Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego - ebook

Wydawnictwo:
Rok wydania:
2011
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
12,00

Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego - ebook

Przemiany technologiczno-kulturowe ostatnich kilku dekad, zwrot ikoniczny, zwrot audiowizualny, zwłaszcza w wersji cyfrowej sprawiają, że szkolne dziedziny zajmujące się edukacją kulturową stoją w obliczu modyfikacji swoich paradygmatów. Ta sytuacja dotyczy także polonistyki zarówno tej szkolnej, jak i w pewnym stopniu akademickiej. Kryzys czytelnictwa i deprecjacja lektury szkolnej to zjawiska, wobec których polonista i polonistyka nie mogą przejść obojętnie; grzech zaniechania wysiłku na rzecz przemian oznacza zgodę na gwałtowną marginalizację kluczowej jeszcze do niedawna szkolnej dyscypliny. Jednym ze sprzymierzeńców w dziele jej odnowienia może być staruszek film, wynalazek już ponadstuletni, który przeżywa kolejną młodość i stał się dominującą formą sztuki masowej. Na różne sposoby zestawiany w szkole z literaturą może pokazać ją w innym świetle, ożywić, wydobyć ze sfery obojętności, wręcz odkryć. O tym jest ta książka.

Spis treści

WSTĘP
• CZĘŚĆ I. Literatura, film, czytanie
[1. Film – język czy jakby język?; 2. Film – jakby tekst, tekst, analogon literatury?;
3. Czytanie, odczytywanie, nadawanie znaczeń…, czyli co widz robi z filmem?;
4. Krajobraz po dwóch zwrotach, czyli w kalejdoskopie tekstowego świata]
• CZĘŚĆ II. Szkoła i film. Dzieje miłości niespełnionej
[1. Od „sztuki ludowej” do „presji audiowizualnej”; 2. Od skupienia do rozproszenia,
czyli dawne i nowe modele edukacji filmowej w Europie; 3. Z dziejów
niespełnienia, czyli o edukacji filmowej w szkole polskiej; 4. Dzieje jednego pomysłu:
Film w szkolnej edukacji humanistycznej?; 5. U progu szkolnej emancypacji filmu?
Krajobraz po reformie programowej AD 2009; 6. Rezerwa i obawa. Praktyka
polonistyczna wobec filmu fabularnego, Suplement: pozaszkolne horyzonty edukacji
filmowej; 7. Wnioski, czyli o szkolnych horyzontach edukacji filmowej]
6 Spis treści
• CZĘŚĆ III. Edukacja filmowa jako szkoła przetrwania w kulturze (nie tylko) ikonicznej
[1. Ikoniczny i tekstualny przewrót w polonistyce, czyli aprecjacja tekstu kultury;
2. Różne porządki, różne systemy, wspólne narzędzia – poetyka intersemiotyczna;
3. Widz – modelowy czytelnik, czyli w obronie szlachetności oglądania; 4. Odbiorca
w lustrze dzieła (czyli widz – modelowy czytelnik II); 5. Wolność jako fundament
odpowiedzialności czytania; 6. Wymiary szkolnego filmoznawstwa; 7. Przez film,
o filmie, dla filmu (i nie tylko); 8. Kiedy zacząć, kiedy zgłębiać – etapy szkolnej
edukacji filmowej]
• CZĘŚĆ IV. W strumieniu narracji
[1. Narracja – plan ogólny; 2. Zbliżenia i detale; 3. Ujęcia metodyczne, A) Poziomy
narracji, czyli: rozpoznawanie narratora, B) Techniki opowiadania – kształtowanie
tworzywa, C) Aktywność widza – współkształtowanie opowieści]
• CZĘŚĆ V. W innym spojrzeniu, czyli filmowe czytanie tekstu
[1. Jak film odmienił czytanie; 2. Na początku jest różnica, czyli o prawie do
innego spojrzenia; 3. Lektura szkolna jako dzieło prefilmowe; 4. Wizualizacja –
od dyskursu teoretycznoliterackiego to techniki kształcenia; 5. Ujęcia metodyczne,
A) Plan gatunku, B) Plan poetyki, C) Plan interpretacji; 6. Filmowe czytanie
tekstu – aneks: film jako interpretant]
• CZĘŚĆ VI. Poezja w (nie tylko) ruchomych obrazach
[1. Przez fotografię do mowy obrazów; 2. Punctum, czyli co mnie wytrąca ze
spokoju oglądania; 3. Czy metaforę można zobaczyć?; 4. Między obrazem a fotografią

5. Symbol czy metafora, czyli o nie tylko szkolnych kłopotach z klasyfikacją;
6. Poetyckość przyznawana; 7. Poezja naoczności – zobaczyć metaforę w filmie;
8. Od metafory kadru do wielkiej metafory; 9. Od obrazów werbalnych do słów obrazowych]
• Podsumowanie. Strategia dla interpretacji
[1. Filozofia, czyli warsztat; 2. Adaptacja filmowa – kłopot szkolnej polonistyki;
3. Kwestia gatunku – kłopotliwa i użyteczna; 4. Świat do czytania i wartościowania…]
Bibliografia
Indeks nazwisk
Summary

Kategoria: Popularnonaukowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-1551-5
Rozmiar pliku: 1,5 MB

BESTSELLERY

Kategorie: