Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • nowość
  • Empik Go W empik go

Technologie medialne w rozwoju człowieka i cywilizacji. Od tam-tamów do ChataGPT i AI - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
9 października 2024
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Technologie medialne w rozwoju człowieka i cywilizacji. Od tam-tamów do ChataGPT i AI - ebook

Tytuł części trzeciej – Mediatyzacja wszystkiego, wszędzie, wszystko na raz, na dobre i na złe – to kwintesencja obszernego wykładu, a zarazem sygnał ludzkiej bezradności wobec napierającej siły mediów. W warstwie naukowej zjawisko mediatyzacji zostało omówione wszechstronnie i na przykładach zrozumiałych dla użytkownika mediów i uczestnika sfery publicznej (praca, dom, zarządzanie czasem, edukacja czy opieka zdrowotna).

prof. dr hab. Iwona Hofman,
przewodnicząca Komitetu Komunikacji Społecznej i Mediów Polskiej Akademii Nauk

Najnowsza monografia prof. Tomasza Goban-Klasa bardzo ciekawie, syntetyzująco i w wysoce erudycyjnym stylu przybliża obszerne i bogate w wydarzenia dzieje środków przekazu w ujęciu historyczno-socjologicznym. Lekturę tej jakże istotnej książki mogę śmiało polecić wszystkim osobom zainteresowanym genezą i dynamicznym rozwojem mediów masowych, w szczególności studentom kierunków dziennikarskich i pokrewnych oraz doktorantom dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach.

prof. dr hab. Janusz Włodzimierz Adamowski, dziekan Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego

Tomasz Goban-Klas – socjolog, medioznawca i podróżnik – w swej monografii o ewolucji mediów i ich przenikaniu w życie społeczne zabiera nas na wędrówkę przez wieki, kontynenty i kraje, rozpoczynając od afrykańskich tam-tamów oraz jaskiniowych malowideł, poprzez rozwój pisma, druku i prasy, aż do ery nowożytnej, w której się urodził – czasów radiofonii, telewizji, komputerów, internetu i smartfonów. Swoją podróż kończy na czasach nam współczesnych – w erze technologii informatyczno-medialnych takich jak chatGPT i jego sztuczna inteligencja oraz najpowszechniejsze medium komunikacyjne świata, za które uważany jest Twiter/X.

 

Spis treści

OD AUTORA

I. KOMUNIKOWANIE I MEDIA

KOMUNIKOWANIE I NARODZINY MEDIÓW

Człowiek-komunikator (homo communicans)

Komunikowanie jako proces

Mowa utrwalona

„Media” i terminy pokrewne

Model przekazu informacji

Media masowe

Media społeczne (społecznościowe)

PRAWA MEDIÓW MARSHALLA MCLUHANA I KASKADOWA EWOLUCJA WEDŁUG ROBERTA LOGANA

II.

MEDIAMORFOZY I TRANSFORMACJE SPOŁECZNE WIELKIE OKRESY ZMIAN MEDIALNYCH

MEDIAMORFOZA JAKO SYMBIOTYCZNY ROZWÓJ MEDIÓW

Techniki medialne i ich konsekwencje społeczne

Poszukiwanie nazwy dla nowego społeczeństwa

Krzemowi samuraje i ich społeczeństwo

Społeczeństwo sieciowe

Narodziny społeczeństwa medialnego

GENEZA MEDIÓW – UTRWALANIE I POWIELANIE SŁOWA

Protomedia – homo loquens, czyli człowiek mówiący

Pierwsza mediamorfoza – homo scribens (człowiek piszący)

Od rysunku do hieroglifów

Alfabet jako rewolucja komunikacyjna

Kamień i papier – czas czy przestrzeń?

Od papirusu do kodeksu

Dylemat – zwój czy kodeks?

Biblioteka

Benedyktyńska cierpliwość w scriptorium

Druga mediamorfoza – homo lector (człowiek czytający)

Chińska tradycja i europejska przedsiębiorczość

Gutenberg i jego ruchome czcionki

Cenzura druków

Mechaniczne pisanie

EWOLUCJA I EKSPANSJA MEDIÓW – POCZĄTKI CYWILIZACJI MEDIALNEJ

Trzecia mediamorfoza – prasa jako propaganda

i informacja dla mas, homo politicus (człowiek polityczny)

Rozkwit propagandy

Prasa jako źródło informacji

Prasa i cenzura w dawnej Polsce

Profesjonalizacja prasy

Od pras Gutenberga do maszyn rotacyjnych – prasa masowa

Od gazety elitarnej do tabloidu

Media jako nośniki reklamy

Czwarta mediamorfoza – ikonosfera dla mas, homo videns (człowiek patrzący)

Magazyny ilustrowane – kultura dla dam

Fotografi a – obraz światłem rysowany

Bracia Lumiere – narodziny kina

Od kinoteatru do kina domowego

Gatunki filmowe

Elektroniczny gość w domu

Telewizja kablowa

Telewizja satelitarna

Piąta mediamorfoza – muzyka i mowa dla mas, homo audiens (człowiek słuchający)

Nagrywanie dźwięku

Nagrywanie muzyki

Szósta mediamorfoza – łączność dla ludzi, homo communicativus (człowiek komunikujący się)

Telegraf – wiktoriański internet

Radio jako telegraf bez drutu

Od radiotelegrafu do radiofonii

Rodzaje fal radiowych

Faks – błyskawiczna transmisja obrazów

Łączność i telewizja z kosmosu

IMPLOZJA I EKSPLOZJA MEDIÓW – PLATFORMA CYFROWA

Siódma mediamorfoza – ucyfrowienie mediów, homo digitalis (człowiek cyfrowy)

Supermaszyna: droga rozwojowa komputera

Abakus i arytmometr – pierwsze przyrządy liczące

Babbage i jego prototypy komputera

Konstruktorzy maszyn liczących

Komputer jako maszyna uniwersalna

Kodowanie analogowe i cyfrowe

Fonografia cyfrowa

Fotografia cyfrowa

Holografia i obraz trójwymiarowy

Doskonalenie obrazu telewizyjnego

Cyfrowa konwergencja mediów

Od jednokierunkowych mediów masowych do mediów interakcyjnych

Ósma mediamorfoza – sieciowanie mediów, homo internetus (człowiek surfer)

Krótki kurs historii internetu

Ontologia internetu, czyli sieć czy nie sieć

Dziewiąta mediamorfoza – mobilność medialna, homo mobilis (człowiek mobilny)

Telefon oderwany od drutu

Mobilność i przenośność

Samochodowe radio cyfrowe

Połączenia bezprzewodowe i bluetooth

Dziesiąta mediamorfoza – w stronę metawersum, homo somnians (człowiek marzyciel)

Fundament – cyfrowa i informatyczna konwergencja telekomunikacyjna i medialna

Ciemniejsza strona smartfonowej rewolucji

Platformizacja mediów

Chmury i farmy serwerów

Big data i datafikacja

Internet w każdej chacie na całym świecie

W stronę metawersum oraz AI-chatbotów konwersacyjnych, GPT i dalszej cyfryzacji

Ewolucja chatbotów konwersacyjnych – od Elizy do Barda (ChatGPT)

Ogólna charakterystyka najnowszej generacji chatbotów

Eliza, Alexa, ChatGPT – co je łączy, a co dzieli?

Kto bardziej konfabuluje – ChatGPT Claude czy Bard?

IIII. MEDIATYZACJA WSZYSTKIEGO, WSZĘDZIE, WSZYSTKO NARAZ – NA DOBRE I NA ZŁE

GLOBALIZACJA I GLOKALIZACJA – TELEŚWIAT I MCWIOSKA

Globalizacja – rozszerzanie świata

Glokalizacja, czyli globalne z lokalnym. Konsumpcja w globalnym świecie

Glokalność i tożsamość

ELEKTRONICZNE DOMOSTWO I SMART HOME

BIURO ELEKTRONICZNE I ZDALNA PRACA

OD SZKOŁY DO M-EDUKACJI

OD BIBLIOTEKI DO MULTITEKI

DIAGNOZOWANIE NA ODLEGŁOŚĆ

TWÓRCA Z KOMPUTEREM

Klawiatura zamiast pióra, mysz zamiast pędzla

Sztuka w świecie multimediów

NIEDOTYKALNE PIENIĄDZE

DZIENNIKARZE NA MEDIALNEJ AGORZE

ARENA I AMFITEATR MEDIALNY

E-ADMINISTRACJA, SPRAWNY RZĄD I URZĘDY

PAŃSTWO NADZORU I INWIGILACJA

POLITYCZNE DYLEMATY REGULACJI MEDIÓW

PROBLEMY PRAWNE I PRAWA OBYWATELSKIE

WOJNA INFORMACYJNA – WYWIADY I MASKARADY

TERRORYZM A MEDIA

MEDIALNOŚĆ I MOBILNOŚĆ

Media i my

Psychologiczne aspekty nowych mediów

Medialne gry i zabawy

Telewizyjne okulary

Multimedia – zabawić się na śmierć

CZŁOWIEK JAKO MEDIUM DLA MEDIÓW

KOSZT DOSTĘPU

ANEKS

FRAGMENT KSIĄŻKI MARSHALLA T. POE’GO A HISTORY OF COMMUNICATIONS: MEDIA AND SOCIETY FROM THE EVOLUTION OF SPEECH TO THE INTERNET (2005)

CODA, CZYLI KILKA SŁÓW OD AUTORA MONOGRAFII

CHRONOLOGIA WAŻNIEJSZYCH WYNALAZKÓW MEDIALNYCH OD ZARANIA DZIEJÓW DO ROKU 2023

HISTORIA TECHNICZNEGO ROZWOJU MEDIÓW

WIELCY INNOWATORZY Z POLSKI W DZIEDZINIE TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH

BIBLIOGRAFIA

INDEKS OSÓB

 

Kategoria: Nauki społeczne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6797-2
Rozmiar pliku: 6,8 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Spis treści

Od autora

I. Komunikowanie i media

Komunikowanie i narodziny mediów

Człowiek-komunikator (homo communicans)

Komunikowanie jako proces

Mowa utrwalona

„Media” i terminy pokrewne

Model przekazu informacji

Media masowe

Media społeczne (społecznościowe)

Prawa mediów Marshalla Mcluhana i kaskadowa ewolucja według Roberta Logana

II. Mediamorfozy i transformacje społeczne

Wielkie okresy zmian medialnych

Mediamorfoza jako symbiotyczny rozwój mediów

Techniki medialne i ich konsekwencje społeczne

Poszukiwanie nazwy dla nowego społeczeństwa

Krzemowi samuraje i ich społeczeństwo

Społeczeństwo sieciowe

Narodziny społeczeństwa medialnego

Geneza mediów – utrwalanie i powielanie słowa

Protomedia – homo loquens, czyli człowiek mówiący

Pierwsza mediamorfoza – homo scribens (człowiek piszący)

Od rysunku do hieroglifów

Alfabet jako rewolucja komunikacyjna

Kamień i papier – czas czy przestrzeń?

Od papirusu do kodeksu

Dylemat – zwój czy kodeks?

Biblioteka

Benedyktyńska cierpliwość w scriptorium

Druga mediamorfoza – homo lector (człowiek czytający)

Chińska tradycja i europejska przedsiębiorczość

Gutenberg i jego ruchome czcionki

Cenzura druków

Mechaniczne pisanie

Ewolucja i ekspansja mediów – początki cywilizacji medialnej

Trzecia mediamorfoza – prasa jako propaganda i informacja dla mas, homo politicus (człowiek polityczny)

Rozkwit propagandy

Prasa jako źródło informacji

Prasa i cenzura w dawnej Polsce

Profesjonalizacja prasy

Od pras Gutenberga do maszyn rotacyjnych – prasa masowa

Od gazety elitarnej do tabloidu

Media jako nośniki reklamy

Czwarta mediamorfoza – ikonosfera dla mas, homo videns (człowiek patrzący)

Magazyny ilustrowane – kultura dla dam

Fotografia – obraz światłem rysowany

Bracia Lumière – narodziny kina

Od kinoteatru do kina domowego

Gatunki filmowe

Elektroniczny gość w domu

Telewizja kablowa

Telewizja satelitarna

Piąta mediamorfoza – muzyka i mowa dla mas, homo audiens (człowiek słuchający)

Nagrywanie dźwięku

Nagrywanie muzyki

Szósta mediamorfoza – łączność dla ludzi, homo communicativus (człowiek komunikujący się)

Telegraf – wiktoriański internet

Radio jako telegraf bez drutu

Od radiotelegrafu do radiofonii

Rodzaje fal radiowych

Faks – błyskawiczna transmisja obrazów

Łączność i telewizja z kosmosu

Implozja i eksplozja mediów – platforma cyfrowa

Siódma mediamorfoza – ucyfrowienie mediów, homo digitalis (człowiek cyfrowy)

Supermaszyna: droga rozwojowa komputera

Abakus i arytmometr – pierwsze przyrządy liczące

Babbage i jego prototypy komputera

Konstruktorzy maszyn liczących

Komputer jako maszyna uniwersalna

Kodowanie analogowe i cyfrowe

Fonografia cyfrowa

Fotografia cyfrowa

Holografia i obraz trójwymiarowy

Doskonalenie obrazu telewizyjnego

Cyfrowa konwergencja mediów

Od jednokierunkowych mediów masowych do mediów interakcyjnych

Ósma mediamorfoza – sieciowanie mediów, homo internetus (człowiek surfer)

Krótki kurs historii internetu

Ontologia internetu, czyli sieć czy nie sieć

Dziewiąta mediamorfoza – mobilność medialna, homo mobilis (człowiek mobilny)

Telefon oderwany od drutu

Mobilność i przenośność

Samochodowe radio cyfrowe

Połączenia bezprzewodowe i bluetooth

Dziesiąta mediamorfoza – w stronę metawersum, homo somnians (człowiek marzyciel)

Fundament – cyfrowa i informatyczna konwergencja telekomunikacyjna i medialna

Ciemniejsza strona smartfonowej rewolucji

Platformizacja mediów

Chmury i farmy serwerów

Big data i datafikacja

Internet w każdej chacie na całym świecie

W stronę metawersum oraz AI-chatbotów konwersacyjnych, GPT i dalszej cyfryzacji

Ewolucja chatbotów konwersacyjnych – od Elizy do Barda (ChatGPT)

Ogólna charakterystyka najnowszej generacji chatbotów

Eliza, Alexa, ChatGPT – co je łączy, a co dzieli?

Kto bardziej konfabuluje – ChatGPT Claude czy Bard?

III. Mediatyzacja wszystkiego, wszędzie, wszystko naraz – na dobre i na złe

Globalizacja i glokalizacja – teleświat i mcwioska

Globalizacja – rozszerzanie świata

Glokalizacja, czyli globalne z lokalnym. Konsumpcja w globalnym świecie

Glokalność i tożsamość

Elektroniczne domostwo i smart home

Biuro elektroniczne i zdalna praca

Od szkoły do m-edukacji

Od biblioteki do multiteki

Diagnozowanie na odległość

Twórca z komputerem

Klawiatura zamiast pióra, mysz zamiast pędzla

Sztuka w świecie multimediów

Niedotykalne pieniądze

Dziennikarze na medialnej agorze

Arena i amfiteatr medialny

E-administracja, sprawny rząd i urzędy

Państwo nadzoru i inwigilacja

Polityczne dylematy regulacji mediów

Problemy prawne i prawa obywatelskie

Wojna informacyjna – wywiady i maskarady

Terroryzm a media

Medialność i mobilność

Media i my

Psychologiczne aspekty nowych mediów

Medialne gry i zabawy

Telewizyjne okulary

Multimedia – zabawić się na śmierć

Człowiek jako medium dla mediów

Koszt dostępu

Aneks

Fragment książki Marshalla T. Poe’go A History of Communications: Media and Society from the Evolution of Speech to the Internet (2005)

Coda, czyli kilka słów od autora monografii

Chronologia ważniejszych wynalazków medialnych od zarania dziejów do roku 2023

Historia technicznego rozwoju mediów

Wielcy innowatorzy z polski w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych

Bibliografia

Indeks nazwisk występujących w książce
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: