- promocja
TypeScript 4. Od początkującego do profesjonalisty - ebook
TypeScript 4. Od początkującego do profesjonalisty - ebook
JavaScript jest jednym z najwartościowszych języków programowania, cechuje go wszechstronność i elastyczność. Ucząc się JavaScriptu, adept programowania nabiera dobrych nawyków i nabywa umiejętności wymaganych od profesjonalistów. Warto też poznać język TypeScript wraz z towarzyszącymi mu narzędziami. Projektant aplikacji internetowych, który programuje w TypeScripcie, może łatwo skorzystać z wielu dopracowanych frameworków. W ten sposób w pełni wykorzystuje się możliwości nowoczesnych przeglądarek i urządzeń mobilnych, a tworzony kod jest łatwy w utrzymaniu i wielokrotnym używaniu.
To drugie wydanie cenionego podręcznika dla początkujących programistów. Zawarty w nim materiał - podany jasno i przystępnie - pozwoli Ci w pełni poznać możliwości języka TypeScript 4. Naukę rozpoczniesz od zdobycia solidnych podstaw, a po przeanalizowaniu przejrzystych przykładów poznasz korzyści wynikające z używania TypeScriptu w rzeczywistych projektach. Nauczysz się pracy z API DOM, a także z takimi frameworkami jak Angular, Vue.js i React. Stopniowo będziesz nabierać wprawy w stosowaniu w praktyce najbardziej zaawansowanych funkcji. Dowiesz się też, z jakimi problemami najczęściej borykają się programiści TypeScript i jak je rozwiązywać. W efekcie uzyskasz bezpieczniejsze i bardziej produktywne środowisko do tworzenia aplikacji internetowych.
W książce między innymi:
- przygotowanie systemu i zasady pracy z projektami
- solidne podstawy JavaScriptu i używanie języka TypeScript
- zaawansowane zagadnienia JavaScriptu
- tworzenie kodu TypeScript działającego po stronie klienta i po stronie serwera
- tworzenie i rozwijanie aplikacji za pomocą API DOM, a także frameworków: Angular, React i Vue.js
- testowanie, debugowanie i wdrażanie kodu
TypeScript: koduj jak profesjonalista i pisz bogate aplikacje!
Spis treści
O autorze
O korektorze merytorycznym
Część I. Zaczynamy
Rozdział 1. Pierwsza aplikacja w TypeScripcie
- Przygotowanie systemu
- Krok 1. Instalowanie Node.js
- Krok 2. Instalowanie Gita
- Krok 3. Instalowanie TypeScriptu
- Krok 4. Instalowanie programistycznego edytora tekstu
- Utworzenie projektu
- Inicjalizacja projektu
- Utworzenie pliku konfiguracyjnego kompilatora
- Tworzenie pliku kodu TypeScriptu
- Kompilowanie i uruchamianie kodu
- Definiowanie modelu danych
- Dodawanie funkcji do klasy kolekcji
- Używanie pakietu zewnętrznego
- Dodawanie deklaracji typu dla pakietu JavaScriptu
- Dodawanie poleceń
- Filtrowanie elementów
- Dodawanie zadań
- Oznaczanie zadania jako wykonanego
- Trwałe przechowywanie danych
- Stosowanie klasy trwałego magazynu danych
- Podsumowanie
Rozdział 2. Poznajemy TypeScript
- Dlaczego powinieneś używać języka TypeScript?
- Funkcje języka TypeScript zwiększające produktywność programisty
- Poznawanie wersji JavaScriptu
- Co powinieneś wiedzieć?
- Jak skonfigurować środowisko programistyczne?
- Jaka jest struktura książki?
- Czy w książce znajdziesz wiele przykładów?
- Gdzie znajdziesz przykładowe fragmenty kodu?
- Co zrobić w przypadku problemów podczas wykonywania przykładów?
- Co zrobić w sytuacji, gdy znajdę błąd w książce?
- Jak mogę skontaktować się z autorem?
- Co zrobić, jeśli książka mi się podobała?
- Co zrobić, jeśli książka mi się nie podobała?
- Podsumowanie
Rozdział 3. Wprowadzenie do języka JavaScript - część I
- Przygotowanie projektu
- Zagmatwany JavaScript
- Typy języka JavaScript
- Praca z podstawowymi typami danych
- Koercja typu
- Praca z funkcją
- Praca z tablicą
- Używanie operatora rozwinięcia w tablicy
- Destrukturyzacja tablicy
- Praca z obiektem
- Dodawanie, modyfikowanie i usuwanie właściwości obiektu
- Używanie operatorów rozwinięcia i resztowego w obiekcie
- Definiowanie funkcji typu getter i setter
- Definiowanie metod
- Słowo kluczowe this
- Słowo kluczowe this w oddzielnych funkcjach
- Słowo kluczowe this w metodach
- Zmiana zachowania słowa kluczowego this
- Słowo kluczowe this w funkcji strzałki
- Powrót do problemu początkowego
- Podsumowanie
Rozdział 4. Wprowadzenie do języka JavaScript - część II
- Przygotowanie projektu
- Dziedziczenie obiektu JavaScriptu
- Analizowanie i modyfikowanie prototypu obiektu
- Tworzenie własnych właściwości
- Używanie funkcji konstruktora
- Sprawdzanie typu prototypu
- Definiowanie statycznych właściwości i metod
- Używanie klas JavaScriptu
- Używanie iteratorów i generatorów
- Używanie generatora
- Definiowanie obiektów pozwalających na iterację
- Używanie kolekcji JavaScriptu
- Sortowanie danych według klucza przy użyciu obiektu
- Sortowanie danych według klucza przy użyciu obiektu Map
- Przechowywanie danych według indeksu
- Używanie modułów
- Tworzenie modułu JavaScriptu
- Używanie modułu JavaScriptu
- Eksportowanie funkcji z modułu
- Definiowanie w modelu wielu funkcjonalności nazwanych
- Podsumowanie
Rozdział 5. Używanie kompilatora TypeScriptu
- Przygotowanie projektu
- Struktura projektu
- Używanie menedżera pakietów Node
- Plik konfiguracyjny kompilatora TypeScriptu
- Kompilacja kodu TypeScriptu
- Błędy generowane przez kompilator
- Używanie trybu monitorowania i wykonywania skompilowanego kodu
- Używanie funkcjonalności wersjonowania celu
- Wybór plików biblioteki do kompilacji
- Wybór formatu modułu
- Użyteczne ustawienia konfiguracji kompilatora
- Podsumowanie
Rozdział 6. Testowanie i debugowanie kodu TypeScriptu
- Przygotowanie projektu
- Debugowanie kodu TypeScriptu
- Przygotowanie do debugowania
- Używanie Visual Studio Code do debugowania
- Używanie zintegrowanego debuggera Node.js
- Używanie funkcji zdalnego debugowania w Node.js
- Używanie lintera TypeScriptu
- Wyłączanie reguł lintowania
- Testy jednostkowe w TypeScripcie
- Konfigurowanie frameworka testów
- Tworzenie testów jednostkowych
- Uruchamianie frameworka testów
- Podsumowanie
Część II. Praca z językiem TypeScript
Rozdział 7. Typowanie statyczne
- Przygotowanie projektu
- Typy statyczne
- Tworzenie typu statycznego za pomocą adnotacji typu
- Używanie niejawnie zdefiniowanego typu statycznego
- Używanie typu any
- Używanie unii typów
- Używanie asercji typu
- Asercja typu nieoczekiwanego
- Używanie wartownika typu
- Używanie typu never
- Używanie typu unknown
- Używanie typów null
- Ograniczenie przypisywania wartości null
- Usunięcie null z unii za pomocą asercji
- Usuwanie wartości null z unii za pomocą wartownika typu
- Używanie asercji ostatecznego przypisania
- Podsumowanie
Rozdział 8. Używanie funkcji
- Przygotowanie projektu
- Definiowanie funkcji
- Ponowne definiowanie funkcji
- Parametry funkcji
- Wynik działania funkcji
- Przeciążanie typu funkcji
- Funkcje asercji
- Podsumowanie
Rozdział 9. Tablice, krotki i wyliczenia
- Przygotowanie projektu
- Praca z tablicami
- Używanie automatycznie ustalonego typu tablicy
- Unikanie problemów z automatycznie ustalanym typem tablicy
- Unikanie problemów z pustą tablicą
- Krotka
- Przetwarzanie krotki
- Używanie typów krotki
- Używanie krotki z elementami opcjonalnymi
- Definiowanie krotki z elementem resztowym
- Wyliczenie
- Sposób działania wyliczenia
- Używanie wyliczenia w postaci ciągu tekstowego
- Ograniczenia typu wyliczeniowego
- Używanie typu literału wartości
- Używanie w funkcji typu literałów wartości
- Łączenie typów wartości w typie literałów wartości
- Nadpisywanie za pomocą typu literałów wartości
- Używanie szablonów typu literałów tekstowych
- Używanie aliasu typu
- Podsumowanie
Rozdział 10. Praca z obiektami
- Przygotowanie projektu
- Praca z obiektami
- Używanie adnotacji kształtu typu obiektu
- Dopasowanie kształtu typu obiektu
- Wymuszenie ścisłego sprawdzania metod
- Używanie aliasu typu dla kształtu typu
- Radzenie sobie z nadmiarem właściwości
- Używanie unii kształtu typu
- Typy właściwości unii
- Używanie wartownika typu dla obiektu
- Używanie złączenia typów
- Używanie złączenia do korelacji danych
- Łączenie złączeń
- Podsumowanie
Rozdział 11. Praca z klasami i interfejsami
- Przygotowanie projektu
- Używanie funkcji konstruktora
- Używanie klas
- Używanie słów kluczowych kontroli dostępu
- Używanie właściwości prywatnych JavaScriptu
- Definiowanie właściwości tylko do odczytu
- Upraszczanie klasy konstruktora
- Używanie dziedziczenia klas
- Używanie klasy abstrakcyjnej
- Używanie interfejsu
- Implementowanie wielu interfejsów
- Rozszerzanie interfejsu
- Definiowanie opcjonalnych właściwości i metod interfejsu
- Definiowanie implementacji interfejsu abstrakcyjnego
- Wartownik typu interfejsu
- Dynamiczne tworzenie właściwości
- Sprawdzanie wartości indeksu
- Podsumowanie
Rozdział 12. Używanie typów generycznych
- Przygotowanie projektu
- Zrozumienie problemu
- Dodawanie obsługi innego typu
- Tworzenie klasy generycznej
- Argumenty typu generycznego
- Używanie argumentów innego typu
- Ograniczanie wartości typu generycznego
- Definiowanie parametrów wielu typów
- Pozostawienie kompilatorowi zadania ustalenia typu argumentu
- Rozszerzanie klasy generycznej
- Wartownik typu generycznego
- Definiowanie metody statycznej w klasie generycznej
- Definiowanie interfejsu generycznego
- Rozszerzanie interfejsu generycznego
- Implementacja interfejsu generycznego
- Podsumowanie
Rozdział 13. Zaawansowane typy generyczne
- Przygotowanie projektu
- Używanie kolekcji generycznych
- Używanie iteratorów generycznych
- Łączenie iteratora i obiektu możliwego do iteracji
- Tworzenie klasy umożliwiającej iterację
- Używanie typów indeksu
- Używanie zapytania typu indeksu
- Jawne dostarczanie parametrów typu generycznego dla typów indeksu
- Używanie zindeksowanego operatora dostępu
- Używanie typu indeksu dla klasy Collection<T>
- Używanie mapowania typu
- Zmiana mapowanych nazw i typów
- Używanie parametru typu generycznego z typem mapowanym
- Zmiana modyfikowalności i opcjonalności właściwości
- Używanie wbudowanych typów mapowanych
- Łączenie transformacji w pojedyncze mapowanie
- Tworzenie typu z użyciem mapowania
- Używanie typów warunkowych
- Zagnieżdżanie typów warunkowych
- Używanie typu warunkowego w klasie generycznej
- Używanie typów warunkowych z uniami typów
- Używanie typów warunkowych podczas mapowania typów
- Identyfikowanie właściwości określonego typu
- Automatyczne ustalanie typów dodatkowych w warunkach
- Podsumowanie
Rozdział 14. Praca z JavaScriptem
- Przygotowanie projektu
- Dodawanie kodu TypeScriptu do przykładowego projektu
- Praca z JavaScriptem
- Dołączanie kodu JavaScriptu w trakcie kompilacji
- Sprawdzanie typu kodu JavaScriptu
- Opisywanie typów używanych w kodzie JavaScriptu
- Używanie komentarzy do opisywania typów
- Używanie plików deklaracji typu
- Opisywanie kodu JavaScriptu przygotowanego przez podmioty zewnętrzne
- Używanie plików deklaracji pochodzących z projektu Definitely Typed
- Używanie pakietów zawierających deklaracje typu
- Generowanie plików deklaracji
- Podsumowanie
Część III. Tworzenie aplikacji internetowych
Rozdział 15. Tworzenie aplikacji internetowej TypeScriptu - część I
- Przygotowanie projektu
- Przygotowanie zestawu narzędzi
- Dodawanie obsługi paczek
- Dodawanie programistycznego serwera WWW
- Tworzenie modelu danych
- Tworzenie źródła danych
- Generowanie treści HTML-a za pomocą API modelu DOM
- Dodawanie obsługi stylów Bootstrap CSS
- Używanie formatu JSX do tworzenia treści HTML-a
- Sposób działania JSX
- Konfigurowanie kompilatora TypeScriptu i procedury wczytującej pakiet webpack
- Tworzenie funkcji fabryki
- Używanie klasy JSX
- Importowanie funkcji fabryki w klasie JSX
- Dodawanie funkcjonalności do aplikacji
- Wyświetlanie filtrowanej listy produktów
- Wyświetlanie treści i obsługa uaktualnień
- Podsumowanie
Rozdział 16. Tworzenie aplikacji internetowej TypeScriptu - część II
- Przygotowanie projektu
- Dodawanie usługi sieciowej
- Wykorzystanie źródła danych w aplikacji
- Używanie dekoratorów
- Używanie metadanych dekoratora
- Dokończenie aplikacji
- Dodawanie klasy Header
- Dodawanie klasy obsługującej szczegóły zamówienia
- Dodawanie klasy obsługującej potwierdzenie zamówienia
- Zakończenie pracy nad aplikacją
- Wdrażanie aplikacji
- Dodawanie pakietu produkcyjnego serwera HTTP
- Tworzenie pliku dla trwałego magazynu danych
- Utworzenie serwera
- Używanie względnych adresów URL do obsługi żądań danych
- Kompilacja aplikacji
- Testowanie gotowej aplikacji
- Umieszczanie aplikacji w kontenerze
- Instalowanie Dockera
- Przygotowanie aplikacji
- Tworzenie kontenera Dockera
- Uruchamianie aplikacji
- Podsumowanie
Rozdział 17. Tworzenie aplikacji internetowej Angulara - część I
- Przygotowanie projektu
- Konfigurowanie usługi sieciowej
- Konfigurowanie pakietu Bootstrap CSS
- Uruchomienie przykładowej aplikacji
- Rola TypeScriptu w programowaniu z użyciem frameworka Angular
- Rola TypeScriptu w łańcuchu narzędzi Angulara
- Tworzenie modelu danych
- Tworzenie źródła danych
- Tworzenie implementacji klasy źródła danych
- Konfigurowanie źródła danych
- Wyświetlenie filtrowanej listy produktów
- Wyświetlanie przycisków kategorii
- Utworzenie nagłówka
- Połączenie komponentów produktu, kategorii i nagłówka
- Konfigurowanie aplikacji
- Podsumowanie
Rozdział 18. Tworzenie aplikacji internetowej Angulara - część II
- Przygotowanie projektu
- Dokończenie pracy nad funkcjonalnością aplikacji
- Dodawanie komponentu obsługującego podsumowanie zamówienia
- Tworzenie konfiguracji routingu
- Wdrażanie aplikacji
- Dodawanie pakietu produkcyjnego serwera HTTP
- Tworzenie pliku dla trwałego magazynu danych
- Tworzenie serwera
- Używanie względnych adresów URL do obsługi żądań danych
- Kompilowanie aplikacji
- Testowanie gotowej aplikacji
- Umieszczanie aplikacji w kontenerze
- Przygotowanie aplikacji
- Tworzenie kontenera Dockera
- Uruchamianie aplikacji
- Podsumowanie
Rozdział 19. Tworzenie aplikacji internetowej React - część I
- Przygotowanie projektu
- Konfigurowanie usługi sieciowej
- Instalowanie pakietu Bootstrap CSS
- Uruchamianie przykładowej aplikacji
- TypeScript i programowanie z użyciem frameworka React
- Definiowanie typów encji
- Wyświetlanie filtrowanej listy produktów
- Używanie zaczepów i komponentów funkcyjnych
- Wyświetlanie listy kategorii i nagłówka
- Przygotowanie i przetestowanie komponentów
- Tworzenie magazynu danych
- Tworzenie klasy żądania HTTP
- Łączenie komponentów z magazynem danych
- Podsumowanie
Rozdział 20. Tworzenie aplikacji internetowej React - część II
- Przygotowanie projektu
- Konfigurowanie routingu URL
- Dokończenie pracy nad funkcjonalnością aplikacji
- Dodawanie komponentu obsługującego podsumowanie zamówienia
- Dodawanie komponentu potwierdzającego złożenie zamówienia
- Dokończenie konfiguracji routingu
- Wdrażanie aplikacji
- Dodawanie pakietu produkcyjnego serwera HTTP
- Tworzenie pliku dla trwałego magazynu danych
- Tworzenie serwera
- Używanie względnych adresów URL do obsługi żądań danych
- Kompilowanie aplikacji
- Testowanie gotowej aplikacji
- Umieszczanie aplikacji w kontenerze
- Przygotowanie aplikacji
- Tworzenie kontenera Dockera
- Uruchamianie aplikacji
- Podsumowanie
Rozdział 21. Tworzenie aplikacji internetowej Vue.js - część I
- Przygotowanie projektu
- Konfigurowanie usługi sieciowej
- Instalowanie pakietu Bootstrap CSS
- Uruchamianie przykładowej aplikacji
- TypeScript i programowanie w Vue.js
- Zestaw narzędzi TypeScriptu podczas programowania z użyciem frameworka Vue.js
- Tworzenie klas encji
- Wyświetlanie filtrowanej listy produktów
- Wyświetlanie listy kategorii i nagłówka
- Tworzenie i testowanie komponentów
- Tworzenie magazynu danych
- Łączenie komponentów z magazynem danych
- Dodawanie obsługi usługi sieciowej
- Podsumowanie
Rozdział 22. Tworzenie aplikacji internetowej Vue.js - część II
- Przygotowanie projektu
- Konfigurowanie routingu URL
- Dokończenie pracy nad funkcjonalnością aplikacji
- Dodawanie komponentu obsługującego podsumowanie zamówienia
- Dodawanie komponentu potwierdzającego złożenie zamówienia
- Dokończenie konfiguracji routingu
- Wdrażanie aplikacji
- Dodawanie pakietu produkcyjnego serwera HTTP
- Tworzenie pliku dla trwałego magazynu danych
- Tworzenie serwera
- Używanie względnych adresów URL do obsługi żądań danych
- Kompilowanie aplikacji
- Testowanie gotowej aplikacji
- Umieszczanie aplikacji w kontenerze
- Przygotowanie aplikacji
- Tworzenie kontenera Dockera
- Uruchamianie aplikacji
- Podsumowanie
Kategoria: | Webmaster |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-8830-7 |
Rozmiar pliku: | 9,0 MB |