Teoria muzyki dla bystrzaków. Wydanie II - ebook
Teoria muzyki dla bystrzaków. Wydanie II - ebook
Co Ci w duszy gra?
Słuchanie, granie i komponowanie muzyki to jedne z najprzyjemniejszych zajęć. Muzyki można jednak doświadczać na wiele różnych sposobów. Ta książka przeprowadzi Cię tanecznym krokiem od podstaw dotyczących nut i metrum, przez teorię muzyki, aż po standardowe formy stosowane w muzyce popularnej i poważnej. Znajdziesz tu wszystko, czego potrzebujesz, aby grać solidne rytmy i umieć przewidzieć, w jakim kierunku powinna rozwinąć się piosenka. Poszerz swoje muzyczne możliwości i naucz się wykonywać każdy rodzaj muzyki. Pójdzie ci jak z nut!
- Znajdź swój rytm — odkryj, na czym polega i jak wykorzystać najbardziej podstawowy element każdego utworu muzycznego.
- Poznaj nuty — naucz się je czytać, poznaj mnemotechniki ułatwiające zapamiętywanie kolejności dźwięków oraz podstawowe progresje akordów i kadencje muzyczne.
- Zrób hałas — dowiedz się, jak zastosować zdobytą wiedzę do odczytywania i grania różnych rodzajów muzyki, od klasycznych fug i sonat, po piosenki bluesowe, rockowe i popowe.
W książce znajdziesz:
- cud narodzin muzyki oraz jej teorii,
- nuty, pauzy, klucze, metrum i bity,
- omówienie sposobu czytania nut,
- metody uczenia się skal durowych i molowych,
- informacje o akordach i progresjach akordów,
- elementy składowe form muzycznych,
- sposoby modyfikacji brzmienia za pomocą tempa i dynamiki,
- nazwiska najważniejszych teoretyków muzyki.
Michael Pilhofer jest nauczycielem teorii muzyki i gry na perkusji w McNally Smith College of Music w St. Paul w Minnesocie. Jeździł w trasy i nagrywał z takimi artystami, jak Joe Lovano, Marian McPartland czy Kenny Wheeler.
Holly Day wykłada kreatywne pisanie w Open Book Writing Collective w Minneapolis. Jest autorką kilku książek oraz licznych artykułów z zakresu teorii muzyki.
Spis treści
O autorach (13)
Podziękowania od autorów (15)
Wprowadzenie (17)
- O książce (17)
- Konwencje użyte w tej książce (18)
- Czego nie musisz czytać (18)
- Naiwne założenia (18)
- Jak podzielona jest ta książka (19)
- Część I. Wprowadzenie do teorii muzyki (19)
- Część II. Zestawianie nut ze sobą (19)
- Część III. Ekspresja, czyli formy muzyczne, tempo, dynamika i wiele innych zagadnień (19)
- Część IV. Dekalogi (20)
- Część V. Dodatki (20)
- Ikony wykorzystane w książce (20)
- Co dalej (21)
CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE DO TEORII MUZYKI (23)
Rozdział 1. Teoria muzyki? A co to w ogóle jest? (25)
- Archeologia narodzin muzyki i teorii muzyki (26)
- Zacznijmy od podstaw: fundamenty teorii muzyki (27)
- Wyjaśnienie podstaw: nuty, pauzy i bity (27)
- Przemieszczanie i łączenie nut (27)
- Studiowanie form i kompozycji muzycznych (28)
- W jaki sposób teoria może pomóc Twojej muzyce? (28)
Rozdział 2. Określanie wartości nut (31)
- Poznaj bit (31)
- Rozpoznawanie nut i ich wartości (32)
- Przegląd nut i ich komponentów (32)
- Odczytywanie wartości nut (34)
- Cała nuta (35)
- Półnuta (36)
- Ćwierćnuta (36)
- Ósemki i jeszcze krótsze nuty (37)
- Wydłużanie nuty za pomocą kropki lub łuku (38)
- Wydłużanie nuty za pomocą kropki (38)
- Łączenie nut za pomocą łuku (39)
- Łączenie różnych wartości nut (39)
Rozdział 3. Zrób sobie pauzę (41)
- Rodzaje pauz (41)
- Pauza całonutowa (42)
- Pauza półnutowa (43)
- Pauza ćwierćnutowa (43)
- Pauza ósemkowa i dłuższe (44)
- Wydłużanie pauz za pomocą kropki (45)
- Ćwiczenie taktów z nutami i pauzami (45)
Rozdział 4. Oznaczenia metrum (47)
- Odszyfrowywanie oznaczenia metrum i taktu (47)
- Prostota rytmów prostych (49)
- Liczenie prostych schematów metrycznych w oparciu o takty (50)
- Ćwiczenie liczenia w prostych schematach metrycznych (51)
- Granie złożonych schematów metrycznych (52)
- Liczenie złożonych schematów metrycznych w oparciu o takty (53)
- Ćwiczenie liczenia w złożonych schematach metrycznych (54)
- Wyczuwanie pulsacji asymetrycznych schematów rytmicznych (55)
Rozdział 5. Granie do rytmu (59)
- Tworzenie schematów akcentowania i synkopy (59)
- Zgłębianie ogólnej reguły akcentowania (59)
- Synkopa: uderzanie słabej części taktu (60)
- Nabieranie rozpędu dzięki przedtaktowi (61)
- Nieregularne podziały rytmiczne: triole i duole (62)
- Urozmaicanie utworu triolami (62)
- Duole (63)
CZĘŚĆ II. ZESTAWIANIE NUT ZE SOBĄ (65)
Rozdział 6. Nuty jako dźwięki (oraz o tym, gdzie je znaleźć) (67)
- Poznaj pięciolinię, klucze i nuty (67)
- Klucz wiolinowy (68)
- Klucz basowy (69)
- Nuty fortepianowe i C razkreślne (69)
- Klucze C: altowy i tenorowy (70)
- Identyfikowanie półtonów, całych tonów i znaków chromatycznych na pięciolinii (71)
- Półtony w praktyce (71)
- Skakanie o całe tony (73)
- Zmiana wysokości dźwięku za pomocą znaków chromatycznych (74)
- Znajdowanie dźwięków na pianinie i gitarze (77)
- Szukanie nut na pianinie (77)
- Przyciskanie dźwięków na gitarze (77)
- Mnemotechniki ułatwiające zapamiętanie nut (79)
Rozdział 7. Opanowanie skal durowych i molowych (81)
- Schemat skali durowej (81)
- Skale durowe na pianinie i gitarze (83)
- Słuchanie skal durowych (85)
- Odkrywanie schematów skal molowych (85)
- Granie naturalnych skal molowych na pianinie i gitarze (86)
- Zabawa z harmoniczną skalą molową na pianinie i gitarze (88)
- Tworzenie świetnej muzyki na pianinie i gitarze na bazie melodycznej skali molowej (89)
- Słuchanie skal molowych (91)
Rozdział 8. Znaki przykluczowe i koło kwintowe (93)
- Koło kwintowe (93)
- Krzyżyki: Futro Cioci Grażyny Daj Agresywnej Ewie, Henryku (95)
- Bemole: Henryku, Ewie Agrestu Daj Garść Cichaczem, Fajtłapo (95)
- Rozpoznawanie oznaczeń tonacji durowych (96)
- Identyfikowanie oznaczeń tonacji durowych i pokrewnych molowych (97)
- Przegląd znaków przykluczowych (97)
- C-dur i a-moll naturalna (98)
- G-dur i e-moll naturalna (98)
- D-dur i h-moll naturalna (99)
- A-dur i fis-moll naturalna (99)
- E-dur i cis-moll naturalna (99)
- H-dur/Ces-dur i gis-moll/as-moll naturalne (100)
- Fis-dur/Ges-dur i dis-moll/es-moll naturalne (101)
- Cis-dur/Des-dur i ais-moll/b-moll naturalne (101)
- As-dur i f-moll naturalna (102)
- Es-dur i c-moll naturalna (102)
- B-dur i g-moll naturalna (102)
- F-dur i d-moll naturalna (103)
Rozdział 9. Interwały: odległości między dźwiękami (105)
- Rozszyfrowujemy interwały harmoniczne i melodyczne (105)
- Liczba stopni: liczymy linie i przestrzenie (106)
- Znaki chromatyczne: uwzględniamy półtony (108)
- Nazywanie interwałów (108)
- Rzut oka na prymy, oktawy, kwarty i kwinty (109)
- Pryma czysta (109)
- Pryma zwiększona (109)
- Oktawy (109)
- Kwarty (110)
- Kwinty (112)
- Identyfikowanie sekund, tercji, sekst i septym (113)
- Sekundy (114)
- Tercje (116)
- Seksty i septymy (117)
- Tworzenie interwałów (118)
- Determinowanie liczby stopni (118)
- Determinowanie rodzaju interwału (119)
- Interwały wielkie i czyste w skali C-dur (120)
Rozdział 10. Budowa akordów (123)
- Tworzenie triad z trzech dźwięków (124)
- Podstawa, tercja i kwinta (124)
- Triada durowa (126)
- Triada molowa (127)
- Triada zwiększona (128)
- Triada zmniejszona (129)
- Rozwijamy temat: akordy septymowe (131)
- Septyma durowa (132)
- Septyma molowa (132)
- Akord dominantowy septymowy (133)
- Akord zmniejszony z septymą małą (133)
- Akordy zmniejszone septymowe (134)
- Akord molowy z septymą wielką (134)
- Przegląd wszystkich triad i akordów septymowych (135)
- A (135)
- As (135)
- H (136)
- B (136)
- C (136)
- Ces (137)
- Cis (137)
- D (137)
- Des (138)
- E (138)
- Es (138)
- F (139)
- Fis (139)
- G (139)
- Ges (140)
- Modyfikowanie triad poprzez zmianę ustawienia ich składników i przewroty (140)
- Rzut oka na otwarty i zamknięty voicing (140)
- Rozpoznawanie przewrotów akordu (141)
Rozdział 11. Progresje akordów (143)
- Przegląd akordów diatonicznych, chromatycznych i odmian skal molowych (143)
- Identyfikowanie i nazywanie akordów w progresjach (144)
- Przypisywanie nazw akordów określonym cyfrom (145)
- Przegląd progresji akordów w tonacjach durowych (146)
- Przegląd progresji w tonacjach molowych (147)
- Dodawanie septymy do triady (148)
- Oglądanie (i słuchanie) przykładowych progresji akordów (150)
- Zastosowanie wiedzy o akordach do czytania śpiewników i tabulatur (151)
- Modulacja na inną tonację (152)
- Kadencje w progresjach akordów (153)
- Kadencje autentyczne (154)
- Kadencje plagalne (155)
- Kadencje zwodnicze (156)
- Kadencja niepełna (półkadencja) (156)
CZĘŚĆ III. EKSPRESJA, CZYLI FORMY MUZYCZNE, TEMPO, DYNAMIKA I WIELE INNYCH ZAGADNIEŃ (159)
Rozdział 12. Elementy składowe muzyki: rytm, melodia, harmonia i struktura piosenki (161)
- Ustalenie rytmu (162)
- Kształtowanie melodii (162)
- Uzupełnianie melodii za pomocą harmonii (165)
- Praca z frazami i okresami muzycznymi (165)
- Łączenie części utworu w formy muzyczne (167)
- Forma jednoczęściowa (A) (167)
- Forma binarna (AB) (168)
- Forma trzyczęściowa (ABA) (168)
- Forma łuku (ABCBA) (168)
Rozdział 13. Rzut oka na klasyczne formy (171)
- Kontrapunkt jako objawienie w muzyce klasycznej (171)
- Sondowanie sonaty (171)
- Zacznijmy od ekspozycji (172)
- A teraz coś z zupełnie innej beczki: rozwinięcie (173)
- Wrzucamy luz: podsumowanie (173)
- Zakręcony jak rondo (174)
- Fascynująca fuga (174)
- Łączenie form w symfonie (175)
- Przegląd innych klasycznych form (177)
- Koncert (177)
- Duet (177)
- Etiuda (177)
- Fantazja (178)
Rozdział 14. Przegląd popularnych gatunków i form muzycznych (179)
- Poczuj bluesa (179)
- Blues dwunastotaktowy (180)
- Blues ośmiotaktowy (181)
- Blues szesnastotaktowy (181)
- Blues dwudziestoczterotaktowy (181)
- Trzydziestodwutaktowy schemat ballad bluesowych i country (182)
- Czas się zabawić, czyli rock i pop (183)
- Jazzowe improwizacje (184)
Rozdział 15. Różnicowanie brzmienia za sprawą tempa i dynamiki (187)
- Tempo utworu (187)
- Ustalenie uniwersalnego tempa: minim (188)
- Utrzymywanie stałego tempa: metronom (188)
- Wyjaśnienie terminów opisujących tempo (189)
- Przyspieszanie i zwalnianie: zmiana tempa (190)
- Dynamika, czyli głośno lub delikatnie (190)
- Oznaczenia zmiennej dynamiki (191)
- Przegląd innych oznaczeń dynamiki (192)
- Przegląd oznaczeń dynamiki związanych z pedałami fortepianu (193)
- Przegląd oznaczeń artykulacji dla innych instrumentów (194)
Rozdział 16. Barwa i właściwości akustyczne instrumentu (197)
- Kwestia barwy (197)
- Atak, czyli jak zaczyna się dźwięk (198)
- Tembr: zasadnicza część dźwięku (198)
- Wybrzmiewanie, czyli zakończenie dźwięku (200)
- Ustawianie zespołu, czyli lekcja akustyki (200)
CZĘŚĆ IV. DEKALOGI (203)
Rozdział 17. Dziesięć najczęściej zadawanych pytań dotyczących teorii muzyki (205)
- Dlaczego teoria muzyki jest ważna? (205)
- Jeśli potrafię już trochę grać bez znajomości teorii, po co zawracać nią sobie głowę? (206)
- Dlaczego tak znaczna część teorii jest zogniskowana wokół klawiatury fortepianu? (206)
- Czy istnieje szybki i łatwy sposób nauki czytania nut? (207)
- Jak zidentyfikować tonację w oparciu o znaki przykluczowe? (207)
- Czy da się przetransponować utwór na inną tonację? (208)
- Czy opanowanie teorii muzyki wpłynie negatywnie na moją umiejętność improwizacji? (208)
- Czy powinienem znać teorię muzyki, jeśli gram na bębnach? (208)
- Skąd się wzięło dwanaście nut? (209)
- W jaki sposób teoria muzyki ułatwia uczenie się utworów? (209)
Rozdział 18. Dziesięciu teoretyków muzyki, których powinieneś znać (211)
- Pitagoras (ok. 582 - ok. 507 p.n.e.) (211)
- Boecjusz (ok. 480 - ok. 524) (212)
- Gerbert z Aurillac/papież Sylwester II (ok. 945 - 1003) (213)
- Guido z Arezzo (ok. 990 - ok. 1040) (213)
- Nicola Vicentino (1511 - ok. 1576) (214)
- Christiaan Huygens (1629 - 1695) (214)
- Arnold Schönberg (1874 - 1951) (215)
- Harry Partch (1901 - 1974) (215)
- Karlheinz Stockhausen (1928 - 2007) (216)
- Robert Moog (1934 - 2005) (216)
CZĘŚĆ V. DODATKI (219)
Dodatek A. Na płycie (221)
Dodatek B. Tablica akordów (225)
Dodatek C. Słowniczek (263)
Skorowidz (267)
Kategoria: | Muzyka, śpiew, taniec |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-8881-4 |
Rozmiar pliku: | 6,8 MB |