Wybierz szkołę podstawową dla swojego dziecka - ebook
Wybierz szkołę podstawową dla swojego dziecka - ebook
Dzień, w którym dziecko rozpoczyna naukę w szkole podstawowej, jest wyzwaniem i dla świeżo upieczonego ucznia, i dla rodziców. Aby dobrze wybrać z bogatej oferty dostępnych opcji edukacyjnych (szkoły publiczne, prywatne, nauczanie domowe), warto być dobrze poinformowanym. Zespół specjalistów w zakresie edukacji przygotował przewodnik dla rodziców, który pomoże zorientować się w tym, czego mogą oczekiwać od szkoły, czego szkoła może wymagać od nich, co powinno już umieć dziecko u progu szkoły oraz jak pomóc dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Spis treści
Wprowadzenie (STEFAN M. KWIATKOWSKI)
1 Znajomość prawa pomaga, czyli prawne aspekty posyłania dziecka do szkoły (AGNIESZKA PAWLAK)
Organizacja i sposób zarządzania oświatą w Polsce
Czy w Polsce trzeba chodzić do szkoły i po co
Jak to działa
Ile kosztuje szkoła i kto za nią płaci
Kto jest kim w oświacie i co może
Która szkoła jest lepsza? Czy można to sprawdzić
Prawo oświatowe w praktyce
Oświatowe know-how
Podręczny przegląd najważniejszych uregulowań (ważnych dla rodzica)
Czego rodzic może oczekiwać od szkoły
Czego i dlaczego szkoła powinna oczekiwać od rodziców
2. Charakterystyka rozwojowa dziecka rozpoczynającego naukę w szkole, czyli co mówi o dziecku u progu I klasy współczesna psychologia rozwojowa (AGNIESZKA OLECHOWSKA)
Twoje dziecko u progu szkoły
Co zadecyduje o powodzeniu Twojego dziecka w szkole
Jak dobrze zacząć – przygotowanie i adaptacja w klasie I wyzwaniem dla Twojego dziecka, Ciebie i szkoły
3. Publiczna szkoła podstawowa, czyli co nam gwarantuje państwo (ANNA BRZYWCA)
Polskie szkoły publiczne
Założenia prawne regulujące działanie szkół publicznych
Rodzaje publicznych szkół podstawowych
Co gwarantuje państwo, co zapewnia polski system oświaty?
Bezpłatne nauczanie w szkole podstawowej
Zasada powszechnej dostępności do edukacji w publicznej szkole podstawowej
Kwalifikacje nauczycieli zatrudnionych w publicznej szkole podstawowej
Programy nauczania realizowane w publicznej szkole podstawowej
Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w publicznej szkole podstawowej
Co jeszcze zapewnia publiczna szkoła podstawowa?
Źródła informacji o publicznych szkołach podstawowych
Wybierz publiczną szkołę podstawową dla swojego dziecka
Wybór szkoły podstawowej – etapy działania
4. Niepubliczne szkoły podstawowe, czyli alternatywa dla szkół publicznych (WANDA PAKULNIEWICZ)
Szkoła niepubliczna jako miejsce realizacji obowiązku szkolnego
Rodzaje niepublicznych szkół podstawowych
Szkoły publiczne a niepubliczne – podobieństwa
Uprawnienia szkoły publicznej. Świadectwa państwowe
Warunki do spełnienia przez niepubliczną szkołę podstawową
Przestrzeganie statutu szkoły. Prawo wewnętrzne
Prawa dziecka i prawa ucznia
Program wychowawczy szkoły i program profi laktyki
Indywidualne nauczanie. Indywidualny tok i program nauki
Bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki
Zajęcia dodatkowe i pozalekcyjne
Szkoły publiczne a niepubliczne – istotne rozbieżności
Wpis do ewidencji i jego wykreślenie. Cofnięcie uprawnień szkoły publicznej
Wymagania wobec dyrektora
Zasady rekrutacji
Skreślanie z listy uczniów
Autonomia szkoły niepublicznej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Zasady współpracy z rodzicami
Pomoc materialna. Dowożenie uczniów
Religia i etyka
Nadzór nad szkołą
Źródła informacji o szkole niepublicznej
Ogląd bazy lokalowej szkoły, wyposażenia i terenu przyszkolnego
Formalne dokumenty szkoły - statut, regulaminy, procedury
Strona internetowa szkoły. Materiały promocyjne
Publikacje w mediach. Opinie rodziców
Informacje o wynikach sprawdzianu zewnętrznego
Informacje z nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty
Ewidencja szkół niepublicznych ?? zbiór informacji
Jak czytać statut szkoły niepublicznej – na co zwrócić uwagę?
Podmiot prowadzący szkołę i organy szkoły - źródło informacji o stylu zarządzania
Nazwa szkoły - informacja o specyfi ce szkoły czy element gry marketi ngowej?
Cele i zadania szkoły - zbiór zobowiązań szkoły wobec uczniów i rodziców
Organizacja pracy szkoły - może zachęcić lub zniechęcić
Rekrutacja do szkoły - przegląd najczęściej stosowanych zasad
Prawa i obowiązki nauczycieli - zbiór zobowiązań szkoły wobec uczniów i rodziców
Skreślenie ucznia z listy - zgodne ze statutem i kodeksem postępowania administracyjnego
Umowa i opłata za kształcenie - oferta szkoły a wysokość czesnego
Egzekwowanie zobowiązań szkoły wobec rodziców
Składanie skarg na pracę szkoły do urzędów i instytucji zewnętrznych
Odpowiedzialność szkoły za bezpieczeństwo uczniów
5. Edukacja domowa, czyli inna forma spełniania obowiązku szkolnego (WANDA PAKULNIEWICZ)
Warunki uzyskania zezwolenia
Roczne egzaminy klasyfi kacyjne
Cofnięcie zezwolenia
Uprawnienia dziecka w edukacji domowej
Zalety i wady kształcenia poza szkołą
6. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi idzie do szkoły, czyli jak dobrze wybrać ogólnodostępną lub integracyjną szkołę podstawową dla dziecka z trudnościami w rozwoju (AGNIESZKA OLECHOWSKA)
Czy Twoje dziecko ma specjalne potrzeby edukacyjne i czy w związku z tym przysługują Wam jakieś „specjalne” prawa w otwartym systemie edukacji
Między jakimi typami szkół (szkołami) możesz wybierać
Co, gdzie, kiedy – kryteria oceny szkół „Barometr Szkoły” i „Kalendarz” Twoich działań
Zakończenie (STEFAN M. KWIATKOWSKI)
Załącznik 1 Kwestionariusz obserwacji dziecka. Propozycja dla rodziców
Załącznik 2 Barometr – publiczna szkoła podstawowa
Załącznik 3 Barometr – niepubliczna szkoła podstawowa
Załącznik 4 Barometr szkoły dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Bibliografia
O Autorach
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-011-8751-4 |
Rozmiar pliku: | 3,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Stefan M. Kwiatkowski
Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, etycznym, fizycznym i estetycznym. Ważne jest również takie wychowanie, aby dziecko w miarę swoich możliwości było przygotowane do życia w zgodzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą. Należy zadbać o to, aby dziecko odróżniało dobro od zła, było świadome przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz rozumiało konieczność dbania o przyrodę. Jednocześnie dąży się do ukształtowania systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV–VI szkoły podstawowej.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
W systemie edukacji szkoła podstawowa jest fundamentem, na którym wspierają się kolejne typy szkół – gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne, a także szkoły policealne i uczelnie wyższe.
W szkole podstawowej dziecko nie tylko zdobywa wiedzę (wiadomości), kształtuje umiejętności i rozwija kompetencje społeczne, ale także rozpoczyna przygodę edukacyjną trwającą całe życie. Pierwsze zetknięcie z instytucją edukacyjną ma istotny wpływ na postrzeganie własnych możliwości, na poczucie swojej indywidualności i podmiotowości. Po okresie przygotowania do nauki szkolnej (przedszkole) rozpoczyna się długi czas edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej.
Edukację formalną, czyli szkolną i akademicką, inauguruje właśnie szkoła podstawowa. To tu jest miejsce na budowanie zrębów myślenia o przyszłości, o kolejnych etapach edukacji formalnej. To czas, w którym można zafascynować się poznawaniem świata i ciągłym pogłębianiem kompetencji – w przyszłości również w formach specyficznych dla edukacji pozaformalnej (kursy, szkolenia, staże) i nieformalnej (uczenie się w procesie pracy i przez uczestnictwo życiu społecznym).
Sukces edukacyjny w szkole podstawowej podnosi samoocenę ucznia, sprzyja rozwojowi motywacji wewnętrznej, pozwala na wyznaczanie coraz bardziej ambitnych celów.
Nowoczesna szkoła podstawowa umożliwia pracę zespołową, wspólne rozwiązywanie problemów, uczy odpowiedzialności i samodzielności. Nie ogranicza się do zajęć w murach szkoły – proponuje swoim uczniom różnorodną aktywność w najbliższym otoczeniu. Jest miejscem otwartym na współpracę z rodzicami, inicjuje i organizuje niezbędne wsparcie dydaktyczne i wychowawcze.
Nie bez znaczenia są też takie czynniki, jak ogólny klimat szkoły, kompetencje i życzliwość nauczycieli oraz pracowników administracyjnych, zdolności przywódcze dyrektora oraz szeroko rozumiane bezpieczeństwo.
Różnorodność oferty edukacyjnej już na poziomie szkoły podstawowej stawia Rodziców w sytuacji wyboru i związanego z nim ryzyka. Racjonalny wybór wymaga z jednej strony wiedzy o własnym dziecku, o jego zainteresowaniach, predyspozycjach i potrzebach, z drugiej zaś informacji o możliwościach wyboru i ich konsekwencjach.
Chcielibyśmy pomóc Rodzicom w dokonaniu optymalnych wyborów, przedstawiając:
- uwarunkowania edukacji w szkole podstawowej;
- charakterystykę rozwojową dziecka rozpoczynającego naukę na tym poziomie edukacji;
- specyfikę publicznych i niepublicznych szkół podstawowych;
- edukację domową;
- edukację dzieci ze specjalnymi potrzebami.
Postawiliśmy przed sobą cele z pogranicza stymulacji i wspomagania.
Przez stymulację rozumiemy przekazanie Rodzicom impulsów skłaniających do refleksji, a następnie do działania na rzecz sukcesów edukacyjnych i życiowych swoich dzieci. Wspomaganie to – z naszego punktu widzenia – dostarczanie Rodzicom argumentów sprzyjających podejmowaniu owych działań. Wspomaganie kierujemy więc bezpośrednio do Rodziców, stymulację zaś łączymy z ich działaniami.
Oczywiście wspomaganie jako proces powinno odnosić się do rzeczywistych potrzeb Rodziców – z uwzględnieniem realiów życia społecznego. Staraliśmy się temu warunkowi sprostać, sięgając do wyników krajowych i międzynarodowych badań oraz do własnych doświadczeń. Jednocześnie troszczyliśmy się o przedstawienie złożonych problemów edukacyjnych w przystępnej formie, rezygnując ze zbędnych przypisów, wzbogacając treści rysunkami oraz wyróżniając najważniejsze stwierdzenia. Jak nam się udało zrealizować te zamierzenia? Czekamy na opinie naszych Czytelników – Rodziców.