- promocja
UX w projektowaniu witryn internetowych - ebook
UX w projektowaniu witryn internetowych - ebook
Wrażenia użytkownika, czyli User Experience (UX), to jeden z najważniejszych czynników, które decydują o sukcesie produktu cyfrowego. Ostatnio UX staje się szeroką dyscypliną, która wykracza daleko poza tworzenie prostych w obsłudze, estetycznych interfejsów użytkownika. Obecnie uważa się, że o wrażeniach użytkownika decyduje rozbudowany zbiór wielu powiązanych ze sobą komponentów. Najważniejszym z nich jest użyteczność, ale trzeba też uwzględniać kompleksowość funkcjonalności, w odpowiedni sposób zaprojektować interakcje z użytkownikiem, zapewniając również dostępność produktu dla osób o szczególnych potrzebach.
Ta książka jest praktycznym przewodnikiem po metodykach UX dla witryn internetowych, dzięki któremu łatwiejsze staje się zrozumienie zachowań i potrzeb użytkownika. Pokazano tu, jak można zdobyć zaufanie użytkownika. Opisano metodyki UX potrzebne podczas badań, projektowania, tworzenia i testowania produktów. Konsekwentne stosowanie tych metodyk pozwala na zwiększenie współczynnika retencji użytkowników. Opisano wdrażanie zasad UX przy projektowaniu przepływów zadań, szkieletów i prototypów oraz techniki wykrywania luk w ścieżkach wędrówek użytkowników. Omówiono także konwencjonalne standardy dostępności witryn dla wszystkich użytkowników.
Najważniejsze zagadnienia:
- Podstawy UX i tworzenie więzi emocjonalnej z użytkownikiem
- Standardy użyteczności UX
- Przygotowanie, wdrażanie i optymalizacja strategii UX
- Dostępność witryny i testowanie pod kątem dostępności
- Wdrażanie Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0
UX: użytkownicy pokochają Twoją witrynę!
Spis treści
O autorkach 8
O recenzencie 10
Wstęp 11
Rozdział 1. Podstawy UX 15
- UX na początku XX wieku 16
- UX od każdej strony 19
- Myślenie projektowe i projektowanie zorientowane na człowieka (HCD) 20
- UX i dziedziny projektowania 26
- Cechy UX i UI 27
- Podsumowanie 28
Rozdział 2. Wyróżnij się na tle konkurencji 31
- Współczesne kreowanie marki 31
- Studium przypadku - tożsamość a wizerunek marki - Jeep 32
- Kreowanie marki - motywy graficzne 34
- Kreowanie marki - osobowość 38
- Kreowanie marki - relacja 39
- W jaki sposób UX pozwala wyróżnić markę na tle konkurencji? 41
- Przeprowadzenie analizy UX konkurencji 42
- B2B kontra B2C 50
- Studium przypadku - B2C i UX 53
- Studium przypadku - B2B i UX 55
- Podsumowanie 59
Rozdział 3. Tworzenie więzi emocjonalnej z użytkownikiem 61
- Tworzenie cyfrowej tożsamości, z którą użytkownik może nawiązać relację 62
- Posługiwanie się jasnym językiem 64
- Utrzymywanie odpowiedniego tonu 64
- Pokaż ludzką twarz 64
- Nagrody wizualne 65
- Mikrointerakcje w UI 65
- Eksploracja UI i zachęty 65
- Kierowanie poprzez przewidywanie zachowań użytkownika 66
- Podawanie użytecznych informacji 67
- Budowanie zaufania i wiarygodności 67
- Podsumowanie 69
Rozdział 4. Zapewnianie użyteczności interfejsu użytkownika (UI) 71
- Wprowadzenie do tematyki UI 71
- Psychologia koloru 74
- Koło barw 76
- Barwy ciepłe i zimne 77
- Symbolika barw 77
- Kolor a dostępność 80
- Najlepsze praktyki projektowe 81
- Wytyczne Material Design firmy Google 82
- iOS Human Interface Guidelines 84
- Studium przypadku - projektowanie UI witryn internetowych 85
- Język i semiotyka 89
- Najlepsze praktyki tworzenia czytelnej ikonografii 89
- Podsumowanie 92
Rozdział 5. Badania i analiza - solidny fundament 93
- Kategoryzacja i definiowanie rodzajów badań 94
- Badania ilościowe a jakościowe 98
- Wybór etapu prac odpowiedniego do prowadzenia badań 100
- Opis metod badań UX 101
- Przygotowanie planu badań 105
- Sformułowanie pytania badawczego 106
- Przegląd aktualnego stanu wiedzy i literatury 107
- Wybór metod i planowanie logistyczne 109
- Prowadzenie badań 114
- Analiza danych 114
- Przedstawienie wyników 115
- Analizy eksperckie 115
- Analiza heurystyczna 116
- Audyt treści 119
- Techniki jakościowe 121
- Wywiady 121
- Obserwacja 122
- Analiza materiału badawczego 123
- Przykładowe badania etnograficzne - portal brokerski 124
- Techniki ilościowe 125
- Wykorzystanie statystyk 125
- Wybór testów statystycznych 126
- Podsumowanie 127
Rozdział 6. Przygotuj strategię UX - użytkownicy i treść 129
- Tworzenie person kierujących strategią UX 129
- Charakterystyka użytecznej persony 130
- Tworzenie solidnej architektury informacji 131
- Sortowanie kart 132
- Tworzenie mapy witryny 138
- Tworzenie wędrówek użytkownika 140
- Kluczowe komponenty wędrówki użytkownika 141
- Tworzenie przepływów zadań 144
- Kluczowe komponenty poprawnego przepływu zadań 144
- Podsumowanie 145
Rozdział 7. Wdrożenie strategii UX za pomocą szkieletów i prototypów 147
- Tworzenie moodboardów i scenorysów 148
- Moodboardy 148
- Tworzenie moodboarda 150
- Scenorysy 151
- Tworzenie scenorysu 153
- Studium przypadku - tworzenie scenorysu 154
- Co, kiedy i jak prototypować? 155
- Co i kiedy prototypować? 157
- Jak prototypować? 158
- Tworzenie szkieletów i prototypów interaktywnych 159
- Narzędzia do prototypowania 159
- Tworzenie szkieletu 162
- Tworzenie prototypu interaktywnego 173
- System kontroli wersji 177
- Tworzenie biblioteki wzorców 178
- Projektowanie z myślą o responsywności i dostępności 179
- Podsumowanie 180
Rozdział 8. Tworzenie produktu - urządzenia, przeglądarki i technologie asystujące 181
- Znaczenie projektowania opartego na responsywności, dostępności i uniwersalności 182
- Projektowanie dla zróżnicowanych technologii 186
- Projektowanie z myślą o danych wejściowych i wyjściowych 186
- Responsywność 188
- Projektowanie na potrzeby różnych przeglądarek i systemów operacyjnych 192
- Projektowanie z myślą o dostępności i technologiach asystujących 193
- Testowanie projektów z uwzględnieniem wielu technologii 195
- Podsumowanie 197
Rozdział 9. Optymalizacja strategii UX za pomocą iteracyjnych testów użyteczności 199
- Maksymalizacja wartości testów użyteczności 200
- Planowanie, prowadzenie i analiza wyników testów użyteczności 202
- Planowanie testów użyteczności 204
- Prowadzenie testów użyteczności 221
- Analizowanie i raportowanie wyników testów 224
- Inne formy testów użyteczności 228
- Skuteczna analityka - konstrukcja przydatnego testu A/B 230
- Wykorzystanie danych analitycznych w testach A/B 233
- Podsumowanie 234
Rozdział 10. Podstawy dostępności i płynące z niej korzyści 235
- Definicja dostępności witryn internetowych 236
- Zaspokajanie tymczasowych i trwałych szczególnych potrzeb 237
- Niepełnosprawność wzrokowa 238
- Niepełnosprawność słuchowa 239
- Niepełnosprawność motoryczna (ruchowa) 239
- Niepełnosprawność poznawcza (intelektualna) 239
- Niepełnosprawność neurologiczna 240
- Korzyści płynące z zapewnienia dostępności produktu 240
- Prawne skutki niezapewnienia dostępności 241
- Technologie asystujące i ich rola w projektowaniu z myślą o dostępności 242
- Testowanie dostępności 244
- Podsumowanie 245
Rozdział 11. Praktyczny przewodnik po dostępności 247
- Od czego zacząć? 247
- Praktyczne wytyczne analizy dostępności witryny 248
- Przegląd WCAG 2.0 250
- Percepcja 250
- Funkcjonalność 253
- Zrozumiałość 255
- Rzetelność 256
- Przegląd WAI-ARIA 257
- Role 257
- Właściwości i statusy 257
- Wymagania z zakresu dostępności z perspektywy projektowej 258
- Studium przypadku - analiza Booking.com pod kątem wymagań WCAG 2.0 260
- Zanim się pożegnamy 262
- Podsumowanie 263
Skorowidz 265
Kategoria: | Webmaster |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-4702-1 |
Rozmiar pliku: | 18 MB |