Facebook - konwersja
Przeczytaj fragment on-line
Darmowy fragment

Taniec w badaniach performatywnych - ebook

Format:
EPUB
Data wydania:
29 października 2024
29,46
2946 pkt
punktów Virtualo

Taniec w badaniach performatywnych - ebook

Książka przedstawia badania performatywne jako rozwijający się paradygmat naukowy, równorzędny wobec badań ilościowych i jakościowych. Prezentuje liczne przykłady praktyk, które łączą tradycyjne metody badawcze ze strategiami twórczymi czerpanymi głównie z tańca, teatru oraz performansu artystycznego. Autor opisuje, w jaki sposób mogą one służyć generowaniu wiedzy i rozwiązywaniu konkretnych wyzwań społecznych. Publikacja skierowana jest do osób zajmujących się badaniami, choreografią, reżyserią i szeroko pojętymi sztukami performatywnymi, oferując przegląd propozycji artystyczno-badawczych oraz ich krytyczne i teoretyczne uporządkowanie. Umożliwia lepsze zlokalizowanie własnych działań w odniesieniu do pojęć takich jak practice-as-research czy performance as research. Książka porusza również kluczowe wyzwania filozoficzne związane z tworzeniem synergii między sztuką a nauką. Autor opiera się głównie na przykładach z krajów anglosaskich oraz odnosi się do ich zastosowania w polskim kontekście.

Publikacja została współwydana przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Program wydawniczy 2024”, finansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Spis treści

 

Przedmowa

Wprowadzenie

Taniec w badaniach performatywnych

Cele, zakres i struktura pracy

Źródła

Zwrot relacyjny

Zwrot działaniowy

Zwrot praktyczny

Zwrot performatywny

Zwrot postkolonialny

Zwrot przestrzenny

Zwrot materialny

Zwrot afektywny

Zwrot cyfrowy

Zmiany społeczno-ekonomiczne

Usytuowanie

Podsumowanie

 

Rozdział I. Strategie badawczo-artystyczne

Practice-based research

Practice-led research

Research-led practice

Art-based research

Evidence-based practice

Design thinking

Research-based practice

Research through practice

Research-creation

Studio research

Arts-informed research

Arts-based research

A/r/tography (A/r/tografia)

Research-based theatre

Angewandte Theaterwissenschaft (teatrologia stosowana)

Action research (badania w działaniu)

Practice-as-research (praktyka-jako-badanie)

Performance as research

Inne propozycje

Podsumowanie

 

Rozdział II. Badania performatywne

Pomiędzy praktyką a performansem

Wieloznaczność „performansu”

Etnia badań performatywnych

Kategoryzowanie

Jakościowe, ilościowe, performatywne?

Definiowanie

Próby uporządkowania

Wymiar dyskursywny

Wymiar metodologiczny

Wymiar interakcyjny

Wymiar poznawczy

Lokalizowanie praktyk

Podsumowanie

 

Rozdział III. Ku praktyce

Przesunięcia duszy, umysłu i ciała

Solo Performance Improvisation Andrew Morrisha

Umysł początku

Umysł środka

Umysł końca

Pomiędzy umysłami

Proces poznawczy a doświadczenie estetyczne

Studium przypadku – badania uwagi tancerzy

Model badań

Przesłanki podjęcia badań

(Auto)etnografia

Kognitywistyka

Protokół badań i metodologia

Wyniki badań empirycznych

Fenomenologia

Praktyka

Wnioski

Przestrzeń wymiany

Podsumowanie

 

Zakończenie

Bibliografia

Spis ilustracji

Spis tabel

Kategoria: Inne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8331-540-9
Rozmiar pliku: 3,6 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Spis treści

Przedmowa

Wprowadzenie

Taniec w badaniach performatywnych

Cele, zakres i struktura pracy

Źródła

Zwrot relacyjny

Zwrot działaniowy

Zwrot praktyczny

Zwrot performatywny

Zwrot postkolonialny

Zwrot przestrzenny

Zwrot materialny

Zwrot afektywny

Zwrot cyfrowy

Zmiany społeczno-ekonomiczne

Usytuowanie

Podsumowanie

Rozdział I. Strategie badawczo-artystyczne

Practice-based research

Practice-led research

Research-led practice

Art-based research

Evidence-based practice

Design thinking

Research-based practice

Research through practice

Research-creation

Studio research

Arts-informed research

Arts-based research

A/r/tography (A/r/tografia)

Research-based theatre

Angewandte Theaterwissenschaft (teatrologia stosowana)

Action research (badania w działaniu)

Practice-as-research (praktyka-jako-badanie)

Performance as research

Inne propozycje

Podsumowanie

Rozdział II. Badania performatywne

Pomiędzy praktyką a performansem

Wieloznaczność „performansu”

Etnia badań performatywnych

Kategoryzowanie

Jakościowe, ilościowe, performatywne?

Definiowanie

Próby uporządkowania

Wymiar dyskursywny

Wymiar metodologiczny

Wymiar interakcyjny

Wymiar poznawczy

Lokalizowanie praktyk

Podsumowanie

Rozdział III. Ku praktyce

Przesunięcia duszy, umysłu i ciała

Solo Performance Improvisation Andrew Morrisha

Umysł początku

Umysł środka

Umysł końca

Pomiędzy umysłami

Proces poznawczy a doświadczenie estetyczne

Studium przypadku – badania uwagi tancerzy

Model badań

Przesłanki podjęcia badań

(Auto)etnografia

Kognitywistyka

Protokół badań i metodologia

Wyniki badań empirycznych

Fenomenologia

Praktyka

Wnioski

Przestrzeń wymiany

Podsumowanie

Zakończenie

Bibliografia

Spis ilustracji

Spis tabelPrzedmowa

Praca, którą oddaję w Twoje ręce, ma dla mnie ogromne znaczenie jako część moich własnych badań performatywnych. Skupiają się one na tym, jak dzięki wiedzy i narzędziom artystów teatru tańca można generować nową wiedzę. Pod wieloma względami jej struktura i zawartość podyktowane są moimi potrzebami uporządkowania szerokiego pola strategii badawczo-artystycznych. Głęboko wierzę, że będzie ona dla mnie oraz innych badaczy i badaczek dobrym punktem wyjścia do rozwijania metod umożliwiających artystom i artystkom dostarczania nie tylko wartości estetycznych i poznawczych, lecz także użytkowych. Jestem przekonany, że artyści i artystki mogą oferować konkretne rozwiązania dla wyzwań cywilizacyjnych, a nie jedynie je komentować. Kompetencje związane z kreatywnością, komunikacją i krytycznym myśleniem, które twórcy i twórczynie posiadają w wyjątkowo rozwiniętej formie, będą kluczowe w przyszłości i powinny być dostępne też dla osób spoza świata sztuki. Potrzeba jednak narzędzi i podstaw teoretycznych, by je tak szeroko udostępniać.

Publikacja ta towarzyszy również początkom projektu „Badania performatywne wobec wyzwań cywilizacyjnych”, realizowanemu we współpracy Fundacji Uniwersytetu Łódzkiego oraz Fundacji Nowszego Teatru. Zgodnie z tą inicjatywą artyści będą pracowali nad rozwiązywaniem konkretnych wyzwań za pomocą metody Perebel, opracowywanej w ramach projektu i wpisującej się bezpośrednio właśnie w badania performatywne. Liczę, że książka ta będzie dla nich dodatkowym wsparciem, a być może także zachęci inne osoby do włączenia się w ten projekt lub jemu podobne.

Praca została doceniona w Programie Wydawniczym Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca – ogromnie za to zaufanie dziękuję. Mam także nadzieję, że ludzie tańca będą z niej często i chętnie korzystać.

Pragnę wyrazić wdzięczność mojemu promotorowi, dr. hab. Mariuszowi Bartosiakowi, oraz recenzentom dysertacji doktorskiej za ich nieocenioną pomoc i wskazówki. Niniejsza publikacja jest jej znacznie przeredagowaną wersją. Dziękuję Błażejowi Filanowskiemu za wspólną pracę nad metodą Perebel, a także Joannie Stasinie, która wspiera wszystkie moje działania naukowo-artystyczne. Podziękowania składam również prof. Pil Hansen oraz innym badaczkom i badaczom, artystkom i artystom, którzy stanowili inspirację do tego tekstu. Nie mógłby on bowiem powstać bez ich twórczego wkładu i inicjatywy. Dziękuję wszystkim, którzy wspomagali mnie na każdym etapie powstawania tej publikacji. Mam nadzieję, że praca ta będzie przydatna i inspirująca zarówno dla badaczy, jak i dla praktyków sztuki teatru tańca.

Wreszcie, szczególne podziękowania kieruję do moich najbliższych – ukochanych – Kasi, Kuby i Basi oraz moich rodziców. Wasza cierpliwość, wsparcie i wiara we mnie decydują o wszystkim, co udaje mi się osiągnąć!
mniej..

BESTSELLERY

Menu

Zamknij