Współczesna mitologia coachingu. 70 prawdziwych odpowiedzi na 70 zasadniczych pytań - ebook
Współczesna mitologia coachingu. 70 prawdziwych odpowiedzi na 70 zasadniczych pytań - ebook
Moją intencją w czasie pisania tej książki było wydobywanie piękna coachingu spod masy nieporozumień, uogólnień, przekłamań i osądów.
Czym jest i czym nie jest coaching?
Coaching funkcjonuje w biznesie od lat 70. XX wieku, a jednak wciąż jest dziedziną nową. Na tyle nową, że nawet definicyjnie samo pojęcie i związane z nim słownictwo nie są do końca uporządkowane. Istniejące sprzeczności wynikają najprawdopodobniej z niewystarczająco sprecyzowanej wiedzy na ten temat oraz braku skrystalizowanych zasad, norm i reguł, które określałyby granice zainteresowań tej dziedziny. Kłopot polega na tym, że "pojemność" coachingu rozrosła się do gigantycznych rozmiarów — niestety, można w nim dziś znaleźć właściwie wszystko, co wiąże się z usługami mającymi wspierać rozwój zawodowy.
Książka, którą trzymasz w dłoni, nie jest nastawiona na to, by nauczyć kogokolwiek coachingu. Autor skupia się w niej przede wszystkim na płaszczyźnie sensu, nie zaś celu. Demaskuje fałszywe i szkodliwe twierdzenia, z którymi spotykają się czasami przyszli klienci - jak to, że coaching usunie wszystkie problemy, że nadaje się na każdą okazję, że jest dla każdego, że każdy może zostać coachem. Przedstawia temat również z perspektywy kandydata do tego zawodu, udowadniając, że droga do mistrzostwa nie jest prosta, jednak bycie coachem może przynosić wiele satysfakcji.
Mit czy nie mit?
Tak czy nie? Przeczytaj, sprawdź i przekonaj się sam!
Piotr Pilipczuk - jeden z pionierów coachingu w Polsce. Reprezentuje nurt coachingu systemowego, holistycznego. Jest certyfikowanym trenerem ICC, najstarszej w Polsce międzynarodowej szkoły coachingu ( ukończyło ją wielu coachów znanych i aktywnych w biznesie oraz nauce). Wraz z Anną Ratajczyk zainicjował powstanie pierwszej na świecie Izby Coachingu. Uczeń i współpracownik wybitnych trenerów, Josepha O’Connora i Andrei Lages-O’Connor (założycieli International Coaching Community).
- Czy coaching to "taka terapia", tyle że w ramach firmy?
- Czy coach jest tym, który musi wszystko wiedzieć?
- Czy tylko psycholog może być dobrym coachem?
- Czy hipnoza to skuteczna technika pracy w coachingu?
- Czy w coachingu wszystkie chwyty są dozwolone?
- Czy coaching kiedyś przeminie?
Spis treści
Wstęp (9)
Podziękowania (16)
Część I (17)
- Mit 1. Wszystko jest coachingiem (19)
- Mit 2. Coaching jest dla każdego (21)
- Mit 3. Coaching może robić każdy (23)
- Mit 4. Coaching jest dobry na każdą okazję (25)
- Mit 5. Coaching nie działa (26)
- Mit 6. Coaching działa zawsze i błyskawicznie (28)
- Mit 7. Coaching jest pojedynczą interwencją (30)
- Mit 8. Coaching jest rozwiązywaniem problemów (33)
- Mit 9. Coaching jest modą (35)
- Mit 10. Coaching jest drogi/tani (37)
- Mit 11. Coaching to tylko rozmowa (39)
- Mit 12. Coaching to jakaś "magia" (42)
- Mit 13. Coaching to "taka terapia", tylko że w ramach firmy (44)
- Mit 14. Coaching to rodzaj szkolenia (46)
- Mit 15. Coaching to narzędzie wpływu organizacji na pracowników (48)
- Mit 16. Coaching jest najlepszą metodą dokonywania zmiany i wspierania rozwoju (50)
- Mit 17. Celem coachingu jest realizacja licznych celów (51)
- Mit 18. Coaching to poważna sprawa (53)
- Mit 19. Coaching to jedynie zawód (54)
- Mit 20. Coachem jest każdy (55)
- Mit 21. Coach jest tym, który musi wszystko wiedzieć (57)
- Mit 22. Coach nie słucha, coach mówi (59)
- Mit 23. Coach "załatwia sprawę" (60)
- Mit 24. Coach ma być zaangażowany w rozwiązywanie problemów klienta (61)
- Mit 25. Coach wie lepiej niż klient (64)
- Mit 26. Coach ma dokonać zmiany, nauczyć (66)
- Mit 27. Coach odpowiada za wszystko (68)
- Mit 28. Klient odpowiada za wszystko (70)
- Mit 29. Nikt za nic nie odpowiada (72)
- Mit 30. Profesjonalny coach "poradzi" sobie z każdym klientem (73)
- Mit 31. Coach powinien dostarczyć płatnikowi plan coachingu, zanim rozpocznie pracę (75)
- Mit 32. Tylko psycholog może być dobrym coachem (77)
- Mit 33. Coach jest doskonałym człowiekiem (zna takie metody, to sobie pomaga pierwszemu) (78)
- Mit 34. Coach powinien motywować swojego klienta do zmiany (80)
- Mit 35. Coach musi chwalić swojego klienta (83)
- Mit 36. Coach potrafi mówić tylko o coachingu (84)
- Mit 37. Samopoczucie coacha nie ma znaczenia - liczy się tylko klient (85)
- Mit 38. Samopoczucie klienta nie ma znaczenia - coach wie, co ma robić (87)
- Mit 39. Można nie lubić swojego klienta (czyli: relacja jest mało ważna) (89)
- Mit 40. Aby być coachem, wystarczy ukończyć jakiś kurs coachingu (91)
- Mit 41. Trzeba ukończyć wiele kursów, by być dobrym coachem (92)
- Mit 42. Można być coachem bez uczestnictwa w jakimkolwiek kursie coachingu (93)
- Mit 43. Wystarczy przeczytać książkę (94)
- Mit 44. Wszystkie chwyty dozwolone (96)
- Mit 45. Wystarczą dobre chęci (99)
- Mit 46. Wystarczy dobry kontakt (100)
- Mit 47. Wystarczą narzędzia (101)
- Mit 48. Wystarczy intuicja (102)
- Mit 49. Wystarczy prowokacja (104)
- Mit 50. Wystarczy jedna interwencja (106)
- Mit 51. Hipnoza to skuteczna technika pracy w coachingu (107)
- Mit 52. Zmiany w coachingu następują poza świadomością klienta (109)
- Mit 53. Klient może pracować bez celu (111)
- Mit 54. Klient może pracować bez efektu (113)
- Mit 55. Klienci są słabi i nieporadni, dlatego potrzebują coacha (115)
- Mit 56. Zatrudnij coacha, on wskaże ci najlepsze rozwiązanie (117)
- Mit 57. Najlepszym coachem może być tylko przełożony (119)
- Mit 58. Dobrym coachem może być tylko ktoś doświadczony w danym obszarze (w dziedzinie zawodowej klienta) (120)
- Mit 59. Klient ma widzieć w coachu autorytet (121)
- Mit 60. Warto pisać raport dla zleceniodawcy/sponsora (122)
- Mit 61. Po coachingu ludzie zwalniają się z pracy (123)
- Mit 62. Rezultaty coachingu są niemierzalne (125)
- Mit 63. Warto ćwiczyć coaching na bliskich (127)
- Mit 64. Empatia w coachingu to podstawa - jest najważniejsza (129)
- Mit 65. W coachingu nie jest potrzebna etyka (131)
- Mit 66. Coachingowa sesja e-mailowa jest tak samo efektywna (132)
- Mit 67. Jedna szkoła jest lepsza od tej drugiej szkoły (134)
- Mit 68. Lepsi od polskich są coachowie z zagranicy (136)
- Mit 69. Istnieje jedno rozumienie coachingu i jedno słuszne podejście (137)
- Mit 70. Coaching kiedyś przeminie (138)
Część II (139)
Niemit jedyny. Istnieje jeden coaching jako metoda (141)
Definicja coachingu (142)
- Cechy charakterystyczne coachingu (147)
Cechy charakterystyczne coachingu jako dyscypliny (148)
- Coaching holistyczny (151)
- Cechy charakterystyczne coachingu holistycznego (151)
- Coaching operacyjny (155)
- Cechy charakterystyczne coachingu operacyjnego (155)
- Bazowe Zasady Coacha (157)
- Wyjaśnienia (160)
Dodatek (183)
Kodeks Coacha. Etyka zawodu coacha (185)
- Wstęp (185)
- Etapy profesjonalnej usługi coachingowej (197)
Piękno coachingu (201)
Głębia coachingu (207)
Istota coachingu (225)
Mistrzostwo w coachingu (233)
O autorach (237)
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-4283-0 |
Rozmiar pliku: | 2,3 MB |