Tysiąclatka - o dawnej szkole. Scenariusz przedstawienia dla klas IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjum - ebook
Tysiąclatka - o dawnej szkole. Scenariusz przedstawienia dla klas IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjum - ebook
Przedstawienie można wystawić z dowolnej okazji, odwołującej się do tematu szkolnictwa lub historii. Jego głównym motywem jest tysiąclatka - jako przykład szkoły z czasów socjalistycznych. Grupa uczniów z kółka dziennikarskiego zbiera informacje na temat historii własnej szkoły. Pojawia się sprawa mundurka, tarczy, a nawet trudności ze zdobyciem papieru toaletowego. Forma spektaklu pozwala dowolnie dodawać kolejne elementy (można zatem dołączyć prezentację ukazującą budowę tysiąclatek lub fragmenty mówiące np. o obowiązkowym języku rosyjskim, nauce w soboty itd.)
Kategoria: | Kino i Teatr |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63171-52-0 |
Rozmiar pliku: | 1,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Poniższy tekst stanowi w niewiele zmienionej formie część spektaklu napisanego z okazji 40-lecia Szkoły Podstawowej im. Marii Skłodowskiej-Curie w Jastrzębiu-Zdroju.
Można go wystawić z dowolnej okazji, odwołującej się do tematu szkolnictwa lub historii. Jego głównym motywem jest dawna szkoła z czasów socjalistycznych. Forma spektaklu pozwala dowolnie dodawać kolejne elementy (można zatem dołączyć prezentację ukazującą budowę tysiąclatek lub fragmenty mówiące np. o obowiązkowym języku rosyjskim, nauce w soboty itd.)
Zakończenie przedstawienia (którym jest podział pracy pomiędzy uczniów piszących do gazetki szkolnej) można dowolnie zmienić i uzależnić od powodu, z jakiego je wstawiono. Przykładowo, jeśli był to Dzień Edukacji Narodowej, można wprowadzić jako zadanie dziennikarskie zebranie informacji o dawnych nauczycielach z danej szkoły. Można nawet dodać krótką drugą część przedstawienia, podczas której uczniowie przedstawią zebrane materiały.
W tekście zostało zaproponowane zakończenie A i B. Pierwsze z nich pasuje do wielu sytuacji. Zakończenie B było wystawione podczas premiery, uczniowie postawili sobie za zadanie zebranie informacji o wybitnych absolwentach, pasjach nauczycieli i uczniów oraz o patronce szkoły. Wynikało to z dalszej części imprezy, podczas której przedstawiono właśnie wybitnych absolwentów oraz miała miejsce druga część przedstawienia, dotycząca biografii Marii Skłodowskiej-Curie (została wydana w osobnym e-booku). Można było później zwiedzić również wystawę „Nasze pasje”.
Występują:
Tomek
Ania
Kasia
Wojtek
Scenografia
Stół z czterema krzesłami, pozostałe elementy są najzupełniej dowolne.Przy stole siedzi Tomek, nudzi się, zmienia co chwilę pozycję. Wpadają Ania, Kasia i Wojtek.
Wojtek
Co, już na zebranie czekasz? Nie wiedziałem, że ty taki pierwszy do pracy.
Tomek
Godziny pomyliłem.
Ania
O, biedactwo, czekasz od 13?
Tomek
Nie, od 12.
Kasia
To trzeba było do domu iść.
Tomek
Jak o 13 zorientowałem się, że to na 14, to już mi się nie chciało.
Ania
W ogóle, super, że do nas dołączasz.
Tomek
Nie dołączasz, tylko kazali mi z wami ten numer zrobić. Kto by w tych czasach za dziennikarstwo się brał.
Wojtek
My.
Tomek
I chyba tylko wy.
Kasia
Co ty taki kiepski humor masz?
Tomek
Jak można mieć dobry, jak mam napisać o historii szkoły. Po pierwsze, napisać, a to koszmar. Po drugie, historia to drugi koszmar, a szkoła to trzeci.
Ania
A ty?
Tomek
Co ja?
Ania
Może czwarty koszmar?
Tomek
Ej, bo pójdę.
Kasia
Ej, my mamy ochotę stworzyć ten jubileuszowy numer, a ty i tak musisz nam pomóc, więc nie marudź.
Tomek
Do rzeczy. Jak taka dziennikarska praca wygląda? Mam zdobyć zdjęcia pana dyrektora sprzed 40 lat?
Ania
Nie bawimy się w paparazzich.
Tomek
Jaki papa?
Kasia
Nieważne, już ci mówimy co i jak.
Ania
Najpierw ustalamy, o czym piszemy.
Kasia
Potem dzielimy się pracą.
Wojtek
A jak są po drodze problemy albo kłótnie, to pani redaktor naczelna Ania…
Ania
Miło mi.
Wojtek
…stara się coś z tym zrobić.
Kasia
To zaczynamy od punktu pierwszego.
Ania
Ja już sobie spisałam, wy możecie potem dodać.
Wojtek
Rzucaj, naczelna.
Ania
Po pierwsze, zbieramy najważniejsze daty z historii szkoły.
Tomek
Historia, mówiłem, że to koszmar będzie. Co może być ciekawego w historii szkoły?
Wojtek
A wiesz, że nasza szkoła to tysiąclatka?
Tomek
Bez takiego wrabiania. Że niby Mieszko I ją założył?
Kasia
To nie jest tak źle z historią u ciebie, nawet wiesz, kiedy Mieszko panował.
Ania
Tysiąclatki powstały na tysiąclecie Polski, czyli tysiąc lat po Mieszku.
Tysiąc lat później, tysiąc szkół. Były bardzo do siebie podobne z wyglądu.