-
W empik go
Sztuka Komunikacji: JAK ROZMAWIAĆ Z OSOBAMI, KTÓRE ZAWSZE MAJĄ RACJĘ? - ebook
Sztuka Komunikacji: JAK ROZMAWIAĆ Z OSOBAMI, KTÓRE ZAWSZE MAJĄ RACJĘ? - ebook
Zmagasz się z upartymi rozmówcami? „Jak rozmawiać z osobami, które zawsze mają rację” to Twoje światełko w tunelu! Ta książka, napisana z humorem, ale oparta na gruntownych badaniach naukowych, dostarcza Ci narzędzi niezbędnych do prowadzenia skutecznych i produktywnych rozmów. Praktyczne rady, realne historie, realne rozwiązania. Odkryj moc słów i przekonaj nawet najbardziej nieprzejednanych!
| Kategoria: | Popularnonaukowe |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| Rozmiar pliku: | 291 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
WPROWADZENIE
Znasz to uczucie, kiedy wchodzisz w dyskusję, myśląc, że będzie to przyjemna wymiana myśli, a kończy się na tym, że chcesz uciec, krzyczeć lub po prostu rzucić czymś w rozmówcę? Tak, ja też. Właśnie dlatego postanowiłem napisać ten poradnik. Bo ileż moż-na słuchać ludzi, którzy zawsze, ale to zawsze, muszą mieć rację?
Kiedyś, w pewne słoneczne popołudnie, siedziałem na tarasie z przyjacielem. Rozmawialiśmy o muzyce, a dokładniej o rocku z lat 70. W mojej głowie grały kawałki Led Zeppelin, Pink Floyd i The Rolling Stones. Wszystko szło dobrze, aż do momentu, kiedy mój przyjaciel, z niezrozumiałym dla mnie przekonaniem, stwierdził, że rock z lat 70. to jedyny prawdziwy rock. Wszystko inne to po prostu hałas. Próbowałem go przekonać, że świat muzyki jest róż-norodny i że każdy ma prawo do własnych upodobań. Ale nie, on był nieugięty. Jego rock był najlepszy, a reszta to po prostu śmieci.
Wtedy zrozumiałem, że potrzebuję strategii do rozmów z ludźmi, którzy zawsze mają rację. Bo przecież nie mogę unikać dyskusji na każdy kontrowersyjny temat. Muszę nauczyć się, jak rozmawiać z ludźmi, którzy zawsze muszą mieć rację, i jak wyjść z takiej rozmowy z podniesioną głową (i bez chęci rzucenia się z mostu).
Ale zanim zaczniemy, chciałbym ci opowiedzieć o moim sąsiedzie. Tak, wiem, brzmi to dziwnie, ale uwierz mi, to ważne. Mój sąsiad,6
pan Kowalski, uwielbia gotować. I zawsze, ale to zawsze, twierdzi, że jego zupa jest najlepsza na świecie. Nawiasem mówiąc, jest przesolona. Ale nie ważne ile razy próbowałem mu to powiedzieć, on zawsze miał odpowiedź. „To specjalny przepis”, „Tak ma być”, „Nie rozumiesz się na zupach”. I wiesz co? Zdałem sobie sprawę, że pan Kowalski to typowy Pan Racja. I że takich ludzi jest wokół nas więcej, niż byśmy chcieli.
Dlatego postanowiłem napisać ten poradnik. Bo ileż można słuchać ludzi, którzy zawsze, ale to zawsze, muszą mieć rację? Czas nauczyć się, jak rozmawiać z nimi, jak ich zrozumieć, a przede wszystkim, jak nie dać się im wciągnąć w absurdalne dyskusje.
Więc jeśli jesteś gotów nauczyć się, jak stać się mistrzem rozmów, zapraszam do lektury. A jeśli nie, to… cóż, pewnie i tak masz rację.7
1.1 „Psychologia Uporu:Skąd się bierze przekonanieo własnej nieomylności?”
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektórzy ludzie są tak prze-konani o swojej racji, że nie ma mowy o jakiejkolwiek zmianie zdania? Dlaczego niektórzy z nas są tak pewni swoich przekonań, że nawet w obliczu dowodów przeciwnych, trzymają się swojego zdania jak pijany płotu? Otóż, nauka ma na to odpowiedź. I nie, nie jest to tylko „bo tak”.
„Twórcza Inteligencja: Jak nasze przekonaniakształtują nasze myśli i działania”
W swojej pracy „Creative Intelligence: Essays in the Pragmatic Attitude” 1, J. Dewey analizuje, jak ludzie tworzą i adaptują swo-je przekonania w oparciu o doświadczenia życiowe i interakcje społeczne. Dewey argumentuje, że nasze przekonania wpływają na nasze decyzje i działania. W świecie pełnym informacji, gdzie każdy ma dostęp do wiedzy, ludzie często skaczą do wniosków na
1 Dewey, John; Brown, Harold Chapman; Mead, George Herbert; Kallen, Horace Meyer & Moore, Addison Webster (eds.) (2020). Creative Intel-ligence: Essays in the Pragmatic Attitude. New York: Nova Snova.8
podstawie ograniczonych informacji. To prowadzi do tworzenia fałszywych przekonań, które wpływają na nasze myśli i działania.
Zastanów się nad tym na chwilę. Ile razy podjąłeś decyzję na pod-stawie jednej informacji, którą gdzieś usłyszałeś, nie sprawdzając jej dokładnie? Ile razy twoje przekonania były oparte na tym, co ktoś ci powiedział, a nie na tym, co sam zbadałeś? Dewey sugeruje, że takie podejście do informacji i wiedzy prowadzi do tworzenia fałszywych przekonań, które kształtują nasze myśli i działania.
„Skoki do wniosków: Psychologiaurojonego rozumowania”