Taniec w badaniach performatywnych - ebook
Taniec w badaniach performatywnych - ebook
Książka przedstawia badania performatywne jako rozwijający się paradygmat naukowy, równorzędny wobec badań ilościowych i jakościowych. Prezentuje liczne przykłady praktyk, które łączą tradycyjne metody badawcze ze strategiami twórczymi czerpanymi głównie z tańca, teatru oraz performansu artystycznego. Autor opisuje, w jaki sposób mogą one służyć generowaniu wiedzy i rozwiązywaniu konkretnych wyzwań społecznych. Publikacja skierowana jest do osób zajmujących się badaniami, choreografią, reżyserią i szeroko pojętymi sztukami performatywnymi, oferując przegląd propozycji artystyczno-badawczych oraz ich krytyczne i teoretyczne uporządkowanie. Umożliwia lepsze zlokalizowanie własnych działań w odniesieniu do pojęć takich jak practice-as-research czy performance as research. Książka porusza również kluczowe wyzwania filozoficzne związane z tworzeniem synergii między sztuką a nauką. Autor opiera się głównie na przykładach z krajów anglosaskich oraz odnosi się do ich zastosowania w polskim kontekście.
Publikacja została współwydana przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Program wydawniczy 2024”, finansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Spis treści
Przedmowa
Wprowadzenie
Taniec w badaniach performatywnych
Cele, zakres i struktura pracy
Źródła
Zwrot relacyjny
Zwrot działaniowy
Zwrot praktyczny
Zwrot performatywny
Zwrot postkolonialny
Zwrot przestrzenny
Zwrot materialny
Zwrot afektywny
Zwrot cyfrowy
Zmiany społeczno-ekonomiczne
Usytuowanie
Podsumowanie
Rozdział I. Strategie badawczo-artystyczne
Practice-based research
Practice-led research
Research-led practice
Art-based research
Evidence-based practice
Design thinking
Research-based practice
Research through practice
Research-creation
Studio research
Arts-informed research
Arts-based research
A/r/tography (A/r/tografia)
Research-based theatre
Angewandte Theaterwissenschaft (teatrologia stosowana)
Action research (badania w działaniu)
Practice-as-research (praktyka-jako-badanie)
Performance as research
Inne propozycje
Podsumowanie
Rozdział II. Badania performatywne
Pomiędzy praktyką a performansem
Wieloznaczność „performansu”
Etnia badań performatywnych
Kategoryzowanie
Jakościowe, ilościowe, performatywne?
Definiowanie
Próby uporządkowania
Wymiar dyskursywny
Wymiar metodologiczny
Wymiar interakcyjny
Wymiar poznawczy
Lokalizowanie praktyk
Podsumowanie
Rozdział III. Ku praktyce
Przesunięcia duszy, umysłu i ciała
Solo Performance Improvisation Andrew Morrisha
Umysł początku
Umysł środka
Umysł końca
Pomiędzy umysłami
Proces poznawczy a doświadczenie estetyczne
Studium przypadku – badania uwagi tancerzy
Model badań
Przesłanki podjęcia badań
(Auto)etnografia
Kognitywistyka
Protokół badań i metodologia
Wyniki badań empirycznych
Fenomenologia
Praktyka
Wnioski
Przestrzeń wymiany
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Spis ilustracji
Spis tabel
Kategoria: | Inne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8331-540-9 |
Rozmiar pliku: | 3,6 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Przedmowa
Wprowadzenie
Taniec w badaniach performatywnych
Cele, zakres i struktura pracy
Źródła
Zwrot relacyjny
Zwrot działaniowy
Zwrot praktyczny
Zwrot performatywny
Zwrot postkolonialny
Zwrot przestrzenny
Zwrot materialny
Zwrot afektywny
Zwrot cyfrowy
Zmiany społeczno-ekonomiczne
Usytuowanie
Podsumowanie
Rozdział I. Strategie badawczo-artystyczne
Practice-based research
Practice-led research
Research-led practice
Art-based research
Evidence-based practice
Design thinking
Research-based practice
Research through practice
Research-creation
Studio research
Arts-informed research
Arts-based research
A/r/tography (A/r/tografia)
Research-based theatre
Angewandte Theaterwissenschaft (teatrologia stosowana)
Action research (badania w działaniu)
Practice-as-research (praktyka-jako-badanie)
Performance as research
Inne propozycje
Podsumowanie
Rozdział II. Badania performatywne
Pomiędzy praktyką a performansem
Wieloznaczność „performansu”
Etnia badań performatywnych
Kategoryzowanie
Jakościowe, ilościowe, performatywne?
Definiowanie
Próby uporządkowania
Wymiar dyskursywny
Wymiar metodologiczny
Wymiar interakcyjny
Wymiar poznawczy
Lokalizowanie praktyk
Podsumowanie
Rozdział III. Ku praktyce
Przesunięcia duszy, umysłu i ciała
Solo Performance Improvisation Andrew Morrisha
Umysł początku
Umysł środka
Umysł końca
Pomiędzy umysłami
Proces poznawczy a doświadczenie estetyczne
Studium przypadku – badania uwagi tancerzy
Model badań
Przesłanki podjęcia badań
(Auto)etnografia
Kognitywistyka
Protokół badań i metodologia
Wyniki badań empirycznych
Fenomenologia
Praktyka
Wnioski
Przestrzeń wymiany
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Spis ilustracji
Spis tabelPrzedmowa
Praca, którą oddaję w Twoje ręce, ma dla mnie ogromne znaczenie jako część moich własnych badań performatywnych. Skupiają się one na tym, jak dzięki wiedzy i narzędziom artystów teatru tańca można generować nową wiedzę. Pod wieloma względami jej struktura i zawartość podyktowane są moimi potrzebami uporządkowania szerokiego pola strategii badawczo-artystycznych. Głęboko wierzę, że będzie ona dla mnie oraz innych badaczy i badaczek dobrym punktem wyjścia do rozwijania metod umożliwiających artystom i artystkom dostarczania nie tylko wartości estetycznych i poznawczych, lecz także użytkowych. Jestem przekonany, że artyści i artystki mogą oferować konkretne rozwiązania dla wyzwań cywilizacyjnych, a nie jedynie je komentować. Kompetencje związane z kreatywnością, komunikacją i krytycznym myśleniem, które twórcy i twórczynie posiadają w wyjątkowo rozwiniętej formie, będą kluczowe w przyszłości i powinny być dostępne też dla osób spoza świata sztuki. Potrzeba jednak narzędzi i podstaw teoretycznych, by je tak szeroko udostępniać.
Publikacja ta towarzyszy również początkom projektu „Badania performatywne wobec wyzwań cywilizacyjnych”, realizowanemu we współpracy Fundacji Uniwersytetu Łódzkiego oraz Fundacji Nowszego Teatru. Zgodnie z tą inicjatywą artyści będą pracowali nad rozwiązywaniem konkretnych wyzwań za pomocą metody Perebel, opracowywanej w ramach projektu i wpisującej się bezpośrednio właśnie w badania performatywne. Liczę, że książka ta będzie dla nich dodatkowym wsparciem, a być może także zachęci inne osoby do włączenia się w ten projekt lub jemu podobne.
Praca została doceniona w Programie Wydawniczym Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca – ogromnie za to zaufanie dziękuję. Mam także nadzieję, że ludzie tańca będą z niej często i chętnie korzystać.
Pragnę wyrazić wdzięczność mojemu promotorowi, dr. hab. Mariuszowi Bartosiakowi, oraz recenzentom dysertacji doktorskiej za ich nieocenioną pomoc i wskazówki. Niniejsza publikacja jest jej znacznie przeredagowaną wersją. Dziękuję Błażejowi Filanowskiemu za wspólną pracę nad metodą Perebel, a także Joannie Stasinie, która wspiera wszystkie moje działania naukowo-artystyczne. Podziękowania składam również prof. Pil Hansen oraz innym badaczkom i badaczom, artystkom i artystom, którzy stanowili inspirację do tego tekstu. Nie mógłby on bowiem powstać bez ich twórczego wkładu i inicjatywy. Dziękuję wszystkim, którzy wspomagali mnie na każdym etapie powstawania tej publikacji. Mam nadzieję, że praca ta będzie przydatna i inspirująca zarówno dla badaczy, jak i dla praktyków sztuki teatru tańca.
Wreszcie, szczególne podziękowania kieruję do moich najbliższych – ukochanych – Kasi, Kuby i Basi oraz moich rodziców. Wasza cierpliwość, wsparcie i wiara we mnie decydują o wszystkim, co udaje mi się osiągnąć!