Wieczne opóźnienie. Zarządzanie projektami IT - ebook
Wieczne opóźnienie. Zarządzanie projektami IT - ebook
Czas, czas, czas goni nas
Naglący termin, niedoczas, permanentne opóźnienie - oto najwierniejsi towarzysze i zarazem najwięksi wrogowie kierownika projektu. Nawet certyfikowani project managerowie, ludzie z ogromną wiedzą i nie mniejszym doświadczeniem, raz po raz znajdują się w sytuacji, w której potrzeba naprawdę wielkiej psychicznej odporności, by się nie poddać. Otrzymują do realizacji projekty spóźnione już w momencie startu prac. Muszą współpracować z klientami nastawionymi na wieczne "nie" lub takimi, którym sprzedawca obiecał uczynić realnym to, co absolutnie nierealne... Niestety, mądra teoria zarządzania projektami IT nader często ma się nijak do rzeczywistości.
Autor książki, wieloletni kierownik projektów, mierzy się w niej właśnie z tą powszechną, choć może mało elegancką praktyką zarządzania projektami. To szczególne kompendium wiedzy, "projektowej czarnej magii", zawiera sprawdzone recepty dla kierowników projektów oraz kierowników organizacji IT, a także rady dotyczące tego, jak działać w krytycznych sytuacjach oraz jak unikać:
- niedoszacowania projektów w IT
- opóźnień w ich realizacji
- sporów wewnątrz zespołu projektowego
- konfliktów z innymi project managerami, działami wdrożeniowymi, zespołem handlowym
- niedomówień w relacjach z klientami
- oddawania niedopracowanego produktu
- wszelkiego rodzaju zagrożeń - od kar za opóźnienia po zerwanie kontraktu
Autor podzielił się swoim dużym doświadczeniem w nadzorowaniu strategicznych projektów w międzynarodowych organizacjach. Zaskakuje znakomitą syntezą oceny skomplikowanych sytuacji oraz trafną analizą ich przyczyn, uwarunkowaną złożonością zaangażowanych stron, psychologią głównych aktorów, czasami sprzecznymi celami w organizacjach, a także różnie rozumianymi założeniami i zasadami niby oczywistymi dla wszystkich.
Książka zawiera wiele case'ów z bogatej praktyki autora, co utrzymuje duże zainteresowanie w trakcie lektury, daje możliwość utożsamienia się z osobą decyzyjną zarządzającą dużymi projektami, zmienia perspektywę patrzenia i myślenia. Różne sytuacje i warianty rozwoju projektu oraz eskalacji sytuacji pozwalają zastanowić się nad mechanizmami i skutkami podejmowanych decyzji. Poruszane zagadnienia są niezwykle pragmatyczne i wszechstronne, pokazują wszystkie aspekty projektu ... od jego genezy do zakończania. Książka nie jest teoretycznym kompendium o metodykach, ale bazuje na psychologii biznesu, emocjach oraz sprzeczności interesów ... przez co jest niezwykle wartościowa.
Po jej przeczytaniu czytelnik z pewnością zada sobie pytanie: czemu ciągle popełniamy tyle błędów, skoro zachowania i ich skutki są takie oczywiste i przewidywalne?
Piotr Piątosa, CEO Ant Solutions, CEO Comarch Healthcare
Bardzo interesująca i potrzebna książka dla wszystkich osób, które chcą w umiejętny sposób zarządzać lub współuczestniczyć w świadomy sposób w projektach. Dokładne analizy autora, poparte ogromnym doświadczeniem praktycznym.
Umiejętna synteza przekazana w formie zrozumiałych zaleceń pozwoli na unikanie błędów, ale przede wszystkim na świadome zrozumienie tego, co się dzieje w projekcie na różnych jego etapach, oswoić i umiejętnie sobie radzić w trudnych sytuacjach.
Przedstawiona metodologia w pełni zgadza się z moimi doświadczeniami, osoby, która przez kilkanaście lat nadzorowała projekty po stronie klienta ... od poziomu specjalisty do członka zarządu. Intuicyjne zrozumienie i podejście stosowane przeze mnie w wielu projektach znajduje w tej książce swoje racjonalne i przekonujące uzasadnienie.
Jednocześnie książka ta jest idealnym narzędziem dla osób, które "zmieniają stronę" z klienta na dostawcę, daje mnóstwo praktycznych wskazówek i rozbija "wieże strachu".
Obowiązkowa lektura dla wszystkich, uczestników projektu, w zasadzie pod każdą szerokością geograficzną. Napisana w sposób zrozumiały dla osób, które pierwsze projekty mają za sobą. Dla początkujących może stanowić swego rodzaju instrukcję obsługi przy pierwszych realizacjach projektowych.
Czyta się łatwo, przejrzyste argumentacje, poparte przykładami i podsumowanie wniosków.
Książka, do której można i należy wracać. Bardzo pomocna również dla takich osób jak ja, które po latach pracy w korporacji po stronie klienta pracują jako doradcy, konsultanci, freelancerzy po stronie dostawców. Zaprawieni w boju uczestnicy projektów znajdą w tej książce wiele obserwacji, z którymi się zgodzą, ale wartością tej pozycji jest jej kompleksowość i korelacja różnych zagadnień.
Zachęcam do czytania. Jedna z lepszych lektur biznesowych, jakie miałem przyjemność przeczytać. Polecam nie tylko dla projektów IT, ale również dla innych projektów w dobie postępującej digitalizacji.
Rafał Markiewicz, CTO E-Plus Gruppe & KPN International, CTO BASE, CEO Nexus Telecom
Z dużym zainteresowaniem przeczytałem nową książkę Marcina Dąbrowskiego o zarządzaniu projektami IT pt. Wieczne opóźnienie. W przeciwieństwie do wielu pozycji dostępnych na naszym rynku nie traktuje ona o metodykach projektowych, a skupia się przede wszystkim na praktycznych aspektach współpracy w relacji dostawca - klient.
Marcin przedstawia opis cyklu życia projektu oczami dostawcy, dokładnie analizując każdą z jego faz od momentu wyceny, sprzedaży, przez fazę wdrożenia, aż po sukces albo ewentualne opóźnienia, kary lub zerwanie kontraktu. Każda z tych faz jest bardzo szczegółowo poddana analizie, która pokazuje dokładnie, co dzieje się w jej trakcie po stronie klienta i dostawcy. Książkę polecam przede wszystkim menedżerom pracującym w firmach będących odbiorcami projektów informatycznych. Pozwoli ona im lepiej zrozumieć swoich dostawców, ich sposób działania, problemy, a co za tym idzie ... skuteczniej dobierać metody zarządzania projektami dostarczanymi przez dostawców zewnętrznych. Po przeczytaniu tej książki wielu z nich może odkryć, dlaczego stosowane przez nich do tej pory praktyki nie przynosiły pożądanych efektów.
Pozycja ewidentnie godna polecenia, nie ma drugiej takiej obecnie na rynku!
Marek Lenz, CIO Bank Pekao S.A.
Wieczne opóźnienie. Prawie każdy prowadzący projekty się z tym zderzył. Czytając tę książkę dowiesz się o przyczynach opóźnień i sposobach na ich eliminację od strony dostawcy.
Daje się wyczuć wyraźnie, że mocno akcentowana jest perspektywa dostawcy w projekcie, nie jest to jednak ograniczenie ... to doskonały materiał dla klienta, aby lepiej zrozumieć mechanizmy powstawania problemów i dzięki temu postarać się wypracować sposoby zapobiegania opóźnieniom. Dlatego to materiał do analizy nie tylko dla dostawców rozwiązań IT, to materiał również, a może szczególnie, dla ich klientów. Jestem w stanie sobie wyobrazić zespół managerów, którzy po lekturze tej książki, znając tajemnice szarej i rzadko omawianej na forach rzeczywistości prowadzonych projektów, są w stanie tak poprowadzić projekt, żeby uniknął on pułapki opóźnień.
Uwaga, ostrzegam! Czytając możesz się trochę frustrować, bo będziesz czytał/a o tym co często widzisz na co dzień w swojej pracy.
Bartłomiej Irzyński, CTO Vectra/Multimedia Polska
Marcin świetnie opisuje realia prowadzenia dużych i skomplikowanych projektów IT. Doskonale definiuje podstawowe, najczęściej popełniane błędy i pokazuje, jak ich unikać. Dobrze byłoby móc przeczytać tę pozycję 20 lat temu. Książka ta, podobnie jak prawo lotnicze, pisana jest krwią dostawców IT. Autor trafnie argumentuje, że etyczny i mądry proces zakupowy warunkuje już na samym początku sukces lub porażkę projektu. Największą uwagę należy zatem przykładać do zamawiania i kontraktowania.
Na szczęście nowoczesne firmy przechodzą dziś na model zwinny (agile) zarządzania projektami, co powoduje, że proces zarządzania zmianami i oczekiwaniami klienta jest bliski rzeczywistości. Agile czyni cuda w relacji klient - dostawca.
Rafał Styczeń, Founder & CEO, Ailleron | IIF
Czytając tę książkę, w mojej głowie wciąż przewija się słowo "uczciwość". Wybrzmiewa ono w praktycznie każdej omawianej kwestii. Uczciwość przede wszystkim ... wobec klienta, ale też wobec siebie nawzajem w firmie. Dla mnie uczciwość i wzajemny szacunek to bardzo ważne wartości. Podoba mi się, że Marcin promuje je w swojej książce.
Świetnie się ją czyta, lekko ... jest napisana prostym językiem, bez pompy i żargonu.
Autor maluje kompletny obraz, na którym pokazane są zgrabnie i merytorycznie zarówno te procesy, które wszyscy znają, jak na przykład etapy projektu, jak i te niepisane zasady, które nierzadko decydują o sukcesie albo porażce.
W trakcie lektury myślałam wielokrotnie, że inżynierowie pracujący w projektach z klientami koniecznie powinni przeczytać tę książkę. Jest bardzo praktyczna. We mnie wzbudza zaufanie.
Ewa Maciaś, Director of Engineering, Google
Biorąc książkę Wieczne opóźnienie. Zarządzanie projektami IT do ręki, zastanawiałem się, czym może się ona różnić od wielu podobnych pozycji dostępnych na rynku. I zostałem pozytywnie zaskoczony. Od pierwszych stron widać, że książka napisana jest przez praktyka z wieloletnim doświadczeniem w pracy nad dużymi projektami ... który chętnie się nim dzieli. Autor nie skupia się nad teorią zarządzania projektami, pokazuje natomiast, jak ważne jest holistyczne podejście do wszystkich aspektów związanych z projektami, od rozpoczęcia procesu sprzedaży, aż do zakończenia projektu. Książka w klarowny sposób pokazuje, co należy robić, aby projekt zakończył się sukcesem, ale również czego koniecznie się wystrzegać. Warto też dodać, co na pewno jest dużą zaletą tej książki ... fajnie się ją czyta.
Leszek Cygan, Manager, IBM
Bardzo ciekawa pozycja opisująca w kompleksowy sposób proces realizowania projektów informatycznych, uwzględniający zjawiska i obszary, które można określić jako "szara strefa", czyli między innymi przestrzeń różnic w celach pomiędzy działami w firmie, dynamice w relacji pomiędzy dostawcą a klientem, przecinające się kompetencje wewnątrz firmy itd.
Nie ma zbyt wielu pozycji, które opisują te obszary w tak dosłowny sposób, dlatego uważam, że warto zapoznać się ze spostrzeżeniami autora.
Lucjan Sosna, Senior Director Software Engineering, Sabre Corporation
Skutecznie i do celu!
Trzymasz w ręku książkę, którą napisano z myślą o wypełnieniu luki między teorią a praktyką. To nie jest kolejny typowy podręcznik. To guidebook, z którego możesz skorzystać w każdym momencie, aby zainspirować się i odnaleźć właściwe rozwiązanie.
Znajdziesz w nim praktyczne i skuteczne narzędzia z obszarów biznesowo-organizacyjnych, ale także ludzkich ... z licznymi przykładami z codziennego życia autora.Autor to manager z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu polskimi oraz zagranicznymi projektami, który opiera się na własnej wiedzy, dobrych praktykach, ale również popełnionych błędach.
Zapewniam, że czytając tę książkę niejednokrotnie dopadnie Cię efekt, który dosięgał mnie, a nazwałam go "Hmm, rzeczywiście !". Podczas czytania wielu fragmentów zatrzymasz się na chwilę, aby zastanowić się nad swoim działaniem... i przyznasz autorowi rację.
Magdalena Firek-Gundelach, Head of People Ailleron, Global HR Manager Brown Brothers Harriman, HR Manager Philip Morris Polska
Spis treści
Jak i dlaczego powstała ta książka 15
1. Kiedy projekt tak naprawdę się zaczyna 17
- Wybór dostawcy 19
- Narodziny problemów 22
- Podsumowanie 26
2. Dlaczego sprzedawcy nie powinni sprzedawać samodzielnie 27
- Sprzedaż od kuchni - aktorzy i ich cele 28
- Cele sprzedażowe a przyszłość projektu 30
- Podejście holistyczne 32
- Podsumowanie 35
3. Opóźnienie jako problem etapu sprzedaży 37
- Opóźnienia sprzedane versus opóźnienia powstałe podczas prac 38
- W praktyce 42
- Podsumowanie 43
4. Zakres jako problem etapu sprzedaży 45
- Macierz zgodności (compliance matrix) 46
- Warsztaty 47
- Dlaczego zakres "wybucha" 48
- Dobre praktyki 51
- Podsumowanie 55
5. Kalendarz płatności a późniejsza kondycja projektu 57
- Dlaczego regularne płatności są korzystne 58
- Fakturowanie z góry 59
- Agresywne kalendarze płatności 62
- On-premise versus SaaS 63
- Podsumowanie 64
6. Dlaczego nastawienie jest ważniejsze niż rezultaty 67
- Twarde rezultaty to za mało 68
- Waga nastawienia i oddania klientowi 70
- Projekt a relacja z klientem 73
- Podsumowanie 75
7. Dlaczego obecność u klienta jest ważniejsza niż rezultaty 77
- Wartość dodana obecności lokalnej 78
- Obecność lokalna jako model biznesowy 81
- Podsumowanie 83
8. Komitet sterujący jako narzędzie kierownika projektu 85
- Jak powinna wyglądać prezentacja na komitet sterujący 86
- Sterowanie przebiegiem dyskusji 88
- Wybór adresatów wypowiedzi 90
- Podsumowanie 91
9. Dyskusje z klientem - jedyne, co się liczy, to postępy i dlaczego nie warto mieć racji 93
- Klasyka dyskusji 94
- Dlaczego nie warto mieć racji 95
- Postępy - nadrzędny cel dyskusji 97
- Podsumowanie 99
10. Jak i kiedy komunikować niewygodne informacje, czyli o czym klient powinien wiedzieć 101
- Kiedy można i trzeba być całkiem szczerym 102
- Dlaczego czasem trzeba wybierać pomiędzy byciem kłamcą a byciem idiotą 104
- Kiedy bycie całkiem szczerym jest szkodliwe dla projektu 107
- Poziom szczerości zależy od typu klienta 109
- Podsumowanie 110
11. Zawsze bądź gotowy na najgorsze 113
- Etap 1. Sygnały poprzedzające zatrzymanie projektu 115
- Etap 2. Powiadomienie przez klienta o zatrzymaniu projektu 117
- Etap 3. Przesłanie żądań ze strony klienta 120
- Etap 4. Przygotowanie strategii obrony 121
- Etap 5. Negocjacje 125
- Etap 6. Postępowanie procesowe 126
- Podsumowanie 128
12. Kary - wiele hałasu o nic 129
- Jak i za co nalicza się kary 130
- Dlaczego naliczanie kar nie ma sensu 133
- Obrona przed formalnym naliczaniem kar 134
- Do czego klienci najczęściej wykorzystują mechanizm kar 135
- Podsumowanie 137
13. Metodologie zarządzania projektami - akademickie dyskusje kontra prawdziwe życie 139
- MeNajczęstsze błędy i nieporozumienia 140
- Jak definiować metodologię zarządzania dla naszego projektu 144
- Podsumowanie 147
14. Strategia zarządzania zależy od etapu projektu 149
- Sprzedaż oraz inicjacja projektu 150
- Analiza 151
- Produkcja 152
- Testy akceptacyjne 153
- Stabilizacja systemu po uruchomieniu produkcyjnym 154
- Utrzymanie 154
- Podsumowanie 155
15. Dostępność ludzi w poszczególnych fazach projektu 157
- Sprzedaż 158
- Inicjacja oraz rozpędzanie projektu 159
- Dopóki projekt ma priorytet 160
- Kiedy projekt "ma brodę" 161
- Podsumowanie 162
16. Kontrola wewnętrznego statusu projektu 165
- Dwa równoległe wymiary raportowania 166
- Liczy się informacja, a nie jej format 167
- Dobre praktyki, o których wiecznie zapominamy 168
- Komu właściwie potrzebne są informacje statusowe oraz raporty 171
- Podsumowanie 173
17. Estymaty niskiego poziomu - źródło ciągłych opóźnień i podstawa planowania 175
- Skala problemu 176
- Źródło problemu 178
- Budowa solidnych podstaw planowania 180
- Podsumowanie 183
18. Poprawa błędów - planowanie skazane na porażkę 185
- Podsumowanie 188
19. Zarządzanie opóźnieniem 189
- Po czyjej stronie leży wina 190
- Kształtowanie percepcji klienta 191
- Dokumentowanie okoliczności opóźnienia 193
- Akceptacja opóźnienia 194
- Zmiana priorytetów oraz przeplanowanie projektu 195
- Redukcja zakresu 196
- Podział etapów na mniejsze oraz wydłużanie projektu 197
- Podsumowanie 198
20. Cała prawda o testach akceptacyjnych 199
- Dlaczego powinniśmy rozpoczynać testy akceptacyjne najszybciej, jak to możliwe 200
- Jak pragmatycznie planować testy akceptacyjne 204
- Opieka nad testującym klientem 205
- Formalne kryteria akceptacji - teoria a praktyka 206
- Podsumowanie 208
23. Jeśli chcesz oszczędzać, inwestuj w ludzi 209
- Analiza projektowa i współpraca z klientem 210
- Produkcja 212
- Dać podwyżkę czy pozwolić odejść? 214
- Obsadzanie kluczowych ról 215
- Podsumowanie 216
22. Kiedy nadeszła pora na renegocjacje lub zerwanie kontraktu 219
- Kiedy kontynuacja projektu nie ma sensu 220
- Renegocjacja warunków kontraktowych 223
- Zatrzymywanie projektu 225
- Podsumowanie 229
23. Zawsze warto być w grze 231
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-8780-5 |
Rozmiar pliku: | 3,3 MB |