Sztuka generatywna. Metoda i praktyki - ebook
Sztuka generatywna. Metoda i praktyki - ebook
Prezentowana publikacja stanowi próbę całościowego, autorskiego, pierwszego w Polsce monograficznego ujęcia problematyki sztuki generatywnej (opartej na procedurach algorytmicznych) – ciekawego nurtu zarówno współczesnej sztuki nowych mediów, jak i w ogóle cyberkultury jako obszaru, w którym nowe media, nowe technologie i nowe sposoby tworzenia stają się ważnymi zjawiskami. Autor traktuje sztukę generatywną jako szczególne spotkanie sztuki i nauki, a swoją refleksję jako wyraz łączenia nauk ścisłych i humanistyki. Interpretuje sztukę generatywną jako rodzaj rehabilitacji formalizmu i dowód na kooperację współczesnych artystów z maszynami, która wyraża się w splocie cyfrowej logiki i ludzkiej kreatywności. W badaniach łączy praktyczną znajomość języków programowania z analizą kulturoznawczą i medioznawczą.
„Nie ulega wątpliwości, że książkę napisał nie tylko teoretyk, lecz także praktyk, który znakomicie rozumie omawiane kwestie, a przy tym jego wiedza osadzona jest w praktycznych umiejętnościach programistycznych. […] Otrzymujemy książkę wymagającą uważnej lektury, ale też oferującą zarówno rodzaj wprowadzenia do jednego z ciekawszych zjawisk współczesnej sztuki nowych mediów, jak i autorską wykładnię tego fenomenu”.
Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zawojskiego
Uniwersytet Śląski
Spis treści
Wprowadzenie 7
Metoda i praktyki 10
Sztuka kodu 15
1. System reguł, reguły procesu 27
1.1. Procesualność 27
1.2. Autonomia, kontrola, współdziałanie 36
1.3. Kreatywny potencjał kodu 49
1.4. Generatywne algorytmy 60
1.5. Kulturowy software i uniwersalny kod kultury 72
2. Pomiędzy proceduralizacją i losowością 85
2.1. Skala, wzorzec, schemat, algorytm 86
2.2. Losowość, przypadek, chaotyczność, nieprzewidywalność 94
2.3. Cyfrowa zmiana – sztuka komputerowa 102
2.4. W kulturze konwergencji i dywergencji 112
3. Złożoność 123
3.1. Efektywna złożoność 124
3.2. Emergencja 132
3.3. Doświadczenie złożoności 143
3.4. Złożoność kultury 153
4. Ewolucja 161
4.1. Sztuka sztucznego życia 162
4.2. Projektowanie ewolucyjne 173
4.3. Od biomediów do technonaukowego laboratorium i technospołecznych ekosystemów 186
5. Wizualizacja danych 201
5.1. Reorientacje sztuki danych 203
5.2. Generatywna dynamika mapowania 214
5.3. Baza danych – kulturowy format 224
Bibliografia 237
Indeks osobowy 249
Kategoria: | Kino i Teatr |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8088-403-8 |
Rozmiar pliku: | 3,2 MB |