- W empik go
Usługi geodezyjne - ebook
Usługi geodezyjne - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-56-4 |
Rozmiar pliku: | 317 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Przyjrzymy się rynkowi usług geodezyjnych, sprawdzimy, jakie wymogi trzeba będzie spełnić, żeby na niego wejść, i poszukamy na nim zysków.
Charakterystyka rynku
Jak wskazują szacunki, podsumowania i sondaże, Polska jest obecnie największym w Europie placem budowy. Rynek budowlany w Polsce, czyli segment, na którym będziemy szukać zamówień na nasze usługi, podnosi się po ciężkim okresie z lat 2009-2010. Wspomniane lata kryzysu, choć trudne dla całej branży, nie przyniosły jednak na polskim rynku spadków jako jedynym z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Przedstawiciele branży szacują, że tegoroczna wartość rynku wzrośnie o ok. 3,5% w stosunku do roku 2011. Na tak wysoką jego wartość bardzo duży wpływ mają przygotowania inwestycji związanych z organizacją Euro 2012. Wartość wszystkich planowanych na turniej projektów wynosi ok. 95 mld zł. Ponad połowę tej kwoty stanowią inwestycje w projekty drogowe, a prawie 1/3 przedsięwzięcia związane z transportem szynowym. Natomiast budowa i modernizacja stadionów, na których rozgrywane będą mecze, pochłonie ok. 4 mld zł.
Jeżeli zaś chodzi o segment budownictwa mieszkaniowego, to w 2011 roku oddano do użytku ok. 123 000 nowych lokali. Największy udział w tej liczbie, bo aż ok. 73 000, mieli inwestorzy indywidualni. Pozostałe mieszkania i domy oddane zostały do użytku przez deweloperów. W styczniu 2012 roku oddano 11 622 mieszkań, o 13% więcej niż w tym samym okresie 2011 roku, jednak o 9,1% niż przed dwoma laty.
Konkurencja
W Polsce działa ok. 30 000 podmiotów świadczących usługi geodezyjne, w których pracuje ok. 35 000 geodetów. Uprawnienia do wykonywania tej pracy ma ok. 20 000 z nich. Na rynku przeważają małe, kilkuosobowe firmy, których zasięg działania nie wykracza najczęściej poza dany region. Rywalizacja wśród nich jest zauważalna głównie w mniejszych miastach, gdzie o małą liczbę zleceń konkuruje kilka firm.
Na rynku działają także większe podmioty, zatrudniające kilkadziesiąt osób i dysponujące bogatym zapleczem sprzętowym. Obsługują one z reguły duże inwestycje budowlane i drogowe. Zasięg ich działania wykracza nierzadko poza granice kraju.
Plan marketingowy
Dokładne rozpoznanie rynku, na którym przyjdzie nam działać, będzie warunkować nasz ewentualny sukces. W ramach prowadzonych działań marketingowych powinniśmy budować dobre relacje z jak największą liczbą firm budowlanych, deweloperów, inwestorów, biur projektowych, architektów czy nawet notariuszy i podmiotów samorządowych odpowiedzialnych za inwestycje.
W przypadku sektora administracji rządowej, a także niektórych podmiotów prywatnych będziemy mieć możliwość startowania w przetargach. Wiązać się to jednak będzie z bardzo dużym nakładem pracy i czasu poświęconym na przygotowanie dokumentacji zgodnej z bardzo często skomplikowanymi wymaganiami zawartymi w dokumentacji przetargowej. O terminach przetargów dowiemy się od samych inwestorów lub ze specjalistycznych portali branżowych.