Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Taniec w badaniach performatywnych - ebook

Data wydania:
29 października 2024
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
29,46

Taniec w badaniach performatywnych - ebook

Książka przedstawia badania performatywne jako rozwijający się paradygmat naukowy, równorzędny wobec badań ilościowych i jakościowych. Prezentuje liczne przykłady praktyk, które łączą tradycyjne metody badawcze ze strategiami twórczymi czerpanymi głównie z tańca, teatru oraz performansu artystycznego. Autor opisuje, w jaki sposób mogą one służyć generowaniu wiedzy i rozwiązywaniu konkretnych wyzwań społecznych. Publikacja skierowana jest do osób zajmujących się badaniami, choreografią, reżyserią i szeroko pojętymi sztukami performatywnymi, oferując przegląd propozycji artystyczno-badawczych oraz ich krytyczne i teoretyczne uporządkowanie. Umożliwia lepsze zlokalizowanie własnych działań w odniesieniu do pojęć takich jak practice-as-research czy performance as research. Książka porusza również kluczowe wyzwania filozoficzne związane z tworzeniem synergii między sztuką a nauką. Autor opiera się głównie na przykładach z krajów anglosaskich oraz odnosi się do ich zastosowania w polskim kontekście.

Publikacja została współwydana przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Program wydawniczy 2024”, finansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Spis treści

 

Przedmowa

Wprowadzenie

Taniec w badaniach performatywnych

Cele, zakres i struktura pracy

Źródła

Zwrot relacyjny

Zwrot działaniowy

Zwrot praktyczny

Zwrot performatywny

Zwrot postkolonialny

Zwrot przestrzenny

Zwrot materialny

Zwrot afektywny

Zwrot cyfrowy

Zmiany społeczno-ekonomiczne

Usytuowanie

Podsumowanie

 

Rozdział I. Strategie badawczo-artystyczne

Practice-based research

Practice-led research

Research-led practice

Art-based research

Evidence-based practice

Design thinking

Research-based practice

Research through practice

Research-creation

Studio research

Arts-informed research

Arts-based research

A/r/tography (A/r/tografia)

Research-based theatre

Angewandte Theaterwissenschaft (teatrologia stosowana)

Action research (badania w działaniu)

Practice-as-research (praktyka-jako-badanie)

Performance as research

Inne propozycje

Podsumowanie

 

Rozdział II. Badania performatywne

Pomiędzy praktyką a performansem

Wieloznaczność „performansu”

Etnia badań performatywnych

Kategoryzowanie

Jakościowe, ilościowe, performatywne?

Definiowanie

Próby uporządkowania

Wymiar dyskursywny

Wymiar metodologiczny

Wymiar interakcyjny

Wymiar poznawczy

Lokalizowanie praktyk

Podsumowanie

 

Rozdział III. Ku praktyce

Przesunięcia duszy, umysłu i ciała

Solo Performance Improvisation Andrew Morrisha

Umysł początku

Umysł środka

Umysł końca

Pomiędzy umysłami

Proces poznawczy a doświadczenie estetyczne

Studium przypadku – badania uwagi tancerzy

Model badań

Przesłanki podjęcia badań

(Auto)etnografia

Kognitywistyka

Protokół badań i metodologia

Wyniki badań empirycznych

Fenomenologia

Praktyka

Wnioski

Przestrzeń wymiany

Podsumowanie

 

Zakończenie

Bibliografia

Spis ilustracji

Spis tabel

Kategoria: Inne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8331-540-9
Rozmiar pliku: 3,6 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Spis treści

Przedmowa

Wprowadzenie

Taniec w badaniach performatywnych

Cele, zakres i struktura pracy

Źródła

Zwrot relacyjny

Zwrot działaniowy

Zwrot praktyczny

Zwrot performatywny

Zwrot postkolonialny

Zwrot przestrzenny

Zwrot materialny

Zwrot afektywny

Zwrot cyfrowy

Zmiany społeczno-ekonomiczne

Usytuowanie

Podsumowanie

Rozdział I. Strategie badawczo-artystyczne

Practice-based research

Practice-led research

Research-led practice

Art-based research

Evidence-based practice

Design thinking

Research-based practice

Research through practice

Research-creation

Studio research

Arts-informed research

Arts-based research

A/r/tography (A/r/tografia)

Research-based theatre

Angewandte Theaterwissenschaft (teatrologia stosowana)

Action research (badania w działaniu)

Practice-as-research (praktyka-jako-badanie)

Performance as research

Inne propozycje

Podsumowanie

Rozdział II. Badania performatywne

Pomiędzy praktyką a performansem

Wieloznaczność „performansu”

Etnia badań performatywnych

Kategoryzowanie

Jakościowe, ilościowe, performatywne?

Definiowanie

Próby uporządkowania

Wymiar dyskursywny

Wymiar metodologiczny

Wymiar interakcyjny

Wymiar poznawczy

Lokalizowanie praktyk

Podsumowanie

Rozdział III. Ku praktyce

Przesunięcia duszy, umysłu i ciała

Solo Performance Improvisation Andrew Morrisha

Umysł początku

Umysł środka

Umysł końca

Pomiędzy umysłami

Proces poznawczy a doświadczenie estetyczne

Studium przypadku – badania uwagi tancerzy

Model badań

Przesłanki podjęcia badań

(Auto)etnografia

Kognitywistyka

Protokół badań i metodologia

Wyniki badań empirycznych

Fenomenologia

Praktyka

Wnioski

Przestrzeń wymiany

Podsumowanie

Zakończenie

Bibliografia

Spis ilustracji

Spis tabelPrzedmowa

Praca, którą oddaję w Twoje ręce, ma dla mnie ogromne znaczenie jako część moich własnych badań performatywnych. Skupiają się one na tym, jak dzięki wiedzy i narzędziom artystów teatru tańca można generować nową wiedzę. Pod wieloma względami jej struktura i zawartość podyktowane są moimi potrzebami uporządkowania szerokiego pola strategii badawczo-artystycznych. Głęboko wierzę, że będzie ona dla mnie oraz innych badaczy i badaczek dobrym punktem wyjścia do rozwijania metod umożliwiających artystom i artystkom dostarczania nie tylko wartości estetycznych i poznawczych, lecz także użytkowych. Jestem przekonany, że artyści i artystki mogą oferować konkretne rozwiązania dla wyzwań cywilizacyjnych, a nie jedynie je komentować. Kompetencje związane z kreatywnością, komunikacją i krytycznym myśleniem, które twórcy i twórczynie posiadają w wyjątkowo rozwiniętej formie, będą kluczowe w przyszłości i powinny być dostępne też dla osób spoza świata sztuki. Potrzeba jednak narzędzi i podstaw teoretycznych, by je tak szeroko udostępniać.

Publikacja ta towarzyszy również początkom projektu „Badania performatywne wobec wyzwań cywilizacyjnych”, realizowanemu we współpracy Fundacji Uniwersytetu Łódzkiego oraz Fundacji Nowszego Teatru. Zgodnie z tą inicjatywą artyści będą pracowali nad rozwiązywaniem konkretnych wyzwań za pomocą metody Perebel, opracowywanej w ramach projektu i wpisującej się bezpośrednio właśnie w badania performatywne. Liczę, że książka ta będzie dla nich dodatkowym wsparciem, a być może także zachęci inne osoby do włączenia się w ten projekt lub jemu podobne.

Praca została doceniona w Programie Wydawniczym Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca – ogromnie za to zaufanie dziękuję. Mam także nadzieję, że ludzie tańca będą z niej często i chętnie korzystać.

Pragnę wyrazić wdzięczność mojemu promotorowi, dr. hab. Mariuszowi Bartosiakowi, oraz recenzentom dysertacji doktorskiej za ich nieocenioną pomoc i wskazówki. Niniejsza publikacja jest jej znacznie przeredagowaną wersją. Dziękuję Błażejowi Filanowskiemu za wspólną pracę nad metodą Perebel, a także Joannie Stasinie, która wspiera wszystkie moje działania naukowo-artystyczne. Podziękowania składam również prof. Pil Hansen oraz innym badaczkom i badaczom, artystkom i artystom, którzy stanowili inspirację do tego tekstu. Nie mógłby on bowiem powstać bez ich twórczego wkładu i inicjatywy. Dziękuję wszystkim, którzy wspomagali mnie na każdym etapie powstawania tej publikacji. Mam nadzieję, że praca ta będzie przydatna i inspirująca zarówno dla badaczy, jak i dla praktyków sztuki teatru tańca.

Wreszcie, szczególne podziękowania kieruję do moich najbliższych – ukochanych – Kasi, Kuby i Basi oraz moich rodziców. Wasza cierpliwość, wsparcie i wiara we mnie decydują o wszystkim, co udaje mi się osiągnąć!
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: