-
promocja
TUS skrojony na miarę. Jak planować i realizować Trening Umiejętności Społecznych dostosowany do potrzeb każdej grupy - ebook
TUS skrojony na miarę. Jak planować i realizować Trening Umiejętności Społecznych dostosowany do potrzeb każdej grupy - ebook
Trening Umiejętności Społecznych w pierwotnych założeniach miał mieć formę zajęć dla dzieci z dużymi deficytami społecznymi, wynikającymi najczęściej z zaburzeń rozwojowych. Obecnie bywa stosowany jako forma oddziaływania wspierającego procesy terapeutyczne, a w TUS-ach coraz częściej uczestniczą dzieci w normie rozwojowej. Ta książka pokazuje, że TUS może być traktowany jako niezależne oddziaływanie terapeutyczne.
Autorki chcą zaszczepić w Czytelniku myślenie o TUS-ie jako o elastycznym narzędziu oddziaływania, które powinno bazować na korygującym doświadczeniu społecznym. Właśnie w duchu takiego podejścia do Treningu Umiejętności Społecznych powstała ta pozycja. W założeniu ma ona być podręcznikiem dla psychologów, pedagogów i wszystkich tych, którzy chcieliby prowadzić TUS. Poparta wieloletnim doświadczeniem, opiera się na autorskim spojrzeniu na metody pracy, zgodnie z którym program zajęć jest dopasowany do potrzeb grup i uczestników.
W książce między innymi:
- Czym jest TUS i jakie założenia mu przyświecają
- Jak poprawnie kwalifikować uczestników do grup
- Jak pracować z różnymi grupami wiekowymi i jak nawiązywać współpracę z rodzicami
- W jaki sposób zaplanować zajęcia dostosowane do potrzeb uczestników
- Na czym polegają autorskie metody motywacyjne, jakie mają zalety i wady
- Jak pracować z grupami dzieci neuroatypowych
W środku znajdziesz propozycje aktywności, a także karty kwalifikacji i obserwacji dostosowane do grup wiekowych.
Spis treści
Wprowadzenie do założeń Treningu Umiejętności Społecznych
- Założenia TUS
- Założenia procesu grupowego
- Asystent podczas zajęć TUS - wady i zalety
- Umiejętności ćwiczone w czasie zajęć grupowych TUS
- Kwalifikacja do grup - jak stworzyć grupę, która przyniesie wszystkim korzyść?
- Praca metodą TUS a praca z rodzicem - jak współpracować bez napięć i zawiedzionych oczekiwań?
Jak planować zajęcia?
- Pierwsze zajęcia
- Struktura zajęć
- Przykładowe zabawy zapoznawcze
Praca w systemie punktowym
- Wady i zalety systemów punktowych
- Jak wprowadzać systemy punktowe?
- Metoda self-monitoring
- Metoda "moich osiągnięć"
Wprowadzanie zasad
- Konsekwencje
Case study - przypadki grup, które zostały objęte TUS
- Case study - młodsze dzieci
- Case study - nastolatkowie
Praca z grupą z dziećmi neuroatypowymi
- Grupa stworzona dla dzieci neuroatypowych
- Grupa mieszana - złożona z dzieci neuroatypowych i neurotypowych
- Metody pracy i dostosowania
Kiedy TUS okazuje się nietrafionym oddziaływaniem?
Przykładowe pomoce oraz karty kwalifikacji i obserwacji
- Wzór wywiadu z rodzicem dziecka młodszego + wzór karty obserwacji dziecka
- Wzór wywiadu z rodzicem nastolatka + wzór karty obserwacji nastolatka
- Karta obserwacji nastolatka
- Rundka zdań niedokończonych
- Rundka samopoczucia - pogoda i zwierzęta
- Mapa potrzeb
| Kategoria: | Psychologia |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-289-3089-6 |
| Rozmiar pliku: | 3,2 MB |