Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Wizualizacja i dziennikarstwo danych w mediach - ebook

Format:
PDF
Data wydania:
1 stycznia 2021
19,95
1995 pkt
punktów Virtualo

Wizualizacja i dziennikarstwo danych w mediach - ebook

 

We współczesnych mediach oprócz szybkości przekazu liczy się sposób, w jaki treści trafiają do odbiorcy oraz używane platformy czy atrakcyjność i kondensacja informacji. Dominacja urządzeń mobilnych, nie tylko jako środków komunikacji, ale również jako środków konsumpcji materiałów dziennikarskich, powodują, że nad tekstem często przeważają treści wizualne i multimedialne. Pomaga to w efektywnym odwołaniu się do wyobraźni odbiorcy, ale też maksymalizuje skuteczność przekazu. Na procesie wizualizacji danych autor koncentruje się w pierwszej części publikacji, podkreślając, że mimo obecności niemal w każdej dziedzinie piktogramów, map, infografik, operowania obrazem w różnych mediach i na różnych poziomach, odbiorca dla prawidłowego odczytania takich komunikatów musi posiadać odpowiednie kompetencje. W drugiej części z kolei prezentuje stosunkowo nową, rozwijającą się gałąź dziennikarstwa – opartego na danych, przedstawiając możliwości, jakie niosą one ze sobą w połączeniu z umiejętnością dostrzegania w nich historii i opowiedzenia jej w formie cyfrowej informacji.

Spis treści

 

Wstęp 7

ROZDZIAŁ 1

1.1. Definicja danych 11

1.1.1. Dane jako nowe możliwości dla dziennikarza 12

1.1.2. Dane jako część nowych mediów 14

1.2. Wizualizacja danych 15

1.3. Grafika statyczna 17

1.4. Grafika interaktywna 19

1.5. Problemy percepcji danych 20

1.6. Wizualizacja a manipulacja 25

1.6.1. Manipulacja wizualizacją danych – studium przypadku 29

1.6.2. Wybrane sposoby przekłamań na wykresach i grafikach informacyjnych 39

1.7. Zasady poprawnego konstruowania wykresów i prezentacji danych 53

1.8. Funkcja koloru w wizualizacji danych 54

ROZDZIAŁ 2

2.1. Liczby 59

2.2. Bazy danych 62

2.3. Dziennikarstwo danych – definicja pojęcia 66

2.4. Dziennikarstwo danych w Polsce 69

2.5. Dziennikarstwo danych jako część nowych mediów 70

2.6. Computer-Assisted Reporting 75

2.6.1. Computer-Assisted Reporting a dziennikarstwo precyzyjne 75

2.6.2. Związki między dziennikarstwem danych i CAR 76

2.6.3. Przyszłość Computer-Assisted Reporting 77

2.7. Algorytmizacja danych i big data 79

2.8. Źródła informacji w dziennikarstwie danych 81

2.8.1. Systematyka źródeł informacji w dziennikarstwie danych 86

2.8.2. Biały wywiad i źródła open source 87

2.8.3. Otwarte źródła informacji 88

2.8.4. Analiza wybranych portali danych jako przykładów źródeł informacji 90

2.9. Data blog i data blogging 95

2.9.1. Definicja blogu jako tło teoretyczne 95

2.9.2. Data blog – definicja pojęcia 100

2.10. Dane jako źródło rozrywki 102

2.10.1. Infotainment jako punkt wyjścia 102

2.10.2. Datatainment 103

Zakończenie 107

Bibliografia 109

Kategoria: Media i dziennikarstwo
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8220-490-2
Rozmiar pliku: 4,2 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij