Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Tożsamość na pograniczu kultur. Meksykańska grupa etniczna w Stanach Zjednoczonych - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2007
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
10,00

Tożsamość na pograniczu kultur. Meksykańska grupa etniczna w Stanach Zjednoczonych - ebook

STUDIA LATYNOAMERYKAŃSKIE UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO. Nr 9

 

Od przyłączenia do Stanów Zjednoczonych w połowie XIX wieku teren południowo-zachodnich stanów USA, określany mianem Southwestu, stał się miejscem dynamicznych transformacji kulturowej i rasowej identyfikacji grupowej społeczności meksykańskiej. Dużą uwagę badaczy przykuło wyłonienie się świadomości Chicano w latach 1960. i 1970. Książka Tożsamość na pograniczu kultur. Meksykańska grupa etniczna w Stanach Zjednoczonych podejmuje temat tożsamości narodowej człownków grupy meksykańskiej na terenie Southwestu oraz jej przemian od czasu zakończenia Ruchu. Zarysowuje również istniejące obecnie w USA typy tożsamości narodowej grupy meksykańskiej. Książkę uzupełnia studium przypadku miasta San Diego.

Spis treści

Spis tabel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5

Wykaz najczęściej używanych skrotów . . . . . . . . . . . . . . . . .  7

Wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  11

I.

Przemiany grupy etnicznej a procesy asymilacji . . . . . . .. . . 23

1. Meksykańska grupa etniczna. Problemy definicyjne. .. . . .23

2. Procesy asymilacyjne meksykańskiej grupy etnicznej . . .37

2.1. Procesy asymilacyjne w społeczeństwie amerykańskim.

Podejście teoretyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37

2.2. Grupa meksykańska w świetle modeli procesów

asymilacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

II.

Teoretyczne ujęcie świadomości narodowej . . . . . . . . . . . . . 49

1. Problematyka narodu i nacjonalizmu . . . . . . . . . . . . .. . . . 49

1.1. Definicje i teorie powstania narodu i nacjonalizmu . . . . 49

1.2. Problematyka narodu amerykańskiego

i meksykańskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

2. Problematyka świadomości i tożsamości narodowej . . . . .65

2.1. Świadomość narodowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66

2.2. Tożsamość narodowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

2.3. Elementy tożsamości narodowej . . . . . . . . . . .. . . . . . . . 75

3. W stronę typologii tożsamości narodowej meksykańskiej

grupy etnicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . 93

3.1. Rodzaje świadomości narodowej i trzy poziomy analizy .93

3.2. Typologia tożsamości narodowej meksykańskiej

grupy etnicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100

3.3. Poziom jednostkowy badania tożsamości narodowej . .103

III.

Przemiany meksykańskiej grupy etnicznej na południowym

zachodzie Stanów Zjednoczonych do 1975 roku.

Perspektywa historyczna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

1. Narodziny Southwestu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 105

1.1. Okres hiszpański i wojna o niepodległość Meksyku . . .106

1.2. Wojna amerykańsko-meksykańska (1846-48)

i narodziny Southwestu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109

2. Ewolucja świadomości grupy meksykańskiej

do Ruchu Chicanos. Korzenie polityki Chicanos . . . . . . . . .117

2.1. Pokolenie Założycieli (1849-1900)

i świadomość La Raza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

2.2. Pokolenie Imigrantów (1901-1930). „Meksyk za granicą”

(Mexico de afuera) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124

2.3. Pokolenie Mexican-Americans (1931-1964).

Lojalni obywatele amerykańscy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132

3. Dojrzewanie społeczności w latach 1960. i 1970. . . . .  141

3.1. Powstanie Pokolenia Chicanos . . . . . . . . . . . . .  . . . . . 141

3.1.1. Czynniki zewnętrzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  142

3.1.2. Czynniki wewnątrzgrupowe . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . 149

3.2. Ruch Chicanos (1965-75). Rys historyczny. . . . . . . . 152

3.2.1. Głowni liderzy Ruchu i ich działalność . . . . . . . . . . . .153

3.2.2. Ruch studentów Chicano . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160

4. Podsumowanie.

Ewolucja tożsamości grupowej meksykańskiej

grupy etnicznej w latach 1848-1975 . . . . . . . . . . . . .. . . . . 171

IV.

Świadomość narodowa Chicanos w czasie Ruchu Chicanos

(1965-1975) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179

1. W poszukiwaniu nowej tożsamości . . . . . . . . . . . . .  . . . . 179

1.1. Kryzys tożsamości Mexican Americans w Kalifornii. . .179

1.2. Ideologia Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183

1.2.1. Nacjonalizm kulturowy w Stanach Zjednoczonych. . .183

1.2.2. Nacjonalizm kulturowy Chicanos . . . . . . . . . . . . .  . . 185

1.3. Debata ideologiczna – nacjonalizm kulturowy

a nacjonalizm rewolucyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190

2. Świadomość narodowa Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

2.1. Przywłaszczona przeszłość? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

2.2. Rasa metyska. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .201

2.3. Kultura Chicanos. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  204

2.3.1. Meksykańskie i azteckie dziedzictwo kulturowe.

Symbole Chicanos. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208

2.3.2. Murale Chicanos jako ekspresja

świadomości grupowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  211

2.4. Wspólne dążenia i cele. Uczucia wobec grupy. . . . . . . 218

3. Rola liderów w kształtowaniu świadomości Chicano. . . . 223

3.1. Retoryka aktywistów politycznych . . . . . . . . . . . . . . . . 223

3.2. Intelektualiści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225

4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . 230

V.

Współczesna świadomość narodowa meksykańskiej

grupy etnicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .233

1. Zmiany demograficzne, społeczno-kulturowe i polityczne na

południowym zachodzie USA po 1975 r. . . . . . . . . . . . . .. . . 233

1.1. Imigracja z Meksyku i jej wpływ na przeobrażenia

w kraju i regionie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  238

1.2. Regulacje prawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245

1.2.1. Regulacje prawne w Kalifornii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246

1.2.2. Tendencje w regionie Southwestu i w kraju . . . . . .. . 261

1.2.3. Nowe problemy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 267

2. Współczesna świadomość narodowa meksykańskiej

grupy etnicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 269

2.1. Ogólne tendencje w kraju . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . 269

2.1.1. Imigranci z Meksyku w Stanach Zjednoczonych . . .  271

2.1.2. W stronę asymilacji ze społeczeństwem

amerykańskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275

2.1.3. Hispanics/Latinos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .280

2.1.4. Tożsamość lokalna – Hispanos z Nowego Meksyku. 286

2.2. Kierunki przemian świadomości Chicano. . . . . . . . . . .  290

2.2.1. Ponadnarodowa tożsamość Hispanics/Latinos. .  . .. 292

2.2.2. Powrót do tożsamości lokalnej . . . . . . . . . . . . . . . .  . 296

2.2.3. Współcześni Chicanos oraz Mexicanos . . . . . . . . . . 304

2.3. Kontrowersje wokół La Republica del Norte .. . . . . . . . 304

3. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . 308

VI.

Studium przypadku . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . . . . 313

1. Wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . 313

1.1. Miejsce studium przypadku. San Diego . . . .  . . . . . . . .313

1.2. Grupa badawcza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . .  . . 323

1.3. Metody badawcze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325

1.4. Cel studium przypadku. . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . 326

2. Przemiany tożsamości narodowej Chicanos . . . . .  . . . . .327

2.1. Współcześni Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 327

2.1.1. Identyfikacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .327

2.1.2. Stosunek do symboli Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . 339

2.1.2.1. Aztlan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340

2.1.2.2. Etnogeneza, azteckie mity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342

2.1.2.3. Rasa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345

2.1.2.4. Kultura rdzenna i meksykańska . . . . . . . . . . . . . . . 348

2.1.2.5. Uczucia wobec grupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . 355

2.1.2.6. Interesy grupowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . 366

2.1.2.7. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . 372

2.2. Mexicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . 372

2.2.1. Organizacja La Union del Barrio (UdB) . . . . . . . . . . . 373

2.2.1.1. Przemiany świadomości narodowej . . . . . . . . . . . . .381

2.2.2. Meksykanie w UdB. Christian Ramirez . . . . . . . . . . . 392

3. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . 399

Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .403

Załącznik. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .415

Notki biograficzne respondentów

(w kolejności alfabetycznej) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415

Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421

Źródła pierwotne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .421

Dokumenty administracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .421

Dokumenty prawa stanowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423

Dokumenty programowe Ruchu Chicanos

oraz inne teksty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423

Dokumenty oraz artykuły dostępne na stronie organizacji

 

La Union del Barrio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  423

Kategoria: Popularnonaukowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 97883-242-1920-9
Rozmiar pliku: 2,7 MB

BESTSELLERY

Kategorie: