Współczesne systemy zarządzania. Jakość, bezpieczeństwo, ryzyko - ebook
Współczesne systemy zarządzania. Jakość, bezpieczeństwo, ryzyko - ebook
Trzy dogmaty zarządzania
Każda firma, instytucja i organizacja ma własną kulturę pracy, która stanowi wypadkową rynkowych doświadczeń, specyfiki branży, a nawet charakteru założycieli, właścicieli oraz kadry menedżerskiej. Jeśli chodzi o zarządzanie personelem, sposób prowadzenia działań marketingowych czy też organizację działu sprzedaży, nie ma ścisłych dogmatów, których wszystkie podmioty gospodarcze powinny ściśle się trzymać. Jednak istnieją też takie obszary związane z zarządzaniem, w których nie może być odstępstw od przyjętych modeli referencyjnych. To jakość, bezpieczeństwo i ryzyko.
Niniejsza książka kompleksowo - od strony teoretycznej oraz praktycznej - porusza zagadnienia związane z zarządzaniem jakością, bezpieczeństwem i ryzykiem. Autorzy przyjęli założenie, że omawiane tu systemy zarządzania są najbardziej dojrzałymi rozwiązaniami, a ich zastosowanie może przynieść korzystne rezultaty (z uwagi na holistyczny charakter proponowanych działań). Podstawowym celem opracowania jest ukazanie zasad, modeli, procesów i narzędzi systemowego zarządzania jakością, bezpieczeństwem i ryzykiem we współczesnych organizacjach.
Marek Bugdol - profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Zakładu Zarządzania Zasobami Ludzkimi, członek Komitetu Polskiej Nagrody Jakości. Autor jedenastu książek i ponad 180 artykułów oraz opublikowanych referatów. Doświadczenie zawodowe w zakresie wdrażania systemów jakości i koncepcji TQM zdobywał w przemyśle, a także w administracji publicznej. Jest również menedżerem jakości.
Piotr Jedynak - doktor habilitowany nauk ekonomicznych w dziedzinie nauk o zarządzaniu. Wicedyrektor Instytutu Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Zakładu Znormalizowanych Systemów Zarządzania w tymże instytucie. Audytor certyfikujący znormalizowane systemy zarządzania. Autor licznych publikacji w zakresie funkcjonowania systemów zarządzania oraz zarządzania ryzykiem, a także wielu projektów i ekspertyz dotyczących praktyki zarządzania organizacjami.
Spis treści
Wstęp (9)
Rozdział 1. Funkcja zarządzania jakością w organizacji (11)
- Jakość jako źródło przewagi konkurencyjnej organizacji (12)
- Podejście pozycyjne (12)
- Podejście zasobowe (14)
- Syntetyczne ujęcie przewagi konkurencyjnej (15)
- Jakość a przewaga konkurencyjna (16)
- Jakość w działalności wytwórczej, usługowej i handlowej (19)
- Jakość w działalności wytwórczej (20)
- Jakość w działalności usługowej (21)
- Jakość w działalności handlowej (23)
- Jakość w e-commerce (23)
- Koszty jakości w organizacji (25)
- Budowa systemu rachunku kosztów jakości (30)
- Prowadzenie rachunku kosztów jakości (33)
- Satysfakcja klientów i jej pomiar w zarządzaniu jakością (37)
- Metodologiczne aspekty badania satysfakcji klientów w organizacji (39)
Rozdział 2. Zasady zarządzania jakością w świetle aktualnej wiedzy (45)
- Zasada 1.: orientacja na klienta (46)
- Dotychczasowe badania (46)
- Praktyczne wykorzystanie zasady "orientacja na klienta" (47)
- Zasada 2.: przywództwo (49)
- Dotychczasowe badania (49)
- Praktyczne wykorzystanie zasady "przywództwo" (50)
- Zasada 3.: zaangażowanie pracowników (52)
- Dotychczasowe badania (53)
- Praktyczne zastosowanie zasady "zaangażowanie pracowników" (54)
- Zasada 4.: podejście procesowe (56)
- Dotychczasowe badania (57)
- Praktyczne wykorzystanie omawianej zasady (57)
- Zasada 5.: podejście systemowe do zarządzania (60)
- Dotychczasowe badania (61)
- Praktyczne możliwości zastosowania teorii systemowej (62)
- Zasada 6.: ciągłe doskonalenie (62)
- Dotychczasowe badania (63)
- Praktyczne możliwości wykorzystania zasady "ciągłe doskonalenie" (64)
- Zasada 7.: podejmowanie decyzji na podstawie faktów (65)
- Dotychczasowe badania (65)
- Praktyczne wykorzystanie zasady "podejmowanie decyzji na podstawie faktów" (66)
- Zasada 8.: wzajemnie korzystne powiązania z dostawcami (68)
- Dotychczasowe badania (68)
- Praktyczne wykorzystanie zasady "wzajemnie korzystne powiązania z dostawcami" (69)
- Ograniczenia omawianych zasad (69)
Rozdział 3. Znormalizowany system zarządzania jakością zgodny z ISO 9001:2008 (73)
- Podsystem dokumentacyjny (75)
- Podsystem społeczny (78)
- Podsystem rynkowy (82)
- Podsystem operacyjny (85)
Rozdział 4. Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną żywności (93)
- System zarządzania budowany na podstawie standardu HACCP (94)
- System zarządzania budowany na podstawie standardu BRC (98)
- System zarządzania budowany na podstawie standardu IFS (102)
- System zarządzania budowany na podstawie standardu ISO 22000 (106)
Rozdział 5. Systemy zarządzania zorientowane na ograniczanie ryzyka działalności organizacji (111)
- Systemy zarządzania środowiskowego (112)
- Wymagania ogólne (114)
- Polityka środowiskowa (116)
- Planowanie (116)
- Wdrażanie i funkcjonowanie (117)
- Sprawdzanie (117)
- Przegląd zarządzania (118)
- Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (118)
- Wymagania ogólne (121)
- Zaangażowanie najwyższego kierownictwa oraz polityka bezpieczeństwa i higieny pracy (121)
- Planowanie (122)
- Wdrażanie i funkcjonowanie (122)
- Sprawdzanie oraz działania korygujące i zapobiegawcze (123)
- Przegląd zarządzania (123)
- Ciągłe doskonalenie (123)
- Systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji (124)
- Systemy zarządzania ciągłością działalności organizacji (127)
- Planowanie programu (131)
- Implementacja i bieżące operacje (132)
- Monitorowanie i przeglądy (132)
- Utrzymywanie i doskonalenie (132)
- Systemy zarządzania bezpieczeństwem łańcucha dostaw (133)
- Systemy zarządzania ryzykiem (135)
- Istota i skutki ryzyka dla działalności organizacji (137)
- Pojmowanie ryzyka (137)
- Zapisy z oceny ryzyka (138)
- System klasyfikacji ryzyka (138)
- Zasady zarządzania ryzykiem (138)
- Planowanie i projektowanie (139)
- Implementacja i benchmarking (140)
- Monitorowanie i pomiary (141)
- Uczenie się i raportowanie (142)
Rozdział 6. Zarządzanie przez jakość (TQM - Total Quality Management) (143)
- Możliwości wdrażania koncepcji zarządzania przez jakość na podstawie systemów znormalizowanych (145)
- Samoocena organizacji (146)
- Przykładowe modele samooceny (147)
- Motywy wdrażania modeli doskonałości (153)
- Metodyka samooceny na przykładzie modelu EFQM (153)
- Korzyści stosowania wymagań zawartych w modelach (161)
- Aktualność tez Deminga (164)
- Notka biograficzna (164)
- Zasady i choroby śmiertelne według Deminga (165)
- Przyszłość koncepcji TQM (171)
- Warunek 1.: stosowanie jak najlepszych technologii (171)
- Warunek 2.: etyczne kształtowanie potrzeb klientów (173)
- Warunek 3.: doskonalenie komunikacji z klientami (174)
- Warunek 4.: powiązanie wyników TQM z ideą zrównoważonego rozwoju (175)
- Warunek 5.: dalszy rozwój norm jakości (175)
- Warunek 6.: wypracowanie nowych zasad współpracy z dostawcami przy realizacji innowacyjnych produktów (176)
Zakończenie (177)
Bibliografia (181)
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-5607-3 |
Rozmiar pliku: | 2,7 MB |