UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty na projektach - ebook
UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty na projektach - ebook
Poznaj język UML i wykorzystaj jego możliwości
- Opanuj podstawy języka
- Stwórz modele systemów biznesowych i informatycznych
- Zaplanuj integrację systemów przy użyciu języka UML
Kluczowym elementem dużych projektów programistycznych jest modelowanie, pomocne również przy tworzeniu średnich i małych projektów. Język UML to narzędzie służące właśnie do modelowania. Za pomocą diagramów i wykresów będących jego elementami można przedstawić zarówno sam system informatyczny, jak i jego związki z otoczeniem biznesowym, w którym będzie on wykorzystywany. Gdy system tworzony jest przez duży zespół projektowy, zastosowanie języka UML daje gwarancję poprawnego zinterpretowania zarówno założeń, jak i zadań systemu, a także zgodnej z nimi realizacji projektu.
Książka "UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty na projektach" prezentuje język UML w sposób gwarantujący jego błyskawiczne opanowanie. Jej autorzy koncentrują się wyłącznie na tych zastosowaniach UML-a, które mogą okazać się przydatne w modelowaniu. Wszystkie zagadnienia teoretyczne podane są wraz z konkretnymi przykładami ich przydatności praktycznej. Dzięki tej publikacji poznasz elementy języka i nauczysz się wykorzystywać je podczas projektowania. Dowiesz się, jak tworzyć projekty systemów biznesowych i informatycznych oraz jak stosować UML w opisach zależności pomiędzy nimi.
Oto kwestie poruszane w tej książce:
- przegląd elementów i zastosowań języka UML 2.0
- modelowanie procesów biznesowych
- diagramy przypadków użycia
- diagramy aktywności i sekwencji
- diagramy klas i stanów
- modelowanie systemu informatycznego i jego otoczenia
Przekonaj się, jak język UML usprawnia pracę nad projektami.
Spis treści
Wstęp (7)
O autorach (9)
O książce (11)
Rozdział 1. Wprowadzenie (13)
Rozdział 2. Podstawy i tło historyczne (17)
- 2.1. Wprowadzenie do studium przypadku (17)
- 2.2. Modele, perspektywy i diagramy (20)
- 2.2.1. Czym jest model? (20)
- 2.2.2. Do czego potrzebne są modele? (21)
- 2.2.3. Cel i grupa docelowa modelu (22)
- 2.2.4. Proces analizy (24)
- 2.2.5. Diagramy w roli perspektyw (25)
- 2.3. Systemy informacyjne a systemy informatyczne (27)
- 2.4. Modele studium przypadku (29)
- 2.5. Historia UML-a - metody i notacje (30)
- 2.6. Specyfikacja wymagań (32)
- 2.6.1. Wspomaganie procesów decyzyjnych (33)
- 2.6.2. Weryfikacja (33)
- 2.7. UML 2.0 (34)
- 2.7.1. Przegląd cech języka UML 2.0 (34)
- 2.7.2. Wpływ zmian w UML-u na modelowanie systemu biznesowego (36)
- 2.7.3. Wpływ zmian w UML-u na modelowanie systemu informatycznego (37)
- 2.7.4. Wpływ zmian w UML-u na modelowanie integracji systemów (38)
- 2.7.5. Podsumowanie (38)
Rozdział 3. Modelowanie systemów biznesowych (39)
- 3.1. Procesy i systemy biznesowe (40)
- 3.1.1. Czym jest proces biznesowy? (40)
- 3.1.2. Definicja autorstwa Workflow Management Coalition (41)
- 3.1.3. Systemy biznesowe (42)
- 3.1.4. Wykorzystywanie UML-a do modelowania procesów i systemów biznesowych (43)
- 3.1.5. Praktyczne wskazówki dotyczące modelowania procesów biznesowych (44)
- 3.2. Jeden model - dwie perspektywy (45)
- 3.3. Perspektywa zewnętrzna (46)
- 3.3.1. Jakie korzyści przynosi modelowany system biznesowy? (46)
- 3.3.2. Elementy perspektywy (51)
- 3.3.3. Diagramy przypadków użycia (53)
- 3.3.4. Konstruowanie diagramów przypadków użycia (56)
- 3.3.5. Diagramy aktywności (66)
- 3.3.6. Konstruowanie diagramów aktywności (73)
- 3.3.7. Diagramy sekwencji (77)
- 3.3.8. Konstruowanie diagramów sekwencji (80)
- 3.3.9. Diagramy sekwencji o wysokim poziomie abstrakcji (83)
- 3.3.10. Diagramy sekwencji do tworzenia scenariuszy zastosowania przypadków użycia (83)
- 3.4. Perspektywa wewnętrzna (84)
- 3.4.1. Elementy perspektywy (84)
- 3.4.2. Diagramy pakietów (85)
- 3.4.3. Konstruowanie diagramów pakietów (88)
- 3.4.4. Diagramy klas (90)
- 3.4.5. Konstruowanie diagramów klas (93)
- 3.4.6. Diagramy aktywności (96)
- 3.4.7. Konstruowanie diagramów aktywności (97)
Rozdział 4. Modelowanie systemów informatycznych (101)
- 4.1. Perspektywa zewnętrzna (104)
- 4.1.1. Perspektywa użytkownika, czyli "ważne, że działa, nieważne, jak" (104)
- 4.1.2. Elementy perspektywy (108)
- 4.1.3. Diagram przypadków użycia (108)
- 4.1.4. Zdarzenia wydobywające i modyfikujące dane (112)
- 4.1.5. Diagram sekwencji przypadku użycia (114)
- 4.1.6. Konstruowanie perspektywy zewnętrznej (117)
- 4.2. Perspektywa strukturalna (125)
- 4.2.1. Obiekty i klasy (125)
- 4.2.2. Generalizacja, specjalizacja i dziedziczenie (129)
- 4.2.3. Statyczne i dynamiczne reguły biznesowe (131)
- 4.2.4. Elementy perspektywy (132)
- 4.2.5. Diagram klas (133)
- 4.2.6. Konstruowanie diagramów klas (138)
- 4.3. Perspektywa zachowań (145)
- 4.3.1. Cykl życia obiektu (145)
- 4.3.2. Elementy perspektywy (149)
- 4.3.3. Diagram stanów (149)
- 4.3.4. Konstruowanie diagramów stanów (156)
- 4.4. Perspektywa interakcji (160)
- 4.4.1. Obserwacja zdarzeń wewnątrz systemu informatycznego (160)
- 4.4.2. Elementy perspektywy (164)
- 4.4.3. Diagram komunikacji (165)
- 4.4.4. Diagram sekwencji (169)
- 4.4.5. Konstruowanie diagramów komunikacji (172)
- 4.4.6. Konstruowanie diagramów sekwencji (179)
Rozdział 5. Modelowanie integracji systemów (183)
- 5.1. Terminologia interfejsów integracji systemów (184)
- 5.2. Komunikaty w UML-u (186)
- 5.3. Jeden model - dwie perspektywy (187)
- 5.4. Perspektywa procesu (187)
- 5.4.1. Model systemu biznesowego jako fundament (188)
- 5.4.2. Elementy perspektywy (190)
- 5.4.3. Diagramy aktywności (191)
- 5.4.4. Diagramy sekwencji (195)
- 5.4.5. Konstruowanie diagramów w perspektywie procesów (197)
- 5.5. Perspektywa statyczna (204)
- 5.5.1. Elementy perspektywy (204)
- 5.5.2. Diagram klas (205)
- 5.5.3. Konstruowanie diagramu klas (206)
- 5.5.4. Przekształcanie danych z systemu informatycznego do komunikatu "lista pasażerów" (211)
- 5.5.5. Przekształcanie komunikatów z UML-a na różne formaty standardowe (213)
Skorowidz (215)
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-4732-3 |
Rozmiar pliku: | 6,0 MB |