- W empik go
Z obozu do obozu - ebook
Z obozu do obozu - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 500 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Zmierzchać się już zaczynało, w saloniku było już prawie ciemno, przez otwarte okno widać pogodne, jasnoseledynowe niebo.
Przy fortepianie siedział młody człowiek i grał jakąś smętną fantazyę przypominającą bolesne mazurki Chopina i fantastyczne pieśni Schumana. Pod delikatnem dotknięciem jego drobnych, kobiecych prawie rąk, struny fortepianu wydawały zaledwie cichy szmer godzący się harmonijnie z ciszą letniego wieczoru.
Grający miał głowę nieco wzniesioną w górę i wzrok zapatrzony przed siebie, jak lunatyk. Czasami po wiotkiej jego postaci przechodziły żywsze drgnienia, jak podmuch wiatru po spokojnej wodzie; wtedy palce silniej, namiętniej naciskały klawisze i dobywały z nich wyrazistsze tony, a głowa nagłym, energicznym ruchem odrzucała w tył jasne, bujne włosy. Po jakimś czasie czy wskutek znużenia czy zamyślenia, ręce spoczęły bezwładne na klawiszach, a młody człowiek tak utonął myślami w głębokiej zadumie, że niesłyszał lekkiego skrzypnięcia drzwi pobocznego pokoju i szelestu jedwabnej sukni.
Do saloniku weszła młoda kobieta, wspaniałego wzrostu i poważna w ruchach.
Wśród zmroku, jaki był w saloniku, twarz jej matowej białości, obrzucona słabo i niejasno światłem, wychylała się z cieniów jak Rembrandtowskie malowidło; linie jej profilu były poważne i miały jakiś zakrój tragiczny.
Weszła do saloniku niespostrzeżona przez siedzącego młodzieńca i stanąwszy za krzesłem pochyliła się zwolna ku niemu, a usta jej dotknęły jego czoła. Pocałunek ten zbudził go łagodnie z zamyślenia, podniósł oczy w górę a ujrzawszy nad sobą twarz kobiety uśmiechnął się przyjaźnie i wyciągając do niej ręce rzekł:
– A! to ty Jadwiniu!
– Może przeszkodziłam ci? spytała siadając obok niego. Może komponowałeś?
– Nie. W tej chwili myślałem o wczorajszym wieczorze u księstwa. Nie wytrzeźwiłem się jeszcze moja droga z tego odurzenia, w jakie mnie wprawiły wczorajsze oklaski i pochwały. Dziwnie to łachocze nerwy i upaja. Nie gorsz się moja droga tem, co mówię; nie jest to próżność tylko, m y artyści potrzebujemy tego upajającego narkotyku, jak koń wyścigowy madery; to nam dodaje ognia, zapału, natchnienia. Po wczorajszym wieczorze czuję się ożywiony, pełen animuszu do pracy. Słyszałaś, księżna chwaliła bardzo moje rondo. A tobie jak się ono podobało?
– Wolę sonatę twoją. W rondzie jest za dużo chęci popisania się z techniką, z trudnościami, jest chęć błyszczenia. Sonata ma więcej uczucia, jest głębszą.
– To prawda; a jednak widziałaś że rondo miało więcej powodzenia.
– W salonie. Zrobiła tę uwagę nieśmiało, jakby bała się go obrazić.
– Ja też nie dbam o inne pochwały. Salon, to wiat cały dla muzyki, tam wychowują się artyści, tam ich umieją słuchać, ocenić i nagradzać.
Muzyka jak egzotyczna roślina, potrzebuje cieplarni, oszklenia, ostre powietrze ulicy szkodzi jej i niszczy ją. Powiedz co wypieściło talent Chopina, jeżeli nie salony? Tu go też tylko rozumieją i umieją grać. Odkąd utwory jego dostały się pod grube, mieszczańskie palce, parodyowano je i potwornie skarykaturowano. Chroń Boże każdego artystę od takiej popularności. Czytałaś recenzyę ostatniego koncertu nabazgraną przez jakiegoś mieszczucha, jakież tam brednie popisano o Chopinie.
– Nie wynika z tego, aby inni w tej klasie nie mogli znać się na Chopinie, lub na muzyce.
– Nie znają się, nie znają; powtarzał z dziecinną upartością i rozdrażnieniem, ci ludzie mają za grube nerwy na to; chcąc ich poruszyć, trzebaby im trąbić za uszami same marsze lub polki.
– Władziu! Władziu! reflektowała go delikatnie siostra, jak ty się uprzedzasz łatwo i wydajesz sąd pod wpływem chwilowego rozdrażnienia. Potępiasz ludzi, których nie znasz wcale, których widujesz zaledwie przez okna powozu, lub z loży teatralnej.
– Nie pragnę bliższej znajomości z nimi; to też marzenia moje nie wybiegają nigdy po za sferę naszych salonów. Tu chcę zdobyć sobie imię i uznanie, to jedyne pragnienie moje. Ach Jadwiniu, mówił dalej oparłszy głowę na jej ramieniu, rozmarzony, a głos jego, w którym przed chwilą przebiegała pogardliwa duma i lekceważenie, te raz zmiękł i stał się pieszczotliwym. Jadwiniu, jakbym ja chciał zostać wielkim i sławnym.
Spowiadał się jej z najskrytszych marzeń swoich z dziecinną naiwnością, ona słuchała go z zajęciem, pobłażaniem i współczuciem. Było coś macierzyńskiego w jej spojrzeniu i w obejściu z bratem.
– Wczorajszy wieczór, mówił dalej Władysław, obudził we mnie i podsycił to pragnienie. Czuję w sobie przypływ twórczych myśli, cudowne motywa chodzą mi po głowie. Dziś całą noc pisałem.
– I dla tego byłeś tak blady przy obiedzie. Nie szanujesz się, mój drogi, to nie dobrze.
– To nic. Ja nie panna, obejdę się bez rumieńców.
– Ale temi bezsennemi nocami zaszkodzić sobie możesz na zdrowiu.
– O, nie. Taka praca nie wyniszcza wcale; owszem dodaje mi sił, życia, zdrowia; zwłaszcza, jeżeli mi tak idzie po myśli jak dzisiaj.
– I cóż takiego pisałeś?
– Coś całkiem nowego, uwerturę do opery.
– Do opery?
– Tak, do opery fantastycznej, księżna poddała mi wczoraj tę myśl, żeby napisać operę, którą amatorzy odśpiewają u niej w dzień imienin naszego opiekuna. Prawda że to szczęśliwa myśl? To też uchwyciłem się jej skwapliwie i zaraz wziąłem się do roboty. Uwertura już prawie do połowy ukończona; tylko z librettem mam kłopot.
– Więc nie masz jeszcze libretta?
– Mam niby, ale nie jestem z tego kontent. Pamiętasz ty ten śliczny poemat Antoniego: „nad brzegami jeziora,” który nam czytał w Zagórzu? Otóż coś podobnego chciałem zrobić, poemat, zastosować do sceny; ale mi się to nie udało. Wiersz jakiś ciężki, niewdzięczny, forma niezgrabna. A tu trzeba coś ledziuchnego, poetycznego z silnym kolorytem namiętności. Takim właśnie był poemat Antoniego. Jaka szkoda, że go teraz nie ma w Krakowie, on by mi pomógł w kłopocie.
– Mnie się zdaje, że Antoni już musiał wrócić.
– Wrócił z Hajdelbergu? któż ci o tem mówił. – Zdaje mi się żem go widziała w przejeździe do teatru.
Nie wiem czy przypadkiem czy umyślnie chusteczka batystowa upadła jej z kolan na ziemię i podczas, gdy odpowiadała bratu, schyliła się aby ją podnieść.
– Ależ musiało ci się zdawać. Gdyby Antoni wrócił, byłby u nas niezawodnie; wszak znamy się od dziecka prawie. A zresztą gdyby nie do nas, to do wuja z pewnością by przyszedł choć przez prosty obowiązek wdzięczności; wszak wuj zajmował się nim przez czas długi.
– Antoni od trzech lat już nie pokazał się u nas.
– A to z jakiego powodu?
– Nie wiem; coś zaszło między nim i wujem naszym, poszło im podobno o politykę, czy o coś, nie wiem dokładnie, bo wuj nie lubi o tem mówić. Było to właśnie wtedy, kiedyś ty siedział w Paryżu. I ojciec Antoniego podziękował wtedy za służbę i odszedł.
– Niespodziewałem się tego po Antonim, rzekł Władysław zachmurzony.
– Czego się nie spodziewałeś?
– Niewdzięczności.
– Wszak niewierny kto winien.
– W każdym razie powinien był ustąpić. On ma wujowi wszystko do zawdzięczenia czem jest, jeżeli już jest czemś; bo to był zawsze duch niespokojny, dziwaczny i ambitny. Mimo to chciałbym się koniecznie z nim zobaczyć. Tyle lat przeżyliśmy razem, tyle wspomnień przyjemnych nas łączy. I ty dzieliłaś z nami te dziecinne zabawny, pamiętasz?
Jadwiga zdawała się nie słyszeć tego pytania tak mocno zajęta była w tej chwili wyciąganiem nitki z wystrzępionej szarfy jedwabnej. Władysław nie potrzebował odpowiedzi i nie czekając na nią „ mówił dalej:
– Musze go odszukać i będę chciał pogodzić go z wujem. Szkoda, żeby taki dzielny i dobry chłopak zmarniał, za wpływem wuja będzie mógł zrobić karyerę.
– I pisywać dla ciebie libretta. Oj ty, ty brzydki samolubie! mówiła grożąc mu palcem, jednak z tonu jej głosu poznać można było, że jej się ten projekt bardzo podobał; a gdy służący wniósł lampę do saloniku Władysław przy świetle spostrzegł, że Jadwiga miała twarz zarumienioną i promieniejącą szczęściem i wesołością, co się u niej rzadko zdarzało.
Niezadługo po wniesieniu lampy zjawił się w saloniku, jak komar, co ciągnie za światłem, gość jeden. Był to Niunio, współpracownik kunserwatywno – klerykalnego dziennika, ulubieniec wszystkich dewotek i starych panien, które unosiły się nad jego pobożnością, stylem i niewinnością. Niunio spokrewniony przez matkę z arystokratycznemi domami, zaczął karyerę swoją literacką, do której go po trochu zmusiły finansowe okoliczności, od pielgrzymki do Rzymu, z kąd przywiózł sobie błogosławieństwo Ojca św. odpust zupełny dla siebie i dla swoich potomków (rozumie się, gdyby na takowe wstydliwość jego kiedykolwiek zdecydować się chciała) i artykuł o Rzymie przerobiony z francuzkiego. To mu wyjednało wstęp do jednego dziennika klerykalnego, którego główny redaktor ulegając natarczywym prośbom dewotek i księży, wziął Niunia pod swoją szczególniejszą opiekę i obiecał wykierować na publicystę.
W chwili kiedy się nasza powieść zaczyna, Niunio doszedł już na tej drodze do tego, że pisywał kroniki i nekrologi; a choć liczył już lat blisko czterdzieści, jednak zawsze przez przyzwyczajenie nazywano go Niuniem i uważano za młodzieńca rokującego wiele w przyszłości. I on sam zdawał się podzielać tę opinię o sobie, gdyż ubierał się jak młodzieniaszek w szerokie wykładane kołnierze, niebieskie krawatki, w których jak go zapewniano, było mu bardzo do twarzy i nosił krótkie żakietki. Ruchy jego były odpowiednio do kostiumu skromne, potulne, dziecinne prawie, a mowa słodka, efektowana i pełna dziewiczej wstydliwości i ciągłych odwoływali się na swoją mamę, z którego to powodu nieraz mamą żartobliwie go nazywano. Była to figura pocieszna i zabawna, z której po za oczy pozwalano sobie żartować; w oczy jednak lub przy publicznych występach traktowano go z powagą odpowiednią godności jaką piastował i respektowano go jako cząstkę opinii salonowej. To też nie było jednego wesela, obiadu publicznego, pogrzebu, uroczystości w wyższym świecie, na którejby się nie znajdował i nie chwalił z obowiązku. Ledwie która ze znakomitych, a nawet mniej znakomitych osób towarzystwa wezwała doktora do siebie, już Niunio zbierał po znajomych materyały do jej nekrologu i w skutek tej przezorności miał mnóstwo zapasowych nekrologów osób, które dobrem jeszcze cieszyły się zdrowiem. Nekrolog Ojca św. już od dwóch lat leżał całkiem wypracowany w biurku Niunia, oczekując napróżno publikacyi. Pomimo tych zajęć cmentarnych, Niunio miał jeszcze dość czasu zajmować się żywemi i czepiał się jak oset każdej znakomitości, lgnął do każdego talentu i talenciku mającego powodzenie w wielkim świecie i szukał w tem dla siebie sławy, że sławił sławnych. Był to dla niego wygodny sposób uczynienia się widocznym. Powodzenie jakiego doznał Władysław na wieczorze u księżnej, zbliżyło Niunia do niego. Uważał on sobie za obowiązek chwalić to, co chwaliła księżna i zebrane u niej towarzystwo i ta obowiązkowa adoracya spowodowała jego obecną wizytę.
– A! może przeszkadzam, rzekł cofając się lękliwie na widok siedzących przy sobie brata i siostry. Może dziś państwo nie przyjmują, tu znowu postąpił naprzód, ale nie mogłem przenieść na sobie by ci kochany Władziu, nie powinszować jak najprędzej wczorajszego sukcesu. Udało ci się przewybornie, jak mamę kocham.
Mówiąc to uchwycił koniuszkami swych wygiętych palców dłoń Władysława i obcałował powietrze z obu stron jego policzków.
– Było prześlicznie, znakomicie, dawno księżny nie widziałem tak ożywionej, jak wczoraj, gdy słuchała gry twojej. Rozmawiałem potem Z nią przez pół godziny o tobie, tylko o tobie. A! jest ci czego powinszować, jak mamę kocham. Księżna nie ma zwyczaju kogo bądź chwalić, ja ją znam pod tym względem, bo nie od dzisiaj bywam u niej. I moja mama tę samą zrobiła uwagę. Tak, tak, odniosłeś kompletny tryumf, mój drogi. To też dziasiaj wszędzie mówią tylko o tobie, jesteś bohaterem dnia. Nawet gazety bardzo pochlebnie rozpisały się o tobie.
– Jakto, jest co w gazetach o tem? spytał Władysław rumieniąc się zażenowany.
– Nie czytałeś?
– Nie. Kiedyż to być mogło?
W dzisiejszym wieczornym numerze. Czekaj, zdaje mi się, że mam przy sobie przypadkiem ten numer.
I wsunąwszy gracyjnie trzy palce do bocznej kieszeni surduta, wyjął z niej ów niby przypadkiem znaleziony numer, starannie i równiutko złożony.
– Oto jest, rzekł podając Władysławowi.
Ten wziął skwapliwie podany numer i począł czytać. Między kronikarskiemi zapiskami była wzmianka o wieczorze u księżnej i grze Władysława. Kronikarz pochwalił najprzód salon księżnej, że stał się ogniskiem intelligencyi i sztuki, potem pochwalił się z tem, że bywa u księżnej, a w końcu wypisał karmelkowatym stylem kilka ogólnikowych frazesów o sztuce, a nareszcie o rokującym wiele talencie kompozytora.
Podczas gdy Władysław czytał, Jadwiga oparta na jego ramieniu, patrzała także w gazetę. Niunio czekał aż skończą i bawił się tymczasem niebieskiemi wstążkami swego słomianego kapelusika, giął się i łamał pretensyonalnie.
– Doprawdy, odezwał się do Jadwigi, gdy czytać przestała, trzeba pani zazdrościć takiego brata, To prawdziwy Benjaminek salonów, a księżna, to jak mamę kocham, po wczorajszym wieczorze kompletnie zachorowała na niego; o nikim nie mówi, tylko o nim. Ale bo też grał, że nasłuchać się trudno było: słuchałoby się bez końca.
– Pan jednak nie dosłuchałeś, zdaje mi się do końca, rzekła Jadwiga patrząc na niego z góry z uśmiechem nieco ironicznym.
Niunia zmieszał trochę ten uśmiech.
– W istocie musiałem wcześniej opuścić salon z niemałą dla siebie przykrością; ale obowiązek wzywał mnie do hrabiego Maurycego, który jest już bardzo źle, o! bardzo źle. Nikogo nieprzyjmuje, tylko ranie jednego, do którego powziął szczególniejsze zaufanie. Jest to więc obowiązek sumienia; bo hrabia, jak pani wiesz, był dawniej libertynem, a dziś dzięki naszym staraniom zmienił się niesłychanie; co wieczór odmawiamy razem litanije, pacierze, czytam mu żywoty świętych. Jest to więc dla mnie rodzaj misyi, której lekceważyć nie mogę i musiałem wyrzec się dla tego obowiązku przyjemności, jakie mnie wczoraj u księżnej czekały. Ale mama moja była do końca i zdała mi dokładną relacyę. A mama moja zna się wybornie na muzyce, mogłam więc polegając na jej zdaniu napisać z czystem sumieniem ten artykuł.
– Więc to ty napisałeś? spytał Władysław, a wiadomość ta ostudziła nieco radość, jaką mu sprawił przeczytany artykuł; znał bowiem wartość pochwał Niunia, który wszystko z urzędu chwalił.
Niunio udał zażenowanego tem, że zdradził się z tajemnica autorstwa i chciał coś odpowiedzieć, gdy otwierające się główne drzwi saloniku zwróciły tam uwagę rozmawiających.
– Laudetur, odezwał się głos we drzwiach.
– Ach, ksiądz Hieronim, co za niespodzianka, zawołał Niunio i jak dziesięcioletni chłopczyk pobiegł z dziecinną radością i uszanowaniem ucałować ręce przybyłego księdza.
Był to mężczyzna kolosalnej, atletycznej budowy; twarz miał dużą, rumianą, o grubych rysach; ale mimo to pełną życia; spojrzenie jego wielkich oczów zdradzało inteligencyę, pewność i powagę. Cała postać imponowała i zarazem przyciągała sympatycznie do siebie.
Przybyły nie zatrzymał się długo w saloniku; dotknąwszy z lekka ustami głowy Niunia i przywitawszy Władysława i jego siostrę, spytał zaraz o hrabiego Medarda i poszedł do jego gabinetu. Niunio zaanonsował się z nim razem do hrabiego; ale ten kazał go przeprosić i oświadczyć że się z nim zobaczy podczas herbaty, poprosił tylko księdza do siebie i wyszedł aż ku drzwiom na jego spotkanie.
– Witaj mi książę Hieronimie, rzekł podając mu dłoń na powitanie. Doprawdy nieobecność twoja zaczęła mnie już niecierpliwić, tak nam ty byłeś potrzebny. Siadajże, no i cóż tam?
Ksiądz rozsiadł się wygodnie w fotelu naprzeciw hrabiego, z którego zawiędłą, małą, ale sprężystą figurką, stanowił rażący kontrast i rzekł:
– Byłem w kościele św. Klaudyusza, przypatrzyłem się trochę robotom naszych i przyznam się, że smutne wyniosłem wrażenie. Ci ludzie zgubią nas, zgubią sprawę kościoła swoją niewczesną gorliwością. Zamiast zjednywać sobie sprzymierzeńców, oni postępowaniem mnożą i tak już ogromne zastępy naszych nieprzyjaciół, sprawa nieomylności papieża dobije do reszty nasz obóz. W rozmowach, jakie miałem z biskupami niemieckiemi czułem ducha odszczepieństwa.
– I nie ma nadziei cofnięcia, odroczenia dogmatu? spytał hrabia.
– Niepodobna. Ojciec św. zbyt już stary i słaby, aby mógł oprzeć się namowom swych doradców, uległ im zupełnie, oni trzęsą soborem, a zaciekłość ich zaślepia, że nie widzą ogromu niebezpieczeństwa, jakie wywołują. Syllabus zraził inteligencyę dla naszej sprawy, coraz mniej nas, coraz bezsilniejsi jesteśmy.
Hrabia słuchał księdza wsunięty w głąb fotelu i zamyślony. Na szeroko sklepionem czole jego usiadła chmura zafrasowania. Gdy ksiądz przestał mówić, on czas jakiś milczał, potem odezwał się.
– I to właśnie teraz tak nieszczęśliwie się złożyło, kiedy potrzebujemy jak największego poparcia przy wyborach.
– Czy agitacya już się rozpoczęła?
– Nie jeszcze; ale dochodzą mnie już wieści że partya przeciwna postanowiła użyć wszelkich sposobów do przeprowadzenia swoich kandydatów. W dziennikach ich rozpoczęły się już ostre wycieczki przeciw nam, które podkopują grunt i szkodzą w opinii. Nie mówię tu o rzucaniu się na osobistości; takie paszkwile, obracają się "najczęściej na niekorzyść ich autorów; stokroć gorsze są korespondencye z Rzymu, które identyfikując naszą sprawę z zabiega – mi zmartwychwstańców, posądzają nas o tendencye antinarodowe. To nas kompromituje.
– Zwracałem na to uwagę zakonu i po kilkakroć byłem w tym celu w kościele św. Klaudyusza i konferowałem z nimi.
– I cóż mówią?
– Że sprawa kościoła przedewszystkiem, że dla niej poświęcić trzeba politykę świecką i wszelkie względy.
– Ależ skoro my upadniemy i sprawa kościoła upadnie, wybuchnął niecierpliwie hrabia, czy oni tego nie widzą?
– Nie chcą widzieć.
– Jeżeli do rady państwa wejdą żywioły liberalne, destrukcyjne, kościół pierwszy to uczuje. W kwestyach religijnych niemcy pójdą z niemi ręka w rękę; uchwalą, co zechcą. Tego w Rzymie uznać nie chcą i zamiast pomagać szkodzą nam porywczością, nietolerancyą i udaremniają wysiłki nasze. Cóż zrobimy jeżeli dogmat nieomylności ogłoszą w tych dniach?
– Do tego nie przyjdzie tak prędko, a gdyby to się stało, obawiać się z tej strony nie mamy czego.
– Więc mamy jawnie ogłosić się za nieomylnością? Cóż powie na to inteligentna część naszych? A stanąć przeciw kościołowi niepodobna; to sprzeciwiałoby się naszym zasadom, naszym tradycyom. Cóż więc robić?
– Milczeć
– Ale przeciwnicy nasi milczeć nie będą i zażądają od nas stanowczego oświadczenia się za lub przeciw.
– Nie zrobią tego, zaręczam hrabiemu. Urok stolicy papiezkiej ma wielki wpływ na umysły naszego ludu; ktoby chciał wystąpić przeciw Ojcu św. zedrzeć ten urok z oczów ludzi, ten naraziłby się tylko na niepopularność i wywołał oburzenie. Przeciwnicy kościoła znają to uczucie ludu uświęcone wiekami i nie będą mieli odwagi występować wprost przeciw temu. To by im tylko szkodzić mogło. Czy nie wiecie jakich kandydatów postawili?
– Oh są, rzekł hrabia podając księdzu małą karteczkę, na której były wypisane nazwiska kandydatów partyi postępowej na posłów sejmowych.
Ksiądz przeczytał i kładąc kartkę na biurku odezwał się:
– No, to mnie pociesza.
– Dla czego?
– Bo oprócz jednego, reszta kandydatów nie ma wcale nadziei przejścia przez głosowanie.
– Nie znasz ich chyba. Ci ludzie mają wielką popularność.
– Mieli; dziś ta popularność ich chyli się ku upadkowi, a dla niektórych przemieniła się nawet w nienawiść, bo lud nie cierpi tych, których musiał wielbić i słuchać. Jest to zwykła kolej ulubieńców jego. Dziś ci ludzie oprócz dziennikarzy i garstki ludzi bez stanowiska, nie mają za sobą nikogo. Miasto ich się boi. A wy jakich postawiliście kandydatów?
– Hrabiego Henryka, D-ra Natorskiego, no i mego Artura.
– Artur także kandydatem? spytał ksiądz, zwracając swe duże, śmiałe oczy ze zdziwieniem na hrabiego.
– Czy wątpisz w jego zdolności polityczne?
– To nie. Dał dowody, że umie obracać się natem polu. Ale….
– Ale, chcesz mówić o jego stosunku z baronową. Właśnie dla rozerwania tego stosunku posta – wiłem go na liście kandydatów, wbrew jego wiedzy i woli. Mam nadzieję, że skoro wzbudzi się w niem namiętność polityczna, skoro atmosfera sejmowa rozgrzeje go, zapomni o tej pani i da się nakłonić do zerwania stosunku, który mi tyle kłopotu i wstydu przynosi.
– A jeżeli przeciwnicy zrobią mu zarzut z tego stosunku i udaremnią jego wybór?
– Będziemy się starali, aby nie udaremnili; zrobiłem co mogłem, aby sobie zapewnić głosy, byłem z wizytą w mieście u kilku ludzi wpływowych i mam jaką taką nadzieję.
Wszedł lokaj i poprosił do herbaty.
– Później pomówimy jeszcze o tem, rzekł hrabia do księdza Hieronima, będę potrzebował twej rady. A teraz chodźmy.
Weszli do sali jadalnej, gdzie oprócz Władysława, Jadwigi i Niunia zastali starą hrabinę rozmawiającą na kanapie z księdzem Gabryelem.
Była to głowa stronnictwa ultrakatolickiego. Chudy, żylasty, zawiędły, w każdym niespokojnym ruchu zdradzał gwałtowność i namiętność, która nim szarpała i wyniszczała go, a zarazem ożywiała. W małych przenikliwych oczach wsuniętych głęboko pod czaszkę palił się wiecznie ogień dzikiego natchnienia i fanatyczny zapał. Gdy mówił słowa nie płynęły mu z ust, ale wydzierały się z wysileniem, z sykiem, jak kamienie wylatujące z procy. Każde kazanie jego było krucyatą, nie tyle nauczał niemi, ale gromił, walczył. Ten charakter wojujący dominował wewszystkich jego czynnościach; a był czynnym niesłychanie, jak żołnierz w zagrożonej twierdzy, stawał na każdym wyłomie, rzucał się w najniebezpieczniejsze miejsca zagrożone przez nieprzyjaciół kościoła i bronił ich z zaciętością dochodzącą do wściekłości. Od rana do nocy krzątał się niezmordowanie: z ambony przechodził bez wytchnienia do ołtarza, od ołtarza do konfesyonału, do łóżka umierającego heretyka, do ludzi potrzebujących jego rady i nauki. Mimo to ruchliwa działalność jego nie wydawała tych owoców, jakie by mogła przynieść, gdyby czynnościami jego kierowała więcej miłość chrześciańska, niż fanatyczna żarliwość nie znająca przebaczenia, ani tolerancyi. Choć znakomity kaznodzieja, mowami swemi raczej drażnił nieprzyjaciół kościoła, niż ich zwyciężał; a ognista wymowa jego więcej podziw wzbudzała u wiernych, niż ich umoralniała i podnosiła.
Stara hrabina należała do bałwochwalczych czcicielek jego; rządził on despotycznie jej sumieniem, kieszenią i czynnościami. Dziś przyszedł do niej z projektem założenia stowarzyszenia apostolskiego, które miało rozciągać się od najwyższych do najniższych sfer, od herbowych dam do służących i wyrobników i cały zastęp wiernych organizować w rodzaj obozu, krucyaty mającej walczyć z herezyą i bezbożnością na każdym kroku i wszelkiemi możebnemi sposobami. Właśnie ksiądz Gabryel wyliczał hrabinie kardynalne paragrafy statutów stowarzyszenia, gdy do sali wszedł ksiądz Hieronim z hrabią. Powitanie obu duchownych było chłodne i ceremonialne. Ksiądz Gabryel nie lubił Hieronima i nie tan się z tem, nazywał go pogardliwie moderanwatelem, salonowym księdzem, który może dobrym mógłby być obywatelem, ale złym jest księdzem. Ksiądz Gabryel bowiem nie pojmował jak można pogodzić obowiązki obywatela z czynnościami kapłana; dla niego ojczyzną był Rzym i tylko bezwarunkowe posłuszeństwo Rzymowi uważał jako najwyższe prawo, choćby to posłuszeństwo miało go w kolizyą wprowadzić z rodziną, krajem i stosunkami. Postępowanie ks. Hieronima nazywał herezyą, gallikanizrnem. Ks. Hieronim wiedział o tem usposobieniu względem siebie kolegi i równą odpłacał mu miarą, uważając za ciekły fanatyzm jego jako szkodliwy sprawie kościoła. Zejście się tych dwóch ludzi nie obeszło się nigdy bez starcia, bez gwałtownej dysputy, lada okoliczność wystarczała do tego. I teraz spodziewać się można było czegoś podobnego, ponure milczenie, z jakiem towarzystwo usiadło do herbaty, zapowiadało tym silniejszą burzę. Stary hrabia jako człowiek pełen taktu chciał ją zażegnać obojętną rozmową i zagadnął kilka razy księdza Gabryela względem niektórych osób znajomych. Kaznodzieja odpowiedział krótko i sucho, hrabina również zachowywała ponure milczenie; tylko Niunio starał się być rozmownym, a nawet dowcipnym, co mu się jednak nie udawało. Jadwiga przy samowarze pełniła obowiązki gospodyni, w czem pomagał jej lokaj.
– Czy pan Artur nie będzie dziś na herbacie? spytała nalewając filiżanki.
– Prawda, Artura nie ma, rzekł stary hrabia. Czy prosiłeś pana Artura.
– Pana Artura nie ma, odrzekł służący.
Cień niezadowolnienia przeszedł po czole hrabiego, spojrzał znacząco na żonę i rzekł: – Nasz Artur coraz rzadszym gościem teraz w domu. Od paru dni nie widziałem go wcale. Czy może wyjechał.
– Nie wiem, odrzekła Hrabina. – Hrabiego Artura widziałem dziś rano, rzekł ks. Gabryel, był u mnie prosić o dyspensę od postu na sobotę.
– A widzisz, odezwała się hrabina, posądziłeś go, że się popsuł, a nasz Arturek zawsze ten sam pobożny, przykładny.
– Słowo w słowo to samo powiada moja mama, wtrącił Niunio, bo go widuje codzień na mszy św. z książką do nabożeństwa.
– Jest to obowiązek każdego prawego katolika, powiedział ks. Gabryel.
– A! oto i Artur, rzekła Jadwiga, czyś już po herbacie.
– Nie jeszcze i proszę cię o filiżankę. Dobry wieczór.
Ostatnie słowa zwrócone były do całego towarzystwa siedzącego przy stole, które Artur pozdrowił skinieniem głowy i usiadł obok Włady – sława założywszy swobodnie nogę na nogę. Syn hrabiego Medarda mógł mieć lat około trzydziestu, był w całem tego słowa znaczeniu przystojny mężczyzna, ale wyłysiałe czoło, torebki wiszące pod oczami i bruzdy na czole, robiły go o wiele starszym i świadczyły o zbyt wolnem życiu. I w istocie bez rachuby użył i nadużył wszystkiego płacąc za to pieniędzmi, zdrowiem, uczuciami; to też bliskim był bankructwa pod każdym względem, czem się jednak nie martwił wiele i sam mówił nieraz o tem z cyniczną ironią w gronie wesołych towarzyszów. W obec starszych jednak i poważniejszych, a szczególniej w obec matki był inszym, umiał panować wtedy nad sobą i zachował się z taktem i przyzwoitością, która mogła patrzących w błąd wprowadzić i dać im wcale inne wyobrażenie o hrabi Arturze. Tylko stary hrabia nie dał się tem uwieść, znał dobrze swego syna i bolało go jego postępowanie, bo hrabia wielkie nadzieje w nim położył. Całe wychowanie Artura było skierowane na to, aby zeń zrobić jeniusza, a przynajmniej osobistość wyszczególniającą się. Zdolności były po temu; Artur był w istocie wykształconym, oczytanym, wymownym i bystrym w sądach; ale wszystkie te zasoby zużywał na drobnych codziennych wydatkach, brak mu było hartu i woli, by im nadać kierunek i cel większy. Genialność jego nie tylko nie procentowała, ale kapitał sam malał drobnemi wydatkami. Stary hrabia widział to i frasował się tem nie mało. Jedno tylko dawało mu nadzieję: Artur był ambitny i śmiały, stary hrabia więc spodziewał się, że podsyciwszy ambicyę, można będzie wyrwać go z dotychczasowego sposobu życia i pchnąć na arenę polityczną, na którejby mógł zająć miejsce odpowiednie swemu urodzeniu i zdolnościom. To był powód dla którego nazwisko jego umieścił na liście kandydatów.
Wejście Artura do sali ożywiło rozmowę, wlekącą się dotąd leniwo i z przerwami. Artur opowiadał o różnych nowościach, małych wydarzeniach dnia, a miał szczególny talent opowiadania i każdą drobnostkę umiał zrobić zajmującą i ciekawą.
– Dziś Władzio jest na porządku dziennym, mówił z uśmiechem, fotografie jego widziałem w kilku albumach, po księgarniach pytają się o jego kompozycye, a panna Adela poczęła na nowo brać zaniedbane lekcye śpiewu, by módz wziąść udział w jakiejś operze którą skomponował.
– Skomponowałeś operę? spytał hrabia Medard.
– Dopiero ją skomponuję. Wczoraj księżna zachęciła mnie do tego.
– Księżna ma ducha inicjatywy, gdyby się była urodziła w sferach demokratycznych, byłaby niewątpliwie znakomitym agitatorem politycznym. Ma do tego wiele sprytu i energii.
– À propos demokracyi, opowiem państwu zabawną historyę, rzekł hrabia Artur. Wiecie że hrabia Jerzy od czasu jak stracił majątek na giełdzie, zachorował na demokratę i literata.
– Jest to zwykła choroba zrujnowanych, wtrącił hrabia Medard.
– Żona jego jednak, ciągnął dalej Artur, nie podziela tych zasad i gorliwie modli się o nawrócenie męża.
– Czyli o powrót majątku, bo to na jedno wychodzi.
– Hrabina Jerzowa jest bogobojna i przykładna niewiasta, odezwał się surowo ksiądz Gabryel stojąc w obronie nieobecnej.
– Otóż właśnie do tego zmierzam, rzekł Artur, że jako pobożna niewiasta ze zgorszeniem patrza – na postępowanie męża, na ludzi z któremi przestawał i na książki, które czytał. Było to burzenie bierne, które jednak wczoraj zamieniło s ię na formę czynną. Pani Jerzowa wróciwszy wczoraj z kościoła zrobiła auto-da-fé z całej biblioteki męża, z czego potem wywołała się zabawna scena między mężem a żoną, bo jak się pokazało hrabia-demokrata miał w swej biblioteczce parę set egzemplarzy jakiejś broszury „kościoł i cywilizacya,” powierzonej mu w komis i będzie musiał za nie zapłacić, a jak wiadomo hrabia nie na pieniędzy na wyrzucenie.
– Broszura ta jest bezbożna i wykląłem ją wczoraj publicznie wraz z jej autorem, rzekł ks. Gabryel.
– To też tem tłómaczyła hrabina Jerzowa przed mężem swój postępek, że nie chciała mieć pod swoim dachem wyklętego pisma.
Cóż to za broszura, spytał hrabia Medard Gabryela, którą ksiądz aż wyklinać musiałeś?
– Podła, bezbożna broszura, której autor targnął się bezbożnie na świętość kościoła katolickiego i chce udowodnić że kościół jest apostołem ciemnoty i ogłupienia.
Znam tę broszurę, odezwał się ksiądz Hieronim i….
– I nie znajdujesz ją ksiądz szkodliwą? podchwycił z gwałtownością Gabryel.
– Tego nie powiem. Owszem broszura ta jest o tyle szkodliwą, że autor nie wojuje samemi frazesami i z głęboką erudycyą zręcznie manewrując, faktami historycznemi stara się dowieść swego twierdzenia.
– Ksiądz to nazywasz erudycyą, co jest tylko sofistyką.
– Mimo to autorowi nie można odmówić wielkiego talentu i nauki.
– Dla tego właśnie nie wahałem się rzucić na niego klątwę, by ostrzedz wiernych przed niebezpieczeństwem, jakie im grozi z tej strony.
– Kto wie czy ksiądz nie zwróciłeś właśnie na to ich uwagę. Milczenie byłoby może skuteczniejsze. O ile wiem dzienniki liberalne nie wspomniały całkiem o tej broszurze; nie wiem, czy o niej nie wiedzą, czy z osobistej niechęci dla autora umyślnie milczą, dość, że milczenie to było nam na rękę. Broszura przeszłaby niepostrzeżenie, bez rozgłosu, czytana zaledwie przez kilku i zapomniano by o niej, gdy tymczasem teraz sama ciekawość skusi wielu do czytania.
– A zakaz kościoła.
Ułomność ludzka więcej lgnie do tego, co zakazane, niż co nakazane. Milczenie byłoby tu o wiele korzystniejsze, księże Grabryelu. Spokój i umiarkowanie, z jakiemi mówił te słowa, ks. Hieronim, zaczęły już draźnić i roznamiętniać jego przeciwnika, po błyskaniu jego oczów poznać można było, że w nim wre i kipi; mimo to słowa jak rwące się konie trzymał na wodzy i powstrzymując się od wybuchu odrzekł z pozornym spokojem.
– Milczenie w takim razie byłoby grzechem.
– Nie, milczenie byłoby w tym razie mądrością, bo by ubezwładniło przeciwnika, podczas gdy klątwa draźni go i wyzywa do walki robiąc go w oczach jego zwolenników apostołem idei, w oczach wiernych straszydłem; ale zawsze wielkością bohaterem. Tak księże Grabryelu, nie mogę pochwalić twej gwałtowności, ona nam szkodzi tylko. Troszkę więcej umiarkowania większe by kościołowi korzyść przyniosło.
– Umiarkowanie, to brak charakteru, wybuchnął ks. Gabryel. Moderantyzm w rzeczach wiary wyradza niedołęztwo, sprowadza rozprężenie, chaos – przygotowywuje grunt bezbożności i odstępstwu – kiedy walka – to walka; trzeba pobijać wrogów kościoła na każdym kroku, inaczej oni nas pobiją.
– Tak, trzeba pobijać; ale nie rzucając się na oślep, bo wtedy zwycięztwo oddaje się przypadkowi, który nie zawsze sprzyja męztwu. Do każdej walki potrzebna taktyka, a taktyka radzi często trzymać się spokojnie w oszańcowanym obozie, aby nie narażać siebie i drugich na niepotrzebne straty. Gorliwość wasza księże Gabryelu jest chwalebną; ale często wystawia na szwank naszą sprawę. Veuillotyzm odstręczył nam wielu sprzymierzeńców. Mamyż trwając przy takim po stępowaniu odstręczyć sobie resztę, gdy obóz nasz i tak już zbyt szczupły?
– Siłę kościoła nie stanowi liczba, ale jedność przekonań, solidarność działania oparta na żywem zjednoczeniu się z niem. Sojusz z ludźmi, którzy nie mogą znieść ortodoksyi w duchu kościoła i podług dróg kościoła, wychodzi tylko na szkodę. Nie zwyciężymy bez; ślepego posłuszeństwa, bez karności, bez wszelkiego oglądania się na względy ludzkie, na własne natchnienia, na tolerancyą. Zwolennicy i adoratorowie Maretów.
Gratrych, Dupanloupów, to niepotrzebny tylko balast, który bezużytecznie obciąża nawę kościoła wojującego; lepiej się go pozbyć, wyrzucić.
– W takim razie co nam zostanie, jeżeli tak ściśle sortować będziemy?
– Gedeon sortując tak, zostawił sobie ledwie garstkę i zwyciężył.
– My nie Gedeony, mój księże Gabryelu i kto nam zaręczy, że garstka, która przy nas zostanie, będzie miała siłę zwyciężyć Medyamitów, którzy się dzisiaj po wszej ziemi rozwieltnożnili i wzmogli.
– Będzie miała siłę, bo z nią będzie Pan, rzekł z przejęciem i gorąco ksiądz Gabryel, rzucając surowe spojrzenie na Hieronima.
Rozmowa przybierała coraz namietniejszy charakter, hrabia nie chciał dopuścić do zapomnienia się i dla tego ją przerwał pytaniem:
– I któż jest autorem tej broszury, księże Gabryelu.
– Jakiś Antoni Kowalski.
Brzęk filiżanki która w tej chwili wypadła z rąk Jadwigi nalewającej herbatę i z trzaskiem rozbiła się na posadzce, zagłuszył słowa księdza
Gabryela, że hrabia musiał go poprosić o powtórzenie nazwiska wyklętego autora.
– Antoni Kowalski, powtórzył ksiądz.
– Kowalski? tu hrabia zmarszczył się i pytającym wzrokiem spojrzał na syna i na Władysława, miałżeby to być nasz Antoni, to niepodobna.
– Podobno niedawno wrócił z Jeny, dodał ks. Gabryel.
– A więc to on.
– Hrabia go znasz?
– To syn mego ekonoma, mój wychowaniec.
– Wychowałeś hrabia na swem łonie żmiję, która nas teraz kąsa.
– Ten chłopak dawno mi się już niepodobał, od małego zdradzał charakter nieugięty, sporny i opozycyjny, a przytem dumę niesłychaną, dziwną w człowieku takiego pochodzenia. Lubiłem go mimo to, bo był nadzwyczaj bystry, zdolny, chciałem pokierować temi zdolnościami, by nie poszły na bezdroża; ale to było niepodobnem. Raz nawet wręcz mi oświadczył, że nawet wdzięczność jaką ma dla mnie, niezmusiłaby go do odstąpienia na włos od przekonań jakie ma. Najskrajniejsze teorye, bezecne doktryny, on to nazywał przekopaniami swemi i zapewne z obawy, by w moim domu nie splamił czystości tych zasad, podziękował mi za opiekę i wyniósł się z mego domu… niedługo potem i ojciec podziękował za służbę, zapewne także z jego namowy. Sądziłem że doświadczenie i bieda umitygowały go trochę albo że zmarniał gdzie na lichej posadzie, tymczasem, jak się pokazuje, zguba się znalazła – i chce nam się dać we znaki. Otóż to tak wychodzi się na opiece nad tym poczciwym ludkiem, człowiek sobie, wychowuje wilków, którzy nam pustoszą owczarnie. I cóż on za stanowisko zajmuje teraz, – czem on jest?
– Obecnie niczem, rzekł Artur, a raczej współpracownikiem jakiegoś dziennika licho płatnym zapewne. Ale jak słyszałem, stara się o katedrę na uniwersytecie.
– Tego by jeszcze brakowało, zawołał hrabia rzuciwszy się niespokojnie w krześle.
– Hrabia powinieneś użyć całego wpływu swego, aby tej posady nie dostał, odezwał się ksiądz Hieronim.
– Postaramy się o to. W senacie jest dużo naszych, trzeba ich będzie przestrzedz i zwrócić uwagę na szkodliwość tego człowieka, a gdyby mimo to przeszedł, to w ministeryum nie przejdzie. W tych dniach będę w Wiedniu, pogadam o tem z ministrem.
Natem zakończyła się ogólna rozmowa; potem gdy towarzystwo przeszło do salonu, rozbiła się na pojedyncze kółka. Hrabia Medard z księdzem Hieronimem usunęli się pod okno i zniżonym głosem prowadzili narady; Jadwiga usiadła do robótki, a Niunio uważał za obowiązek bawić ją rozmową. Władysław siadł przy fortepianie i grał po cichu jakąś dumkę, delikatne piano przechodziło prawie w niewyraźny szmer, który stał się tłem pomieszanych rozmów w salonie. Hrabina została na kanapie i słuchała dalej objaśnień księdza Gabryela względem stowarzyszenia apostolskiego i wezwała do słuchania także syna, gdyż według planu Gabryela, on miał być sekretarzem tego stowarzyszenia a więc jako taki powinien być obznajmiony ze wszystkiem. Artur słuchał z uwagą i powagą słów księdza. Wkrótce przyłączył się także do tego kółka Niunio; dowiedziawszy się bowiem podczas rozmowy z Jadwigą, że hrabia Medard nie jest wujem jej ani Władysława choć go tak nazywali, ale tylko opiekunem, za stratę czasu dłuższą z nią, rozmowę uważał pod jakimś błachym pozorem przeniósł się ku kanapie, gdzie usiłował wplątać się w rozmowę. Artur skorzystał z tego i gdy Niunio począł jakąś długą historyę nudno opowiadać, usunął się na bok i poszedł do fortepianu.
__Ależ tu djabelnie nudno, rzekł po cichu nachylając się do Władysława, ołowiana atmosfera panuje w tym salonie, zdaje mi się, że się duszę, tak tu trudno oddychać. Wiesz co, chodźmy do pani Izy.
– O tej godzinie?
– A któraż? dopiero jedenasta. Wszak wiesz że u niej teraz dopiero życie się zaczyna. Odświeżymy się tam trochę.
– Może hrabia weźmie nam za złe taką rejteradę z salonu.
– Ależ ojciec zagadał się z księdzem Hieronimem, ani uważać nie będzie. Ja wyjdę pierwszy niepostrzeżenie, żeby nie deranżować towarzystwa i zapowiem pani Izie twoje przyjście, dobrze?
Władysław skinął głową potakująco. W parę minut potem hrabiego Artura już nie było w salonie. Jadwiga jedna zauważyła jego nieobecność;
postrzegła również, że i brat jej zabiera się do wyjścia; wstała i zbliżyła się ku niemu.
– Czy wychodzisz? spytała patrząc mu badawczo w oczy.
– Tak. Czy miałaś mi co do powiedzenia?
– Chciałam ci przypomnieć, że jutro rocznica śmierci naszej matki. Możeby dobrze było, żebyś dziś już całkiem nie wychodził.
Władysław spuścił oczy przed wzrokiem siostry i rzekł po cichu:
– Więc zostanę.