- W empik go
Twoje prawa. Zakupy w Internecie - ebook
Twoje prawa. Zakupy w Internecie - ebook
Tak nagły i szybki wzrost zainteresowania rynkiem e-commerce jest oczywiście zrozumiały i całkowicie uzasadniony. W końcu każdy z nas lubi robić zakupy w kapciach i szlafroku przy kubku gorącej kawy a coraz sprawniej działające firmy kurierskie całkowicie, jak sądzę, zaspokajają potrzeby świadomego konsumenta. Skoro czytasz ten poradnik – najprawdopodobniej albo już coś przez Internet kupiłeś albo masz taki zamiar. I znakomicie, bo to nie tylko możliwość wygodnego zrobienia zakupów (co zachęca zwłaszcza wtedy, kiedy na dworze pogoda nie zachwyca), ale także sposób na zaoszczędzenie sporej ilości pieniędzy – towary w Internecie często są sporo tańsze niż w sklepach stacjonarnych. Ma to swoje ekonomiczne uzasadnienie – koszta utrzymania sklepu internetowego są po wielokroć niższe niż chociażby w przypadku zwyczajnego „osiedlaka”.
Należy jednak być bardzo ostrożnym – przy korzystaniu z zakupów w Internecie konsument jest o wiele bardziej narażony na rozmaite pułapki zastawiane na niego, świadomie bądź mniej, przez przedsiębiorców. Wynika to m.in. z tego, iż nie ma możliwości sprawdzenia towaru przed jego zakupem, poznania jego właściwości oraz jego rzeczywistego stanu. Problemy, jakie mogą się narodzić przy sprzedaży wysyłkowej są rozmaite, i mogą się zdarzyć na każdym jej etapie, nawet jeszcze przed dokonaniem jakiegokolwiek zakupu, w trakcie realizacji, w transporcie czy przy realizowaniu płatności. Jak się przed nimi ustrzec? Jak się bronić w przypadku, gdy Twoje prawa są naruszane? Tego właśnie dowiesz się z niniejszego poradnika. Postaram się w nim poruszyć każdy częściej spotykany problem wynikający z sprzedaży online, a także wskazać sposób na jego jak najprostsze i najszybsze rozwiązanie. Przy pomocy tego poradnika poznasz nie tylko przepisy prawa, jakie obowiązują, ale także sposób, w jaki należy z nich korzystać by skutecznie egzekwować ich stosowanie.
Do poradnika dołączone zostały także wzory pism mających zastosowanie w różnych przypadkach (rozdział 9), które mogą się wydarzyć (i stosunkowo często mają miejsce). Warto się z nimi zapoznać dopiero po przeczytaniu niniejszego poradnika – aby w pełni zrozumieć uzasadnienie stosowania tychże, trzeba najpierw zapoznać się z opisem instytucji do których się odnoszą. Tylko wtedy, kiedy wszelkie kroki opisane w tym poradniku będą stosowane w pełni świadomie, całe postępowanie będzie mogło przynieść oczekiwane skutki.
Poradnik został napisany na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów, zawiera więc opis wszystkich praw i obowiązków wynikających m.in. z ustawy o prawach konsumenta i zmianie Kodeksu Cywilnego z dnia 25 grudnia 2014 roku. To daje Ci pewność tego, że możesz stosować wiedzę nabytą podczas czytania tego poradnika bez obawy o to, że ktoś zarzuci Ci bazowanie na nieaktualnych danych.
Zapraszam do lektury,
Maciej Żółtowski
Maciej Żółtowski - ur. 9 lutego 1991 roku, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pracuje w dziale prawnym dużej spółki, w wolnym czasie copywriter.Na co dzień zajmuje się różnymi dziedzinami prawa, jednak największym zainteresowaniem cieszy się prawo pracy oraz wszelkie zagadnienia związane z prawem umów (w tym konsumenckich).
Spis treści
1. Wstęp
2. Sprzedaż
CO WARTO ZAPAMIĘTAĆ Z ROZDZIAŁU 2
3. Źródła prawa
3.1. Umocowanie prawne sprzedaży przez Internet
3.2. Charakterystyczne cechy i ryzyka umowy sprzedaży przez Internet
3.3. Regulamin sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?
CO WARTO ZAPAMIĘTAĆ Z ROZDZIAŁU 3
4. Obowiązki informacyjne sprzedawcy
CO WARTO ZAPAMIĘTAĆ Z ROZDZIAŁU 4
5. Gwarancja, rękojmia, odstąpienie od umowy
5.1. Charakterystyka uprawnień
5.2. Odstąpienie od umowy
5.3. Rękojmia
5.4. Gwarancja
CO WARTO ZAPAMIĘTAĆ Z ROZDZIAŁU 5
6. Dane osobowe i ich przetwarzanie przez sprzedawców
6.1. Co to są dane osobowe i które z nich może zbierać sprzedawca?
6.2. Wymogi stawiane administratorowi bazy danych
6.3 Naruszenie zasad ochrony danych osobowych
CO WARTO ZAPAMIĘTAĆ Z ROZDZIAŁU 6
7. Klauzule niedozwolone
7.1. Co to są klauzule niedozwolone?
7.2. Najważniejsze klauzule niedozwolone związane z handlem elektronicznym
7.2.1. Klauzule niedozwolone związane z regulaminem, zawartością strony oraz warunkami korzystania ze sklepu.
7.2.2. Klauzule niedozwolone związane z wyłączeniem odpowiedzialności sklepu. Transport i dostawa.
7.2.3. Klauzule niedozwolone związane z uprawnieniami związanymi z gwarancją, rękojmią lub zwrotem towaru.
7.2.4. Inne
8. Rozwiązania innych problemów
8.1. Sprzedawca nie wywiązał się z obowiązków informacyjnych
8.2. Sprzedawca nie wysłał zakupu.
8.3. Sprzedawca nie otrzymał wpłaty
8.4. Sprzedawca odmawia uznania reklamacji.
8.5. Otrzymanie towaru innego, niż wynikającego z umowy
8.6. Otrzymanie niezamówionego towaru.
8.7. Zostałem oszukany w inny sposób
9. Wzory pism
9.1. Wzór ogólny pisma nieprocesowego
9.2. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy
9.3. Pismo reklamacyjne
9.4. Ogólny wzór pozwu
9.5. Wezwanie do naprawienia szkody.
9.6. Wniosek o zawezwanie do próby ugodowej.
9.7. Wezwanie do wydania rzeczy
9.8 Przedsądowe wezwanie do zapłaty
9.9 Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
Przydatne adresy
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-941348-0-8 |
Rozmiar pliku: | 4,6 MB |