆ
PSEUDONAUKA
RACJONALNOŚĆ
SCEPTYCYZM
TEORIA NAUKOWA
TEORIA SPISKOWA
TEST
TWIERDZENIE
WIELKOŚĆ EFEKTU
WNIOSKOWANIE
WNIOSKOWANIE DEDUKCYJNE
WNIOSKOWANIE REDUKCYJNE
WNIOSKOWANIE STATYSTYCZNE
WYJAŚNIANIE
ZAŁOŻENIE
ZASADA RACJONALNOŚCI
ZAWIESZENIE SĄDU
ZDANIE STATYSTYCZNE
LOGIKA FORMALNA – POJĘCIA PODSTAWOWE (zaleca się czytanie w podanej kolejności)
LOGIKA FORMALNA
FORMALIZM
SCHEMAT ZDANIA
WARTOŚĆ LOGICZNA
STAŁE LOGICZNE
REGUŁA INFERENCYJNA
SPÓJNIKI PRAWDZIWOŚCIOWE
NEGACJA
KONIUNKCJA
ALTERNATYWA
ALTERNATYWA ROZŁĄCZNA
IMPLIKACJA
PARADOKSY IMPLIKACJI
RÓWNOWAŻNOŚĆ
RACHUNEK ZDAŃ
ZDANIE KATEGORYCZNE
KWADRAT LOGICZNY
WNIOSKOWANIE BEZPOŚREDNIE
SYLOGIZM KATEGORYCZNY
KWANTYFIKATOR
RACHUNEK KWANTYFIKATORÓW
FORMA LOGICZNA
TAUTOLOGIA
ZDANIE LOGICZNIE PRAWDZIWE
WYNIKANIE
WNIOSKOWANIE
WNIOSKOWANIE DEDUKCYJNE
BŁĄD FORMALNY
BŁĄD MATERIALNY
DOWÓD
DEDUKCJA
LOGIKA DEONTYCZNA
LOGIKA EPISTEMICZNA
LOGIKA MODALNA
POZOSTAŁE HASŁA ZWIĄZANE Z LOGIKĄ FORMALNĄ I LOGIKĄ OGÓLNĄ (w kolejności alfabetycznej)
ABSURD
AKSJOMAT
ANALOGIA
ANTYTEZA
A POSTERIORI
A PRIORI
ARGUMENT
ASERTORYCZNY SĄD
BINEGACJA
CONTRADICTIO EXPLICITA
CONTRADICTIO IMPLICITA
DEDUKCJA
DEFINICJA
DEFINICJA ADEKWATNA
DEFINICJA CZĄSTKOWA
DEFINICJA KLASYCZNA
DEFINICJA OSTENSYWNA
DEFINICJA RÓWNOŚCIOWA
DESYGNAT NAZWY
DIAGRAMY VENNA
DOPEŁNIANIE SIĘ ZDAŃ
DOWODZENIE
DYLEMAT
DYSJUNKCJA
EX NECESSITATE
HIPOTEZA
IMPLIKATURA KONWERSACYJNA
INDUKCJA
INDUKCJA ELIMINACYJNA
INDUKCJA ENUMERACYJNA
INWERSJA
KONIECZNOŚĆ I MOŻLIWOŚĆ
KONOTACJA
KONSEKWENCJA LOGICZNA
KONTRAPOZYCJA
KONTRPRZYKŁAD
KONWERSJA
LEMAT
LOGIKA
MODUS PONENDO PONENS
MODUS PONENDO TOLLENS
MODUS TOLLENDO PONENS
MODUS TOLLENDO TOLLENS
NAZWA GENERALNA
NAZWA INDYWIDUALNA
NAZWA JEDNOSTKOWA
NAZWA OGÓLNA
NAZWA PUSTA
NAZWA ZBIOROWA
NIEMONOTONICZNOŚĆ WNIOSKOWANIA
NONSENS
OBWERSJA
OKRES KONTRFAKTYCZNY
PIĘĆ TERMINÓW
PODPRZECIWIEŃSTWO
POLISYLOGIZM
PRAWA DE MORGANA
PRAWO DUNSA SZKOTA
PRAWO KONTRAPOZYCJI
PRAWO PODWÓJNEGO PRZECZENIA
PRAWO SPRZECZNOŚCI
PRAWO SYLOGIZMU HIPOTETYCZNEGO
PRAWO TOŻSAMOŚCI
PRAWO WYŁĄCZONEGO ŚRODKA
PRESUPOZYCJA
PROCESSUS ILLICITUS
PROSYLOGIZM I EPISYLOGIZM
PRZECIWIEŃSTWO
PYTANIE
RACJA
REDUCTIO AD ABSURDUM
REDUCTIO AD FALSUM
REDUCTIO AD IMPOSSIBILE
RELACJA
RUSSELL I PAPIEŻ
SORITES
SPRZECZNOŚĆ
STOSUNKI ZAKRESOWE MIĘDZY NAZWAMI
SYLOGIZM
TAUTOLOGIA
TERMIN ROZŁOŻONY
TEORIA
TEZA
TREŚĆ CHARAKTERYSTYCZNA
TWIERDZENIE
TWIERDZENIE MOCNIEJSZE
WARUNEK KONIECZNY I WYSTARCZAJĄCY
WNIOSKOWANIE
WNIOSKOWANIE BEZPOŚREDNIE
WNIOSKOWANIE POŚREDNIE
WYKLUCZANIE SIĘ ZDAŃ
ZAKRES NAZWY
ZASADA WNIOSKOWANIA
ZDANIE ANALITYCZNE
ZDANIE EGZYSTENCJALNE
ZDANIE INDYWIDUOWE
ZDANIE STATYSTYCZNE
ZDANIE SUBSUMPCYJNE
ZDANIE SYNTETYCZNE
RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA I STATYSTYKA (alfabetycznie)
BAYESA WZÓR
BAYESOWSKA OCENA WARTOŚCI DOWODÓW
BAYESOWSKIE WARUNKOWANIE
BŁĄD ODWRÓCENIA PRAWDOPODOBIEŃSTWA WARUNKOWEGO
BŁĄD PROKURATORA
BŁĘDY UOGÓLNIANIA
EFEKT ODWRÓCONEGO „U”
IMPLIKACJA A UPRAWDOPODOBNIANIE
INDUKCJA
INDUKCJA ELIMINACYJNA
INDUKCJA ENUMERACYJNA
ISTOTNOŚĆ STATYSTYCZNA
KORELACJA
KORELACJA LINIOWA
MEDIANA I CENTYLE
MODA
PRAWDOPODOBIEŃSTWO
PRAWDOPODOBIEŃSTWO WARUNKOWE
PRAWO MAŁYCH LICZB
PRAWO NAPRAWDĘ WIELKICH LICZB
PRAWO WIELKICH LICZB
PROPORCJA
PRÓBA LOSOWA
PRÓBA REPREZENTATYWNA
REGRESJA DO ŚREDNIEJ
ROZKŁAD NORMALNY
SZANSE
ŚREDNIA I ODCHYLENIE STANDARDOWE
TEST
WARTOŚĆ OCZEKIWANA
WIELKOŚĆ EFEKTU
WNIOSKOWANIE REDUKCYJNE
WNIOSKOWANIE STATYSTYCZNE
ZAKŁAD PASCALA
ZALEŻNOŚĆ STATYSTYCZNA MIĘDZY CECHAMI
BŁĄD POZNAWCZY, BŁĄD LOGICZNY, PARADOKS (w kolejności alfabetycznej)
ABSURD
ABSURDUM IN ADIECTO
AB UNO DISCE OMNES
AMFIBOLIA
AMICUS PLATO, SED MAGIS AMICA VERITAS
ANAKOLUT
A NESCIRE AD NON ESSE
ANTYNOMIA
ANTYNOMIA KŁAMCY
APORIA
ARGUMENTA NON NUMERANDA, SED PONDERANDA SUNT
ARGUMENTUM AB EXEMPLO
ARGUMENTUM AB UTILI
ARGUMENTUM A CONTRARIO
ARGUMENTUM AD ABSURDUM
ARGUMENTUM AD AMICITIAM
ARGUMENTUM AD ANTIQUITATEM
ARGUMENTUM AD AUDITORES
ARGUMENTUM AD BACULUM
ARGUMENTUM AD CAPTANDUM VULGUS
ARGUMENTUM AD CONSEQUENTIAM
ARGUMENTUM AD CRUMENAM
ARGUMENTUM AD FIDEM
ARGUMENTUM AD HOMINEM
ARGUMENTUM AD IGNORANTIAM
ARGUMENTUM AD INVIDIAM
ARGUMENTUM AD IUDICIUM
ARGUMENTUM AD METUM
ARGUMENTUM AD MISERICORDIAM
ARGUMENTUM AD ORATIONEM
ARGUMENTUM AD PASSIONES
ARGUMENTUM AD POPULUM
ARGUMENTUM AD QUIETEM
ARGUMENTUM AD REVERENTIAM
ARGUMENTUM AD RIDICULUM
ARGUMENTUM AD SOCORDIAM
ARGUMENTUM AD SUPERBIAM
ARGUMENTUM AD SUPERSTITIONEM
ARGUMENTUM AD VANITATEM
ARGUMENTUM AD VERECUNDIAM
ARGUMENTUM AD VERTIGINEM
ARGUMENTUM A FORTIORI
ARGUMENTUM DIXIT
ARGUMENTUM EX CONCESSIS
ARGUMENT Z AUTORYTETU
BŁĄD FORMALNY
BŁĄD LOGICZNY
BŁĄD LOGICZNY W WYPOWIEDZI
BŁĄD MATERIALNY
BŁĄD OBROŃCY
BŁĄD ODWRÓCENIA PRAWDOPODOBIEŃSTWA WARUNKOWEGO
BŁĄD POSPIESZNEGO UOGÓLNIENIA
BŁĄD PROKURATORA
BŁĄD PRZESTAWIENIA KWANTYFIKATORÓW
BŁĄD PRZYPADŁOŚCI
BŁĄD WIELU PYTAŃ W JEDNYM
BŁĘDY WYDAWANIA OCEN
BŁĘDY W DEFINIOWANIU
BŁĘDY UOGÓLNIANIA
CZAJNICZEK RUSSELLA
„CZERWONY ŚLEDŹ”
CONTRADICTIO IN ADIECTO
CONTRADICTIO IN TERMINIS
CUM HOC ERGO PROPTER HOC
DEMONSTRATIO AD OCULOS
DOWÓD ANEGDOTYCZNY
DYSONANS POZNAWCZY
EFEKT AUREOLI – EFEKT ROGÓW
EFEKT DOSTĘPNOŚCI
EFEKT ODWRÓCONEGO „U”
EFEKT POTWIERDZANIA
EKWIWOKACJA
ENUMERATIO SIMPLEX
FALLACIA ACCENTUS
FALLACIA ACCIDENTIS
FALLACIA COMPOSITIONIS ET DIVISIONIS
FALLACIA CONSEQUENTIS
FALLACIA EXTRA DICTIONEM
FALLACIA FICTAE UNIVERSALITATIS
FALLACIA FIGURAE DICTIONIS
FALLACIA IN DICTIONE
FALLACIA NON CAUSAE UT CAUSAE
FALLACIA SECUNDUM QUID ET SIMPLICITER
FALSYFIKOWALNOŚĆ
FERE LIBENTER HOMINES ID, QUOD VOLUNT, CREDUNT
FRUSTRA PROBATUR, QUOD NON RELEVAT
GENETIC FALLACY
HOMONIMIA
HYSTERON PROTERON
ILUZORYCZNA KORELACJA
IGNAVA RATIO
IGNORATIO ELENCHI
IMPLIKACJA A UPRAWDOPODOBNIANIE
INDUCTIO PER ENUMERATIONEM SIMPLICEM
MYŚLENIE ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE
NIEDOPOWIEDZENIE
NIEMONOTONICZNOŚĆ WNIOSKOWANIA
NIEOSTROŚĆ
NONSENS
OKRES KONTRFAKTYCZNY
OMNIS COMPARATIO CLAUDICAT
PARADOKS
PARADOKSY IMPLIKACJI
PARADOKSY ZENONA Z ELEI
PARALOGIZM
PETITIO PRINCIPII
PLEONAZM
POWSZECHNE MNIEMANIE
PRAWDA LEŻY ZAWSZE POŚRODKU
PRAWO MAŁYCH LICZB
PRAWO NAPRAWDĘ WIELKICH LICZB
PRAWO SPRZECZNOŚCI
PRAWO WYŁĄCZONEGO ŚRODKA
PROCESSUS ILLICITUS
PROUT UNUSQUISQUE AFFECTUS EST, ITA IUDICAT
PRÓBA REPREZENTATYWNA
PRZYDAWKA MODYFIKUJĄCA
PSEUDONAUKA
PYTANIE PODCHWYTLIWE
PYTANIE SUGESTYWNE
REGRESJA DO ŚREDNIEJ
QUATERNIO TERMINORUM
QUI BENE DUBITAT, BENE SCIET
QUI NIMIUM PROBAT, NIHIL PROBAT
SALTUS IN PROBANDO
SAPIENS NIHIL AFFIRMAT, QUOD NON PROBAT
SAPIENTIS EST MUTARE CONSILIUM
SEMIPLENA PROBATIO
„SŁOMIANA KUKŁA”
SOFIŚCI
SOFIZMAT
SOLECYZM
SOPHISMA POLYZETESEOS
STEREOTYP
TAUTOLOGIA DEFINICYJNA
TERMINUS TECHNICUS
WIELKOŚĆ EFEKTU
WIELOZNACZNOŚĆ
DIALOG I DYSKUSJA (w kolejności alfabetycznej)
ABSURDUM DIXISTI!
ADVOCATUS DIABOLI
AD VOCEM
AGITACJA
AGITKA
AITIOLOGIA
ANTANAKLASIS
ARGUMENT
ARGUMENTA NON NUMERANDA, SED PONDERANDA SUNT
ARGUMENTUM AD AUDITORES
ARGUMENTUM AD HOMINEM
ARGUMENTUM EX CONCESSIS
ARGUMENTUM NIMIUM PROBANS
CONTRA PRINCIPIA NEGANTEM NON EST DISPUTANDUM
„CZERWONY ŚLEDŹ”
DEBATA
DEFINICJA W DYSKUSJI
DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
DE GUSTIBUS NON EST DISPUTANDUM
DE PRINCIPIIS NON EST DISPUTANDUM
DIALEKTYKA
DIALEKTYKA FORMALNA
DIALOG
DIALOG SOKRATYCZNY
DYSKUSJA
DYSKUSJA AKADEMICKA
DYSKUSJA KRYTYCZNA
DYSKUSJA PANELOWA
DYSKUSJA POLEMICZNA
DYSKUSJA RZECZOWA
DYSONANS POZNAWCZY
DYSPUTA
DYSPUTA SCHOLASTYCZNA
ELENCHUS
EROTEMA
ERYSTYKA
FORTITER IN RE, SUAVITER IN MODO
FRUSTRA PROBATUR, QUOD NON RELEVAT
IGNORATIO ELENCHI
IMPLIKATURA KONWERSACYJNA
IPSE AIT
IPSE DIXISTI!
IPSE DIXIT!
LOGIKA DIALOGOWA
LOGOMACHIA
MATERIA TRACTANDA
MILCZENIE
MORBUS LOQUENDI
MUTATIO CONTROVERSIAE
NERVUS PROBANDI
NIMIUM ALTERCANDO VERITAS AMITTITUR
OBLIGATIO
ODPOWIEDŹ W DYSKUSJI
ONUS PROBANDI
PERSWAZJA
PETITIO PRINCIPII
PRAETERMISSIO
PRAWDA LEŻY ZAWSZE POŚRODKU
PRAWO GODWINA
PRESUPOZYCJA
PROBLEM
PROLEPSIS
PUNCTUM CONTROVERSIAE
PYTANIE
PYTANIE PODCHWYTLIWE
PYTANIE RETORYCZNE
PYTANIE SUGESTYWNE
PYTANIE W ARGUMENTACJI
QUI NIMIUM PROBAT, NIHIL PROBAT
QUODLIBETUM
REDUCTIO SIMPLICITER
REM TENE, VERBA SEQUENTUR
RES AD PRINCIPIA VENIT
RETORSIO ARGUMENTI
„SŁOMIANA KUKŁA”
SOFIŚCI
SOFISTYKA
SOFIZMAT
SOPHISMA POLYZETESEOS
STATUS QUAESTIONIS
SYNONIMIA
TAUTOLOGIA DEFINICYJNA
TEORIA DWUTOROWEJ PERSWAZJI PETTY’EGO–CACIOPPO
THEMA QUAESTIONIS
ULTIMA RATIO
VICTUS, SED NON CONVICTUS
RETORYKA (w kolejności alfabetycznej)
ADIDEACJA
ALEGORIA (TROP)
ALUZJA
AMPLIFIKACJA
ANACEPHALAEOSIS (FIG. RET.)
ANADIPLOZA (FIG. RET.)
ANAFORA (FIG. RET.)
ANTANAKLASIS (FIG. RET.)
ANTONOMAZJA (TROP)
ANTYFRAZA (TROP)
ANTYMETABOLA (FIG. RET.)
ANTYTEZA (FIG. RET.)
APOLOGIA
APOSIOPESIS (FIG. RET.)
APOSTROFA (FIG. RET.)
ARS PRAEDICANDI
ASTEIZM (FIG. RET.)
ASYNDETON (FIG. RET.)
ATTYCKA SÓL
ATTYCKI STYL
AZJANIZM
BASILIKOS LOGOS
BON MOT
BRACHYLOGIA (FIG. RET.)
CHIAZM (FIG. RET.)
COLORES RHETORICI
CONCESSIO (FIG. RET)
CONCILIATIO (FIG. RET)
COPIA RERUM ET VERBORUM
CORRECTIO (FIG. RET.)
CYCERONIANIZM
DEFINICJA METAFORYCZNA
DEFINICJA PERSWAZYJNA
DEFINICJA RETORYCZNA
DEMAGOGIA
DIAFORA (FIG. RET.)
DIALYTON (FIG. RET.)
DIAPORESIS
DILOGIA (FIG. RET.)
DISTRIBUTIO (FIG. RET.)
DOWÓD VS ARGUMENT
DYGRESJA (FIG. RET.)
DYSFEMIZM
DYSKURS
ELIPSA (FIG. RET.)
ELOKUCJA
EMFAZA
ENALLAGE (FIG. RET.)
ENTYMEMAT
EPICHEJREMAT (FIG. RET.)
EPIFONEM (FIG. RET.)
EPIFORA (FIG. RET.)
EPIFRAZA (FIG. RET.)
EPILOGOS
EPITET
EROTEMA
ERYSTYKA
EUFEMIZM (TROP)
FIGURY MYŚLI
FIGURY RETORYCZNE
FIGURY SŁÓW
FILIPIKA
FLORES RHETORICALES
FLORYDACYZM
GRADACJA (FIG. RET.)
HIPERBOLA (TROP)
HIPOTEZA
HOMILETYKA
HOMILIA
HOMOIOPTOTON (FIG. RET.)
HOMOIOTELEUTON (FIG. RET.)
HYPALLAGE (TROP)
HYPOTYPOZA (FIG. RET.)
HYSTERON PROTERON
IGNAVA RATIO
INCREMENTUM
INWERSJA (FIG. RET.)
IRONIA (TROP)
KATACHREZA (TROP)
KAZANIE
KLIMAKS (FIG. RET.)
KOLON (FIG. RET.)
KOMPOZYCJA
KONOTACJA
LEMAT
LICENTIA (FIG. RET.)
LITOTA (FIG. RET.; TROP)
METAFORA (TROP)
METONIMIA (TROP)
MILCZENIE
MNEMONIKA
MORBUS LOQUENDI
NAGROMADZENIE (FIG. RET.)
NAZWA PERSWAZYJNA
OKRES RETORYCZNY
OKSYMORON (TROP)
ONOMATOPEJA
PARECHESIS (FIG. RET.)
PARENTEZA (FIG. RET.)
PARISOSIS (FIG. RET.)
PAROMOIOSIS (FIG. RET.)
PARONOMAZJA (FIG. RET.)
PERSWAZJA
PERYFRAZA (TROP)
PLEONAZM
POLIPTOTON (FIG. RET.)
POLISYNDETON (FIG. RET.)
PORÓWNANIE
PRAETERMISSIO (FIG. RET.)
PROLEPSIS (FIG. RET)
PROPAGANDA
PROSAPODOSIS (FIG. RET.)
PYTANIE RETORYCZNE
PYTANIE W ARGUMENTACJI
RATIOCINATIO (FIG. RET.)
REIECTIO (FIG. RET.)
REM TENE, VERBA SEQUENTUR
RETORYKA
SARKAZM
SENTENCJA
SILVA RERUM
SLOGAN
SOLECYZM
SORITES
SUSTENTATIO (FIG. RET.)
SYMPLOKE (FIG. RET.)
SYNEKDOCHA (TROP)
TEZA
TROPY
WYKRZYKNIENIE (FIG. RET.)
ZEUGMA (FIG. RET.)
ŁACIŃSKIE SENTENCJE I ZWROTY (w kolejności alfabetycznej)
AB ESSE AD NECESSE NON VALET CONSEQUENTIA (LOGIKA MODALNA)
AB ESSE AD POSSE VALET CONSEQUENTIA (LOGIKA MODALNA)
ABSURDUM DIXISTI!
AB UNO DISCE OMNES AMICUS PLATO, SED MAGIS AMICA VERITAS
A NECESSE AD ESSE VALET CONSEQUENTIA (LOGIKA MODALNA)
A POSSE AD ESSE NON VALET CONSEQUENTIA (LOGIKA MODALNA)
A RATIONE AD RATIONATUM VALET CONSEQUENTIA
ARGUMENTA NON NUMERANDA, SED PONDERANDA SUNT
ARGUMENTUM PESSIMI TURBA
AUDACTER CALUMNIARE, SEMPER ALIQUID HAERET
AUDIATUR ET ALTERA PARS
BEATUS, QUI TENET (ONUS PROBANDI)
COMPARATIO NON EST RATIO
CONTRA PRINCIPIA NEGANTEM NON EST DISPUTANDUM
CREDO, QUIA ABSURDUM EST
CREDO, QUIA IMPOSSIBILE
CUM HOC, ERGO PROPTER HOC,
DEFINITIO FIT PER GENUS PROXIMUM ET DIFFERENTIAM SPECIFICAM
DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
DE GUSTIBUS NON EST DISPUTANDUM
DE PRINCIPIIS NON EST DISPUTANDUM
DISTINGUO! (DYSPUTA SCHOLASTYCZNA)
DUBITANDO AD VERITATEM VENIMUS
EI INCUMBIT PROBATIO, QUI DICIT, NON QUI NEGAT
ENTIA NON SUNT MULTIPLICANDA PRAETER NECESSITATEM
ERGO REMANET DIFFICULTAS (DYSPUTA SCHOLASTYCZNA)
EX FALSO QUODLIBET
EX IMPOSSIBILI SEQUITUR QUODLIBET
EX VERO NONNISI VERUM SEQUITUR
FERE LIBENTER HOMINES ID, QUOD VOLUNT, CREDUNT
FORTITER IN RE, SUAVITER IN MODO (ARGUMENTARI)
FRUSTRA PROBATUR, QUOD NON RELEVAT
IMPOSSIBILIUM NULLA EST OBLIGATIO (LOGIKA DEONTYCZNA)
IN MEDIO STAT VERITAS (PRAWDA LEŻY ZAWSZE POŚRODKU)
MAGISTER DIXIT
NECESSITAS NON HABET LEGE
NECESSITAS NON HABET LEGEM (LOGIKA DEONTYCZNA)
NEGATIVA NON SUNT PROBANDA
NEGO CONSEQUENTIAM (DYSPUTA SCHOLASTYCZNA)
NEGO MAIOREM (DYSPUTA SCHOLASTYCZNA)
NEGO MINOREM (DYSPUTA SCHOLASTYCZNA)
NEMO IUDEX IDONEUS IN PROPRIA CAUSA
NIMIUM ALTERCANDO VERITAS AMITTITUR
NON LIQUET
NON SEQUITUR
OMNIS COMPARATIO CLAUDICAT
O, SI TACUISSES, PHILOSOPHUS MANSISSES (MILCZENIE)
PETO INSTANTIAM (DYSPUTA SCHOLASTYCZNA)
POST HOC NON EST PROPTER HOC
PROBATUM EST
PROBO MAIOREM (DYSPUTA SCHOLASTYCZNA)
PROBO MINOREM (DYSPUTA SCHOLASTYCZNA)
PROUT UNUSQUISQUE AFFECTUS EST, ITA IUDICAT
Q. E. D. = QUOD ERAT DEMONSTRANDUM
QUI BENE DUBITAT, BENE SCIET
QUI NIMIUM PROBAT, NIHIL PROBAT
QUI STATUIT ALIQUID PARTE INAUDITA ALTERA, AEQUUM LICET STATUERIT, HAUD AEQUUS FUIT
QUI TACET, CONSENTIRE VIDETUR (MILCZENIE)
QUOD ERAT DEMONSTRANDUM
QUOD EST ABSURDUM
QUOD EST IMPOSSIBILE
REM TENE, VERBA SEQUENTUR
RES AD PRINCIPIA VENIT
SAPIENS NIHIL AFFIRMAT, QUOD NON PROBAT
SAPIENTIS EST MUTARE CONSILIUM
SENTENTIA COMMUNIOR, ERGO VERIOR (COMMUNIS OPINIO)
TERTIUM NON DATUR
TRANSEO AD ALIUD (DYSPUTA SCHOLASTYCZNA)
VERITAS EST ADAEQUATIO REI ET INTELLECTUS
VICTUS, SED NON CONVICTUSA
ABSURD
(łac. absurdus – niedorzeczny, niezrozumiały) w języku polskim „absurdalny” to tyle, co „nielogiczny, nieprawdziwy”, „niedorzeczny, bezsensowny”. Absurdalne mogą być pogląd czy twierdzenie, ale też stan rzeczy, zachowanie, prawo, żądanie, zakaz, obyczaj itp. Określając coś mianem absurdu (ależ to absurd!), wyraża się dobitnie brak akceptacji i niezgodę – to, co absurdalne, kłóci się z rozsądkiem, jest w oczywisty sposób fałszywe, niecelowe, wewnętrznie niezgodne.
W polskim piśmiennictwie logicznym, w myśl propozycji terminologicznej Tadeusza Kotarbińskiego, absurdem nazywa się zdanie wewnętrznie sprzeczne, to znaczy takie, z którego wynika (p. ↑wynikanie) jakieś zdanie A i jednocześnie jego zaprzeczenie ~A (por. ↑negacja). Przykładem absurdu w tym sensie jest zdanie:
Maria jest bezdzietną matką
z którego wynika zdanie Maria ma dzieci (bo jest matką) oraz zdanie Maria nie ma dzieci (bo jest bezdzietna). Innym przykładem absurdu jest zdanie:
Jest bezwyjątkową regułą, że każda reguła ma wyjątek.
ponieważ wywnioskować z niego można zdanie: Każda reguła ma wyjątek oraz zdanie Pewna reguła nie ma wyjątku, z których drugie jest logicznym równoważnikiem zaprzeczenia pierwszego (por. ↑kwadrat logiczny). Prawa logiki stanowią, że zdanie wewnętrznie sprzeczne jest z konieczności fałszywe (por. ↑reductio ad absurdum). Absurdem logicznym należałoby nazwać zdanie logicznie fałszywe (p. ↑zdanie logicznie prawdziwe). Powyższe, dość wąskie rozumienie słowa „absurd” rozszerzyć można na przypadki wypowiedzi, które zdają się zdradzać, że wygłaszający je wikła się w sprzeczność lub przynajmniej przeczy jakimś niezbitym prawdom (por. ↑paradoks). Do absurdów w tym sensie zaliczylibyśmy wypowiedź:
Jestem za karą śmierci – morderca powinien mieć nauczkę na przyszłość.
Wygłaszający to zdanie zdaje się nie dostrzegać faktu, że wykonanie kary śmierci uniemożliwia mordercy poprawę.
Oto jeszcze inne wypowiedzi, których wygłoszenie wydaje się zdradzać, że autor żywi jakieś niedające się ze sobą pogodzić mniemania.
Tam nikt nie chodzi, bo tam są zawsze straszne tłumy. (Yogi Berra)
Jestem za, a nawet przeciw.
Niekiedy sformułowań absurdalnych używa się celowo dla efektownego zwrócenia uwagi na jakąś głębszą myśl, na którą one naprowadzają, np.
Wiem, że nic nie wiem. (Sokrates)
Wypowiedzi takie omawiamy w haśle ↑paradoks².
Za absurdalną należałoby uznać także normę postępowania (np. nakaz, zakaz) postulującą stan rzeczy wewnętrznie sprzeczny, na przykład taką, która jednocześnie nakazuje i zakazuje tego samego albo też nakazuje wykonanie czegoś logicznie niemożliwego. Podobno Robert Schumann napisał na początku jednej ze swoich kompozycji „Grać najszybciej, jak to możliwe” (prestissimo), a kilka taktów dalej: „Szybciej”. Za absurdalne uznamy też działanie przeciwcelowe, tzn. takie, które z samej swojej istoty wyklucza możliwość osiągnięcia celu, np. gaszenie pożaru benzyną. Podobnie można mówić o absurdalnym systemie wartości, stanie rzeczy, zachowaniu, absurdalnych planach itp.
Od absurdu odróżniany jest ↑nonsens.
por. ↑argumentum ad absurdum, ↑paradoks.
ABSURDUM DIXISTI!
(łac. absurdum – absurd + dixisti – rzekłeś) dial. w dyskusji: konstatacja sprzeczności w wypowiedziach oponenta p. ↑absurd, ↑dialektyka.
Łacińska terminologia prawnicza
ABSURDUM IN ADIECTO
= ↑contradictio in adiecto.
AB UNO DISCE OMNES
(łac. z jednego sądź o wszystkich: Wergiliusz, Eneida, Księga 2, 65–6) odnosi się do wyciągania ogólnego wniosku na podstawie jednego przypadku. Tylko w bardzo szczególnych przypadkach wniosek taki jest wiarygodny (por. ↑indukcja enumeracyjna).
por. ↑błędy uogólniania, ↑enumeratio simplex, ↑argumentum ab exemplo.
ABUSIO
= ↑katachreza.
ADIDEACJA
(łac. ad + idea = do + pojęcie) jęz. przekształcenie wyrazu, czyniące jego brzmienie podobnym do brzmienia innego słowa, o innym znaczeniu. Na przykład pracoholik (osoba nałogowo przywiązana do pracy), przesadyzm (skłonność do przesady), demokratura (dyktatura o pozorach demokracji).
por. ↑paronomazja.
ADMONITIO
p. ↑apostrofa.
ADNOMINATIO
= ↑paronomazja.
ADVOCATUS DIABOLI
(łac. adwokat diabła) duchowny, który w procesie kanonizacyjnym przedstawia z urzędu argumenty przeciwko uznaniu danej osoby za świętego. przen. obrońca złej (lub: pozornie złej) sprawy.
Łacińska terminologia prawnicza
AD VOCEM
p. ↑debata.
A FORTIORI
p. ↑argumentum a fortiori.
AGITACJA
(łac. agitare – poruszać, poganiać) rozpowszechnianie, propagowanie poglądów i idei w celu pozyskania zwolenników dla jakiegoś przedsięwzięcia politycznego, zdobycia sympatyków jakiegoś ruchu społecznego, zyskania aprobaty wyborców dla polityka itp. Agitacja – w przeciwieństwie do ↑propagandy – nie polega na systematycznym przekonywaniu; ma charakter działania doraźnego, obliczonego na zmobilizowanie odbiorcy za pomocą haseł, ↑sloganów, do jednorazowego podjęcia określonych działań, przyłączenia się do akcji, wsparcia jakichś poczynań itp. Typowymi formami agitacji są: przemówienie wiecowe, apel (radiowy, telewizyjny), plakat, transparent, ulotka, broszura.
por. ↑ propaganda, ↑agitka, ↑slogan.
Fras J., Agitacja – termin polityczny czy ideologiczny?
AGITKA
(ros. agitka) utwór literacki służący celom ↑agitacji politycznej, nazwa stosowana w ZSRR i państwach satelickich (w latach 1917–1991).
por. ↑agitacja, ↑propaganda.
AITIOLOGIA
p. ↑pytanie retoryczne.
AKSJOMAT
(gr. aksioma – wartość, podstawa) 1. pewnik, sąd przyjmowany bez dowodu. W teorii systemów aksjomatyczno-dedukcyjnych aksjomatami nazywa się bazowe przesłanki systemu twierdzeń, czyli takie twierdzenia przyjęte bez dowodu, z których wyprowadzić można wszystkie twierdzenia danego systemu; często – choć nie zawsze – jako aksjomaty przyjmuje się twierdzenia czyniące wrażenie pewnych, oczywistych; przen. twierdzenie stanowczo przez kogoś uznawane, odgrywające naczelną rolę w jego poglądach.
2. u Arystotelesa, w odniesieniu do dyskusji dialektycznej aksioma to synonim słowa protasis, czyli „przesłanka” oraz „↑lemat” (por. ↑dialektyka).
Ajdukiewicz K., Logika pragmatyczna
Ajdukiewicz K., Systemy aksjomatyczne z metodologicznego punktu widzenia
Bocheński J.M., Współczesne metody myślenia
Borkowski L., Logika formalna: systemy logiczne, wstęp do metalogiki
Narecki K., Słownik terminów Arystotelesowych
1. Wypowiedź argumentacyjna
Z reguły argument prezentowany jest w ramach szerszej wypowiedzi, którą nazwiemy wypowiedzią argumentacyjną. Oprócz wskazania przesłanek i konkluzji wypowiedź taka zawiera następujące elementy (niekoniecznie wszystkie naraz i niekoniecznie we wskazanej kolejności) (por. ↑kompozycja):
(a) uwagi wstępne, np. określające temat i rodzaj zagadnienia,
(b) wyjaśnienia i różne dane mające wpływ na zrozumienie treści przesłanek,
(c) przypomnienie istotnych faktów, opis stanu rzeczy, historię problemu, wypowiedzi innych osób, do których zamierza nawiązać argumentujący itp.,
(d) elementy eksponujące fakt argumentowania, m.in. słowa takie jak bo, ponieważ, a zatem (por. niżej),
(e) prezentację argumentów wspierających poszczególne przesłanki (tzw. podargumentów, por. niżej),
(f) elementy mające wywrzeć wpływ na osobę odbiorcy argumentu: pobudzenie zainteresowania tematem, podtrzymanie uwagi, wywołanie pożądanych przez argumentującego emocji, doznań estetycznych, przychylne nastawienie do argumentującego, niekiedy – obniżenie krytycyzmu odbiorcy itp. (por. ↑erystyka, ↑perswazja),
(g) ekspresja stanów wewnętrznych mówiącego i jego stosunku do przedmiotu argumentacji.
Treść przesłanek, konkluzji oraz innych części wypowiedzi argumentacyjnej często przedstawiana jest przy użyciu specjalnych środków wyrazu, różnych środków stylistycznych (p. ↑figury retoryczne, ↑tropy), także za pomocą rozmaitego typu zdań skrótowych i niepełnych, powiedzeń, anegdot, cytatów, sentencji i przysłów, nawiązań do wcześniejszych myśli, powtórzeń, pytań itp. (por. np. ↑aluzja, ↑amplifikacja,↑conciliatio, ↑elipsa, ↑emfaza, ↑pytanie retoryczne, ↑wykrzyknienie).
Wypowiedzi argumentacyjne mogą różnić się co do długości – niektóre z nich to zaledwie krótkie zdanie, inne składają się z kilku zdań, są wreszcie takie wypowiedzi argumentacyjne, których przekazanie w druku wymaga całych tomów. Często wypowiedzi argumentacyjne kształtowane są w trakcie dialogu i dyskusji (p. ↑dialog, ↑dyskusja, ↑dialektyka).
O rozpoznaniu wypowiedzi jako wypowiedzi argumentacyjnej decyduje kontekst, cechy jej struktury, dostrzegalny związek pomiędzy twierdzeniami w niej zawartymi, wstępna wiedza o tym, jakie są zamierzenia argumentującego, co jest przez niego uważane za kontrowersyjne, a także użycie tzw. słów–wskaźników, czyli słów takich jak bo, ponieważ, dlatego, a zatem, skoro…, więc… itp. służących do identyfikacji przesłanek i konkluzji. Słowa takie jak bo, ponieważ, albowiem występują zawsze po konkluzji, np. (w każdym przykładzie konkluzję wyróżniono fontem półgrubym):
Oskarżenie pod adresem Iksińskiego powinno zostać wycofane, bo nie złapano go przecież nigdy na kłamstwie, a wszystkie zarzuty oparte są na domysłach.
Iksiński będzie umiał pomóc ci w lekcjach, ponieważ jako inżynier musi znać matematykę.
Słowa takie jak skoro …, więc…, a zatem, dlatego, następują po przesłankach, a przed konkluzją, na przykład:
Skoro przyjęliśmy jako zasadę tolerancję wobec wszelkich poglądów, nawet tych, z którymi się kategorycznie nie zgadzamy, a tolerancja oznacza rozwiązywanie konfliktów wyłącznie na drodze perswazji, więc nie powinniśmy popierać zwalczania ruchu satanistów siłą.
Człowiek nie decyduje o swoich narodzinach, a zatem nie powinien też decydować o swojej śmierci.
Nieraz słowa–wskaźniki są używane w strukturze wypowiedzi w nieco bardziej złożony niż w powyższych przykładach sposób, np.
Polska ma być krajem demokratycznym, a w kraju demokratycznym rządzi większość. W Polsce powinni zatem rządzić katolicy, skoro to oni stanowią większość.
Nie zawsze wypowiedzi zawierające słowa–wskaźniki są argumentacyjne. Niekiedy słów tych – np. dlatego, ponieważ – używa się do wskazania związku przyczynowo-skutkowego między zjawiskami lub wyjaśnienia, dlaczego zaszedł jakiś stwierdzony wcześniej fakt (p. ↑wyjaśnianie). Wypowiedź:
Księżyc wydaje blask, ponieważ odbija światło słoneczne
nie jest argumentacyjna – zawiera ona tylko ↑wyjaśnienie, w terminach przyczynowo-skutkowych, powodu świecenia Księżyca.
Możliwe jest też prezentowanie argumentów bez użycia słów–wskaźników. Na przykład:
Zabieg usunięcia ciąży jest w istocie tym samym co morderstwo – płód od chwili poczęcia jest istotą ludzką.
Argumenty bez słów–wskaźników często formułowane są podczas dialogu. Na przykład w wymianie zdań:
A: Już wkrótce komputery będą zdolne do samodzielnego rozwiązywania zadań.
B: Nie sądzę. Komputer zawsze będzie w stanie myśleć tylko na tyle, ile wcześniej włożył w niego programista.
osoba B formułuje argument, którego konkluzją jest:
Nieprawda, że już wkrótce komputery będą zdolne do samodzielnego rozwiązywania zadań,
przesłanką zaś:
Komputer zawsze stać będzie tylko na tyle myślenia, ile wcześniej włożył w niego programista.
W praktyce często nie jest łatwo ustalić, czy dana wypowiedź faktycznie zawiera argument, czy też jej autor wcale nie argumentował, lecz wygłaszał luźną uwagę, czynił dygresję, ilustrował jakiś problem, mówił na nowy temat itp.
W poniższym dialogu dyskutant B odmawia uznania swojej wypowiedzi za argumentacyjną, pomimo, że w kontekście tego dialogu mogłaby za taką uchodzić:
A: Wszyscy dobrzy ludzie lubią zwierzęta.
B: Ha! pasjami lubił zwierzęta – Adolf Hitler.
A: Argument chybiony – nie mówiłem przecież, że tylko dobrzy ludzie lubią zwierzęta.
B: Ja wcale nie argumentowałem – po prostu zrobiłem uwagę, że zdarzają się też ludzie niedobrzy, którzy lubią zwierzęta.
W następującej wypowiedzi prawdopodobnie pierwsze zdanie jest konkluzją, a następne zawierają opis przesłanek, ale nie można tego powiedzieć z całą stanowczością:
społeczeństwo, w którym brak innych norm poza prawnymi, nie jest godne człowieka. Społeczeństwo, które opiera się na literze prawa, lecz nigdy nie sięga wyżej – w niewielkim tylko stopniu korzysta z rozległej skali możliwości ludzkich. Litera prawa jest zbyt zimna i formalna, by wywierać korzystny wpływ na społeczeństwo. Tam, gdzie całość życia przesyca legalizm, tworzy się atmosfera miernoty moralnej, która zabija najszlachetniejsze ludzkie pobudki.
A. Sołżenicyn, Żyj bez kłamstwa
2. Standaryzacja argumentu
Kolejnym etapem analizy argumentu jest standaryzacja, czyli wyodrębnienie przesłanek i konkluzji argumentu zawartego w wypowiedzi argumentacyjnej. Wynikiem standaryzacji jest zwięzłe, jasne, neutralne emocjonalnie, a jednocześnie treściowo pełne i zgodne z intencjami twórcy argumentu przedstawienie przesłanek i konkluzji argumentu. Oto przykłady standaryzacji dwóch argumentów (przez P₁, P₂ itd. oznaczamy przesłanki, przez K – konkluzję):
PRZYKŁAD 1
Każdy kupujący chce zrobić możliwie najlepszy zakup. Kto w tej samej cenie ma do wyboru produkt lepszy i produkt gorszy, to zawsze kupi lepszy. Zatem dobry towar nie potrzebuje żadnej reklamy, bo ludzie będą kupować go niezależnie od tego, czy będzie reklamowany, czy nie.
(P₁) Każdy kupujący chce zrobić możliwie najlepszy zakup.
(P₂) Kto w tej samej cenie ma do wyboru produkt lepszy i produkt gorszy, to zawsze kupi lepszy.
(P₃) Ludzie będą kupować dobry towar niezależnie od tego, czy będzie reklamowany, czy nie.
(K) Dobry towar nie potrzebuje żadnej reklamy
PRZYKŁAD 2
Oto argument Sokratesa sformułowany w dialogu (Platon, tłum. P. Siwek, Gorgiasz):
SOKRATES: Cóż ? Czy ten, kto nauczył się sztuki budowania, nie jest budowniczym ? Czyż nie ?
GORGIASZ: Tak.
SOKRATES: Zatem ten, kto nauczy się medycyny, jest lekarzem, i tak samo z innymi sztukami? Jeśli ktoś nauczy się jakiejś sztuki, nabywa też umiejętności, jakie każda z nich obejmuje?
GORGIASZ: Bez wątpienia.
SOKRATES: W myśl tej zasady ten, kto wie, czym jest sprawiedliwość, jest sprawiedliwy.
(P₁) Kto nauczył się sztuki budowania, jest budowniczym.
(P₂) Kto nauczy się medycyny, jest lekarzem.
(P₃) Kto nauczy się jakiejś sztuki, nabywa też umiejętności, jakie ta sztuka obejmuje.
(K) Kto wie, czym jest sprawiedliwość, jest sprawiedliwy.
Często zdarza się, że konkluzja argumentu pozostawiona jest domyślności odbiorcy, tak jest np. w wypowiedzi argumentacyjnej:
Pojęcie pornografii jest bardzo nieostre. Gdyby wprowadzić jej zakaz, nie wiadomo by było, czego zakazujemy, a prawo musi przecież dokładnie określać granice pomiędzy zakazanym a dozwolonym.
Tutaj bez trudu domyślamy się, że autor argumentuje przeciwko zakazowi pornografii, i łatwo możemy zrekonstruować konkluzję.
Jednak częstym problemem standaryzacji argumentu jest brak dostatecznych danych umożliwiających identyfikację konkluzji, i to nie tylko ze względu na jej pominięcie w wypowiedzi argumentacyjnej – również ze względu na to, że często konkluzja wyrażana bywa ↑metaforą, ↑eufemizmem, ↑hiperbolą, wyrażeniem ironicznym (p. ↑ironia), eliptycznym (p. ↑elipsa) itp. Kiedy więc ktoś dowodzi, że Rodzina to instytucja podejrzana albo Wartości nie spływają na nas jak woda z butelki, standaryzacja musi oprzeć się na starannej interpretacji intencji autora, i możliwie najdokładniejszym odtworzeniu jego myśli.
Nieraz zdarza się, że ta sama wypowiedź argumentacyjna zawiera kilka konkluzji, czyli ściśle biorąc, stanowi opis kilku argumentów – nieraz o tych samych przesłankach. W takim wypadku należy każdy z tych argumentów rozpatrywać osobno.
3. Diagram argumentu
Diagram argumentu to graficzne odwzorowanie relacji uzasadniania pomiędzy przesłankami a konkluzją argumentu, a także między samymi przesłankami.
Argument prosty jest to argument, w którym każda z przesłanek wykorzystana jest wyłącznie do uzasadnienia konkluzji. W argumencie prostym odróżniamy dwa typy uzasadnienia konkluzji przez przesłanki:
(a) Uzasadnienie łączne zachodzi wtedy, gdy w zespole przesłanek każda jest niezbędna dla uzasadnienia konkluzji – wykluczenie (np. stwierdzenie bezpodstawności) którejkolwiek z nich zupełnie pozbawia pozostały zespół mocy uzasadniającej. Z przypadkiem takim mamy do czynienia w argumencie:
(P₁) Każdy inżynier zna się na matematyce.
(P₂) Jan jest inżynierem.
zatem: (K) Jan zna się na matematyce.
Ten typ uzasadnienia przedstawiamy graficznie w postaci
(b) Uzasadnienie rozdzielne zachodzi wtedy, gdy każda z przesłanek oddzielnie i niezależnie od innych wspiera konkluzję – usunięcie przesłanki z całego zespołu tylko zmniejsza, a nie niweczy, jego moc uzasadniającą. Z sytuacją taką mamy do czynienia w argumencie:
(P₁) Jan jest przystojny.
(P₂) Jan dobrze zarabia.
(P₃) Jan jest uczciwy
zatem: (K) Jan nadaje się na męża dla Zosi.
Graficznie reprezentujemy ten typ uzasadnienia następująco:
(c) W przypadkach mieszanych mogą zachodzić sytuacje takie, jak przedstawione następującymi diagramami:
K K
Argument złożony jest to argument, w którym niektóre przesłanki są wykorzystane do uzasadnienia innych przesłanek, tworząc tym samym tzw. podargument pośredni danego argumentu. Argument prosty, na który składa się konkluzja oraz wszystkie przesłanki bezpośrednio ją uzasadniające nazywamy (pod)argumentem głównym.
PRZYKŁAD 1
Następujący argument (przedstawiony po standaryzacji) jest złożony:
(P₁) Statystyki przestępczości w krajach, w których kolejno znoszono i wprowadzano karę śmierci, pozwalają na dość wiarygodny wniosek, że kara ta nie ma wpływu na ilość zagrożonych nią przestępstw.
(P₂) Mordercy nie biorą w ogóle pod uwagę możliwości, że zostaną schwytani i osądzeni.
(P₃) Wprowadzenie kary śmierci nie zmniejszy przestępczości w naszym kraju.
(P₄) Kara, której groźba użycia nie skutkuje zmniejszeniem ilości przestępstw, jest zbędna.
(K) Nie powinniśmy wprowadzać kary śmierci do kodeksu karnego.
widać, że przesłanki P₁ oraz P₂ uzasadniają (oddzielnie) przesłankę P₃, i dopiero przesłanki P₃ oraz P₄ wspierają (łącznie) konkluzję K. Graficznie przedstawiamy tę sytuację diagramem:
W argumencie tym występuje jeden podargument pośredni:
argument główny zaś przedstawia się następująco:
A oto inny argument złożony:
(P₁) Gdyby nie było żadnych prawidłowości rządzących ludzkim zachowaniem, to nie moglibyśmy przewidzieć, co inni ludzie uczynią.
(P₂) Często jednak jesteśmy w stanie przewidzieć, co ktoś zrobi.
(P₃) Istnieją jakieś prawidłowości, którym podlega ludzkie zachowanie.
(P₄) Wszelkie prawidłowości mogą być wykrywane, formułowane i badane metodami naukowymi.
(P₅) Byłoby dziwne, gdyby nauka nie była w stanie nic powiedzieć na temat ludzkich zachowań.
(K) Ludzkie zachowanie nadaje się na przedmiot badań naukowych.
W argumencie tym przesłanki P₁ oraz P₂ wspierają (łącznie) P₃, natomiast P₃ oraz P₄ wspierają (łącznie) wraz z P₅ (oddzielnie) konkluzję K. Mamy tu więc diagram:
W argumencie tym występuje jeden podargument pośredni:
argument główny zaś przedstawia się następująco:
Argument z przykładu 1 punktu 2. ma następujący diagram:
Występują w nim aż trzy podargumenty pośrednie:
argumentem głównym jest:
Argument z przykładu 2 punktu 2. ma diagram: