Facebook - konwersja
Darmowy fragment

  • nowość

Wyobrażone tożsamości. Dyskursy wspólnotowe w kinie polskim - ebook

Wydawnictwo:
Format:
EPUB
Data wydania:
18 grudnia 2025
35,00
3500 pkt
punktów Virtualo

Wyobrażone tożsamości. Dyskursy wspólnotowe w kinie polskim - ebook

O czym świadczy niepohamowany apetyt bohaterek w kinie polskim? Dlaczego Polki nie umierają na filmowym ekranie? Czy bohater filmów Andrzeja Wajdy to bohater romantyczny czy histeryczny? Czy postkolonialne fantazje mogą uratować polską męskość w kryzysie? Czy polskie kino popularne przepracowuje narodowe traumy? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w tomie Wyobrażone tożsamości. Dyskursy wspólnotowe w kinie polskim. Zamieszczone w nim eseje powstały w latach 1989–2018, a większość z nich została opublikowana w wydawnictwach anglojęzycznych. Przedmiotem zawartych w nich rozważań jest kanon kina polskiego oraz jego obrzeża, a inspiracji metodologicznych dostarczają teorie genderowe, postkolonialne, teoria afektu oraz psychoanaliza. Zaprezentowane analizy wyrastają z przekonania, że kino narodowe tworzy „wyobrażoną wspólnotę” w rozumieniu Benedicta Andersona, w której obrębie nieustannie dochodzi do tektonicznych wstrząsów i przemieszczeń.

Ta publikacja spełnia wymagania dostępności zgodnie z dyrektywą EAA.

Spis treści

Wstęp

I. Naród i płeć

1. Filmowe obrazy Matki Polki w powojennym kinie polskim

2. Matki Polki i ich synowie. Kilka uwag o genezie obrazów kobiecości i męskości w kulturze polskiej

3. Niebezpieczne związki. Dyskurs miłosny, erotyczny i narodowy w filmach Andrzeja Wajdy

4. Obcość podwojona: obrazy kobiet żydowskich w polskim kinie powojennym

5. Polka – dumny przedmiot pożądania

II. (Nie)narodowe ciała
6. „Czego Polska chce ode mnie?” Męska histeria w trylogii wojennej Andrzeja Wajdy
7. Śmierci nieprzedstawione: obrazy doświadczenia wojennego kobiet w polskim kinie
8. Przemoc i opór. Ciało w filmie Wojciecha Smarzowskiego Róża
9. Kobiety, które jedzą za dużo: kobieca cielesność i konsumpcja w polskim filmie
10. „Wykwintne zwłoki” według Stanisława Lema i Andrzeja Wajdy

III. Postkolonialne mity i fantazje
11. Pożądając Innego: ambiwalencja polskiej tożsamości w powieściach Henryka Sienkiewicza i filmowych adaptacjach Jerzego Hoffmana
12. (Nie)dyskretny urok Rzymian. Quo vadis Jerzego Kawalerowicza
13. Postkolonialne fantazje. Wyobrażenia Bałkanów: kino popularne Władysława Pasikowskiego

IV. Kino (nie)popularne
14. Krystyna Janda: antynomie gwiazdy
15. „Potęga miłości” – polskie postkomunistyczne kino popularne
16. Katyń Andrzeja Wajdy – melodramatyczny afekt i historia
17. Emocjonalne inwestycje: współczesna polska komedia romantyczna i neoliberalizm

V. Narodowe marginesy?
18. Śniąc, dryfując, umierając: inercja narracyjna w Lalce Wojciecha Hasa
19. „To się wypierze”. W ciemności Agnieszki Holland – pojednawczy film o Holokauście
20. Znikające kobiety. Łódzkie włókniarki w polskim filmie dokumentalnym
21. „Kobiety bez klasy”. O wymazywaniu różnicy klasowej w kinie polskim na przykładzie Paragrafu zero Włodzimierza Borowika

Bibliografia
Spis źródeł
Spis ilustracji
Indeks tytułów filmów

 

Kategoria: Kino i Teatr
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6917-4
Rozmiar pliku: 2,9 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij