Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Sztuka staje się życiem, a życie sztuką… Poglądy estetyczne Lou Andreas-Salomé w przestrzeni kulturowej końca XIX i początku XX wieku - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2018
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
19,00

Sztuka staje się życiem, a życie sztuką… Poglądy estetyczne Lou Andreas-Salomé w przestrzeni kulturowej końca XIX i początku XX wieku - ebook

Urodzona w Sankt Petersburgu niemieckojęzyczna pisarka Lou Andreas-Salomé (1861–1937) była postacią ze wszech miar samodzielną i oryginalną. W życiu prywatnym przyjaźniła się z Friedrichem Nietzsche, była muzą i powierniczką poety Rainera Marii Rilkego, ale i gorącą zwolenniczką Sigmunda Freuda oraz psychoanalizy. Andreas-Salomé, należąca do najciekawszych postaci kobiecych w życiu kulturalnym Niemiec, była autorką powieści i nowel, esejów, a także książek filozoficznych, krytycznoliterackich, religioznawczych oraz psychoanalitycznych.

Niniejsza monografią jest pierwszą w polskim literaturoznawstwie rekonstrukcją poglądów estetycznych Andreas-Salomé, dotyczących artysty, procesu twórczego, dzieła sztuki, odbiorcy oraz wartości estetycznej. Pisarka, jako wyznawczyni filozofii życia, uważała, że sztuka bez życia nie miałaby racji bytu, zaś życie bez sztuki nie mogłoby objawić swej mocy. Z kolei kategoria „pomiędzy”, będąca immanentną cechą człowieka epoki modernizmu, okazuje się najbardziej dotyczyć artysty skazanego na ciągłe balansowanie pomiędzy ekstremami – bólem a szczęściem, zdrowiem a chorobą.

Spis treści

Wstęp
1. Cel i metoda badawcza
2. Recepcja i stan badań
Rozdział 1. Estetyka niemiecka w XIX wieku
1.1. Friedrich Nietzsche in seinen Werken – pierwsza niemieckojęzyczna monografia Friedricha Nietzschego
1.2. Nietzscheańska estetyka według Lou Andreas-Salomé
Rozdział 2. Lou Andreas-Salomé – krytyczka literatury współczesnej
2.1. Modernistyczna literatura niemieckojęzyczna
2.1.1. Naturalizm i modernizm
2.1.1.1. Niemiecki dramat naturalistyczny
2.1.1.2. Modern w rozumieniu Andreas-Salomé
2.1.2. Pluralizm estetyczny przełomu wieków
2.1.2.1. Niemiecka liryka końca wieku (S. George, R. M. Rilke)
2.1.2.2. Dramaturgia Gerharta Hauptmanna
2.1.2.3. Narodziny wiosny Franka Wedekinda – zapowiedź ekspresjonizmu
2.2. Literatura skandynawska
2.2.1. Prawda i wolność w dramatach Henrika Ibsena
2.2.2. August Strindberg – „historia naturalna płci”?
2.2.3. Moda na Skandynawow (P. Nansen, K. Hamsun, A. Skram, B. Bjornson)
2.3. Literatura rosyjska
2.3.1. Lew Tołstoj – typ człowieka wewnętrznie rozdartego
2.3.2. Fiodor Dostojewski – artysta między ekstremami
Rozdział 3. Poglądy estetyczne Lou Andreas-Salomé w pismach teoretycznych
3.1. „Tajemne głębie ludzkiej duszy” – Grundformen der Kunst. Eine psychologische Studie
3.2. „Dzieło artystyczne ≪żyje≫” – Vom Kunstaffekt
3.3. „Dlatego korzenie miłości i tworczości są identyczne” – Gedanken uber das Liebesproblem
3.4. Artysta i dziecko – Kind und Kunst
3.5. Religia i sztuka – ≪Expression≫
3.6. Między życiem a śmiercią – Des Dichters Erleben
3.7. Sztuka i życie – Lebende Dichtung
Rozdział 4. Sztuka a płeć na przełomie wieku XIX i XX
4.1. Lou Andreas-Salomé i jej koncepcja płci
4.2. Artysta – mężczyzna z domieszką kobiecości
4.3. Lou Andreas-Salomé o literaturze kobiet przełomu wieku
Rozdział 5. „Poezja to coś między snem a jego objaśnianiem” – sztuka i psychoanaliza
5.1. Freuda rozumienie sztuki i artysty
5.2. Sztuka i artysta w pismach psychoanalitycznych Lou Andreas-Salomé
5.2.1. Marzenie senne a literatura
5.2.2. Narcyzm jako zasada twórcza
5.2.3. Hołd i polemika – Mein Dank an Freud
5.2.4. Psychoanalityczny portret artysty
Zakończenie
Kalendarium życia i twórczości Lou Andreas-Salomé
Wykaz skrótów
Bibliografia
Indeks nazwisk
Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 97883-242-3369-4
Rozmiar pliku: 2,1 MB

BESTSELLERY

Kategorie: