- W empik go
Wojna z Kandrok - ebook
Wojna z Kandrok - ebook
Książka wydana przez Canis Majoris, ebook udostępniany przez Wydawnictwo Hm...
Opis książki:
Zanim wybuchnie wojna, przemyśl dobrze, po której chcesz być stronie... Udoskonaleni technologicznie przez Nacxita Kiritianie lecą do innego wszechświata na samobójczą wojnę ze znacznie silniejszymi Kandrok. Stawką jest los wszystkich inteligentnych gatunków multiwersum. Przegrana równa się zagładzie całego kosmosu. Indoktrynowana przez Rei’thana, jednego z Kandrok, Jenny Sandstorm coraz bardziej wątpi w życie, jakie za nią wybrano. Spisek nieznanych sprawców przeciwko Kiretowi przybiera na sile. Finał może się okazać dla niego gorszy od śmierci.
Kategoria: | Fantasy |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-962197-1-8 |
Rozmiar pliku: | 3,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Poniższe tłumaczenie to forma przybliżona, wiele słów nie ma bowiem odpowiednika w ludzkiej kulturze, zwłaszcza dotyczy to stopni wojskowych (struktura wojska avorów wygląda zupełnie inaczej, oparta jest na kolektywach, ponadto niewiele wiadomo na temat zakresu działań niektórych stopni). Kandrok nie znają interpunkcji, różnie akcentują słowa, także ich odmiana jest nieregularna, a większość nie odmienia się. Dodanie znaków interpunkcyjnych służy zatem ułatwieniu czytania. Wyrazy pisane ze słuchu (pismo kandrockie niewiele ma wspólnego z ludzkim).
Stopnie wojskowe Kandrok (wedle rangi od najniższej):
Side – młodszy żołnierz po rekrutacji, wykorzystywany do najgorszych prac.
Nako – doświadczony młodszy żołnierz, zajmuje się szkoleniem side. Może dowodzić małym oddziałem.
Midu – bardziej doświadczony żołnierz. Dowódca kilku oddziałów.
Umen – młodszy podoficer (konkretna funkcja nieznana).
Kabo – podoficer (konkretna funkcja nieznana).
Ondo – oficer, dowódca małego okrętu załogowego.
Rici – dowódca eskadry, na lądzie kompanii.
Xepo – dowódca kilku eskadr lub batalionu (formacje powiązane z kolektywami; użyte ludzkie odpowiedniki pełnią jedynie funkcje obrazowe).
Troh – dowódca floty.
Lyyh – najwyższy stopień wojskowy, ma pod sobą dowódców floty. Koordynuje działania wojenne.
+
Elitarni/Elita – kolektyw uprzywilejowanej straży przybocznej gerhy. Podczas walk Elitarny pełni funkcję wysokiego oficera. Zawsze mają postać Wyzwolonego albo wyższego cyborga (więcej metalu niż tkanki w ciele). W pewnych okolicznościach, na polecenie gerhy, nawet lyyh słuchają ich poleceń. Członkowie Elity jednocześnie przynależą do swoich pierwotnych kolektywów, z których się wywodzą, choć już nie uczestniczą w ich sprawach, mają jedynie z nimi powiązanie poprzez Jedność.
Gerha – władca Kandrok. Uważany za wcielenie Niosącego Światło, boga avorów, nieraz za samego boga albo jedynego z nim łącznika. Według zwyczaju gerha powinien mieć postać stuprocentowej maszyny, jest więc Wyzwolonym.
***
Afferis – flota albo duża grupa okrętów wojennych.
AMP – wieża amplifikacyjna/amplifikator neurosygnału woli gerhy. Na planecie Asephor’ Cerotis znajdują się trzy.
Demo – statek kosmiczny.
Devoka – określenie ludzi.
Diarduk – stop Kandrok. Używany też do cyborgizacji.
Dikrah – cykl; kalendarzowy „rok” w wieku avora. Jednostka wydzielona sztucznie. Nie pokrywa się z rokiem astronomicznym huva, bo ten ostatni jest dłuższy od dikrah.
Domo – chcesz.
Ergrih – dowódca, przełożony.
Gahreka – przekleństwo z kategorii „do diaska”.
Gefombe demo – wielki okręt/statek.
Heroko – szuja, nikczemnik, pejoratywnie o kimś.
Heroko devoka – pogardliwie o człowieku albo ludziach.
Huva – astronomiczny rok kandrocki, określany pełnym okrążeniem planety z ich układu trionarnego (błękitny nadolbrzym + dwa żółte olbrzymy) wokół jednego z trzech słońc (błękitny nadolbrzym). Nie równa się to cyklowi (dikrah), w czym liczony jest wiek avora. Cykle są krótsze.
Jedność – rodzaj potężnej więzi społecznej stymulowanej przez neurocyty. Zbiorowe uczucie, jakie odczuwają członkowie kolektywu oraz wszyscy Kandrok jako nadkolektyw. Nie jest powiązane z gerhą.
Kanda – odpowiednik „sir”.
Kragoh griroka – według określenia ludzkiego to „mroczne materie”. Sztuczna substancja, zawiesina, rozpraszana przez Kandrok na wysokości jonosfery Cerotis, która powoduje ciemności. Jej zadanie to osłanianie przed zabójczymi skutkami cyklicznej nadaktywności trzech gwiazd, zwłaszcza błękitnego nadolbrzyma, będącego głównym źródłem zasilania planety w energię. Kandrok, których religia powiązana jest ze światłem gwiazd, aby nie popaść na ten czas w szaleństwo, wprzód przygotowują się mentalnie na uwolnienie kragoh griroka i wówczas schodzą do oświetlonych podziemi. Sedymentacja zawiesiny zależy od ustawień powiązanych z aktywnością gwiazdy, może trwać kilka godzin, dni, nawet miesięcy. Rozpylane są przy wykorzystaniu specjalnych wież-generatorów.
Kroll – znajdująca się w macierzy między wszechświatami struktura o wielkiej sile grawitacyjnej. Jest wykorzystywany do podróży między wszechświatami.
Kunhikar – płynny, gęsty pokarm wytwarzany z rozmaitej biomaterii i dodatków, w tym przetworzonych ciał ludzkich. Wstrzykiwany bądź podawany doustnie. Jedna z kilku form odżywiania Kandrok. Śmiertelna trucizna dla ludzi, którzy nie przeszli modyfikacji.
Kybro – zarówno odpowiednik łóżka u Kandrok, jak i kapsuła medyczna poziomu podstawowego. Pojemnik z płynem półorganicznym (w jego skład wchodzą między innymi zmienione soki żołądkowe avorów), który służy nie tylko do wyciszenia świadomości, lecz także regeneruje mikrourazy i większe rany. Cyborgi wpuszczaną tam dodatkowo maź konserwującą metal ich ciał.
Leberiks – pomocnik, towarzysz, zwykle w postaci drona o własnej SI, sparowany z neurocytem właściciela. Może mieć formę stałą bądź zmiennokształtną. Wyżsi oficerowie zrywają z nim połączenie, by więcej mocy obliczeniowej skupić w tym czasie na przykład na kierowaniu okrętem. Wtenczas leberiks staje się niezależną jednostką.
Likum – światło.
Madaxa – nadrzędna metropolia, odpowiednik stolicy na Cerotis, gdzie przebywa gerha w swoim kolektyworacie.
Neurocyt – niewielkich rozmiarów sztuczny mózg, montowany w płacie czołowym. Obowiązkowy element wyposażenia każdego Kandrok, pełniący wiele różnych funkcji. Głównie służy do przekazywania informacji, wydawania rozkazów i kontroli zachowania.
Neurosfera – sztuczna sfera okalająca planetę Asephor’ Cerotis, znajdująca się blisko jonosfery. Powiązana z kontrolą czy niszczeniem neurocytów. Podczas ataku Kiritian zmieniona w barierę ochronną dezaktywującą ich sprzęt.
Niewyzwolony – avor organiczny, także cyborg.
Niguh – roślina.
Nir – kandrocka „godzina”. Pojęcie wywodzi się od pory dnia na Cerotis.
Orhada – zasilanie istoty żyjącej, w przekładzie ludzkim: dusza.
Sarre – szkielet.
Sekwencja – dłuższy okres życiowy avora, jak dzieciństwo czy okres młodzieńczy u człowieka.
Varoth – wojownik/żołnierz.
Wahirika – ofiara rytualna, dzięki której najczęściej zhańbiony avor może odzyskać szacunek wśród kolektywu czy nadkolektywu. Musi pochodzić spoza rodzaju i zgodzić się dobrowolnie na to, by stać się ofiarą swojego avora, na przykład poprzez zjedzenie, zastrzelenie czy przerobienie na kunhikar. Jej śmierć może być przeciągana bardzo długo. Nietykalna dla innych Kandrok. Nie musi mieć neurocytu ani podlegać cyborgizacji. Zamiast ginąć, może być też używana jako żywiciel energetyczny dla avora.
Wyzwolony – avor, który w pełni pozbył się ciała, ale ma zachowaną orhadę. Stuprocentowa maszyna.
Źródło – nazwa biosieci scalająca wszystkich Kandrok w nadkolektyw. Przekazuje od gerhy zbiorowe informacje, narzuca emocje czy zachowania.