- W empik go
Twarze i maski. Ostatni wielcy kochankowie kina - ebook
Twarze i maski. Ostatni wielcy kochankowie kina - ebook
Zbiór historii Twarze i maski – ostatni wielcy kochankowie kina adresujemy nie tyle do znawców, ile do wszystkich miłośników kina. Na przestrzeni ponad 120 lat istnienia X muzy oprócz niezliczonej ilości wspaniałych dzieł filmowych wokół wielkiego ekranu narodziło się wiele pasjonujących historii związanych z jego twórcami. Wymyślona przez Hollywood instytucja gwiazdy filmowej przyjęła się na całym świecie, a biografie aktorów i aktorek stały się dla widzów równie interesujące jak filmy, w których występują. Szczególną uwagę przyciągają zaś fascynujące dzieje ich miłości i romansów. W kulturze popularnej związki gwiazd filmowych zajęły miejsce wielkich kochanków znanych z literatury. Romeo i Julia, Abelard i Heloiza, Tristan i Izolda, Dante i Beatrycze to nieśmiertelne symbole, które niejako odżywają na nowo w dziejach bogów kina.
Opowieści o miłosnych relacjach gwiazd są czymś znacznie więcej niż współczesnymi baśniami Szeherezady, tulącymi nas do snu. To historie, którym przyglądamy się z ciekawością, ponieważ chcemy odnaleźć w nich odbicie własnych powikłanych relacji uczuciowych i posmakować – być może oczywistej – ale jakże głębokiej prawdy, że nawet bogowie kina cierpią z miłości. A co więcej: w błysku fleszy, na świeczniku sławy, z milionami na koncie, to właśnie dzięki swojej słabości w tej delikatnej materii pozostają w naszych oczach ludzcy i bliscy.
Spis treści
Wstęp 5
Część I W masce 7
Anna Barańska
Helena Modrzejewska i mężczyźni, czyli jak być damą w Hollywood 8
Agnieszka Czarkowska-Krupa
Apokryf o kochankach z dalekiej Północy - Greta Garbo i Mauritz Stiller 18
Agnieszka Czarkowska-Krupa
Miłość w rytmie Hollywood - Greta Garbo i John Gilbert 36
Anna Barańska
Pola Negri i jej skandaliczne hollywoodzkie romanse 51
Część II W makijażu glamour i ciemnych okularach 60
Agnieszka Czarkowska-Krupa
Mistrz i Afrodyta - Marilyn Monroe i Arthur Miller 61
Kinga Redlińska
Samotność w złotej klatce - Grace Kelly i książę Rainier 72
Kinga Redlińska
Niespełniony sen Kleopatry - Elizabeth Taylor i Montgomery Clift 81
Część III W zwierciadle namiętności 90
Paula Apanowicz
Fatalne zauroczenia - Alfred Hitchcock i jego blondynki 91
Agnieszka Czarkowska-Krupa
Niewolnica egocentryka - Rita Hayworth i Orson Welles 117
Agnieszka Czarkowska-Krupa
Miłość dwudziestolatków - Brigitte Bardot i Roger Vadim 138
Część IV Na ślubnym zdjęciu 148
Paula Apanowicz
Najlepsze małżeństwo w Hollywood - Paul Newman i Joanne Woodward 149
Kinga Redlińska
Powiew skandalu - Sophia Loren i Carlo Ponti 160
Paula Apanowicz
Życie w cieniu mistrza suspensu - Alfred Hitchcock i Alma Reville 168
Nota o autorkach 182
Źródła zdjęć 184
Kategoria: | Popularnonaukowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8166-220-8 |
Rozmiar pliku: | 5,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Arthur Miller po kilku tygodniach małżeństwa z Marilyn Monroe napisał w swoim pamiętniku, że myślał, iż ożenił się z anielską boginią, a ona okazała się zwykłą kobietą. Roger Vadim po kilku latach małżeństwa z Brigitte Bardot stwierdził, że słynna BB nie pociąga go już seksualnie. Herosi i heroiny wielkiego ekranu, niedostępni w oczach wielbicieli niczym olimpijscy bogowie, miewają iście tragiczne przeżycia miłosne. Dlaczego wolnych od doczesnych problemów ludzi dotykają ogromne dramaty uczuć? Wszyscy chcielibyśmy rozwikłać tę zagadkę. Książka ta zrodziła się zaś z pasji poszukiwania odpowiedzi na to pytanie, które towarzyszy widzom od początków istnienia kina.
Zbiór historii Twarze i maski – ostatni wielcy kochankowie kina adresujemy nie tyle do znawców, ile do wszystkich miłośników kina. Na przestrzeni ponad 120 lat istnienia X muzy oprócz niezliczonej ilości wspaniałych dzieł filmowych wokół wielkiego ekranu narodziło się wiele pasjonujących historii związanych z jego twórcami. Wymyślona przez Hollywood instytucja gwiazdy filmowej przyjęła się na całym świecie, a biografie aktorów i aktorek stały się dla widzów równie interesujące jak filmy, w których występują. Szczególną uwagę przyciągają zaś fascynujące dzieje ich miłości i romansów. W kulturze popularnej związki gwiazd filmowych zajęły miejsce wielkich kochanków znanych z literatury. Romeo i Julia, Abelard i Heloiza, Tristan i Izolda, Dante i Beatrycze to nieśmiertelne symbole, które niejako odżywają na nowo w dziejach bogów kina.
Opowieści o miłosnych relacjach gwiazd są czymś znacznie więcej niż współczesnymi baśniami Szeherezady, tulącymi nas do snu. To historie, którym przyglądamy się z ciekawością, ponieważ chcemy odnaleźć w nich odbicie własnych powikłanych relacji uczuciowych i posmakować – być może oczywistej – ale jakże głębokiej prawdy, że nawet bogowie kina cierpią z miłości. A co więcej: w błysku fleszy, na świeczniku sławy, z milionami na koncie, to właśnie dzięki swojej słabości w tej delikatnej materii pozostają w naszych oczach ludzcy i bliscy.
Bohaterami tej książki są zatem gwiazdy filmowe, z czasów złotej ery kina. To ostatni „wielcy kochankowie”, których miłości przeszły do historii X muzy, ale też stały się częścią narracji współczesnej kultury. Ich romanse i małżeństwa miały równie wielki rozmach, jak filmowe wizerunki. Marilyn Monroe i Arthur Milller, Grace Kelly i książę Rainier, Paul Newman i Joanne Woodward to tylko niektórzy z bohaterów, którzy przewijają się na kartach tej opowieści o miłości, zdradzie, odrzuceniu, ale też o romantycznych uniesieniach i nieokiełznanej namiętności. Znalazł się tu również szkic o największej polskiej aktorce, która wprawdzie była związana z teatrem, ale niewątpliwie wywarła wpływ na wybitnych aktorów filmowych, Helenie Modrzejewskiej. To zatem historia o uczuciach we wszystkich ich odcieniach – od blasku przedmiłosnego spotkania po gorycz porzuconego serca.
Dlaczego Twarze i maski? - ponieważ opowieści przedstawione w tej książce ukazują różne oblicza miłości. Można tu znaleźć historie na poły legendarne, narracje błyszczące hollywoodzkim blichtrem, ale też opowiadania tętniące namiętnością i małżeńskie sagi. Są to właśnie tytułowe twarze i maski, które wzajemnie się przenikają, prowadząc dwuznaczną grę z Czytelnikami, Widzami i Miłośnikami X muzy. Zapraszamy zatem do przyjrzenia się wszystkim tym obliczom, być może któreś z nich okaże się naszym własnym zwierciadłem.CZĘŚĆ I
W masce
Maska to atrybut, którego rolą jest ukrycie i ochrona twarzy. Maska nie tyle zafałszowuje prawdziwe oblicze, ile zabezpiecza je przed oczami niepowołanych. Metafora ta najlepiej oddaje zatem charakter opisywanych w tej części książki romansów wielkich gwiazd kina i teatru. To bowiem historie utkane z tak różnorodnych nici, że dziś nie sposób odróżnić prawdy od plotek, domysłów czy celowych działań wytwórni kreujących wizerunki swoich idoli. Fakty stopiły się z legendą, często świadomie budowaną po to, żeby ochronić resztki prywatności aktorów. To zatem opowieści o rozmaitych kamuflażach pierwszych wielkich gwiazd teatru i niemej ery kina. Uważnie tropiąc przybierane przez nie maski (jakże charakterystyczny rekwizyt związany z aktorstwem), możemy jednak dostrzec pod ich powierzchnią ślady realnych twarzy.