- W empik go
Turystyka medyczna - ebook
Turystyka medyczna - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-57-1 |
Rozmiar pliku: | 269 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Charakterystyka rynku
Z roku na rok rośnie wartość i znaczenie naszego kraju jako punktu docelowego tzw. turystyki medycznej. Według Polskiego Stowarzyszenia Turystyki Medycznej na leczenie do polskich klinik i gabinetów przyjeżdża rocznie ok. 300 000-330 000 obcokrajowców. Wartość tego rynku wynosi ok. 780 mln zł. Dla porównania: wartość rynku światowego szacuje się na ok. 100 mld dolarów. Polskie gabinety wybierane są ze względu na wysoką jakość świadczonych przez nie usług, a przede wszystkim kilkukrotnie niższe niż na Zachodzie ceny.
Zagraniczni pacjenci najczęściej trafiają na polskie fotele dentystyczne, ale także pod skalpel chirurgów plastycznych czy do gabinetów ortopedów oraz specjalistów ginekologii plastycznej. Z reguły pacjenci przyjeżdżają nad Wisłę na poważniejsze zabiegi i operacje.
Krajowi stomatolodzy cieszą się największym „wzięciem” szczególnie wśród Brytyjczyków, Niemców i Duńczyków. Turystyka stomatologiczna ma nawet własną nazwę – denturyzm. Wśród pacjentów nie brakuje także Włochów, Norwegów i Szwedów. Sporadycznie przylatują do nas także klienci ze Stanów Zjednoczonych.
Turystyka medyczna jest także coraz bardziej wspierana przez organizacje rządowe oraz pozarządowe. Własne kampanie skierowane do mieszkańców krajów zachodnich prowadzi m.in. Izba Gospodarcza Turystyki Medycznej czy konsorcjum z udziałem Polskiego Stowarzyszenia Turystyki Medycznej, Polskiej Organizacji Turystycznej oraz przedstawicieli krajowych uzdrowisk. Na współpracę z powyższymi decydują się także samorządy oraz Ministerstwo Zdrowia.
W największych miastach w kraju powstają pierwsze agencje turystyki medycznej. Zapewniają one swoim zagranicznym klientom miejsce w klinice, nocleg w hotelu, opiekę oraz organizację czasu wolnego.
Konkurencja
Prywatnych gabinetów stomatologicznych jest w Polsce łącznie ponad 30 000. Poza tym funkcjonuje kilka tysięcy Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Tych, których oferta jest w widoczny sposób skierowana m.in. do obcokrajowców, jest niespełna kilkaset.
Choć gabinety i kliniki świadczące usługi medyczne obcokrajowcom rozsiane są po całym kraju, to można wyróżnić kilka zagłębi, które cieszą się wyjątkową popularnością. Wśród nich najliczniej odwiedzane są placówki w Szczecinie, ale także m.in. we Wrocławiu, Poznaniu, na Śląsku czy w Warszawie.
Konkurencją w walce o pacjentów z krajów Europy Zachodniej są kliniki i gabinety z innych krajów tzw. nowej Europy. Turystyka medyczna największe rozmiary osiąga m.in. w Czechach, na Cyprze, w Turcji oraz na Węgrzech.
Plan marketingowy
Dotarcie do klientów zagranicznych będzie wymagało większego wysiłku i poniesienia wyższych kosztów niż w przypadku pacjentów krajowych. Podstawowym narzędziem będzie własna strona internetowa. Zlecając jej wykonanie, musimy pamiętać o przetłumaczeniu jej na przynajmniej 3 europejskie języki. Na stronie powinny znaleźć się rekomendacje naszego gabinetu, dyplomy i certyfikaty posiadane przez zatrudnionych u nas lekarzy oraz opis zakresu świadczonych przez naszą placówkę usług. Jeżeli świadczymy dodatkowe usługi, takie jak np. pomoc w organizacji podróży czy noclegu, również powinniśmy to zaznaczyć na stronie. Koszt stworzenia wysoko pozycjonowanej www będzie wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych.