TDD z wykorzystaniem C# 7. Programowanie sterowane testami - ebook
TDD z wykorzystaniem C# 7. Programowanie sterowane testami - ebook
Coraz więcej profesjonalnych środowisk produkcyjnych opiera się na oprogramowaniu. Ewentualne błędy w pracy kodu mogą prowadzić do poważnych konsekwencji - dlatego od rozwiązań informatycznych wymaga się solidności i poprawności. Równocześnie oczekuje się wydajnego działania, skalowalności i podatności na modyfikacje, a także możliwości łatwego utrzymania kodu. Aplikacje utworzone zgodnie z paradygmatem TDD są w większym stopniu testowalne i zapewniają wysoki poziom poprawnej, stabilnej pracy. Sprawia to, że coraz więcej zespołów programistycznych skłania się ku TDD, mimo że zautomatyzowane testowanie bywa czasochłonne, pracochłonne i dość trudne w implementacji.
To książka przeznaczona dla tych, którzy chcą dogłębnie zrozumieć istotę TDD. Omówiono tu wszystkie aspekty TDD, włączając w to podstawy, dzięki którym średnio zaawansowany programista komfortowo rozpocznie budowę aplikacji zgodnie z tym paradygmatem. Przedstawiono zasady definiowania i testowania granic, a także pojęcie abstrahowania kodu zewnętrznego. W książce pojawiają się też - wprowadzane stopniowo - bardziej zaawansowane koncepcje, takie jak szpiedzy, imitacje i fałszywki. Pokazano w niej, w jaki sposób za pomocą TDD można przekształcić wymagania i historie użytkownika w funkcjonującą aplikację. Sporo miejsca poświęcono pisaniu różnych rodzajów testów, również integracyjnych. Poszczególne koncepcje zostały zilustrowane praktycznymi fragmentami kodu napisanego w C# i JavaScripcie.
W tej książce między innymi:
- koncepcje programowania sterowanego testami i przygotowanie środowiska do pracy
- różne podejścia do budowania aplikacji i sterowania testami
- poprawa elastyczności aplikacji i jej podatności na przyszłe modyfikacje
- TDD w warunkach zmieniających się wymagań
- rozwiązywanie problemów z kodem zastanym
TDD: tak pracują najlepsi programiści!
Spis treści
Przedmowa 9
O autorach 11
O korektorze merytorycznym 12
Wprowadzenie 13
Rozdział 1. Dlaczego TDD jest ważne? 17
- Najpierw trochę o nas 18
- Historia Johna 18
- Historia Claytona 18
- Czym jest TDD? 19
- Podejście do TDD 19
- Podejście alternatywne 20
- Proces 20
- Po co zawracać sobie tym głowę? 21
- Argumenty przeciwko TDD 21
- Testowanie wymaga czasu 21
- Testowanie jest kosztowne 22
- Testowanie jest trudne 22
- Nie wiemy jak 22
- Argumenty za TDD 23
- Mniejsza pracochłonność testowania manualnego 23
- Mniej błędów 23
- Pewien poziom poprawności 23
- Brak strachu przed refaktoryzacją 24
- Lepsza architektura 24
- Szybsza praca 24
- Różne rodzaje testów 25
- Testy jednostkowe 25
- Testy akceptacyjne 25
- Testy integracyjne 25
- Testy typu end-to-end 26
- Liczba testów poszczególnych rodzajów 26
- Części testu jednostkowego 26
- Aranżacja 26
- Akcja 26
- Asercja 27
- Wymagania 27
- Dlaczego wymagania są ważne? 27
- Historie użytkownika 27
- Gherkin 29
- Nasze pierwsze testy w C# 31
- Rozwijanie aplikacji z testami 33
- Nasze pierwsze testy w JavaScripcie 34
- Dlaczego to ma znaczenie? 37
- Podsumowanie 37
Rozdział 2. Przygotowanie środowiska testowego w .NET 39
- Instalacja SDK .NET Core 39
- Przygotowanie VS Code 40
- Tworzenie projektu w VS Code 44
- Przygotowanie Visual Studio Community 45
- Pobieranie Visual Studio Community 46
- Instalacja Visual Studio Community 46
- Przesiadka na xUnit 46
- Programistyczne kata 47
- Stworzenie projektu 47
- Czym jest Speaker Meet? 50
- Projekt Web API 51
- Podsumowanie 55
Rozdział 3. Przygotowanie środowiska testowego w JavaScripcie 57
- Node.js 57
- Czym jest Node? 58
- Po co nam Node? 58
- Instalacja Node 58
- NPM 61
- Szybkie wprowadzenie do IDE dedykowanych dla JavaScriptu 62
- Visual Studio Code 63
- WebStorm 64
- Create React App 65
- Czym jest Create React App? 66
- Instalacja modułu globalnego 66
- Tworzenie aplikacji za pomocą Reacta 66
- Mocha i Chai 67
- Szybkie kata sprawdzające środowisko 72
- Wymagania 72
- Wykonanie 72
- Rozpoczęcie kata 73
- Podsumowanie 76
Rozdział 4. Co należy wiedzieć przed rozpoczęciem pracy? 77
- Nietestowalny kod 78
- Wstrzykiwanie zależności 78
- Wyodrębnianie oprogramowania zewnętrznego 79
- Sobowtóry testowe 79
- Frameworki imitujące 80
- Zasady SOLID 80
- Powitanie zależne od czasu 83
- Kruche testy 84
- Rodzaje sobowtórów testowych 86
- Przykład wielopoziomowy 93
- Podsumowanie 100
Rozdział 5. Tabula rasa - podejście do aplikacji na sposób TDD 101
- Gdzie zacząć? 101
- Golenie jaka 102
- Duży projekt od razu 103
- Czysta kartka 103
- Po jednym kawałku 103
- Minimalny wykonalny produkt 104
- Inny sposób myślenia 104
- Nie będziesz tego potrzebować 104
- Małe testy 105
- Adwokat diabła 106
- Najpierw testy ścieżek negatywnych 109
- Kiedy testowanie jest bolesne 113
- Symulacja 113
- Najpierw asercja 114
- Bądź zorganizowany 114
- Rozbicie aplikacji Speaker Meet 114
- Prelegenci 114
- Społeczności 115
- Konferencje 115
- Wymagania techniczne 115
- Podsumowanie 115
Rozdział 6. Podejście do problemu 117
- Zdefiniowanie problemu 117
- Przetrawienie problemu 118
- Epiki, funkcje i historie - ojej! 118
- Problem Speaker Meet 120
- Architektura heksagonalna wielowarstwowa 126
- Architektura heksagonalna 127
- Podstawowe, ale wydajne podziały wielowarstwowe 127
- Kierunek testowania 130
- Od tyłu do przodu 130
- Od przodu do tyłu 137
- Od wewnątrz na zewnątrz 144
- Podsumowanie 148
Rozdział 7. Sterowanie testami aplikacji C# 149
- Przegląd wymagań 149
- Lista prelegentów 150
- API 150
- Testy API 151
- Usługa 156
- Testy usługi 156
- Czyste testy 160
- Repozytorium 161
- Wykorzystanie fabryki z FakeRepository 163
- Szczegóły prelegentów 165
- API 165
- Testy API 165
- Usługa 169
- Testy usługi 169
- Czyste testy 172
- Coś więcej z repozytorium 172
- Dodatkowa praca związana z fabryką 173
- Testowanie przypadków wyjątkowych 174
- Podsumowanie 176
Rozdział 8. Wyodrębnianie problemów na zewnątrz 177
- Odseparowanie problemów 177
- Gravatar 178
- Planowanie na przyszłość 185
- Abstrahowanie warstwy danych 185
- Rozszerzanie wzorca repozytorium 186
- Zapewnienie funkcji 191
- Tworzenie generycznego repozytorium 210
- Krok pierwszy: abstrahowanie interfejsu 210
- Krok drugi: abstrahowanie klasy konkretnej 211
- Krok trzeci: zmiana testów, aby wykorzystywały repozytorium generyczne 215
- Entity Framework 219
- Wstrzykiwanie zależności 222
- Podsumowanie 223
Rozdział 9. Testowanie aplikacji napisanej w JavaScripcie 225
- Tworzenie aplikacji za pomocą Reacta 226
- Wyodrębnienie aplikacji 226
- Konfiguracja bibliotek Mocha, Chai, Enzyme i Sinon 226
- Plan 228
- Komponent React 228
- Rzut oka na testowalność Reduxa 229
- Testy jednostkowe usługi API 230
- Lista prelegentów 230
- Imitacja usługi API 231
- Akcja pobierania wszystkich prelegentów 235
- Reduktor dla pobierania wszystkich prelegentów 239
- Komponent listy prelegentów 240
- Szczegóły prelegenta 246
- Rozbudowa imitacji usługi API 246
- Akcja pobierania prelegenta 248
- Reduktor dla pobierania prelegenta 254
- Komponent dla szczegółów prelegenta 257
- Podsumowanie 260
Rozdział 10. Kwestia integracji 261
- Implementacja rzeczywistej usługi API 261
- Zamiana imitacji API na prawdziwą usługę 262
- Wykorzystanie biblioteki Sinon do imitacji odpowiedzi Ajaxa 264
- Konfiguracja aplikacji 273
- Testy integracyjne od początku do końca 273
- Zalety 273
- Wady 274
- Ile testów end-to-end trzeba mieć? 274
- Konfiguracja API 274
- Projekt dla testów integracyjnych 275
- Gdzie zacząć? 275
- Weryfikacja odwołań repozytorium do bazy 275
- Weryfikacja, czy usługa odwołuje się do bazy przez repozytorium 278
- Weryfikacja odwołań API do usługi 280
- Podsumowanie 284
Rozdział 11. Zmiany w wymaganiach 285
- Witaj, świecie 286
- Zmiana wymagań 286
- FizzBuzz 287
- Nowa funkcja 287
- Aplikacja TODO 289
- Oznaczanie jako wykonane 289
- Dodanie testów 289
- Kod produkcyjny 290
- Dodanie testów 290
- Kod produkcyjny 292
- Zmiany w aplikacji Speaker Meet 293
- Zmiany po stronie serwera 293
- Zmiany po stronie interfejsu 295
- Co teraz? 296
- Przedwczesna optymalizacja 296
- Podsumowanie 297
Rozdział 12. Problem z kodem zastanym 299
- Czym jest kod zastany? 299
- Dlaczego kod staje się zły? 300
- Kiedy projekt staje się projektem zastanym? 300
- Co możemy zrobić, aby zapobiec powstawaniu kodu zastanego? 301
- Typowe problemy wynikające z kodu zastanego 302
- Niezamierzone skutki uboczne 302
- Nadmierna optymalizacja 303
- Zbyt sprytny kod 304
- Ścisłe łączenie z kodem zewnętrznym 304
- Problemy przeszkadzające w dodawaniu testów 305
- Bezpośrednia zależność od frameworka lub kodu zewnętrznego 305
- Prawo Demeter 306
- Praca w konstruktorze 306
- Globalny stan 307
- Metody statyczne 307
- Duże klasy i funkcje 307
- Radzenie sobie z problemami wynikającymi z kodu zastanego 308
- Bezpieczna refaktoryzacja 308
- Pierwsze testy 310
- Idąc dalej 312
- Naprawa błędów 313
- Niebezpieczna refaktoryzacja 313
- Podsumowanie 313
Rozdział 13. Sprzątanie bałaganu 315
- Dziedziczenie kodu 315
- Gra 316
- Prośba o zmianę 316
- Czasami dostajesz od życia cytryny 317
- Zaczynamy 317
- Abstrakcja klasy zewnętrznej 320
- Niespodziewane dane wsadowe 324
- Szukanie sensu w szaleństwie 329
- Końcowe upiększanie 335
- Gotowy na ulepszenia 337
- Podsumowanie 349
Rozdział 14. Pokaż się z najlepszej strony 351
- Co omówiliśmy? 351
- Idąc naprzód 352
- TDD to osobisty wybór 352
- Nie potrzebujesz pozwolenia 353
- Rozwijaj aplikacje poprzez testy 353
- Wprowadzanie TDD do Twojego zespołu 353
- Nie zmuszaj nikogo do TDD 354
- Grywalizacja TDD 354
- Pokaż zespołowi zalety 354
- Kontroluj rezultaty 355
- Powrót do świata jako ekspert TDD 355
- Poszukaj mentora 355
- Zostań mentorem 356
- Praktykuj, praktykuj, praktykuj 356
- Podsumowanie 357
Skorowidz 358
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-5654-2 |
Rozmiar pliku: | 4,1 MB |